Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Als het ene met vermaler is wel, anders ga je uiteraard uw leidingen moeten verleggen.

En met vermaler zie je niet vaak (gelukkig)
Vermoed dat in een badkamer zelf leidingen verleggen makkelijker is dan een volledig nieuwe badkamer te maken in een andere ruimte of ben ik fout ?

Vermoed dat in een badkamer zelf leidingen verleggen makkelijker is dan een volledig nieuwe badkamer te maken in een andere ruimte of ben ik fout ?
Je zal ergens moeten weggeraken met jouw leidingen.

Dit zowel in de kamer als er onder. Liggen ze al tot in de kamer werk je het weg in de vloer opbouw als dat kan of desnoods een valse muur ofzo.

Voor een wc is dat wat lastiger omdat je geen 90° bochten wilt maken, minstens 1 CM verval per meter en een buis van 90mm wilt gebruiken.

Lukt dat niet kan je een kleinere buis tot 50mm gebruiken maar dan idd met vermaler. (Zou ik persoonlijk niet voor opteren.

Je kan ook misschien rechtstreeks een buis van 90mm naar beneden steken en het verdiep eronder iets afkasten. Genoeg mogelijkheden maar niet altijd ideaal. Wat het kost is onmogelijk in te schatten zonder ter plaatsen te kijken. Misschien ruwe schatting op basis van foto's.

Bedankt voor jullie feedback! Sowieso zullen we grondig renoveren, veel van die zaken zijn dus niet zozeer een probleem voor ons. We komen op dergelijke panden uit omdat we een grote tuin wensen. Voorlopig hebben we nog geen recentere huizen met een grote tuin gezien in deze regio (toch niet voor ons budget, 500k).

Betreffende het asbest, ik heb de indruk dat dit eerder meevalt in dit huis? Ik kan niet meteen iets op de foto's terugvinden waar ik asbest in verwacht, zie ik iets over het hoofd? Het zou mij niet verbazen dat er, gezien de leeftijd van het huis, wel ergens asbest aanwezig is maar dit leek mij eerder mee te vallen in deze woning.

Bedankt voor de website van geopunt, dit zal zeker nog handig zijn.

Ik ben wel wat verbaasd dat men dit ziet als een oude woning die eigenlijk aan vervanging toe is. Ik ga er van uit dat elke woning in ons budget wel enkele rode vlaggen zal hebben. Uiteraard zou ik liever in een mooie nieuwbouw wonen die op elk vlak volledig in orde is maar dat zal nog niet voor nu zijn.
Asbestleien dak

Ooit al eens op een zolderkamer geslapen in de zomer? :p
Lifehack:
Dikke laag isolatie om warmte buiten te houden.
Velux ramen met externe zonnewering s'nachts openzetten zodra buitentemperatuur onder binnentemperatuur zakt.

Asbestleien dak
Dat zou toch niet mogen want daar liggen zonnenpanelen op het dak? Dat wil
zeggen dat ze door die asbestleien geboord hebben. Wtf

Lifehack:
Velux ramen met externe zonnewering s'nachts openzetten zodra buitentemperatuur onder binnentemperatuur zakt.
Bij de term 'lifehack' denk ik aan budget-vriendelijke oplossingen met gerecycleerde colaflesjes en kippengaas. :unsure:

Bij de term 'lifehack' denk ik aan budget-vriendelijke oplossingen met gerecycleerde colaflesjes en kippengaas. :unsure:
Maar dat werkt ook!
Vul die colaflesjes met water, steek ze in de diepvriezer en hang ze met dat kippengaas voor die ventilator!

iu

Dum dum dum duuuum (MacGyver theme)

PS. Ik weet niet wat dat glaswol tegenwoordig kost maar wij hebben daarvooreen dik jaar geleden 6€/m2 voor rollen van 18 cm betaald. De veluxen met zonnewering waren 600€/stk.

Lifehack:
Uw lifehack werkt enkel als er wind is. En als er geen warmtebronnen op de kamer zijn. En als het niet aanhoudend warm is. En als mensen kunnen slapen in een niet-verduisterde kamer met geluid van buiten :P

Nu is dat mogelijk, maar een paar weken terug zakte de temp op mijn zolder (bureau) amper 1° 'snachts met veluxen (zonnewering buiten + verduisterend rolgodijn binnen) en andere ramen open. Want best wel goed geisoleerd dak, dus de warmte blijft binnen. En zonder zuchtje wind gaat de warmte niet uit je gebouw en blijft die ook gewoon hangen hoor.

Uw lifehack werkt enkel als er wind is. En als er geen warmtebronnen op de kamer zijn. En als het niet aanhoudend warm is. En als mensen kunnen slapen in een niet-verduisterde kamer met geluid van buiten :P

Nu is dat mogelijk, maar een paar weken terug zakte de temp op mijn zolder (bureau) amper 1° 'snachts met veluxen (zonnewering buiten + verduisterend rolgodijn binnen) en andere ramen open. Want best wel goed geisoleerd dak, dus de warmte blijft binnen. En zonder zuchtje wind gaat de warmte niet uit je gebouw en blijft die ook gewoon hangen hoor.
Of je moet geforceerde ventilatie toepassen (waarbij je die wind dus zelf creëert).
Al is en blijft dat suboptimaal tot het gemak van een airco. En ik denk dat de elektrische energie die je verbruikt om die geforceerde ventilatie toe te passen in het volledige huis, niet noodzakelijk efficiënter als een airco gaat kunnen werken.

Mijn vader deed dat in de tijd, met op strategische posities ventilatoren te hangen om zo "zucht" te creëren. Desnoods met macgyverachtige constructies zoals een houten muggennet met een paar grote ventilatoren in ingebouwd.

