Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ons staat huis te koop maar ons nieuwe huis is maar toegankelijk vanaf januari en dus ons oude huis ook.
Is dit een drempel voor kopers?
Klein detail: zorg, als je met een makelaar werkt, dat dit expliciet overal zo vermeldt wordt.
Jouw contract, de website, de compromis,...
Had de mijne enkel mondeling bevestigd en de kopers wisten natuurlijk van niets toen we de compromis gingen tekenen. Was gelukkig gekocht als opbrengsteigendom waardoor het wél in de verkoopsakte stond maar dus wel enkele maanden volle huurprijs mogen betalen.

En eigenlijk vraag je maar een half jaar extra want tekenen van de akte is normaal ook al 3-4 maand. Dus zit daar maar niet mee in!

Als alles op tijd af zal zijn. 🙈

Ik dacht even: "WTF, wie doet er nu ne fotoshoot van zijn interieur?"

Maar het is wellicht om te verkopen.
We wonen er nog pas in sinds december, de interieurarchitecte wou dat doen :p
Toen ik dat enkele jaren geleden van iemand anders hoorde, dacht ik precies hetzelfde.

Hmm, das ook een interessante invalshoek.
Dan ga je er ook vanuit dat de waarde van een nieuwbouw gelijk is aan de excl btw prijs. Wat niet waar is. :)

Al de nieuwbouw woningen die ik heb gezien zijn wel meer waard op de markt, dan hun excl btw prijs.

Ons staat huis te koop maar ons nieuwe huis is maar toegankelijk vanaf januari en dus ons oude huis ook.
Is dit een drempel voor kopers?
Je gaat nog wel geen compromis kunnen laten opstellen (onderhandse verkoopakte) omdat dan binnen de 4 maanden de definitieve akte moet doorgaan. Of je moet bv huurovereenkomst oid opmaken.

Je gaat nog wel geen compromis kunnen laten opstellen (onderhandse verkoopakte) omdat dan binnen de 4 maanden de definitieve akte moet doorgaan. Of je moet bv huurovereenkomst oid opmaken.
Kan perfect hoor, stond bij mij gewoon in de definitieve akte dat ik tot datum X erin bleef voor Y euro en dat geld werd rechtstreeks van de verkoopprijs afgetrokken.

Nooit een huurovereeenkomst opmaken! Dan ben je gebonden aan de huurwetgeving met alle (opzeg)gevolgen vandien.

In deze situatie noemt dat een bezetting of beding ter bede, je kan dat idd zoals @Mulan zegt perfect in de compromis en akte overeenkomen.

Die van ons nieuwe huis is al getekend hoor. Dat papier heeft een andere naam maar betekent hetzelfde.

Vrijdag ook compromis getekend van andere woonst (voor mensen die het zich herinneren, ik was diegene die anderhalf jaar terug SOD-HOB nieuwbouw had gezet, maar het zich al snel bekloeg wegens inkijk en wijkgevoel).

Rustigere buurt. Brievenbussen ver van elkaar dus niet verplicht om goedendag te zeggen en afgesloten oprit dus geen contact met buren als ik niet wil (of zij natuurlijk).
En geen inkijk in de tuin.

Energieklasse B, maar I Don’t care.

Hier al een paar jaar aan het zoeken en iedere potentiële woning wordt door de wederhelft afgeketst.
Budget is ok, mijn eisen zijn beperkt, maar partner heeft heel wat eisen. Hierdoor is het zoekgebied ook heel klein.
Een potentiële woning is eens afgeketst wegens: "het perceel is té rechthoekig".

Ik word/ben stilaan depressief en overstressed van de huidige woning. Ik begin zelfs af te wegen of dat een (voor mezelf) aanvaardbare reden voor een scheiding is. Ik hoop snel ook te kunnen zeggen dat ik iets gevonden heb.

Hier al een paar jaar aan het zoeken en iedere potentiële woning wordt door de wederhelft afgeketst.
Budget is ok, mijn eisen zijn beperkt, maar partner heeft heel wat eisen. Hierdoor is het zoekgebied ook heel klein.
Een potentiële woning is eens afgeketst wegens: "het perceel is té rechthoekig".

Ik word/ben stilaan depressief en overstressed van de huidige woning. Ik begin zelfs af te wegen of dat een (voor mezelf) aanvaardbare reden voor een scheiding is. Ik hoop snel ook te kunnen zeggen dat ik iets gevonden heb.
Ocharme, dat moet zeer vermoeiend zijn.

