Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Mijn verontschuldigingen, mijn volgende post is niet als 'haha, ziet ge wel' bedoeld. Ik heb louter interesse om eventueel zelf iets bij te leren.

Per toeval verscheen er vandaag een artikel in HLN over de rentes (zonder paywall): link

Relevant deel:

Nu weet ik best dat dit voorbeeld niet het volledige plaatje dekt (+HLN clickbait saus), er is ook nog de factor spaargeld, quotiteit, looptijd,...

Om dat terug te koppelen naar het voorbeeld van mijne maat die vorig jaar kocht, maar er pas in 't voorjaar van 2023
vermoedelijk kan intrekken (wegens lopende bouw van huidige eigenaar):
- los van de eigenlijke getallen lijkt het me toch een significante stijging als je van pakweg 1,5% naar 2% of... zelfs 3% (glazen bol/gok) gaat?
- het bedrag dat hij moet lenen blijft hetzelfde (want de prijs ligt vast en werd getekend), maar de periode waarin hij de lening krijgt is nog onbekend.
- moest hij vorig jaar (ik geloof oktober) meteen het huis + lening gekregen hebben zou dat toch aanzienlijk gescheeld hebben tov een potentiële lening van 2 tot 3% (of meer?)
Zijn voordeel is dat de aankoopprijs vast ligt, daar waar door samenspel inflatie/markt de woningprijzen opnieuw gestegen zijn. Denk dat je uzelf moet afvragen 'hoe hard wil ik de woning en is het mij waard ervoor te wachten'. Mogelijk is zijn 'verlies in totale kostprijs interest' door de inflatie weggewerkt of draait het zelf nog in zijn voordeel uit.
Men verwacht dat de woningprijzen gaan stabiliseren of zelf dalen, de daling zal imo grotendeels afhangen van het type woning. Een recente woning met top EPC score zal met de huidige energiecrisis nog altijd goed gaan.

Maar allé, overdrijven is toch echt een kunst hé.

Als er mensen in een studio van 50m² kunnen wonen dan zullen er ook wel mensen gelukkig kunnen zijn in een klein huisje met 71m² bewoonbaar oppervlak (EPC verslag) en een stukskte tuin aan zeker? Het is blijkbaar echt niet gemakkelijk om u iets anders in te beelden dan uw eigen standaarden.

Die scheur heeft niets met stabiliteit te maken, die loopt verticaal dus is er waarschijnlijk door gebrek aan dilatatievoeg. Dat huis zal daardoor heus niet onbewoonbaar verklaard worden.

Lijkt me toch een vrij stevig gebrek hoor. De voeg loopt boven ook verder open, wat me doet vermoeden dat 1 van de 2 kanten aan het wegzakken is tov de andere kant.
In de muur aan de andere kant is ook zo'n barst, dat wil dus in praktijk zeggen dat de voorgevel en de achtergevel eigenlijk niet meer met elkaar verbonden zijn.

los van de eigenlijke getallen lijkt het me toch een significante stijging als je van pakweg 1,5% naar 2% of... zelfs 3% (glazen bol/gok) gaat?

Natuurlijk, maar de leningen staan/stonden natuurlijk ook historisch laag.

+ staar je niet blind op die getallen in de krant, met een beetje good will van je bank of banken tegen elkaar uit te spelen kan je veel doen.
Wij konden in januari (bijlenen) aan 1.1%, nu zou dat 1,6% zijn. Onze rentevoet van 4 jaar geleden was 1,8%.

Om dat terug te koppelen naar het voorbeeld van mijne maat die vorig jaar kocht, maar er pas in 't voorjaar van 2023
vermoedelijk kan intrekken (wegens lopende bouw van huidige eigenaar):
- los van de eigenlijke getallen lijkt het me toch een significante stijging als je van pakweg 1,5% naar 2% of... zelfs 3% (glazen bol/gok) gaat?
- het bedrag dat hij moet lenen blijft hetzelfde (want de prijs ligt vast en werd getekend), maar de periode waarin hij de lening krijgt is nog onbekend.
- moest hij vorig jaar (ik geloof oktober) meteen het huis + lening gekregen hebben zou dat toch aanzienlijk gescheeld hebben tov een potentiële lening van 2 tot 3% (of meer?)

De cijfers (renteberekening) zullen waarschijnlijk wel kloppen. De rentevoet, daar kan zoals Moonbaby zegt wss wel nog wat vanaf. Mijn "standaard"tarief was officieel ook >2% initieel, ik ben geëindigd aan 0,84%. De 250.000-lening die ik in augustus getekend heb (en uitgegeven is), is er nu nog maar (in reële termen, na 5 aflossingen) 230.000 euro. I Love it :).
En ja, als hij in oktober het huis en de lening gekregen zou hebben, dan zou het idd een stuk schelen. Maar de lening valt daarbij nog mee: De stijging die HLN vermeldt komt op 9,49%, de index zit nu op ongeveer 8%.

Vrienden van ons hebben interesse in dit pand.
Imho wat aan de dure kant, niet?
Zeker de kamers en badkamer kunnen wel wat opfrissing gebruiken.

Biedingen onder gesloten eveloppe zonder opschortende voorwaarde, toch echt een rotsysteem he.

