Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Dit is het zoekertje.
Epc is 89. Dus toch vrij zuinig.
Huidige woning is zonder woonbonus. Dus dat is positief.
Zelf wel handig, dus dat scheelt.
Morgenochtend eens langs gaan daar.

Moet je dan ook x aantal euro’s eigen inbreng hebben of kan je dit lenen? Bekijkt een bank dit anders

instapklare woning op 4 are. opgelet komen nog nieuwe ramen in op 26/1.
alles is vernieuwd 3 slkm , nieuw dak , ramen , elect , verwa aardgas vloeren pleisterwerken keuken badkamer enz….
gas en Electricteit volledig goed gekeurd conform.
rechtstreeks van eigenaar oplevering 27/1 volledig klaar.
achterkant kan je binnen rijden met de wagen en is een wandelpark met zicht op de Maas.

Uiteindelijk nog eens gebeld. Ze werken dus altijd via kbc live en doen enkel afspraak nadat je bod gedaan hebt. Uur aan telefoon gehangen.

Wat moet er gebeuren. Ze hebben een verslag nodig van een erkend schatter. Die waarde doen ze maal 90% en dat is het kapitaal van de overbrugging.

Iemand ervaring met zo een schatting? De huidige prijzen zijn toch niet meer te schatten? Ik moet nog een berging afwerken en wat andere fik fak, zwaar nadelig voor een schatting? Heb nog geen epc, nadelig voor schatting? Lavabomeubel van ikea in de kinderbadkamer, nadelig?

Een overbrugging kost in mijn geval 9000 euro voor een jaar. Op basis van een schatting van 400K x0.9 dus 360K , er van uit gaan dat die andere woning 400K kost en ik 360K nodig heb om bij te passen met inbreng...
Door de scheiding van goederen beschouwt de bank mij als een single met 2 kinderen.

Concreet:

Ik wil een bod doen met opschortende voorwaarden ivm krediet. Ik zou een bod doen dat te nemen of te laten is van 20 of zelf 25% onder de vraagprijs, dus 100K minder bieden. De mensen hebben dat huis gekregen, je leest het goed gekregen en verhuren dat al meerdere jaren. Epc F, alles verouderd, alles elektrisch, elektriciteit afgekeurd, hier en daar een paar strekken boven de ramen gescheurd in de gevel. Oprit moet herdaan worden, tuin moet herdaan worden. Alles nog origineel jaren 80. 6 veluxen die vort zijn. Condens in schouw van houtkachel.

Hoe gaat dat in zijn werk die opschortende voorwaarden. Heb mijn notaris nog niet te pakken gekregen. Gewoon vermelden ik doe mijn bod met opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening binnen termijn van 3 weken ofzo?

De huurders hebben een nieuwe stek gevonden :woohoo:

Ze kunnen er pas in vanaf maart, dus met wat chance kunnen we al tegen eind maart beginnen met de voorbereidingen voor de verhuis :D

Ondertussen mijn huis verkocht (al een paar weken) en gisteren ook bevestiging gehad dat ons bod op een ander huis aanvaard is. Time for a new chapter!

Niets houdt u echter tegen om voor uw inkomdeur de deurbel eruit te zwieren en in het begin kloppen want de bel doet het niet, en later dan zo'n draadloos ring videofoondeurbel te zetten of desnoods nu al de kabels te voorzien zodanig dat je er later zelf een videofoon kunt hangen al dan niet bedraad.
Toch wel, want geloof het of niet, die belknop in de gang maakt deel uit van gemeenschappelijke delen. Goedkeuring vragen op de algemene vergadering dus.

Momenteel is er voorzien dat je kookt op elektriciteit. Indien je verwarmt op gas -> dan moet de gas tot daar voorzien worden. Dat lijkt mij een meerkost.
Bij het koken op elektriciteit moet je nakijken of je een 3 fase aansluiting wilt of niet. Maar als je 3 fase wilt, dan betaal je ook een meerkost voor de kast (daar telt men dan snel 500 - 1000€ voor).
We spreken hier over een appartementsblok. Dat is absoluut geen normale vraag om een gasleiding te voorzien om te koken. Hetzelfde voor drie fasen. Dat zijn exotische wensen in appartementen.

