Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
foto's leken veel groter dan het huis effectief was :unsure:
en badkamer was enkel toegankelijk via de living :unsure:

geen bod doen dus :unsure:
Sommige knutselaars...

Ik heb ooit een huis met "3 slaapkamers " bezocht. De 3e was in de zolder/tegen dak. Enkel te bereiken via een vaste trap in slaapkamer 2. Dat komt zeker in orde als je 2 kinderen hebt...

En dat was gerenoveerd... ipv daar dan een speelruimte van te maken of te proberen die trap van buiten toegankelijk te maken.

Wij hebben een huis gekocht waarvan de tuin beschreven staat als bouwgrond. Omdat deze grond nu onbebouwd is, vraagt de gemeente hiervoor jaarlijks een activeringsheffing. Gezien wij dit nooit afzonderlijk gaan verkopen (anders zijn we ons zicht + tuin kwijt), ben ik mij gaan informeren bij de gemeente om deze grond te laten samenvoegen met perceel waar ons huis op staat. Iemand hier ervaring mee? De man bij de gemeente liet uitschijnen dat dat een heel omslachtig werkje is dat redelijk veel gaat kosten en misschien interessanter zou zijn om gewoon jaarlijks die heffing te betalen. Dossierkosten gemeente zouden al €150 zijn, landmeter moet ingeschakeld (en betaald) worden om gronden te kunnen laten samenvoegen.

Wij hebben een huis gekocht waarvan de tuin beschreven staat als bouwgrond. Omdat deze grond nu onbebouwd is, vraagt de gemeente hiervoor jaarlijks een activeringsheffing. Gezien wij dit nooit afzonderlijk gaan verkopen (anders zijn we ons zicht + tuin kwijt), ben ik mij gaan informeren bij de gemeente om deze grond te laten samenvoegen met perceel waar ons huis op staat. Iemand hier ervaring mee? De man bij de gemeente liet uitschijnen dat dat een heel omslachtig werkje is dat redelijk veel gaat kosten en misschien interessanter zou zijn om gewoon jaarlijks die heffing te betalen. Dossierkosten gemeente zouden al €150 zijn, landmeter moet ingeschakeld (en betaald) worden om gronden te kunnen laten samenvoegen.
Kan je daar geen poolhouse op zetten?

Daar is zeker geen verkavelingsvergunning voor nodig.

Je kan best het kadaster contacteren en vragen of zij een samenvoeging kunnen doen. Misschien is er zelfs geen landmeter nodig dan.

Daar is zeker geen verkavelingsvergunning voor nodig.

Je kan best het kadaster contacteren en vragen of zij een samenvoeging kunnen doen. Misschien is er zelfs geen landmeter nodig dan.
Dat heb ik dus gedaan. De dienst 'omgeving' van de gemeente wist mij dan te vertellen dat er voor die samenvoeging een landmeter moet ingeschakeld worden. Begrijp zelf niet goed waarom ze dat niet gewoon kunnen samenvoegen. Beide gronden zijn van ons, ik wil die gewoon samenvoeging om die debiele heffing niet jaarlijks te moeten dokken.

Dat heb ik dus gedaan. De dienst 'omgeving' van de gemeente wist mij dan te vertellen dat er voor die samenvoeging een landmeter moet ingeschakeld worden. Begrijp zelf niet goed waarom ze dat niet gewoon kunnen samenvoegen. Beide gronden zijn van ons, ik wil die gewoon samenvoeging om die debiele heffing niet jaarlijks te moeten dokken.
Kan je niet rechtstreeks het kadaster contacteren? Gemeente heeft daar in principe niets mee te maken

Nieuwbouwwoning SOD gekocht (vorig jaar opgeleverd), maar ik voel me hoe langer niet thuis in mijn huis -_- .
Wijk raakt volgebouwd, overal auto’s, auto’s .. veel mensen met honden die constant lopen te wandelen na de werkuren. Huizen toch dicht op elkaar eigenlijk, iedereen ziet en hoort alles van elkaar.

Ik woonde eerder gewoon in een straat, ik ergerde me vaak aan het verkeer dat in de straat reed, maar op zich was het gewoon veel meer privacy.

Pff. Ik overweeg een pandwissel hoe langer hoe meer.
Gelukkig, als ik de woningen bekijk die hier reeds terug verkocht zijn (al enkele gescheiden koppels), zal ik er mijn centen wel terug uithalen.

Verschillende

Afzonderlijke aannemers (mensen die zelf gebouwd hebben), paar Hyboma, paar Matexi, paar Plan&Bouw,..

In voel “het” niet daar!!
Mja, dat was hetzelfde hier (geen nieuwbouw, maar bon). Vijf jaar geleden een huis gekocht, en na 3 jaar het besef van "we voelen ons hier nog steeds niet thuis, we storen ons aan X-Y-Z, en we missing A-B-C van ons oud huis".

