Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Als je is kan gaan kijken voor het verkocht is komen ze af met hun 'gesloten enveloppe procedure' en ik heb er echt moeite mee om meer op iets te bieden dan het waard is...
Dit versta ik niet? Met gesloten enveloppe geef je toch ook gewoon wat jij het waard vindt en anders koop je het toch gewoon ook niet?

Het lastige eraan is dat jij de prijs moet bepalen, maar behalve dat is het niet meer of minder kostelijk voor jou, want ook bij een vraagprijs bied je gewoon wat jij het waard vindt. Het huis dat wij onlangs gekocht hebben was voor ons meer waard dan dat we betaald hebben, ook via gesloten enveloppe.

Dit versta ik niet? Met gesloten enveloppe geef je toch ook gewoon wat jij het waard vindt en anders koop je het toch gewoon ook niet?

Het lastige eraan is dat jij de prijs moet bepalen, maar behalve dat is het niet meer of minder kostelijk voor jou, want ook bij een vraagprijs bied je gewoon wat jij het waard vindt. Het huis dat wij onlangs gekocht hebben was voor ons meer waard dan dat we betaald hebben, ook via gesloten enveloppe.
Voor iemand met ASS is zo'n procedure ongelooflijk frustrerend. Als ik een auto ga kopen weet ik hoeveel die gaat kosten. De garagist zegt niet tegen mij 'bied maar wat jij de auto waard vind'.
Voor heel die procedure bestond was een vraagprijs finaal. Bood je dat als eerste, dan had je het huis.

Problematisch werd het als meerdere kopers tegelijk kwamen kijken en op de oprit tegen elkaar begonnen op te bieden. Dan ben je een openbare verkoop aan het organiseren. De procedure met gesloten enveloppe moet dat voorkomen. Ik zie in de praktijk echter dat vooral privé verkopers er hun voeten aan vegen en alle geïnterreseerden gewoon laten weten 'ik heb een bod van zoveel'.

Nogmaals, er zijn spelregels en het is enorm frustrerend als die niet gevolgd worden. En zoals ik al eerder aanhaalde, misschien hebben we gewoon ook nog niet voldoende een klik gehad waardoor we zeiden, hiervoor willen we gaan.

Enkele pagina's terug hier werd door @Mulan (denk ik) aangehaald van +- 18% boven de vraagprijs te bieden met zo'n gesloten enveloppe. Dan zit je in de regio waar wij zoeken al vlotjes boven het miljoen...

Vandaag komt makelaar mijn huidige woonst schatten. Ben eens benieuwd :). Zal ik ook vernemen hoe het verkoopproces vandaag de dag verloopt.
Echt schatten of een 'voorlopige'.
Bij mij is er ook een makelaar geweest voor een 'vrijblijvende' schatting. Echter was dat gewoon een veredeld Immoweb tooltje en de opmerking:"Een gedetailleerde prijs maken we op als je met ons in zee gaat" Er is dan later voor de bank nog iemand geweest die met hun laagste prijs, hoger zat dan de bovengrens van de schatting van de makelaar.

Voor iemand met ASS is zo'n procedure ongelooflijk frustrerend. Als ik een auto ga kopen weet ik hoeveel die gaat kosten. De garagist zegt niet tegen mij 'bied maar wat jij de auto waard vind'.
Voor heel die procedure bestond was een vraagprijs finaal. Bood je dat als eerste, dan had je het huis.

Problematisch werd het als meerdere kopers tegelijk kwamen kijken en op de oprit tegen elkaar begonnen op te bieden. Dan ben je een openbare verkoop aan het organiseren. De procedure met gesloten enveloppe moet dat voorkomen. Ik zie in de praktijk echter dat vooral privé verkopers er hun voeten aan vegen en alle geïnterreseerden gewoon laten weten 'ik heb een bod van zoveel'.