Indien men geen vloerverwarming voorziet dan zou ik dit appartement persoonlijk aan mij laten voorbijgaan.
Is dat niet wat overdreven? Platenradiators op gas zijn bij nieuwbouwappartementen nog steeds de standaard. VVW is helemaal niet wijdverspreid.

Voor een opbrengsteigendom wordt er normaal 20% eigen inbreng gevraagd buiten de notariskosten.
Net bericht van de bank ontvangen
Om het verhaal even volledig te maken:

De regels voor de aankoop van een 2e woning zijn helaas een stuk strenger dan voor een enige woning.
Het gaat dan vooral over eigen inbreng en maximale looptijd:

• Maximale looptijd: 20 jaar
  • Maximaal kredietbedrag: 80% van de aankoopprijs
Als ik voor jullie concreet project even ga tellen:
  • Aankoopprijs: 229.000 euro
  • Notariskost aankoop (registratie): +/- 32.000 euro
  • Notariskost hypotheek: +/- 5.000 euro
  • TOTAAL: 266.000 euro
De notariskosten + 20% van de aankoopprijs zouden dus steeds met eigen inbreng betaald moeten worden. Voor jullie komt dit op +/- 83.000 euro.
Jullie kredietbedrag zou dus maximum op 183.000 euro kunnen uitkomen op 20 jaar. Dit zou neerkomen op +/- 850 euro per maand.

Fiscaal gezien weet ik dat er voor een 2e woning nog fiscaal voordeel bestaat onder het ‘federaal langetermijnsparen’. Dit is natuurlijk afhankelijk van het fiscaal voordeel dat jullie momenteel al zouden hebben uit langetermijnsparen.
Vandaar dat je die details best door een fiscalist laat uitwerken…
Dus, er zijn effectief mogelijkheden binnen een hypothecair krediet, alleen dient de eigen inbreng een stuk hoger te liggen dan bij een eerste woning…

Aangezien hier velen met ervaring van bouwen/verbouwen zitten, kan er mogelijks iemand mij zeggen of mijn budget voor een totaalrenovatie van een HOB (laatste rijhuis in de rij) haalbaar is of niet? :)

Huis = kleine kelder (maar ruimschoots voldoende om technieken in kwijt te kunnen) en met 1 verdiep op. Gelijkvloers 6m gevelbreedte x 12m diep, 1ste verdieping 6m gevelbreedte x 12m diep enerzijds en 8m anderzijds (L vorm).

- Renovatie: Gelijkvloers + 1ste verdieping uitbouwen tot 2 x 14m diep + zadeldak erop (eventueel met dakkapellen langs beide kanten) van +- 42m² grondoppervlakte (6m breed x 7m diep).

- Uitbreken vloer gelijkvloers (ik begrijp dat de vloer nog op zavel ligt, dus er ligt geen gegoten betonplaat, tenzij misschien over dat stuk van de (kleine) kelder); uitbreken vloer 1ste verdieping (planché) en grotendeels strippen van de muren.

- Aantal (ik denk 3) poutrells op het gelijkvloers om er 1 grote open ruimte van te maken. 1ste verdieping dient alles te worden uitgebroken wegens volledig nieuwe indeling van de ruimtes.

- Ramen (PVC, dubbel glas) die er nu inzitten zijn prima (denk ik), aangezien deze nieuw gestoken zijn 2j geleden, en kunnen aan de voorkant dus behouden blijven. Enkel nieuwe schuifraam over de gehele 6m achteraan + nieuwe ramen uitbouw 1ste verdieping + dak.

- Technieken: warmtepomp + VVW gelijksvloers; radiatoren op 1ste en 2de verd.; ventilatie systeem D; domotica systeem Loxone; zonnepanelen etc.

En dan uiteraard de hele afwerking (bezetten, vloeren, deuren, 2 nieuwe trappen, badkamer, keuken, enz.).

