Ik vraag mij af of als je toch van plant bent om 300k(+) in een renovatie te steken van een ouder huis en waarbij het niet ondenkbaar is dat je bij het strippen van de woning van de ene verrassing in de andere valt waardoor je misschien noodzakelijkerwijs uw budget nog verder moet oprekken, of je dan niet beter gewoon het geheel met de grond gelijk maakt en er iets nieuws opzet. Als je de woning dat iets minder groot maakt, pak 180m2 ipv de huidige 300m2 dan ga je kwa budget even hoog zitten. Alleen heb je nu een volledig nieuw huis, gebouwd naar uw eigen keus en voorkeur.
Ik heb gekozen voor een nieuwbouw omdat de renovatie van een bestaande woning die ik als structureel in orde achtte, duurder was (30 -40k) dan het zetten van een nieuwbouw. Maar dat was ook enkel omdat er een opportuniteit hiervoor was in de regio waarnaar ik zocht en omdat ik de aanleg van buiten er niet in heb verwerkt, omdat de buiten mij niet zo veel kan schelen.
Anders is het voor zo'n oppervlakte als je het aan een deftige prijs kunt krijgen voordeliger om te strippen en deftig en correct te renoveren. Wanneer je echter er vanuit gaat dat je niet de inhoud stript en dus in ruwbouwstaat zet dan is dat een risico omdat er dan een grote kans is dat je ook een premium prijs betaald hebt voor de rest van de woning.
Meer zie verder.
Je kan het uiteraard zo zot maken als je wil, maar als ik hier en
daar zie dat gemiddeld gerekend wordt op 1500 a 2000€ per m2 voor nieuwbouw dan moet ge met 300k al een heel eind komen. Dan nog is 180m2 een redelijk groot huis dus mocht je al tevreden zijn met een normale woning en tuin dan is er veel mogelijk.
Die prijszetting was in 2015 al de ramingsprijs voor een nieuwbouwwoning. Het laatste jaar is de stijging toch al redelijk substantieel... En zou ik dan ook echt niet meer uitgaan van de vermelde prijs, zoals iemand anders hier ook al vermeld heeft en had.
Al kon je tot voor covid (2019) gerust zeggen dat je binnen die prijsvork zou vallen. Juist wegens de beperkte inflatiecijfers gedurende die tijd.
Ik zou graag eens jullie mening vragen over
deze woning
Vooral het feit dat het volledig uit betonnen welfsels is gebouwd (volgens omschrijving) lijkt me naar isolatie, EPC (F) en verdere investeringen in energiezuinigheid (quid warmtepomp in combinatie met strippen en bijkomend isoleren) niet evident. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Langs de andere kant lijkt de prijs me niet onredelijk te zijn voor de regio, de bewoonbare oppervlakte en het perceel (circa 12a).
Ik ga mij niet uitspreken over de woning. Aangezien die al in optie staat/stond ga ik daar mijn tijd nu niet in steken om dat te evalueren.
Voor de rest, mijn voorkeur is een woning die uit betonnen welfsels bestaat (zoals voor mijn nieuwbouw het geval is). Het enigste probleem dat je gaat tegenkomen is dat van de hoogte, maar dat kun je oplossen met het voorzien van minder isolatie of gewoon tevreden zijn met een woning die beperkter is in hoogte (5 - 10cm extra gaat nu ook niet de hoogte dusdanig beïnvloeden dat die onbruikbaar is). De isolatie binnen uw beschermd volume is minder van tel bij LT globale verwarming, wat de hedendaagse trend is. Het enigste waar dit eventueel wel een meerwaarde zou kunnen zijn is indien je eerder van principe bent dat je 1/2 ruimte

op temperatuur brengt, en de andere ruimte binnen het beschermd volume op niveau van dat er niets kan bevriezen zou wensen te brengen. Dan zou dat mogelijks, misschien, eventueel een meerwaarde zijn. Maar dat is al zo ver niche, dat ik mij daar dan niets van zou aantrekken, en dan gewoon eerder mij zou richten op de plafonds (al dan niet kelder).
Zie niet direct een overtuigend argument om dit niet te overwegen als je even goed tevreden zou zijn met een kleiner huis. Dan heb je effectief een nieuwbouw dat tegenover renovatie waarbij uw huis nog steeds even oud blijft en al uw dragende constructies even goed binnen een aantal jaren kunnen doorrotten.
Er is geen enkele reden als je het stript tot op het niveau van de welfsels en de ruwbouw dat uw constructie ineens zou beginnen rotten. Dergelijke structuren kunnen vlot 100j meegaan. Of er moet effectief iets misgegaan zijn in het verleden(zoals gewapend beton voorzien die geflashdroogd is in het verleden met additieven waarvan nu geweten is dat die de oorzaak zijn voor de betonrot).
Daarnaast, als je evengoed tevreden bent met een kleiner huis, dan zou ik mij eerder focussen op een woning die ook al een kleiner huis heeft, om op die manier geen xk€ voor zaken die je toch gaat afbreken te veel te betalen.
Maar dat is dan eerder mijn mening.