Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Eigenlijk zouden we eens een "roast mijn woonst"-thread moeten hebben hier. :p

Anyway, wat gebruikt geopunt.be eigenlijk als basis om bebouwing op een perceel aan te duiden? Want wij hebben een niet-vergunde aanbouw en die staat daarop... 😶
Het is niet omdat een bebouwing daarop staat dat die vergund is. Die specifieke kaart zal vermoedelijk een combinatie zijn van luchtfoto's en Google (of andere) Maps.
Ik denk wel dat er ook een layer is (of ze zijn er alvast aan bezig) die de ingediende plannen vergelijkt met de realiteit. Dan zie je wel hier en daar wat afwijkingen vermoedelijk :) .

Laatst bewerkt:
Een huis uit 1976 met elektrische verwarming, je moet het niet verder zoeken :p

Het valt mij toch wederom op hoe hard mensen hier focussen op EPC. Terwijl dit (zeker bij oudere huizen) in mijn ogen weinig van belang is, en zeker in die prijsklasse. Dat is iets dat je op termijn of zelfs direct kan aanpakken als je zou willen. Als je zou willen natuurlijk, want als je het pand als voorbeeld aanziet als instapklaar ga je natuurlijk niet willen kappen en breken om centrale verwarming of vloerverwarming te leggen.

En dan nog moet je de afweging maken. Als je het puur financieel bekijkt, ga je er die kosten mogelijks nooit uithalen. Al zal dit afhangen van de energieprijzen maar dat kan niemand voorspellen.
Het lijkt me nogal wiedes dat je kijkt naar EPC. Het is niet omdat je het warm gestookt krijgt dat het zuinig is...

Je ziet heel regelmatig fancy huizen met open keukens , alles spliksplinternieuw met dan een EPC D of F. Dan is de kans al groot dat je zal moeten gaan breken om dat aan te pakken. En dan hebben al die fancy nieuwe dingen in mijn ogen bijna geen meerwaarde voor dat huis. Maar ze tellen natuurlijk wel mee in de prijs. In mijn ogen koop je dan een kat in een zak.

Nog zo'n klassieker 'een mooie nieuwe vloer van slechts enkele jaren oud'. Zonder isolatie en met afgekeurde elektricteit eronder. Tjah ... Dan mag die vloer nog zo prachtig en duur zijn, hij zal er toch uit moeten...

Algemeen:
Wat is hier de algemene verwachting rond de renovatieplicht die ingaat op 1 jan 2023? Zou de prijs van huizen met werk aan wat stabiliseren of dalen? Je kan immers niet meer in een huis gaan wonen en vijf jaar later pas beginnen renoveren.

Het lijkt me nogal wiedes dat je kijkt naar EPC. Het is niet omdat je het warm gestookt krijgt dat het zuinig is...
En waar zeg ik dat je er niet naar mag kijken? Er naar kijken <> erop focussen.

Ik reageerde hierop:
Die EPC D met zonnepanelen doet bij mij al enkele rode lampen aan gaan.
Dit is een halfopen bebouwing van 1976 van 280m² bewoonbare oppervlakte op een perceel van 13.5 are, met elektrische verwarming, voor €319k.
Welke rode lampen doet dit bij jou aangaan?

Want eerlijk gezegd, die EPC score is zelfs beter dan verwacht met de info die we hebben. Ja, ze kan beter, maar dat zou zich ook vertalen in de prijs. En dat bedoel ik met erop focussen. Dit lijkt mij een correct geprijsd huis met een gunstigere EPC score dan verwacht. Als je natuurlijk het totaalplaatje bekijkt en niet enkel naar de EPC score kijkt.

Of wat verwacht je, zo'n groot huis op zo'n groot perceel dat voldoet aan alle moderne normen voor die prijs?

En waar zeg ik dat je er niet naar mag kijken? Er naar kijken <> erop focussen.

Ik reageerde hierop:

Dit is een halfopen bebouwing van 1976 van 280m² bewoonbare oppervlakte op een perceel van 13.5 are, met elektrische verwarming, voor €319k.
Welke rode lampen doet dit bij jou aangaan?