Ik zal zelfs niets doen, buiten de opvolging en coördinatie van aannemers, voor zoveel als nodig (ik heb destijds de afwerking gecoördineerd van een casco loft met veel te veel afzonderlijke aannemers en dat ging prima; maar ditmaal komt er vanzelfsprekend een architect aan te pas, hetwelk toen niet het geval was).

Durft iemand daar een gooi naar doen of ik er met 250k kom? 350k? (het maximale budget zou 375k zijn) Ik besef uiteraard dat veel afhangt van hoe luxueus de keuken, badkamer, vloerafwerking etc. is, maar daar heb ik een redelijk zicht op, gelet op de ervaring met de afwerking van de loft.

Maar op de "ruwbouw" (uitbouw, dak, etc.) heb ik totaal geen zicht.

Alvast bedankt aan iedereen die de tijd neemt om dit onsamenhangend geheel te lezen en input te geven. :)

Laatst bewerkt:
Toch wel, want geloof het of niet, die belknop in de gang maakt deel uit van gemeenschappelijke delen. Goedkeuring vragen op de algemene vergadering dus.
Theoretisch heb je gelijk.

Praktisch is het beter om vergeving te vragen dan om af te wachten en dan de goedkeuring te vragen. Je gaat een grotere kans hebben dat je het gedaan krijgt.

Waarom : omdat als je het uitvoert zolang daar geen beslissing over genomen is, dan is er geen defacto uitspraak dat dit tegen de regels is. En moet je dan ook een meerderheid hebben die daarvoor een rechtzaak wenst op te starten.
De normale gang is dan ook eerder dat mensen zich daar niet mee gaan bezig houden.
Wanneer je echter goedkeuring gaat vragen hiervoor, dan moet je een meerderheid overtuigen en laten stemmen om u dit te laten doen. En dat is een pak moeilijker.

Daarnaast, indien je dit zo overeenkomt met de promotor, dus de bouwheer van het appartement, dan is die in principe zolang het niet opgeleverd is, opgenomen als zijnde de vertegenwoordiger van de medeeigenaren. En kan hij dit in principe zich voor deze abberatie akkoord verklaren. Dit is ver gezocht, maar technisch kan het wel.

Maar zoals je gezegd hebt, dat is correct. Al betwijfel ik dat veel mensen zich daarin zouden opjagen omdat dit niet hetzelfde systeem is zoals bij hen.

We spreken hier over een appartementsblok. Dat is absoluut geen normale vraag om een gasleiding te voorzien om te koken. Hetzelfde voor drie fasen. Dat zijn exotische wensen in appartementen.
Ja, daar heb je gelijk in. Dit is een exotische eis. Maar het is exotische eis die logisch is. Zeer zeker rekening houdende met de zaken die er aan het afkomen zijn. En daar doel ik enerzijds op het capaciteitsheffing (feit dat je gaat betalen in functie van uw piek - waardoor als je op gas kookt, uw kookvuur al niet een contribuerende factor daarin kan zijn) en anderzijds op het feit dat men voor elektrische voertuigen in de toekomst een oplossing gaat moeten voorzien om dit op te laden. En dan kan 32-40A als monofase intro voor de toekomst al eens tegenslaan.

Nu, de gasleiding ben ik al frequent tegengekomen. De 3 fase quasi nergens. Maar ik noem het een aandachtspunt rekening houdende met het onzekere principe van de elektrische wagen en zijn plaats in appartementen.

Al moet ik eerlijk zijn, dat ik daar minder zeker van ben, wegens de brandveiligheidsvoorwaarden die er van toepassing zijn voor elektrische wagens in ondergrondse parkings, zoals in Brussel, die echt niet van de Poes zijn. Dus het kan zijn dat er nog wat watertjes moeten doorzwommen worden voor dit ook effectief realiteit is.

Is dat niet wat overdreven? Platenradiators op gas zijn bij nieuwbouwappartementen nog steeds de standaard. VVW is helemaal niet wijdverspreid.
Ja en neen.

