Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Plots veel minder woningen verkocht: doen oorlog en inflatie vastgoedmarkt afkoelen?

Niet op hopen dat de prijzen dalen op korte termijn.
Wanneer de nieuwbouwprijzen omhoog schieten gaan die van bestaande woningen zeker niet dalen.

+ stijging van de leningen wordt grotendeels opgevangen door de gedaalde registratierechten.
In Wallonie en Brussel daalden de prijzen nominaal al in Q4 (QoQ). Met de hogere interesten is er een reële kans dat we een YoY daling in de prijzen gaan zien, zoals het artikel zegt was er al een daling van de appartementsprijzen met 5% in reële termen.

Laatst bewerkt:
Wij zouden een in 2008 volledig gerenoveerd huis willen kopen in Sint Amandsberg. We mogen maandag 1 bod uitbrengen. We willen het ook echt echt graag. We willen veel boven de vraagprijs gaan, maar we hebben geen idee hoeveel we moeten bieden :(. Hoe zouden jullie een prijs bepalen?

Succes. Sint-Amandsberg is een gegeerde locatie voor veel gezinnen. De markt is oververhit daar. Hopelijk heb je een goed beeld van de prijzen van gelijkaardige woningen in de buurt en aan hoeveel die zijn gegaan. Daar zou ik mijn maximale prijs aan spiegelen.

In Wallonie en Brussel daalden de prijzen nominaal al in Q4 (QoQ). Met de hogere interesten is er een reële kans dat we een YoY daling in de prijzen gaan zien, zoals het artikel zegt was er al een daling van de appartementsprijzen met 5% in reële termen.
Mja, appartementen hebben door Corona ook een serieuze knauw in aantrekkelijkheid gekregen. Woningen met een tuin, etc... veel minder.

Mja, appartementen hebben door Corona ook een serieuze knauw in aantrekkelijkheid gekregen. Woningen met een tuin, etc... veel minder.
Ik heb dat toch altijd iets vreemds gevonden, mensen die zo een belangrijke beslissing (appartement vs huis kopen) laten afhangen van een zeer tijdelijk fenomeen. Hebben die zo weinig vermogen om op de wat langere termijn te denken?

Zijn er mensen die ervaring hebben met een pandwissel? Heb in 2017 gekocht, ga dit nu verkopen (is reeds compromis getekend) en wil samen met de partner iets kopen.

Op 10 mei gaat onze pandwissel door. Eerst tekenen voor verkoop en een uur later voor aankoop.
Maar of het ECHT in orde is, zal ik zeker pas weten bij de belastingsafrekening het jaar daarna :D

Ik heb dat toch altijd iets vreemds gevonden, mensen die zo een belangrijke beslissing (appartement vs huis kopen) laten afhangen van een zeer tijdelijk fenomeen. Hebben die zo weinig vermogen om op de wat langere termijn te denken?
Neen,

Heeft daar niet mee te maken, heeft gewoon te maken met een enorme daling van de aantrekkelijkheid. En dat de vraag naar woningen hierdoor geëxplodeerd is. Wat een consequentie heeft gehad op de vraag/aanbod curve.

Neen,

Heeft daar niet mee te maken, heeft gewoon te maken met een enorme daling van de aantrekkelijkheid. En dat de vraag naar woningen hierdoor geëxplodeerd is. Wat een consequentie heeft gehad op de vraag/aanbod curve.
Het heeft er dus wel iets mee te maken. Want die daling in aantrekkelijkheid komt door het heel tijdelijke fenomeen.

Het heeft er dus wel iets mee te maken. Want die daling in aantrekkelijkheid komt door het heel tijdelijke fenomeen.
Ik zou niet zomaar durven stellen dat de aantrekkelijkheid van wat open ruimte een heel tijdelijk fenomeen is.
Met de steeds groter wordende verstedelijking en inname van vrije ruimte lijkt het mij net dat er een groot deel mensen is die thuis ook in relatieve rust van wat open ruimte wil kunnen genieten.
Ik zie de Corona-correctie hierop eerder als een bultje in een langzaam stijgende helling van aantrekkelijkheid. En dus niet als een heel tijdelijk fenomeen.
But your guess is as good as mine, only time will tell.

Nog eens terug over dit huis:
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...-den-berg/2220/9844927?searchId=625556c3d7a64

Antwoord gehad van "bouw & milieu". Je mag het niet afbreken en nieuwbouw zetten, je mag het niet uibreiden, en het mag niet voor andere doeleinden (lees: garage) gebruikt worden. Als je dat op voorhand weet, is er toch niemand die dat gaat kopen?
De buur of jij :
:')

Maar serieus als dat voor 30k ging in mijn buurt kocht ik dat als stockagekot en maakte ik mijn moestuin en serre daar. Dan heb je uw garage? Thuis misschien terug vrij

Plots veel minder woningen verkocht: doen oorlog en inflatie vastgoedmarkt afkoelen?

