iamhollywood
Well-known member
Zijn voordeel is dat de aankoopprijs vast ligt, daar waar door samenspel inflatie/markt de woningprijzen opnieuw gestegen zijn. Denk dat je uzelf moet afvragen 'hoe hard wil ik de woning en is het mij waard ervoor te wachten'. Mogelijk is zijn 'verlies in totale kostprijs interest' door de inflatie weggewerkt of draait het zelf nog in zijn voordeel uit.Mijn verontschuldigingen, mijn volgende post is niet als 'haha, ziet ge wel' bedoeld. Ik heb louter interesse om eventueel zelf iets bij te leren.
Per toeval verscheen er vandaag een artikel in HLN over de rentes (zonder paywall): link
Relevant deel:
Nu weet ik best dat dit voorbeeld niet het volledige plaatje dekt (+HLN clickbait saus), er is ook nog de factor spaargeld, quotiteit, looptijd,...
Om dat terug te koppelen naar het voorbeeld van mijne maat die vorig jaar kocht, maar er pas in 't voorjaar van 2023
vermoedelijk kan intrekken (wegens lopende bouw van huidige eigenaar):
- los van de eigenlijke getallen lijkt het me toch een significante stijging als je van pakweg 1,5% naar 2% of... zelfs 3% (glazen bol/gok) gaat?
- het bedrag dat hij moet lenen blijft hetzelfde (want de prijs ligt vast en werd getekend), maar de periode waarin hij de lening krijgt is nog onbekend.
- moest hij vorig jaar (ik geloof oktober) meteen het huis + lening gekregen hebben zou dat toch aanzienlijk gescheeld hebben tov een potentiële lening van 2 tot 3% (of meer?)
Men verwacht dat de woningprijzen gaan stabiliseren of zelf dalen, de daling zal imo grotendeels afhangen van het type woning. Een recente woning met top EPC score zal met de huidige energiecrisis nog altijd goed gaan.
.
.
.