Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Er was ook nog de slooppremie voor bouwaanvragen in 2020 van 7.500€, die is wel cumuleerbaar met de 6% regel.

Aanvraag omgevingsvergunning vanaf 1/1/2021 tot en met 31/12/2022 (premie 10.000 euro - GEEN cumul mogelijk met federale 6% btw regelgeving)

Dus ofwel 10 000€ sloop premie, ofwel 6% btw :)

Of zoals in ons geval niks.
Slopen en verkavelen in 2 gronden geeft recht op niets.

Slopen en verkavelen is niet noodzakelijk meteen uitgesloten. Je moet wel als bouwheer (als particulier of als promotor) zowel de opdracht geven tot afbraak als tot bouwen. Dus wanneer je afbreekt, verkavelt en dan de gronden verkoopt, dan is het idd niet aan 6%.

🤪
Grimbergen is een heel leuke gemeente om te wonen. Dat centrum is echt goed aangepakt, vlakbij Brussel en toch voldoende groen. Maar de hele regio Grim/Meise/Wemmel is best prijzig. Ondanks die hoge prijzen worden huizen er wel verkocht dus blijkbaar is er een publiek he...

https://www.hillewaere-vastgoed.be/...op-een-perceel-van-767m2-te-heist-op-den-berg

Eerste gedacht: "recent gebouwd, goeie EPC, mooie oppervlakte, mooie stijl. Boogscheut van het centrum. Dan valt die prijs best mee".
maps

De definitie van een boogscheut is wat raar, 5km is in meeste gevallen "in een ander dorp"...
Niet mijn ding. Houten vloeren is bij mij een nogo. Op verdieping die badkamer en de slaapkamer van de ouders die op mekaar uitkijken vond ik maar niets. Rest is wel ok gewoon niet mijne dada.

Dit staat hier in de buurt ook te koop. Ondertussen zijn wel alle ramen en deuren dichtgemetst. Ik vraag me af wat je daar nu mee zou kunnen/mogen doen. Het staat op een hoek, dus je moet 6m van die kanten blijven. dus lijkt me de huidige oppervlakte zowat het maximum dat je mag bebouwen. Maar dan heb je wel een heel kleine oppervlakte voor een vrijstaand huis. Ook 2 gevels die, hoewel ze vrijstaand zijn, totaal geen lichtinval hebben. En de anderen zijn Noord gericht.
Ik ben echt benieuwd wat daar uiteindelijk gaat gebeuren.

Mijn ding ook niet, mij zou de ongelukkige ligging van het perceel storen.
Een huis op een hoek wou ik vroeger liefst vermijden en dit perceel is compleet omringd door straten.

Ik ben ook pro kleine slaapkamers, maar bij foto 8 keek ik toch raar op, zeker als je ziet hoe relatief groot die badkamer dan is.
Bedoel je dan deze:
1611325761-moderne-villa-op-een-perceel-van-767m2-te-heist-op-den-berg-37.jpg

Want onze slaapkamer is nu zeker niet groter hoor. Als je een aparte dressing hebt, heb je echt niet meer ruimte nodig. (wel een verschrikkelijk uitzicht uit die kamer trouwens).

Bedoel je dan deze:
1611325761-moderne-villa-op-een-perceel-van-767m2-te-heist-op-den-berg-37.jpg

Want onze slaapkamer is nu zeker niet groter hoor. Als je een aparte dressing hebt, heb je echt niet meer ruimte nodig. (wel een verschrikkelijk uitzicht uit die kamer trouwens).
Ik heb mijn reactie op jou intussen verwijderd, ik had het foute zoekertje geciteerd. :censored:

Net naar een duplex gaan kijken in een vrij mooie buurt. Foto's waren ietwat onduidelijk, maar zag er redelijk uit (had alleszins wat potentieel). De prijs was aan de lage kant (al was het wel een 'vanaf').