Want eerlijk gezegd, die EPC score is zelfs beter dan verwacht met de info die we hebben. Ja, ze kan beter, maar dat zou zich ook vertalen in de prijs. En dat bedoel ik met erop focussen. Dit lijkt mij een correct geprijsd huis met een gunstigere EPC score dan verwacht. Als je natuurlijk het totaalplaatje bekijkt en niet enkel naar de EPC score kijkt.

Of wat verwacht je, zo'n groot huis op zo'n groot perceel dat voldoet aan alle moderne normen voor die prijs?
True that...
ik focus er gewoon nogal op omdat je naar mijn gevoel binnen 10-15j gesjareld bent als je nu zo'n aankoop doet.
Mijn gevoel dus, niemand is verplicht het te volgen...

En ik verwacht juist niets ... Ik deelde aan de vraagsteller enkel mijn gevoel bij dat huis.
Bij zo'n huizen krijg ik steeds het gevoel van een tweedehands auto die opnieuw gelakt is maar de roest is er onderliggend nog wel. Dit soort huizen ziet er visueel aantrekkelijk uit wat de prijs (naar mijn gevoel) naar een hogere waarde duwt dan het eigenlijk zou moeten zijn.

Wij starten ook onze zoektocht, eindelijk! 😁 Zoeken een grote grond / wellicht eerder sloopwoning. Zou graag 2 verdiepen + daarboven schuin dak nog willen. Niet zo eenvoudig.

Algemeen:
Wat is hier de algemene verwachting rond de renovatieplicht die ingaat op 1 jan 2023? Zou de prijs van huizen met werk aan wat stabiliseren of dalen? Je kan immers niet meer in een huis gaan wonen en vijf jaar later pas beginnen renoveren.
Waar ik schrik voor hebben: huizen die perfect in orde zijn (genre EPC A/B, recent, ..) gaan nog iets in prijs stijgen. Huizen die niet in orde zijn gaan iets zakken, maar zeker niet genoeg om met het prijsverschil tov eerder genoemde huizen de renovatie te dekken.

Waar ik schrik voor hebben: huizen die perfect in orde zijn (genre EPC A/B, recent, ..) gaan nog iets in prijs stijgen. Huizen die niet in orde zijn gaan iets zakken, maar zeker niet genoeg om met het prijsverschil tov eerder genoemde huizen de renovatie te dekken.

Met dat de renovatieplicht inderdaad in 2023 begint, en er tegen 2030 en 2050 ook deadlines zijn, is het mss nog geen slecht idee om nu al te kijken voor zoveel mogelijk energetische ingrepen te doen, zodat je niet in de massa zit die op het einde voor de deadline alles nog moet doen en dan een bottleneck met bijhorende prijsstijgingen veroorzaken.

Met dat de renovatieplicht inderdaad in 2023 begint, en er tegen 2030 en 2050 ook deadlines zijn, is het mss nog geen slecht idee om nu al te kijken voor zoveel mogelijk energetische ingrepen te doen, zodat je niet in de massa zit die op het einde voor de deadline alles nog moet doen en dan een bottleneck met bijhorende prijsstijgingen veroorzaken.
Hoezo?

Hoe het er nu uitziet voor 2023: is voor de aankoper en binnen de 5j EPC naar D brengen.
Ik zie niet in hoe/waarom ze het anders gaan aanpakken tegen 2030/2050. Maar daar is nog niets van bekend, dus dat weten we nu nog niet.

Het enige wat vrij duidelijk is, is dat men bestaande eigenaars onmogelijk kan verplichten om ingrepen te doen (indien men niet verhuurt). Zal telkens voor de aankoper zijn vanaf dan dus ik zie niet in hoe je iets zou moeten doen tegen einde deadline voor niet in een massa te zitten want die deadline is dynamisch (datum akte).

We moeten tegen morgen een bod uitvoeren.

Alles aan het huis spreekt ons aan maar de badkamer vinden we heel erg klein en de wc is ongelukkig in het midden geplaatst.
1. Is het bijvoorbeeld een mogelijkheid om een slaapkamer om te vormen tot badkamer en de zolder om te vormen tot slaapkamer ?
Kan je zomaar een slaapkamer omvormen tot badkamer of is dat een te moeilijke opdracht in verband met leidingen ?

2. Is het mogelijk om een wc te verplaatsen in de badkamer zelf ? Alsook rekening houdend met leidingen.

We moeten tegen morgen een bod uitvoeren.