Laatst bewerkt:
Als je cellulose gebruikt als isolatie dan heb je letterlijk krantensnippers in je dak steken. En nog wat extraatjes natuurlijk. Dat blijft wel niet zomaar tussen je balken steken :laugh:...

Mijn lifehack werkt ook zonder wind. Warme lucht stijgt door het verschil in densiteit en gaat langs de dakramen mooi naar buiten.
Een ventilator opzetten zal natuurlijk bijkomend helpen. Zeker wanneer de velux ramen laag ingeplant staan en je een ferm geisoleerd dak hebt, zal ventilatie ervoor zorgen dat de warmte lucht die anders gevangen blijft zitten onder de nok ook mee circuleert.
Dakramen worden niet alleen voor maximale lichtopbrengst maar ook voor ventilatie best zo hoog mogelijk geplaatst.

Afgelopen weken hebben wij in ieder geval geen last gehad van de warmte op de slaapkamer. Het is nooit boven 20°C gegaan en s' nachts koelt het goed af.

Alles begint met de woonst potdicht te houden en geen enkel raam te openen tot het buiten effectief kouder is. Dat is eigenlijk het moeilijkste stuk want mensen zijn zonder thermometer geneigd om bij het minste briesje alle ramen open te zetten, zelfs wanneer het buiten nog steeds 3 - 5 graden warmer is.
Dat voelt even comfortabel fris aan op de huid, maar zo drijft men de temperatuur binneshuis verder op en dat zal men dan de volgende dag moeten uitzweten.

Als je cellulose gebruikt als isolatie dan heb je letterlijk krantensnippers in je dak steken. En nog wat extraatjes natuurlijk. Dat blijft wel niet zomaar tussen je balken steken :laugh:...
Die krantensnippers zullen natuurlijk ook wel wat behandeld zijn om ze wat brandvertragender en vochtwerender te maken om schimmelinfecties door condensatie etc ... te vermijden vooraleer iemand hier nu telefoonboeken door de versnipperaar begint te duwen. :unsure:

En tegenwoordig is schapenwol ook terug de hype voor de eco's onder ons.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die krantensnippers zullen natuurlijk ook wel wat behandeld zijn om ze wat brandvertragender en vochtwerender te maken om schimmelinfecties door condensatie etc ... te vermijden vooraleer iemand hier nu telefoonboeken door de versnipperaar begint te duwen. :unsure:
Natuurlijk, maar condensatie is in principe in een goed uitgevoerde HSB niet van toepassing volgens allerlei berekeningskes en simulatietjes.
En tegenwoordig is schapenwol ook terug de hype voor de eco's onder ons.
Inderdaad.

Het grappige is dat al die eco isolatiematerialen (schapenwol, denim, cellulose, stro, houtvezel(vlokken), ...) allemaal schommelen rond de lambda 0,04 W/mK.
En dus in principe volledig interchangeable op het moment van bouwen.
Ze verschillen wel wat in brandklasse. Zo verscheurde jeansbroeken in je muren steken lijkt me daarom toch niet zo'n sterk idee...

subiet hier eens langs: https://www.matisimmo.be/nl/te-koop/woning/diepenbeek-3590/1132
ziet er wel ok uit eerste zicht, hopelijk is de infrastructuur ook degelijk.
Een verschrikkelijke indeling van die woning en lastig om opnieuw in te delen vind ik. Tenzij je natuurlijk de tuin niet belangrijk vindt, maar de ruimtes die nu het dichtst bij de tuin liggen (wasplaats, garage) hebben géén enkele link met de tuin (uitzicht/...). En de veranda kijkt uit op een haag.

Ik denk dat je:
- van wasplaats een keuken moet maken (voorzieningen qua sanitair zijn er, dus relatief weinig extra kost als je toch een nieuwe keuken plaatst)
- van leefruimte/keuken slaapkamers+garage+washok moet maken
- garage+slaapkamers moet omvormen tot living (hopelijk in combinatie met de keuken quasi tot 1 ruimte te vormen).

Een verschrikkelijke indeling van die woning en lastig om opnieuw in te delen vind ik. Tenzij je natuurlijk de tuin niet belangrijk vindt, maar de ruimtes die nu het dichtst bij de tuin liggen (wasplaats, garage) hebben géén enkele link met de tuin (uitzicht/...). En de veranda kijkt uit op een haag.

Ik denk dat je:
- van wasplaats een keuken moet maken (voorzieningen qua sanitair zijn er, dus relatief weinig extra kost als je toch een nieuwe keuken plaatst)
- garage+slaapkamers moet omvormen tot living (hopelijk in combinatie met de keuken quasi tot 1 ruimte te vormen).
Hey dat was mijn eerste gedacht ook (al heb ik niet de klassieke eisen qua kamerindeling). Vooral dus afhankelijk van de mogelijkheden van herindeling gaat het deze worden. De verkoper/realtor ken ik al en is gelukkig kenniskrachtig over de woonsten die hij verkoopt. Hij had mij letterlijk gebeld voor deze woning wat ik wel apprecieer die moeite.

Ik denk dat je:
Dat gaat u een enorme duit kosten. Op het eerste zicht lijken de meeste binnenmuren ook nog draagmuren...

Indien je het niet wilt gebruiken volgens de structuur dat die is, dan zou ik het niet kopen. Zeker niet voor die prijs...

Dat gaat u een enorme duit kosten. Op het eerste zicht lijken de meeste binnenmuren ook nog draagmuren...

Indien je het niet wilt gebruiken volgens de structuur dat die is, dan zou ik het niet kopen. Zeker niet voor die prijs...
Hoe kan je eigenlijk zien of iets een draagmuur is op foto's? Dikte van de muren bij deuropeningen?

Zouden dit dan draagmuren zijn met oog op een extra verdieping?

Terug
Bovenaan