De drijvende kracht achter de voorzieningen is de kostprijs. En vanuit het oogpunt van de kostprijs is het meest logische nog altijd het voorzien van plaatradiatoren. Vanuit het ecologische standpunt, al gebruik ik die naam om het kind een naam te geven, is de enigste logische keuze om vloerverwarming te voorzien.
Of je moet met LT platenradiatoren afkomen. Maar daar doelt men meestal niet op in dergelijke lastenboeken. En het is gewoon zonde, als je in appartementen waar de nood aan verwarming te voorzien al zodanig beperkt is, om daar dan nog HT oplossingen in te voorzien.

Zeker als je dan rekening houdt met de toekomst.
Maar ik ben bereid om mijn opinie te veranderen als je mij daar deftige redenen voor kunt geven waarom je dat niet zou voorzien. Die zich dan niet baseren op kostprijs.

Praktisch is het beter om vergeving te vragen dan om af te wachten en dan de goedkeuring te vragen. Je gaat een grotere kans hebben dat je het gedaan krijgt.

Waarom : omdat als je het uitvoert zolang daar geen beslissing over genomen is, dan is er geen defacto uitspraak dat dit tegen de regels is. En moet je dan ook een meerderheid hebben die daarvoor een rechtzaak wenst op te starten.
De normale gang is dan ook eerder dat mensen zich daar niet mee gaan bezig houden.
Wanneer je echter goedkeuring gaat vragen hiervoor, dan moet je een meerderheid overtuigen en laten stemmen om u dit te laten doen. En dat is een pak moeilijker.

Daarnaast, indien je dit zo overeenkomt met de promotor, dus de bouwheer van het appartement, dan is die in principe zolang het niet opgeleverd is, opgenomen als zijnde de vertegenwoordiger van de medeeigenaren. En kan hij dit in principe zich voor deze abberatie akkoord verklaren. Dit is ver gezocht, maar technisch kan het wel.
Sorry, maar dit is de reinste onzin. De statuten van de VME, waarin dit soort zaken bepaald zijn, liggen al vast nog voor de eerste steen gelegd is, of zelfs nog voor de eerste klant een kavel op plan gekocht heeft van het project. Deze statuten worden opgesteld door de notaris van de bouwheer / projectontwikkelaar, en moeten aan een geïnteresseerde klant voorgelegd kunnen worden zodat deze kan inschatten welke verdeelsleutels, regels, e.d. er heersen in de toekomstige residentie. Het maakt m.a.w. dus deel uit van de informatieverplichting van de notaris.

Als men dus een nieuw project lanceert van pakweg 20 appartementen, verklaren de kopers zich voor akkoord met de statuten bij de aankoop van hun kavels, waarmee je dus niet zomaar als bouwheer de regels en cours de route nog kan wijzigen. Het is immers perfect mogelijk dat op dat ogenblik 10 kopers de statuten al onderschreven hebben, en jij als nr. 11 dus zomaar even een wijziging er door wil jagen?

De basisaktes van het gros van de VME's zijn daarin heel duidelijk: de stijl en uniformiteit van de gemeenschappelijke delen moet bewaard blijven, en iedere wijziging dient geagendeerd te worden op de algemene vergadering. Met het aanbrengen van de wijziging zonder goedkeuring dwing je geen enkel recht af, en hypothekeer je de relatie met je buren al van in het begin.

Al betwijfel ik dat veel mensen zich daarin zouden opjagen omdat dit niet hetzelfde systeem is zoals bij hen.
Het gaat over het principe. Als jij mensen later gaat wijzen op het feit dat ze zonder goedkeuring wijzigingen aanbrengen aan het uitzicht van het gebouw, en daarmee de uniformiteit doorbreken en dus een negatieve invloed hebben op het waardebehoud van het gebouw, dan gaan ze meteen naar je hoofd slingeren dat jij de correcte procedure voor die bel evenmin gevolgd hebt. Daar sta je dan met je mond vol tanden.