Bleken uiteindelijk de oude foto's te zijn van wanneer de eigenaar er zelf nog woonde. Nu leek het eerder op een kraakpand, waarin de huurders een kleine dierentuin hadden gecreëerd. De tuin was inmiddels gedegradeerd tot kiezelpartij vol hondenstront. Om nog maar te zwijgen van het verschil tussen de werkelijke en geafficheerde oppervlakte.

De goesting was snel voorbij :sick:.

Hey, aangezien deze topics vroeger op 9lives zeer interessant waren hier toch ook eens ons dilemma plaatsen. Mijn vriendin en ik hebben na +1 jaar te zoeken in november 2019 een woning aangekocht in het Gentse. Niet onze droomwoning maar het vinkte een hoop zaken af naar waar we op zoek waren. In het jaar dat we hier wonen hebben we al een aantal ideetjes op gedaan om te renoveren (ramen, dak, eventueel 3de slaapkamer/bureau) en zijn we aan het kijken om dat tegen de zomer of in de zomer te laten uitvoeren.

Nu datzelfde jaar heeft ons ook aan het denken gezet, omwille van lawaaioverlast, geboorte van ons zoontje en gewoon ook de hele covid periode waar we beide thuis werken.

Nu hebben we een nieuwbouwproject op het oog, een SOD in Zoutleeuw. En ja ik ben op de hoogte van de voor- en nadelen. Dit zou pas opgeleverd worden eind 2022 (eventueel vroeger gezien de grote interesse). Het interessante van dit project is dat het een PPS is met de stad Zoutleeuw. Een deel van de project, een woonzorgcentrum en een opvanghuis voor personen met een niet aangeboren mentaal/fysiek handicap, zijn reeds gebouwd en het bedrijf dat daarvoor de wegenis heeft aangelegd heeft dit niet doorgerekend aan de stad (huidige eigenaar van de grond), de stad heeft dan op zijn beurt beslist om dit niet door te rekenen aan de kopers van het private gedeelte.

Dit zorgt voor een gunstige prijs ±40k voor 280m². Bijkomstig loopt er ook een aanvraag bij het BTW kantoor omdat er voordien een gebouw op de gronden stond. Dat zou mogelijks kunnen betekenen dat het zelfs maar aan 6% BTW zou zijn.

Het betreft hier https://hertogjan-zoutleeuw.be en woning 10 in ons geval, al is het hier ook nog wat afwachten op beslissingen van de Stad. Door het success van de huizen met 4 slaapkamers hebben ze een aanvraag gedaan om de resterende 3 slaapkamer huizen (de eerste 4 woningen staan er net in ruwbouw) ook 4 slaapkamers te geven (extra verdieping). Die voorwaarde zou in een compromis kunnen worden opgenomen. Qua woonoppervlakte zou dit ideaal zijn voor nu en later en het mogelijks meer thuis werken in de toekomst. Iets wat moeilijker is in onze huidige woning.

Wat is jullie mening over dit project? Iemand al ervaring met confido? (ik weet dat ze afgelopen jaren een redelijk groot project hebben gehad in Hasselt). Wat met het verplicht oprichten van een zogenaamd "vereniging van mede-eigenaars" voor de gemeenschappelijk kosten van de garage (er is geen lift, het zou enkel gaan om de elektriciteit en waarschijnlijk een gezamenlijke brandverzekering). Wat met Zoutleeuw als stad? Zijn we te hebberig door zo snel terug te verkopen?

Iemand al ervaring met verkoop binnen de 3 jaar en na 18 maanden? Of ervaring met lening en woonbonus bij een nieuwbouw? Onze huidige hypotheek dekt alvast de waarde van de nieuwe woning (met 4 slaapkamers) met 21% btw. Het zou ons zelf wat ruimte geven om de budgetten wat te verhogen voor de keuken en badkamer. De grond zouden we met ons spaargeld aankopen.