Dan maar de beslissing genomen om iets nieuws te zoeken, ook al zou dat financiëel negatief zijn. U 100% voelen in uw eigen huis is ons TE belangrijk. (en met heel die corona shizzle is het financiëel enkel positief uitgevallen, maar dat is toeval)

En toch moeten we daar naar toe: veel kleiner wonen en als je dat niet wilt dan moet je maar zwaar betalen hiervoor!
En honden mja zolang ze geen overlast bezorgen ok maar sommige die hebben veel meer loop nodig. Buurvrouw haar hond is even zot als zijn baasje: aandacht nodig a volonte. Die blaft op alles (zelfs op wat hem niet ziet) (welke mens zet zijn was buiten ook al regent het pijpenstelen of vriest het dat het kraakt en laat dat 7 dagen hangen :wtf:)

Al komt hier een wat verder wijk van 1a50 per stuk, dat is er mss ook net over :p

150m2. Wat? Ja onlangs ook ergens gezien. Nog dichter op elkaar !

Is hier zo een gepensioneerde en die loopt dus echt constant te wandelen met zijn hondje.
Kom hem dus overal tegen -_-.

Ik erger me gewoon aan de vele mensen denk ik? Het redelijk dicht op elkaar gepakt zitten?
Oké, super geïsoleerd, A+, alles naar mijn comfort.. maar gelukkig neen.

Al die gorte smeerlappen die wandelen met hun hond! Van waar halen ze het lef eigenlijk? :unsure:.

Soit, ik zou mij ook niet thuis voelen in zo'n nieuwe wijk waar elke m² benut is, dus ik begrijp je wel.

Ik vermoed dat je dan gewoon bent om meer 'op de buiten' te wonen?

Zelf heb ik tot mijn 24ste in Nederland gewoond. Daar liggen de kavels globaal gezien sowieso dichter op elkaar en ze zijn kleiner dan hier in België. Wellicht dat ik daarom niet snap waarom iemand een kavel van 150m², klein vindt. Ik ben juist blij dat er hier in België eindelijk een soort van ruimtelijke ordening ingang gestoken is. De jaren en jaren lintbebouwing in België heeft het er hier niet leefbaarder op gemaakt. Waar de kinderen van mijn broers (die nog in Nederland wonen) gewoon op straat kunnen spelen, zie ik hier maar weinig buurten waar dit veilig kan. Het zijn juist de recentere projecten waar ik het gevoel heb dat dit wel veilig kan.

Feit is, dat als we genoeg huisvesting willen blijven vinden voor het groeiende aantal mensen hier in België, dat we genoodzaakt zijn om compacter te bouwen. Tot enkele jaren geleden woonde ik met mijn ex op een stuk grond van 90m² en er de woning zelf had een bewoonbare oppervlakte van zo'n 110m². Persoonlijk vind ik dat meer dan groot genoeg voor een gezin met 2 kinderen. Nu heb ik een appartement van circa 100m² en mocht ik geen kinderen gehad hebben, had ik prima met aanzienlijk minder kunnen doen.

Ik ben dan eerlijk gezegd ook blij met de tendens dat er hier in België sinds ongeveer 2000, een stuk kleiner gebouwd wordt. Dit kan ook deels omdat de woningen ook gewoon efficiënter met de beschikbare oppervlakte omspringen. Waar in minder recente woningen vaak enorm veel ruimte verloren ging aan 'verkeersruimte' lijken architecten hier steeds meer op te letten. Slaapkamers hoeven ook geen kleine balzaal te zijn. Je slaapt daar. Een bed, een paar nachtkastjes en een flinke kast voor kleren hebben echt niet veel meer dan 12m² nodig als masterbedroom.

Laatst bewerkt:
Nieuwbouwwoning SOD gekocht (vorig jaar opgeleverd), maar ik voel me hoe langer niet thuis in mijn huis -_- .
Wijk raakt volgebouwd, overal auto’s, auto’s .. veel mensen met honden die constant lopen te wandelen na de werkuren. Huizen toch dicht op elkaar eigenlijk, iedereen ziet en hoort alles van elkaar.

Ik woonde eerder gewoon in een straat, ik ergerde me vaak aan het verkeer dat in de straat reed, maar op zich was het gewoon veel meer privacy.