Maar het is exotische eis die logisch is. Zeer zeker rekening houdende met de zaken die er aan het afkomen zijn. En daar doel ik enerzijds op het capaciteitsheffing (feit dat je gaat betalen in functie van uw piek - waardoor als je op gas kookt, uw kookvuur al niet een contribuerende factor daarin kan zijn)
Ik vind dit nogal vergezocht. Als je van dat soort kosten nu al wakker ligt, vraag ik mij af of je wel op je plaats zit op de nieuwbouw appartementsmarkt? Koop je dan niet beter iets bestaand of een huis dat je volledig naar je hand kan zetten? Je vergeet anderzijds het extra risico dat koken op gas met zich meebrengt in een appartementsblok. Zie naar de ontploffing in Turnhout. En wie weet vindt de brandverzekering dat ook geen leuk feit? Dan kan al meteen de discussie losbarsten in de VME wie de extra kosten van de blokpolis gaat dragen.

En vanuit het oogpunt van de kostprijs is het meest logische nog altijd het voorzien van plaatradiatoren.
Eigenlijk heb je hier wel een punt, maar als VVW standaard niet voorzien is in het project, zou ik eerder uitkijken naar een high-end project waar dat wel zo is. Bij SOD appartementsbouw wijk je best niet teveel af van het lastenboek, omdat elke wijziging je een serieuze duit zal kosten. In veel gevallen zullen ze uw exotische wensen zelfs ronduit weigeren, want het appartement verkoopt zichzelf wel aan een minder moeilijke klant.

In dit geval stel ik zelfs vast dat er nog geen videofoon is voorzien in het project. Laten we dan een kat een kat noemen: dit is een budgetproject en het is helemaal geen goed idee om er via allerhande wijzigingen een high-end appartement van te maken. De buitenkant van de blok blijft er op het einde immers hetzelfde uitzien, en de andere appartementen zullen een bepaalde doelgroep aantrekken (budget kopers of verhuurders). Dus er is hier zeker sprake van "law of diminishing returns", want toekomstige kopers van uw appartement zullen ook vaststellen dat het appartement daar een vreemde eend in de bijt is, met negatieve gevolgen voor de waarde dus.

Sorry, maar dit is de reinste onzin. De statuten van de VME, waarin dit soort zaken bepaald zijn, liggen al vast nog voor de eerste steen gelegd is, of zelfs nog voor de eerste klant een kavel op plan gekocht heeft van het project. Deze statuten worden opgesteld door de notaris van de bouwheer / projectontwikkelaar, en moeten aan een geïnteresseerde klant voorgelegd kunnen worden zodat deze kan inschatten welke verdeelsleutels, regels, e.d. er heersen in de toekomstige residentie. Het maakt m.a.w. dus deel uit van de informatieverplichting van de notaris.

Als men dus een nieuw project lanceert van pakweg 20 appartementen, verklaren de kopers zich voor akkoord met de statuten bij de aankoop van hun kavels, waarmee je dus niet zomaar als bouwheer de regels en cours de route nog kan wijzigen. Het is immers perfect mogelijk dat op dat ogenblik 10 kopers de statuten al onderschreven hebben, en jij als nr. 11 dus zomaar even een wijziging er door wil jagen?
Kijk vanuit theoretisch standpunt heb jij volledig gelijk.

Echter, vanuit praktisch standpunt : zolang jij niet gekocht hebt en dus nog niets ondertekend hebt kun je dit dan ook betrekken in de onderhandeling. Als jij de 11de bent die koopt dan is uw onderhandelingsmarge klein. Ben jij de 1e dan kun je dat gedaan krijgen of kun je dit in de statuten mee laten opnemen.
Is dat courant bij appartementen. Niet echt. Maar het kan. In mijn aankoop dat geklasseerd staat als appartement volgens het kadaster, maar dat in realiteit een wooncomplex is van rijhuizen, heb ik dergelijke aberraties voorzien bij mijn aankoop en die zijn toen gewoon mee opgenomen in de notariële akte.