Alles aan het huis spreekt ons aan maar de badkamer vinden we heel erg klein en de wc is ongelukkig in het midden geplaatst.
1. Is het bijvoorbeeld een mogelijkheid om een slaapkamer om te vormen tot badkamer en de zolder om te vormen tot slaapkamer ?
Kan je zomaar een slaapkamer omvormen tot badkamer of is dat een te moeilijke opdracht in verband met leidingen ?

2. Is het mogelijk om een wc te verplaatsen in de badkamer zelf ? Alsook rekening houdend met leidingen.
Moeilijke vragen om zomaar op een forum snel te beantwoorden.
Leidingen en afvoeren verplaatsen is niet eenvoudig.
Hou voldoende renovatiebudget in rekening!

Moeilijke vragen om zomaar op een forum snel te beantwoorden.
Leidingen en afvoeren verplaatsen is niet eenvoudig.
Hou voldoende renovatiebudget in rekening!
Inderdaad, heb wat moeite met foto's delen aangezien ik mijn anonimiteit wat wil vrijwaren. Zou het helpen als ik toch de foto's van het huis toon of zijn er meer details nodig ?

Wij wouden onze keuken van plaats veranderen op het gelijksvloers (5 meter opschuiven) dus water en elektriciteit van plaats veranderen + gedeeltelijk nieuwe vloer/plafond/gyproc wanden + berging op de plaats van de oude keuken; waren 2 aannemers geweest: de ene zei "no way dat dit gaat lukken onder de 100k" en de andere was 55k. 😶

Ja, inderdaad. Maar als ik zie welke beginnersvragen je hier allemaal stelt, heb ik de indruk dat je niet echt technisch aangelegd bent. Geen probleem uiteraard. Iedereen moet van 0 beginnen, maar de vraag is dan of een (grondig) te renoveren huis wel de juiste keuze is voor u.

Denk eerder dat instapklaar de betere keuze is indien je er zelf niet veel verstand van hebt.

Anderzijds zou je ook een expert onder de arm kunnen nemen die mee op bezoek gaat: https://www.vinta.be/

Geen bouwexpert hier maar sprekende uit mijn eigen ervaring: onze huis bleek een oud café te zijn geweest dus zowat elke binnenmuur is een gyproc muur bij ons. Onze badkamer is naast de main slaapkamer en de W&E leidingen liggen "bloot" tussen de vloer van de badkamer en de plafond van de woonkamer. Gevolg is dat van zodra er iemand een kraan laat lopen ge dat dus behoorlijk neig hoort in de rest van het huis (allez vooral de slaapkamer dan). Dat valt natuurlijk allemaal wel beter akoustisch te isoleren maar dat heeft natuurlijk ook een prijskaartje.

En zolder omvormen tot slaapkamer zijn wij nu ook aan het overwegen maar hou er rekening mee dat dit nooit lukken gaat zonder airco (dus je moet ook plaats hebben voor den airco-bak buiten). Wij hebben nu wel het geluk dat we onze achtergevel sowieso nog moeten bekleden + het opnieuw afwerken van de zolder is ook ineens een goeie kans om de luchtdichtheid van het dak te controleren.

En zolder omvormen tot slaapkamer zijn wij nu ook aan het overwegen maar hou er rekening mee dat dit nooit lukken gaat zonder airco (dus je moet ook plaats hebben voor den airco-bak buiten). Wij hebben nu wel het geluk dat we onze achtergevel sowieso nog moeten bekleden + het opnieuw afwerken van de zolder is ook ineens een goeie kans om de luchtdichtheid van het dak te controleren.
Gaat perfect hoor, voor slaapkamer heb je buiten elektriciteit niets nodig

't is dus vooral de badkamer die problemen geeft. De indeling van de badkamer is ook gewoon rampzalig op dit moment. Kan je een WC makkelijk verplaatsen of gaat dat ook gepaard met leidingen verleggen ?

't is dus vooral de badkamer die problemen geeft. De indeling van de badkamer is ook gewoon rampzalig op dit moment. Kan je een WC makkelijk verplaatsen of gaat dat ook gepaard met leidingen verleggen ?
Als het ene met vermaler is wel, anders ga je uiteraard uw leidingen moeten verleggen.

En met vermaler zie je niet vaak (gelukkig)

Terug
Bovenaan