Een huis kopen vergt uiteraard wel een portie durf (vergelijkbaar met het veranderen van job: veel mensen durven die stap niet te zetten).

Het kan helpen om het belang van zo'n aankoop te relativeren:

- Je hoeft niet per se een huis te kopen met het idee dat het 'voor de rest van het leven' is, maar eerder beschouwen als een huis voor de komende 10 jaar ofzo.
In het ergste geval ben je niet tevreden en moet je het huis terug verkopen.

- Accepteren dat het 'perfecte' huis niet bestaat. Misschien moeten jullie eens duidelijk op papier zetten wat jullie echt willen? Wat zijn de must-haves en de nice-to-haves?
Er zijn heel veel zaken die je achteraf nog kan wijzigen. Neem desnoods een architect mee als je potentiële huizen bezoekt.

En anders: jullie inschrijven voor Blind Gekocht ;)

Vrijdag ook compromis getekend van andere woonst (voor mensen die het zich herinneren, ik was diegene die anderhalf jaar terug SOD-HOB nieuwbouw had gezet, maar het zich al snel bekloeg wegens inkijk en wijkgevoel).

Rustigere buurt. Brievenbussen ver van elkaar dus niet verplicht om goedendag te zeggen en afgesloten oprit dus geen contact met buren als ik niet wil (of zij natuurlijk).
En geen inkijk in de tuin.

Energieklasse B, maar I Don’t care.
Nu wel benieuwd of je in dezelfde regio bent kunnen blijven?
Gefeliciteerd alvast!

En ik zit in energieklasse C (EPC 218) en betaal voor gas en elektriciteit samen +-150 euro met "voltijds" verwarmen, dus je moet absoluut geen stress hebben dat je een energieslurpend kot hebt gekocht. 😁
Wil zij dan wél verhuizen? Want ik ken er ook die een huis online nog afkeurden "wegens de verkeerde kleur tegels in de badkamer" :s maar die voelde zich eigenlijk heel goed in zijn huurappartement...
Weet zij dat het je ZO hoog zit?
Indien wel, zou ik durven zeggen:
"De komende 6 maand is het aan jou om een pand te zoeken. Ik zoek niets meer, zal meegaan met jou wanneer je iets voorstelt, maar alle initiatief moet nu van jou komen."
Geen dreiging, geen "en daarna ga ik ..." Gewoon efkes alles bij haar leggen mét een tijdslimiet.
Durf ook gerust de stap te zetten naar een relatietherapeut om elkaars gevoel te "vertalen" naar de ander. Kan echt enorm verhelderend zijn. En die 60 euro per sessie is in elk geval VEEL goedkoper dan een scheiding. 😟

Wss een koop- en verkoopbelofte, juridisch iets minder krachtig maar door de boetes praktisch hetzelfde 😁
Jup, dat was het.

10% boete Indien het contract gebroken wordt dus dat zou 55k zijn.
Langs de ene kant hoop je toch dat de andere partij contractbreuk pleegt met die bedragen? 🙃

Het helpt misschien ook om aan te tonen dat je door langer te wachten, geen groter budget (en dus "mooiere" huizen) kan kopen. Aangezien de woningprijs waarschijnlijk sneller stijgt dan uw spaargeld. Ik heb hier die berekening destijds gedaan toen we de grond kochten, en ik merkte gewoon dat ik onmogelijk de prijsstijgingen op de vastgoedmarkt kon inhalen met sparen.

Wss een koop- en verkoopbelofte, juridisch iets minder krachtig maar door de boetes praktisch hetzelfde 😁
Wat is er juist minder "bindend" aan een koop/verkoopbelofte? In ce is dat toch evengoed een contract als een compromis en is een compromis toch niets meer dan een koop/verkoopbeloft?

Wat is er juist minder "bindend" aan een koop/verkoopbelofte? In ce is dat toch evengoed een contract als een compromis en is een compromis toch niets meer dan een koop/verkoopbeloft?
Bij een compromis kan je de koper of verkoper voor de rechtbank dwingen om te kopen/verkopen, bij die koop/verkoopbelofte kan je de boete betalen en de verkoop stoppen. Maar aan 10% zal dat niet zo vaak gebeuren 😁
Ik geloof ook dat je in die koop/verkoopbelofte clausules kunt zetten die in een compromis niet wettelijk zouden zijn.

het bindt (eenvoudig gezegd) niet tegenover de overheid, want een compromis zorgt echt voor de verplichting om binnen de X maand registratierechten te betalen, zo'n koop/verkoopbelofte niet.

Terug
Bovenaan