De abberatie zoals ze hier verder staat is toen niet opgenomen omdat de verkoper toen letterlijk had gezegd dat het geen enkel probleem was om een rolluik achteraf bij te plaatsen. Anders had die abberatie er toen ook al direct ingezeten in de originele verkoopsakte.

De basisaktes van het gros van de VME's zijn daarin heel duidelijk: de stijl en uniformiteit van de gemeenschappelijke delen moet bewaard blijven, en iedere wijziging dient geagendeerd te worden op de algemene vergadering. Met het aanbrengen van de wijziging zonder goedkeuring dwing je geen enkel recht af, en hypothekeer je de relatie met je buren al van in het begin.
Opnieuw, theoretisch : ja.

Praktisch ter illustratie : 1 persoon heeft een rolluik gezet op een bepaalde gevel. De VME is samengekomen. Daar is in die vergadering over gediscussieerd. Daar is toen een stemming geweest of daar een juridische procedure zou opgestart worden. En daar is de beslissing neen geweest (moest je wel maar 50% voor halen). Al kon die evengoed het deksel op zijn neus hebben gekregen dat die dat moest afbreken...

Ik aan de andere kant, heb voorbereidingen getroffen om te stemmen om rolluiken te mogen zetten conform de procedure die voorzien was voor de VME (waarin dan inspraak was op het uitzicht, de kleur, etc... je m'en fou - ik wilde gewoon de functionaliteit hebben). Ik wilde namelijk geen 10k uitgeven om dan verplicht te worden om die 10k terug af te breken. Hier moest toen 80% gehaald worden van de stemmen om dat goed te keuren. En ik heb toen 78% gehaald en werd dat niet goedgekeurd (50% had ik op mijn losse sokken gehaald...). Ik heb toen opgeworpen na de stemming of ik dan een rolluik mocht zetten conform hetzelfde principe als de vermelde gevel. En daar is toen schoorvoetend gezegd neen, maar aangezien wij toch geen procedure gaan doen indien je dat zou zetten, keuren wij dit vooralsnog goed. Aangezien we consequent moeten zijn voor iedereen. Had die dat dus niet gedaan, dan had zelfs die rolluik op die gevel een njet geweest.

En tegelijkertijd werd er geagendeerd dat indien je u niet hield aan deze specifieke beslissing dat de syndicus onmiddellijk het recht had om zonder stemming hierover dan een procedure te starten.

De praktijk gebiedt mij dan ook te zeggen, dat ik als zoiets zich ooit nog eens zou stellen. Dat ik effectief eerder zou gaan vragen om vergeving. En de russian roullette zou gespeeld hebben.

Het gaat over het principe. Als jij mensen later gaat wijzen op het feit dat ze zonder goedkeuring wijzigingen aanbrengen aan het uitzicht van het gebouw, en daarmee de uniformiteit doorbreken en dus een negatieve invloed hebben op het waardebehoud van het gebouw, dan gaan ze meteen naar je hoofd slingeren dat jij de correcte procedure voor die bel evenmin gevolgd hebt. Daar sta je dan met je mond vol tanden.

Dat betwistte ik dan ook niet.
Maar als dit effectief draaide rond uniformiteit dan had men die parlefoonoptie doorgetrokken naar het appartementsniveau. Maar daar steekt men een deurbel. Waarom : puur kostprijsredenen (die vanaf prijs zo laag mogelijk te duwen dat iemand daar op klikt en eventueel toch overtuigd kan worden). Dat draait daar echt niet rond uniformiteitsredenen.

Ik kan begrijpen dat je dat doet voor de algemene ingang. Want je kunt moeilijk x systemen daar gaan zetten... daar is namelijk gewoon geen plaats voor aan de entree. En dan is die unformiteitsreden er dan ook eerder wegens functionaliteit. En daar kan ik dan ook perfect in volgen. (al kun je dan nog altijd stellen dat je daar voor x personen een parlefoon zet en voor y personen een videofoon... dat heb ik ook al meerdere keren gezien... omdat er toch mensen waren die een videofoon wilde maar er mensen waren die daar niet voor wilden betalen)
Maar op het niveau van de persoonlijke ingang. Daar zou mijn rechtvaardigheidsgevoel zeggen, wat nen zever.