Dus voor ons is het nu de vraag, gaan we voor deze nieuwbouw en verhuizen we 120km naar de andere kant van het land (de ouders/grootouders gaan het graag horen...) of stoppen we onze spaarcenten in de verbouwing van dit huis en stellen we onze verhuis nog een jaar of 3/4 uit in de hoop dat we tegen dan weer wat meer kunnen betalen en eventueel onze droomwoning kunnen vinden in de streek... I wish... Mijn vriendin en haar familie is van Sint-Truiden dus het is niet dat we niemand in de buurt zouden hebben.

Momenteel hebben we al bij de bank om raad en input gevraagd alvorens we verder zouden gaan, we hebben ook nog geen optie op de woning.
Woon momenteel in 3850 Nieuwerkerken, en kom nu en dan wel eens in Zoutleeuw.
Pluspunten: mooie binnenstad, veel wandelmogelijkheden, natuurgebied 't Vinne vlakbij, nog wat horeca op de markt, prachtige kathedraal
Nadelen: geen idee, maar er staan wel heel erg veel huizen te koop in Zoutleeuw. Ik vraag me altijd af waarom.

Misschien eens polsen waarom er zoveel te koop staat vooraleer over te gaan tot een koop, dat is alvast wat ik zou doen. :)

Water in de kelder is grondwater, geen overstroming he.
Wat gebeurt er bij wateroverlast?
Het water trekt weg in de grond, hierdoor stijgt het grondwater.

En ik geef maar gewoon aan dat die officiële kaart een indicatie is. Maar dat als erstaat mogelijks overstromingsgevoelig dat da tniet wilt zeggen dat er in de laatste 50-100 jaar geen overstroming is geweest.
Alsook geef ik aan dat omdat u huis buiten het overstromingsgebied ligt dat als je een kelder hebt je toch voorzichtig moet zijn met opstijgend grondwater .

Wat gebeurt er bij wateroverlast?
Het water trekt weg in de grond, hierdoor stijgt het grondwater.

En ik geef maar gewoon aan dat die officiële kaart een indicatie is. Maar dat als erstaat mogelijks overstromingsgevoelig dat da tniet wilt zeggen dat er in de laatste 50-100 jaar geen overstroming is geweest.
Alsook geef ik aan dat omdat u huis buiten het overstromingsgebied ligt dat als je een kelder hebt je toch voorzichtig moet zijn met opstijgend grondwater .
Eer uw kelder vol staat met grondwater, staat uw living al lang vol met regenwater hoor. Dat is echt geen indicatie voor overstoomgevoeligheid.

Beweer ik dat ergens?

De OP zegt dat het achterste deel van de tuin in "mogelijks overstrominggsgevoelig" gebied ligt en zegt dat dat geen probleem is om dat daar dan in de 50-100 jaar ervoor geen overstroming zou zijn gebeurd volgens de Watertoets kaart.

Ik geef een voorbeeld van een bosrijk gebied hier in de buurt dat ook in zo een "mogelijks overstrominggsgevoelig" gebied ligt.
Dat gebied stond (ondertussen is het water al serieus gedaald) blank gisteren.
Alle buren die ik gisteren en vandaag heb gesproken zeggen hetzelfde, water in de kelder. en geen van die buren hun kelder ligt in dat "mogelijks overstrominggsgevoelig" gebied volgens de Watertoets.

Ik weerleg alleen maar dat "mogelijks overstrominggsgevoelig" gebied wilt zeggen dat er in de laatste 50 tot 100 jaar geen overstroming of overlast is geweest.

Eufemistisch taalgebruik in de wondere immobiliënsector.

Lees: charmante villa in rustige buurt

Begrijp: te renoveren villa op de Vilvoordsesteenweg (nummer 173).

:oops:

Nu niet noodzakelijk op de zoekertjes hierboven maar als ik hier in de gebuurten rondkijk verbloemen die niet alleen veel, maar vaak zijn dat gewoon leugens. Ik zou dat zelfs niet durven als immo.

Terug
Bovenaan