Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik zou in zulke woningen een mezzanine steken met slaapgedeelte en dan een ruime open loft op de gelijkvloers, ideaal voor alleenstaanden of een kinderloos koppel. Heb iets soortgelijk in gedachten voor als ik dan toch ooit de bungalow van mijn (hoogbejaarde en kinderloze) buurvrouw op de kop zou kunnen tikken.

Zo'n tiny house indeling, maar dan groter/ruimer?
Bv https://www.tinyhousestechum.nl/previews/2017/5/30/media_731_377887_w900_h600_crop.jpg

Er is altijd wel vanalles mogelijk als je creatief bent. Grote vraag is hoeveel geld je er nog moet bovenoptellen :p.
Als single zou ik in zoiets wel heel graag wonen hoor. Ik verlies mss binnenruimte tov mijn appartement nu, maar heb een tuin id plaats.

Ik zou in zulke woningen een mezzanine steken met slaapgedeelte en dan een ruime open loft op de gelijkvloers, ideaal voor alleenstaanden of een kinderloos koppel. Heb iets soortgelijk in gedachten voor als ik dan toch ooit de bungalow van mijn (hoogbejaarde en kinderloze) buurvrouw op de kop zou kunnen tikken.
Het is natuurlijk maar een instelprijs maar als je dat afweegt tegen zo'n typisch klein appartement lijkt dit toch wel value for money? Bijna 3 are en een leefruimte die met zo'n appartement overeenstemt. Ik heb geen idee wat mag en niet mag in dit geval, maar een nieuw dak/ramen en gevel isoleren kan toch ook geen fortuin kosten voor zo'n klein gebouw? Lucht-luchtwarmtepomp erin en je woont er volgens mij nog goedkoop ook.

Nu goed, als dit alles klopt dan zal die uiteindelijke prijs misschien wel op een veelvoud uitkomen.

Wat wil je weten? Wij zitten momenteel met een pandwissel. Mijn huis wordt verkocht om samen iets te bouwen.

Stel ik verkoop mijn pand voor 200k (fictief bedrag) en er staat nog een openstaande lening op van 145K.
Hoe verloopt dit dan standaard? Worden de makelaarskosten van 7K ervan afgetrokken en steekt men dan de resthoeveelheid in de aankoop van een nieuw pand?

Om het te schetsen:

Prijs verkocht pand: 200K
Openstaande lening: 145K
Aankoopprijs nieuw pand 400K

Hoe gaat men dan juist te werk? Zoals ik het begrepen heb blijft de lening lopen op de initiële looptijd en zal er voor het ontbrekende saldo een nieuw krediet aangegaan moeten worden, klopt dit?

Stel ik verkoop mijn pand voor 200k (fictief bedrag) en er staat nog een openstaande lening op van 145K.
Hoe verloopt dit dan standaard? Worden de makelaarskosten van 7K ervan afgetrokken en steekt men dan de resthoeveelheid in de aankoop van een nieuw pand?

Om het te schetsen:

Hoe gaat men dan juist te werk? Zoals ik het begrepen heb blijft de lening lopen op de initiële looptijd en zal er voor het ontbrekende saldo een nieuw krediet aangegaan moeten worden, klopt dit?
Ik heb eerst mijn huis verkocht, volgende werd "afgerekend" rechtstreeks via de notaris, het overblijvende bedrag werd op mijn rekening gestort:
- de afrekeningen van nog openstaand bedrag bij de kredietverstrekker
- de factuur van de makelaar
- de voorlopige globale factuur van de verkoop (nog af te houden: kosten leveringsplicht: 207,37 € en kosten handlichting: 1.380,52 €)

Bij de aankoop van mijn woning enkele maanden later:
- ereloon
- aktekosten
- registratierechten
- +-5000 euro voor de inschrijving van het hypothecair krediet

De notaris stuurde mij de afrekening met het exacte bedrag dat voor het tekenen van de akte op hun rekening moest staan, met de bank regelen ze onderling de rest van het bedrag.