Pff. Ik overweeg een pandwissel hoe langer hoe meer.
Gelukkig, als ik de woningen bekijk die hier reeds terug verkocht zijn (al enkele gescheiden koppels), zal ik er mijn centen wel terug uithalen.
Hier zelfde, Matexi-wijk. Je denkt dat het fijn is om met jonge mensen met kinderen in een wijk te wonen. Het is een rustige wijk (doodlopend, enkel plaatselijk verkeer), maar je leeft op elkaar en toch aparte mentaliteit. Ook mensen die absoluut geen honden verdragen, wat zoek je dan in een woonwijk :sarcastic:.
Nuja hier heeft men waarschijnlijk nog net op de juiste moment kunnen bouwen, denk dat de meesten die hier wonen zich vandaag geen nieuwbouw van Matexi meer zouden kunnen veroorloven. Dat verandert natuurlijk wel de dynamiek in toekomstige wijken.

Doen waar jij u goed bij voelt. Ik krijg van oudere familieleden ook vaak het onbegrip waarom ik ‘zo’n mooie woning’ van de hand doe. De woning zit ook gewoon op zijn limieten, ik heb nood aan kantoorruimte voor mijn zelfstandige bezigheid. Partner wil op termijn ook zelfstandig gaan (al dan niet als director bij zijn huidige werkgever) en heeft dus ook kantoorruimte nodig. Dan komen we hier met het zicht op kinderen slaapkamers en woonruimte te kort.

@Dexels
@iamhollywood

Tja, eerder in een gewone straat gewoond, voorbijrijdend verkeer, buur die er nooit was ene kant en andere kant oudere mensen.
Huis was wel niet energetisch oké.

Als ik bij kameraden was leek het me wel leuk, nieuwe compactere HOB, goed geïsoleerd en dus gelijke temperatuur gehele woning, zonnepanelen,..
Maar ik voel me hier bekeken.
Beide garages staan (HOB) staan tegen elkaar dus ook geen afsluiting tussen de 2 opritten. Das ook niet handig.
Maar ik heb dan nog een oprit hier (ik heb er 2, eentje voor
garagepoort en eentje andere zijde, gewoon parkeervak), er staan hier huizen waar er enkel 1 is.
Maar die stellen hun tweede wagen dan op de parkeerplaatsen die her en der zijn.
Mijn perceel is 12m breed, Woning 8m breed, veel percelen zijn smaller hier van de HOB’s.

Soit, als ik zie dat de mensen die hier reeds nav scheiding verkocht hebben toch hun geld er terug uitgehaald hebben (vermoed ik toch adhv verkoopprijzen en ze waren binnen de twee weken weg, eentje zelfs binnen de week), zie ik een eventuele verkoop wel zitten.

Ruimtes ook net dat tikje te klein. Ik vraag me af hoe men erin kan leven met twee kinderen en vaak nog een hond erbij in huis.
Ik vind het voor mezelf al klein? Zo net niet qua ruimte.

Bon, ja niks tegen honden maar precies iedereen heeft er hier eentje?

Fout die ik gemaakt is dat ik teveel schrik had, had ik al mijn spaargeld erin gestoken, ik had een grotere woning gekocht, iets rustiger, maar bon zaken zijn zoals ze zijn.
Ik wou mezelf niet krap zetten, dus woning gekocht zodat ik nog een mooie buffer had.

Ik wil echter ook geen impulsieve beslissingen nemen.
Alles is ondertussen duurder ook.
Ik zal er mijn broek niet aan scheuren en moest ik Bv 5k of 10k verliezen, So be It.

Hier zelfde, Matexi-wijk. Je denkt dat het fijn is om met jonge mensen met kinderen in een wijk te wonen. Het is een rustige wijk (doodlopend, enkel plaatselijk verkeer), maar je leeft op elkaar en toch aparte mentaliteit. Ook mensen die absoluut geen honden verdragen, wat zoek je dan in een woonwijk :sarcastic:.
Nuja hier heeft men waarschijnlijk nog net op de juiste moment kunnen bouwen, denk dat de meesten die hier wonen zich vandaag geen nieuwbouw van Matexi meer zouden kunnen veroorloven. Dat verandert natuurlijk wel de dynamiek in toekomstige wijken.

Doen waar jij u goed bij voelt. Ik krijg van oudere familieleden ook vaak het onbegrip waarom ik ‘zo’n mooie woning’ van de hand doe. De woning zit ook gewoon op zijn limieten, ik heb nood aan kantoorruimte voor mijn zelfstandige bezigheid. Partner wil op termijn ook zelfstandig gaan (al dan niet als director bij zijn huidige werkgever) en heeft dus ook kantoorruimte nodig. Dan komen we hier met het zicht op kinderen slaapkamers en woonruimte te kort.
Dat is eigenlijk omgekeerde wereld, honden hebben vrije loop nodig en dat vind je daar net minder
Helemaal als je hier de wijkvoorschriften erbij haalt: 'artificiële erfscheidingen dienen vermeden te worden'
Maw een draad is eigenlijk NIET TOEGELATEN en kan je dus geen hond laten rondlopen in uw tuin

Terug
Bovenaan