Biedingen onder gesloten eveloppe zonder opschortende voorwaarde, toch echt een rotsysteem he.
Ik ken Burcht absoluut niet ... maar zo vlak naast Antwerpen zal dit niet de goedkoopste regio zijn?
En als dat klopt, vind ik 425K voor 200m2 en 7,5a zeker niet overdreven. Enkel dat EPC van 243 zou mij wat storen.
Maar ik gok toch dat dit vlot boven de 450K zal gaan?

Die tegel van het terras vind ik echt :love:.
Ik vind wel deze setup speciaal ... leuk zo 2 stoelen waar 2 vrienden kunnen komen kijken :unsure:
9867442_C.jpg

Ik ken de regio niet, maar ik vind dat - naar huidige normen - een schappelijke prijs voor zo'n ruime woning.

Ik begrijp wel niet waarom mensen het nodig vinden om zo'n groot deel van hun tuin te verharden... Da's toch gewoon lelijk imo.

Ik ken de regio niet, maar ik vind dat - naar huidige normen - een schappelijke prijs voor zo'n ruime woning.

Ik begrijp wel niet waarom mensen het nodig vinden om zo'n groot deel van hun tuin te verharden... Da's toch gewoon lelijk imo.

Omdat het typisch Vlaams is om over veel te grote kavels te beschikken door onze schandalige ruimtelijke ordening. Vervolgens willen ze het gigantische terrein natuurlijk zo onderhoudsarm mogelijk en gaan ze verharden. En dat versterkt dan weer dat ander probleem van onze schandalige ruimtelijke ordening: teveel verharde oppervlakte en te weinig waterinsijpeling.

Maar sssshhhht, dat is een gevoelig thema. Niet aan raken. Dat zal zichzelf wel oplossen. :unsure:

Ik heb nergens gezegd dat je de natuur ongebreideld zijn gang laat gaan ;).

Een groene woestijn is nu eenmaal zeer onderhoudsvriendelijk.
Het gras maaien op een stuk dat je 3 maanden zijn gang hebt laten gaan is niet echt praktisch hoor. En het is spijtig genoeg niet echt sociaal aanvaard dat je uw gras gewoon niet maait.
Bij ons in de buurt was er iemand die zijn gras zo heeft laten verwilderen, maar toch bepaalde lijnen/paden wel maaide. Dat zag er eigenlijk super verzorgd uit en toch kan de natuur daar (beperkt) zen gangetje gaan.
Beetje zoals dit, maar met hoekigere lijnen:
befunky_collage84.jpg

Bij ons in de buurt was er iemand die zijn gras zo heeft laten verwilderen, maar toch bepaalde lijnen/paden wel maaide. Dat zag er eigenlijk super verzorgd uit en toch kan de natuur daar (beperkt) zen gangetje gaan.
befunky_collage84.jpg
Heb dat in het begin gedaan bij mij. Omdat mijn pa het beu was om 2 uur per week gras te maaien bij zijn eigen. En ik vond dat wel een leuk idee en iets hebben. (en ik een fervente voorstander ben van :
)

Kreeg gezever van de buren... dat dat niet kon en dat dat de waarde van hun woning deed dalen. En blahblahblah... maar mijn stuk komt ook niet bijlange in de buurt van dat van mijn vader...

Ik ken Burcht absoluut niet ... maar zo vlak naast Antwerpen zal dit niet de goedkoopste regio zijn?
En als dat klopt, vind ik 425K voor 200m2 en 7,5a zeker niet overdreven. Enkel dat EPC van 243 zou mij wat storen.
Maar ik gok toch dat dit vlot boven de 450K zal gaan?

Die tegel van het terras vind ik echt :love:.
Ik vind wel deze setup speciaal ... leuk zo 2 stoelen waar 2 vrienden kunnen komen kijken :unsure:
9867442_C.jpg
Het zijn misschien swingers?

befunky_collage84.jpg
Zo doe ik het ook ieder jaar. Ik vind dat enerzijds mooi en anderszijds satisfying om daar zo mooi tussenin te maaien :unsure:

Zo doe ik het ook ieder jaar. Ik vind dat enerzijds mooi en anderszijds satisfying om daar zo mooi tussenin te maaien :unsure:
Mooi dat wel, maar zoals hierboven gesteld ook een mogelijke bron van burenruzies.
Als je zoals in die foto op de buiten op een groot stuk grond met schapenwei woont, is dat oke maar je moet daar niet mee afkomen in een woonwijk vol met siertuinen, perkjes, kiezel en grind.

Mijn vriendin en ik gaan morgenvroeg kijken naar een potentieel huis, maar zijn er al dingen die ik op voorhand kan opzoeken? omwille van de hoge interesse ga ik er qua locatie niet te veel over delen, maar zou me graag zo goed mogelijk voorbereiden.

Mijn vriendin en ik gaan morgenvroeg kijken naar een potentieel huis, maar zijn er al dingen die ik op voorhand kan opzoeken? omwille van de hoge interesse ga ik er qua locatie niet te veel over delen, maar zou me graag zo goed mogelijk voorbereiden.
EPC-attest opvragen en doornemen zodat je kan inschatten hoeveel kosten nog staan te wachten + informeren bij de buren naar de + en - van het huis én de omgeving.

Terug
Bovenaan