Trouwens net antwoord gekregen op mijn vraag van eerder. Boutersem en Holsbeek zijn ook al vrij duur: https://www.demorgen.be/nieuws/in-kaart-dit-kost-een-huis-of-appartement-in-uw-gemeente~bf30ab23/
Is Holsbeek dan ooit goedkoop geweest? :unsure:

't Is er zeker niet zo erg als Leuven of Kessel-Loco ( :lol: @Airjinx) maar ik vond in Nieuwrode toch mijn goesting niet en wel eerder in Aarschot of Betekom. Wel heel veel succes voor de aankoop in Kortrijk-Dutsel, lijkt me een erg mooie ligging.

't Is er zeker niet zo erg als Leuven of Kessel-Loco ( :laugh: @Airjinx) maar ik vond in Nieuwrode toch mijn goesting niet en wel eerder in Aarschot of Betekom. Wel heel veel succes voor de aankoop in Kortrijk-Dutsel, lijkt me een erg mooie ligging.
Hangt er vanaf wat je wilt. Als je trein wilt nemen moet je al eindje gaan

En veel van die kutbetonbanen om te fietsen :p

Om het te schetsen:

Klopt, om de woonbonus te behouden wordt het hypothecair krediet waarop de woonbonus loopt overgezet. Het uitstaand kapitaal en de looptijd blijft behouden, het plaatje wordt wel herzien aan uw nieuwe rentevoet. Het uitstaand kapitaal moet bij de akte van de nieuwe woning onmiddellijk volledig opgenomen worden. Totale kost van de pandwissel was in ons geval 1720,84 eur (geen registratiekosten meer/lager ereloon notaris), daar waar de initiele hypotheek een 4058,25€ gekost heeft. Geeft u dus een kleine besparing.

@iamhollywood kan een panden wissel enkel bij dezelfde bank, of kan een panden wissel ook van bank A voor huis 1 naar bank B voor huis 2?
Want als het bij dezelfde bank moet kom je vaak toch duurder uit?

@iamhollywood kan een panden wissel enkel bij dezelfde bank, of kan een panden wissel ook van bank A voor huis 1 naar bank B voor huis 2?
Ik zou vermoeden dat dat enkel bij dezelfde bank kan. De bank staat immers vermeld op het basisattest bij het toekennen van de initiële lening en dat basisattest is ergens wel cruciaal voor de woonbonus.

Om het te schetsen:

Het huis werd uiteraard verkocht toen ik elders iets had. In ons geval moeten wij dat nog bouwen. Wij kregen toen de melding van de bank dat ze tegenwoordig streng zijn en dus best zorgt dat je al wel effectief gestart bent met de bouw. Dus wij hebben gezorgd dat de kelder er al stond, toen mijn woning officieel verkocht werd.

Ik had 3 leningen op mijn huis, waarvan ik dan met 1 een pandwissel ging doen.
Dan werd er van de verkoopprijs het openstaand kapitaal van de 2 leningen die wegvallen afgetrokken (dus terug betaald aan de bank). Het resterend bedrag werd dan op mijn rekening gestort.

Bijkomende kosten worden er dan ook ineens afgetrokken. In ons geval was dat zo’n 2000 euro in totaal.

Ik zou vermoeden dat dat enkel bij dezelfde bank kan. De bank staat immers vermeld op het basisattest bij het toekennen van de initiële lening en dat basisattest is ergens wel cruciaal voor de woonbonus.
Hier zat er al 20.000 euro verschil in intrest op de totale duurtijd tussen de rentevoet waarvoor ik getekend heb, en het gemiddelde van de overige voorstellen. 🙈 Ik kan me inbeelden dat er op dat vlak dus ook serieus gerekend wordt om je toch zeker niet het scherpste tarief te geven van de bank uit
(Pandenwissel met behoud van woonbonus was geen optie voor mij, ik had een sociale lening en zij staan dat enkel toe bij overmacht bvb een fysieke handicap waardoor je moet verhuizen naar een rolstoel toegankelijke woning)

Je kijkt naar jezelf. Bij welk bod zou je tevreden zijn dat je het hebt, zonder het gevoel dat je te veel betaald hebt? Bij welk bod zou je het jammer vinden dat je het niet hebt? Bij welk bod zou je het oké vinden dat je het niet hebt? Met zulke vragen bekom je een prijs voor jezelf, en dan kijk je of je dat in je budget kan verantwoorden.
Ik ben het helemaal eens met je; maar dan koop je helaas nooit meer een huis. Ik vind alles (véél) te duur momenteel.

