Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Om nog maar te zwijgen over de waarde van een huis als investering.

Denk trouwens dat we nog altijd relatief gezien even veel betalen als toen de rente hoog stond. Mijn ouders betaalde sinds de jaren 80 ongeveer een derde van hun inkomen aan een lening. Mijn en vriendin betalen ook ongeveer een derde van ons inkomen af. Al betalen we wel een veel hoger bedrag af, zij het met een veel kleinere interestvoet
En zijn het huis en de tuin even groot en qua ligging vergelijkbaar?

Ik heb toch de indruk als je de leningen bekijkt van toen, in vergelijking met de lonen van toen, dat dit percentage toen toch een stuk lager lag dan nu.

Wat volgens mij, sinds een paar jaar, dan ook nog eens een groot verschil maakt, is dat je niet (zomaar) aan 100% meer kan lenen. Laat staan dat je meer zou kunnen lenen. Het is veel moeilijk om zonder eigen kapitaal iets te kopen.

Die betaalden inderdaad 1/3 van hun inkomen af. Klein verschil was dat ze toen gemiddeld van 1 inkomen leefden.

Dat de prijs van huizen afhangt van de rente is al lang niet waar meer. Waar de prijs van afhangt is puur wat er in de buurt verkocht is. Als mijn buur zijn huis, vergelijkbaar met de mijne, voor 400k verkocht is dan boeit het nu is geen hol dat 3 jaar later, als ik wil verkopen, de rente op hypotheekleningen hoger is. Ik zal minsten evenveel krijgen.

Die betaalden inderdaad 1/3 van hun inkomen af. Klein verschil was dat ze toen gemiddeld van 1 inkomen leefden.
Ik denk er nog wel meer verschillen zijn. Tweeverdienermodel is nu echt de standaard, wat toen nog "opkwam". En dat heeft uiteindelijk ook haar invloed gehad op de prijzen. Logisch dat de prijzen stijgen als het netto gezinsinkomen sterk stijgt.

Bwa pasop, ge kon toen prima een huis kopen + comfortabel leven + sparen voor uw pensioen + sparen voor uw kinderen met dat 1 loon.
Er waren uiteraard veel minder creature comforts tov nu, voeding was ook veel goedkoper want mensen hielden nog veel zelf beesten en groenten. Daarnaast was "vakantie" ne keer naar de ardennen of de zee gaan, als ge al op vakantie ging. Verwarming dat was rond de stoof in de living, in uw bed nam ge maar een kruik en een dik deken mee.

De prijzen zijn voor een groot stuk ook gestegen omdat het leefcomfort fel is vooruit gegaan. Maar ik ga niet ontkennen dat wanneer het besteedbaar inkomen stijgt de rest mee gaat. De woonbonus heeft de prijzen hier compleet laten exploderen, het afschaffen ervan heeft daar eigenlijk geen reet aan veranderd.
Ge ziet het momenteel ook: leningen staan spotgoedkoop en mensen gooien echt met geld naar huizen alsof er geen morgen is. 520.000 EUR voor een HOB van 180m2 in bonheiden onder BTW stelsel? No problemo!
Waar wij ons tenen hebben uitgekuist om all in onder de 450k te blijven, zie ik vrienden en familie leningen afsluiten van 1700 tot 2200 EUR per maand terwijl die niet meer besteedbaar inkomen als wij hebben. Ze zoeken al zo lang en zijn het beu, dus als ze hun zin vinden kopen ze tegen elke prijs.

Bwa pasop, ge kon toen prima een huis kopen + comfortabel leven + sparen voor uw pensioen + sparen voor uw kinderen met dat 1 loon.
Er waren uiteraard veel minder creature comforts tov nu, voeding was ook veel goedkoper want mensen hielden nog veel zelf beesten en groenten. Daarnaast was "vakantie" ne keer naar de ardennen of de zee gaan, als ge al op vakantie ging. Verwarming dat was rond de stoof in de living, in uw bed nam ge maar een kruik en een dik deken mee.
Dat "goed rondkomen" klopte bij ons toch niet hoor.
Ik weet dat mijn ouders eind de jaren 90 samen 60.000bef verdienden. Beide arbeider, hij voltijds, zij deeltijds.
Daarvan ging 12.000bef naar de hypotheek (afgesloten in 1978).
We hadden 1 wagen, gingen nooit op reis (zus en ik wel met de mutualiteit), ouders zijn ècht zuinig en ik heb gans mijn tiener tijd gehoord "tis crisis!". Mijn zus en ik mochten bvb niet in hetzelfde jaar onze rijlessen volgen want dat ging financieel niet. We hebben ook geen stevige financiële steun mee kunnen krijgen. Maar we spreken hier ècht over arbeiderslonen in de textiel wel.
Toen ik in 2004 mijn eerste job te pakken had (deeltijds) verdiende ik 720 euro netto. Mijn moeder moest even slikken (maar ergens wel fier want hey, het bewijs dat studeren loont!) want zij had toen met meer dan 20j anciënniteit 600 euro netto. Om elke ochtend van 5u tot 9u bobijnen van 9kg te hanteren.
Dat onze ouders ook prima rond konden komen met 1 loon klopt dus zeker niet voor iedereen!