Nogmaals, er zijn spelregels en het is enorm frustrerend als die niet gevolgd worden. En zoals ik al eerder aanhaalde, misschien hebben we gewoon ook nog niet voldoende een klik gehad waardoor we zeiden, hiervoor willen we gaan.

Enkele pagina's terug hier werd door @Mulan (denk ik) aangehaald van +- 18% boven de vraagprijs te bieden met zo'n gesloten enveloppe. Dan zit je in de regio waar wij zoeken al vlotjes boven het miljoen...
En dan zeg jij als dat uw bod is 'dan moet je het aan mij verkopen of ik ga naar de rechtbank'

Echt schatten of een 'voorlopige'.
Bij mij is er ook een makelaar geweest voor een 'vrijblijvende' schatting. Echter was dat gewoon een veredeld Immoweb tooltje en de opmerking:"Een gedetailleerde prijs maken we op als je met ons in zee gaat" Er is dan later voor de bank nog iemand geweest die met hun laagste prijs, hoger zat dan de bovengrens van de schatting van de makelaar.
Inderdaad vrijblijvende schatting. Maar ben wel eens benieuwd. Je hoort overal zotte verhalen op de woningmarkt, maar is dat wel effectief van toepassing op ons huis :/. En welke impact verwacht men van de stijgende rentes? Verkopen we best nu met een koopbelofte of wachten we tot we een concrete opleveringsdatum van onze nieuwbouw hebben.

Het verbaast me dat het zelfs met een budget van 600 à 750 moeilijk blijkt om een woning te kopen. Mij lijkt dit net de prijsklasse waarin je nog best wel value for money kan krijgen... Het aanbod in een zeer kleine regio kan hier wel aan de lage kant liggen maar los daarvan zijn er in die prijsklasse toch mogelijkheden? Kijk 's op luxevastgoed en selecteer de laagste prijsklasse (500 - 750)... Als je Ronse ziet zitten dan ligt in die prijsklasse deze parel binnen je mogelijkheden: https://www.luxevastgoed.be/nl/pand/19603016004/gerenoveerde-villa-in-centrum-ronse-te-koop

Ik dacht altijd dat voornamelijk de prijsklasse 350 - 500 dog eat dog was?

Nee, een vraagprijs is niet bindend voor de verkoper.
Ik zie in de praktijk echter dat vooral privé verkopers er hun voeten aan vegen en alle geïnterreseerden gewoon laten weten 'ik heb een bod van zoveel'.
dat mag idd niet.
ofwel heb je een te hoog idee over wat je kan krijgen voor je geld?

Bij ons in de buurt was er iemand die zijn gras zo heeft laten verwilderen, maar toch bepaalde lijnen/paden wel maaide. Dat zag er eigenlijk super verzorgd uit en toch kan de natuur daar (beperkt) zen gangetje gaan.
Beetje zoals dit, maar met hoekigere lijnen:
befunky_collage84.jpg
Ik doe exact hetzelfde, nog nooit reactie op gehad van de buren (stuk voor stuk met gemillimeterde golfvelden, uiteraard) en anders kunnen ze de boom in. Ik durf wedden dat ik meer last heb van hun grasmaaiers en haagscharen dan zij van mijn ecologisch verantwoord tuintje.

Het verbaast me dat het zelfs met een budget van 600 à 750 moeilijk blijkt om een woning te kopen. Mij lijkt dit net de prijsklasse waarin je nog best wel value for money kan krijgen... Het aanbod in een zeer kleine regio kan hier wel aan de lage kant liggen maar los daarvan zijn er in die prijsklasse toch mogelijkheden? Kijk 's op luxevastgoed en selecteer de laagste prijsklasse (500 - 750)... Als je Ronse ziet zitten dan ligt in die prijsklasse deze parel binnen je mogelijkheden: https://www.luxevastgoed.be/nl/pand/19603016004/gerenoveerde-villa-in-centrum-ronse-te-koop

Toevallig ken ik deze woning, qua ligging kan je niet slechter zitten: ernaast ligt de grootste lagere school + secundaire school op een belangrijke as richting Oudenaarde. Succes om van uwe oprit te geraken tussen 8u en 8u30. 🙈

Screenshot-2022-04-26-18-58-38-924-com-google-android-apps-maps-2.jpg

Is het z'n geld waard? Hoogst waarschijnlijk wel, op basis van de foto's.
Maar er is in de regio veel beter vastgoed te koop die luxe en rust kan combineren.