't Is er zeker niet zo erg als Leuven of Kessel-Loco ( :laugh: @Airjinx) maar ik vond in Nieuwrode toch mijn goesting niet en wel eerder in Aarschot of Betekom. Wel heel veel succes voor de aankoop in Kortrijk-Dutsel, lijkt me een erg mooie ligging.
Holsbeek is idd altijd al duur geweest. Nieuwrode is nog de goedkopere kant denk ik.
Sint-Pietersrode is zeer duur door de omgeving + kasteel van rode ridder

Kortrijk-Dutsel.

Toevallig dit :unsure: ?
https://www.zimmo.be/nl/holsbeek-3220/te-koop/huis/K1H64

Kan wel degelijk volgens mij. Dat is basically een herfinanciering bij andere Bank (behoudt uw woonbonus) en een pandwissel (behoudt uw woon bonus).

Ik heb in elk geval dit gedaan (+ wat extra geleend), en de notaris + banken bevestigen allemaal dat de woonbonus blijft.

Voor de zekerheid: Vraag het over 1,5 jaar eens als mijn belastingen gecontroleerd zijn :tongue:

Hier zat er al 20.000 euro verschil in intrest op de totale duurtijd tussen de rentevoet waarvoor ik getekend heb, en het gemiddelde van de overige voorstellen. 🙈 Ik kan me inbeelden dat er op dat vlak dus ook serieus gerekend wordt om je toch zeker niet het scherpste tarief te geven van de bank uit
(Pandenwissel met behoud van woonbonus was geen optie voor mij, ik had een sociale lening en zij staan dat enkel toe bij overmacht bvb een fysieke handicap waardoor je moet verhuizen naar een rolstoel toegankelijke woning)
Wij hadden er wel het scherpste tarief gekregen. Maar hoogstwaarschijnlijk omwille van combinatie van andere feiten.

Kan wel degelijk volgens mij. Dat is basically een herfinanciering bij andere Bank (behoudt uw woonbonus) en een pandwissel (behoudt uw woon bonus).

Ik heb in elk geval dit gedaan (+ wat extra geleend), en de notaris + banken bevestigen allemaal dat de woonbonus blijft.

Voor de zekerheid: Vraag het over 1,5 jaar eens als mijn belastingen gecontroleerd zijn :tongue:
Met heel de wijziging in de woonbonus en 1001 uitzonderingen op de pandwissel afhankelijk van de originele datum van uw lening weet ik het niet zeker. Ik weet alleen dat uw basisattest heilig is, daarop staan de voorwaarden waaraan jij uw oorspronkelijke lening hebt gekregen en aan die voorwaarden mag uitdrukkelijk niet geraakt worden. Omdat daar uitdrukkelijk de naam van de bank op staat ten gunste waarvan de hypotheek werd gevestigd, zou ik er voorzichtig mee zijn. Op de website van hypotheekwinkel zeggen ze dat je bij dezelfde bank blijft, enkel het pand waarop de hypotheek rust wijzigt (https://www.hypotheekwinkel.be/tweede-woning/pandwissel).

Klopt, om de woonbonus te behouden wordt het hypothecair krediet waarop de woonbonus loopt overgezet. Het uitstaand kapitaal en de looptijd blijft behouden, het plaatje wordt wel herzien aan uw nieuwe rentevoet. Het uitstaand kapitaal moet bij de akte van de nieuwe woning onmiddellijk volledig opgenomen worden. Totale kost van de pandwissel was in ons geval 1720,84 eur (geen registratiekosten meer/lager ereloon notaris), daar waar de initiele hypotheek een 4058,25€ gekost heeft. Geeft u dus een kleine besparing.
Maar bij een pandwissel met behoud van de lening, stel ik heb nu 25j vast aan 1,45%

De rentes zijn gestegen en ik doe een pandwissel, kan ik dan opeens op 2% komen ook al leen ik niks bij?

Maar bij een pandwissel met behoud van de lening, stel ik heb nu 25j vast aan 1,45%

De rentes zijn gestegen en ik doe een pandwissel, kan ik dan opeens op 2% komen ook al leen ik niks bij?
Dat moet ge eens met uw bank bespreken, dat is puur een commercieel gegeven.

Terug
Bovenaan