Niet op hopen dat de prijzen dalen op korte termijn.
Wanneer de nieuwbouwprijzen omhoog schieten gaan die van bestaande woningen zeker niet dalen.

+ stijging van de leningen wordt grotendeels opgevangen door de gedaalde registratierechten.
Ik denk dat veel ook zal afhangen van het type woning. Het huis van mijn buren is effectief op de verkoopdag zaterdag verkocht. Ik weet niet wat ze exact gekregen hebben maar dat huis is in 2018 voor 356k aangekocht (2de eigenaars, gebouwd in 2010), vraagprijs was 439k met beschikbaarheid vanaf december. Lijkt mij dat ze zeker minimum de vraagprijs gekregen hebben anders zouden ze nog niet aanvaard hebben gezien akte pas in december kan plaatsvinden. Is stevige winstmarge op 4 jaar tijd :/.

Gaan misschien binnenkort een huis bezien in Holsbeek.
Zijn er eigenlijk nadelen verbonden aan uw pas gerenoveerd pand te verkopen binnen de 2 jaar? :unsure:

Ik denk dat het 3m breed is en 10m diep ongeveer. In elk geval heel klein. Nu heeft zo'n ding nog als extra nadeel dat er een trap in moet (=4m2 verloren ruimte). Nu is buiten de oppervlakte ook gewoon de staat een enorm probleem he. Zitten barsten diagonaal over de zijmuur, bijgevolg staat het gewoon op instorten. Vrij zeker dat het onbewoonbaar verklaard wordt bij controle.

Maar allé, overdrijven is toch echt een kunst hé.

Als er mensen in een studio van 50m² kunnen wonen dan zullen er ook wel mensen gelukkig kunnen zijn in een klein huisje met 71m² bewoonbaar oppervlak (EPC verslag) en een stukskte tuin aan zeker? Het is blijkbaar echt niet gemakkelijk om u iets anders in te beelden dan uw eigen standaarden.

Die scheur heeft niets met stabiliteit te maken, die loopt verticaal dus is er waarschijnlijk door gebrek aan dilatatievoeg. Dat huis zal daardoor heus niet onbewoonbaar verklaard worden.

De buur of jij :
:')

Maar serieus als dat voor 30k ging in mijn buurt kocht ik dat als stockagekot en maakte ik mijn moestuin en serre daar. Dan heb je uw garage? Thuis misschien terug vrij

In de buurt gaan gesloten garages voor dubbele van de prijs.
Mocht ik dit in de buurt kunnen op de kop tikken als garage zou ik blij zijn :D

Maar allé, overdrijven is toch echt een kunst hé.

Als er mensen in een studio van 50m² kunnen wonen dan zullen er ook wel mensen gelukkig kunnen zijn in een klein huisje met 71m² bewoonbaar oppervlak (EPC verslag) en een stukskte tuin aan zeker? Het is blijkbaar echt niet gemakkelijk om u iets anders in te beelden dan uw eigen standaarden.

Die scheur heeft niets met stabiliteit te maken, die loopt verticaal dus is er waarschijnlijk door gebrek aan dilatatievoeg. Dat huis zal daardoor heus niet onbewoonbaar verklaard worden.
Dat is 71m² incl de ruimte onder het dak he. Je ziet hopelijk ook dat dat geen volwaardige verdieping is?
Ik vraag mij echt af wat voor indeling je in gedachten hebt voor iets van 3m op 10m met als bovenverdieping enkel een zolder. Nu, ik zal eens langsgaan op de kijkdagen en foto's van het interieur nemen.

Dat is 71m² incl de ruimte onder het dak he. Je ziet hopelijk ook dat dat geen volwaardige verdieping is?
Ik vraag mij echt af wat voor indeling je in gedachten hebt voor iets van 3m op 10m met als bovenverdieping enkel een zolder. Nu, ik zal eens langsgaan op de kijkdagen en foto's van het interieur nemen.

Zo'n tiny house indeling, maar dan groter/ruimer?
Bv https://www.tinyhousestechum.nl/previews/2017/5/30/media_731_377887_w900_h600_crop.jpg

Er is altijd wel vanalles mogelijk als je creatief bent. Grote vraag is hoeveel geld je er nog moet bovenoptellen :p.
Als single zou ik in zoiets wel heel graag wonen hoor. Ik verlies mss binnenruimte tov mijn appartement nu, maar heb een tuin id plaats.

Terug
Bovenaan