Dat "goed rondkomen" klopte bij ons toch niet hoor.
Ik weet dat mijn ouders eind de jaren 90 samen 60.000bef verdienden. Beide arbeider, hij voltijds, zij deeltijds.
Daarvan ging 12.000bef naar de hypotheek (afgesloten in 1978).
We hadden 1 wagen, gingen nooit op reis (zus en ik wel met de mutualiteit), ouders zijn ècht zuinig en ik heb gans mijn tiener tijd gehoord "tis crisis!". Mijn zus en ik mochten bvb niet in hetzelfde jaar onze rijlessen volgen want dat ging financieel niet. We hebben ook geen stevige financiële steun mee kunnen krijgen. Maar we spreken hier ècht over arbeiderslonen in de textiel wel.
Toen ik in 2004 mijn eerste job te pakken had (deeltijds) verdiende ik 720 euro netto. Mijn moeder moest even slikken (maar ergens wel fier want hey, het bewijs dat studeren loont!) want zij had toen met meer dan 20j anciënniteit 600 euro netto. Om elke ochtend van 5u tot 9u bobijnen van 9kg te hanteren.
Dat onze ouders ook prima rond konden komen met 1 loon klopt dus zeker niet voor iedereen!
Ik ga niet teveel in detail treden maar dit is een heel herkenbaar verhaal, zeker wat betreft het verschil in loon vs. wat de ouders hebben verdiend. Ik denk dat dat voor mij wel altijd een drijfveer is geweest om hard te werken en financiële stabiliteit na te streven.

@Mulan : ik spreek wel van nog de generatie daarvoor. Uw en mijn ouders zaten al volop in het tweeverdieners stramien.

@Mulan : ik spreek wel van nog de generatie daarvoor. Uw en mijn ouders zaten al volop in het tweeverdieners stramien.
Jamaja wat ist nu? :p

Gezien ik toch makkelijk tien jaar jonger ben dan jullie mag ik er toch van uit gaan dat onze ouders +/- van dezelfde generatie zijn 😉

Die discussie moeten we toch niet echt voeren? Elk onderzoek zegt het en elk cijfer dat je bekijkt (huisprijs gecorrigeerd voor inflatie, huisprijs uitgedrukt in gemiddeld aantal jaarlonen,...) bewijst het: huizen zijn duurder geworden. En nog geen klein beetje ook. En de toegenomen luxe in huis nu tegenover vroeger is maar verantwoordelijk voor een klein deel van die stijging.

Ook niet vergeten dat de hoge rentevoeten gelinkt waren aan hoge inflatie. Ik denk dat mijn ouders 8% rente betaalden op hun hypotheek, maar elk jaar steeg het loon ook met een vergelijkbaar percentage.

Lijken mij toch uitzonderlijk lage lonen te zijn, ben je heel zeker dat je je niet vergist?
Heb je het op mij? Want ja, dat ben ik heel zeker. Ook specifiek erbij gezet wanneer ;) (eind de jaren 90) en de textielsector is 1 van de slechtere betalers. Ondertussen zijn mijn beide ouders hun bedrijven failliet gegaan/opgekocht.

En ouders versus grootouders: ook daarom specifiek erbij genoteerd dat ze in 1978 hun hypotheek hebben afgesloten. Ze zijn beide van de tweede helft van de vijftiger jaren waarbij tweeverdieners absoluut nog niet "de norm" was! De emancipatie op dat vlak brak wel door en mijn moeder kreeg van mijn vader de keuze om thuis te blijven, zoals toen standaard was als je kinderen kreeg, maar zij wou per se gaan werken en haar eigen geld verdienen.

Instapklare Tweeslpk app deel uitmakend van een appartementsblok van 6 apps en 2 studio's, BJ 1999, KI EUR 600, sanitair en verwarming vernieuwd, 80m2, maandelijkse provisionele voorschot van EUR 50, en geen terras.

Locatie: nabij supermarkten en station Nekkerspoel te Mechelen

Vraagprijs: 185k

Goede prijs of trachten deze prijs nog naar beneden te halen? In hetzelfde pand werd er in 2019 eenzelfde app verkocht voor 205k. Het pand is nog niet door de eigenaars online gepubliceerd, en willen het zsm verkopen.

Met de informatie die gegeven is, moeilijk te zeggen. Hangt af van iemands 'instapklaar'-definitie. Mij lijkt een appartement van 185k, van 80m², dat instapklaar is een koopje in eender welke centrumstad.

Maardus, hangt er vanaf wat instapklaar wilt zeggen. :D

Bericht gekregen dat we onze akte kunnen gaan ondertekenen. Kleine twee maand na het ondertekenen van de compromis. Best verbaasd dat dat zo snel gaat amai, als we dat hadden geweten hadden we toch een versnelling hoger geschakeld met de randzaken te regelen.

Terug
Bovenaan