Toevallig ken ik deze woning, qua ligging kan je niet slechter zitten: ernaast ligt de grootste lagere school + secundaire school op een belangrijke as richting Oudenaarde. Succes om van uwe oprit te geraken tussen 8u en 8u30. 🙈

...

Is het z'n geld waard? Hoogst waarschijnlijk wel, op basis van de foto's.
Maar er is in de regio veel beter vastgoed te koop die luxe en rust kan combineren.

En Ronse, niet altijd de meest aangename omgeving om te leven (niet verkeerd bedoeld, maar dat hoor ik van mensen die ik ken die in Ronse wonen / gewoond hebben). Plus, een huis dat "mogelijks in overstromingsgebied" ligt volgens die site van het immo-kantoor, dat is ook geen evidente keuze.

En Ronse, niet altijd de meest aangename omgeving om te leven (niet verkeerd bedoeld, maar dat hoor ik van mensen die ik ken die in Ronse wonen / gewoond hebben). Plus, een huis dat "mogelijks in overstromingsgebied" ligt volgens die site van het immo-kantoor, dat is ook geen evidente keuze.
None taken, Ronse heeft absoluut probleemwijken, maar evengoed wijken (meer zelfs dan probleemwijken) met de normale tweeverdieners die rustig wonen. 😁 bereikbaarheid is een groter struikelblok vind ik zelf.

Mogelijks overstromingsgebied slaat op het Bruulpark op de foto, maar ook dat is enkele jaren geleden met succes aangepakt, kans dat die woning onder loopt is enorm klein.

Hier ook stilaan aan het rondkijken voor een bouwgrond, ik verschiet enerzijds wel van de prijzen en anderzijds van de grootte van de aangeboden percelen. We willen toch zeker 10 are maar dat is amper te vinden. Onze zoek regio is wel heel klein omdat we onze kinderen niet van school willen laten veranderen (eentje heeft autisme en we vermoeden dat die in een negatieve spiraal terecht zou komen bij zo een verandering). Dat zal een kwestie van snel beslissen worden van zodra er zoiets te koop komt staan :)

KI 1600 euro :rofl:

Zegt genoeg over hoe goedkoop die regio geschat wordt zeker :unsure:

Maakt toch niet uit zou ik denken? Verbouwd en dat zwembad ziet er me nieuwer uit dan 50 jaar dus zou KI normaal moeten herzien zijn
Zwembad staat zelfs niet eens op Google satelite dus zal een corona-aankoop geweest zijn. KI moet mss nog aangepast worden dan?
En renovaties zijn daarom niet vergunningsplichtig he.
Mijn ouders hebben 3km verderop in 2000 gebouwd, halfopen bebouwing rond de 200m2 bewoonbare oppervlakte en zitten ook aan dat KI hoor. 😉

Aan de ene kant een school waar je alle schooldagen last van hebt en aan de andere kant een verbouwde feestzaal waar ze muziekkampjes gaan organiseren zodat je de volledige vakantie ook miserie hebt.

Ik zou persoonlijk ook iets anders kopen. 😅

Zie, beste kindjes, en DAAROM moet je dus met de buren babbelen voor je een bod doen, want als je op dinsdag om 10u een rondleiding krijgt, ga je geen kinderen horen en geen druk verkeer hebben, maar achteraf heel zwaar vloeken!.🙈

Terug
Bovenaan