Ik vind dit nogal vergezocht. Als je van dat soort kosten nu al wakker ligt, vraag ik mij af of je wel op je plaats zit op de nieuwbouw appartementsmarkt? Koop je dan niet beter iets bestaand of een huis dat je volledig naar je hand kan zetten? Je vergeet anderzijds het extra risico dat koken op gas met zich meebrengt in een appartementsblok. Zie naar de ontploffing in Turnhout. En wie weet vindt de brandverzekering dat ook geen leuk feit? Dan kan al meteen de discussie losbarsten in de VME wie de extra kosten van de blokpolis gaat dragen.
Je koopt nu eenmaal een nieuwbouw omdat je dit naar uw hand kunt zetten vanaf de startmeet hé. Of dit nu een appartement is of een woning. Dat maakt eigenlijk toch niet uit ? En bij een nieuwbouw zorg je dan ook dat je rekening houdt met de toekomst omdat die extra maatregel dan voorzien een beperkte meerkost heeft dan als je dat ooit later moet voorzien. Meer, zie later.

Daarnaast, wat betreft dat ontploffingsgevaar. Ik heb al meerdere appartementjes gezien waar elke woning zijn eigen gasketeltje heeft. Ik zie persoonlijk dan ook niet direct dat het ontploffingsgevaar ineens zodanig veel groter wordt doordat je er kookt op gas (als men echter werkt met een centrale verwarmingsketel op gas, dan is dat weer iets anders en heb je opnieuw theoretisch gezien gelijk ;)).

Al kan het zelfs nog erger, mensen die op butaanflessen koken maar waarover zolang dat nergens in de VME opgenomen is dat dit verboden is dat dit toch gebeurd - en ja in een nieuwbouw ga je dat niet zien neen, in bestaande appartementencomplexen... ik ga daar echt mijn hand niet voor in het vuur steken dat je dat quasi niet aantreft.
Wil dat zeggen dat ik daarom uw redenering niet kan volgen dat er zijn waar dit niet mag? Neen hoor dat zeg ik nergens. Maar ik kan mij gewoon moeilijk inbeelden dat men die documenten al zodanig diepgaand opstelt. Meestal zijn dat gewoon globale standaardbepalingen die men makkelijk kan copy pasten uit een ander dossier. En ik betwijfel dan toch echt wel dat die documenten zodanig diepgaand zijn opgesteld dat daar duidelijk in staat dat vb koken op gas vanuit de VME absoluut verboden is.

Eigenlijk heb je hier wel een punt, maar als VVW standaard niet voorzien is in het project, zou ik eerder uitkijken naar een high-end project waar dat wel zo is. Bij SOD appartementsbouw wijk je best niet teveel af van het lastenboek, omdat elke wijziging je een serieuze duit zal kosten. In veel gevallen zullen ze uw exotische wensen zelfs ronduit weigeren, want het appartement verkoopt zichzelf wel aan een minder moeilijke klant.
Mja, dat is eigenlijk een beetje naast de kwestie hé.

Waarom zou je 500k betalen voor een high end project, ik zeg maar iets. Als je hetgeen kunt krijgen op de ligging,... die je wilt voor 300k ? Of tov het basisproject vb 15% meer. Uiteindelijk ga je voor een nieuwbouw omdat je dit naar uw eigen smaak en behoeften wilt en makkelijk kunt inrichten. En omdat je iemand betaalt om dit te regelen voor u. Terwijl als je dit zou moeten doen via een renovatieproject dan zijn zulke zaken gewoon moeilijker om te regelen. Juist omdat je voor sommige zaken die VME moet passeren. Terwijl, zoals gezegd, bij een nieuwbouw daar al eens een oplossing kan voor gevonden worden om daarvoor niet via de VME te passeren.

Dat dit moeilijker wordt voor de projectontwikkelaar, waarom zou ik mij daar iets van aantrekken? Die betaal ik nu eenmaal om dat te doen. En hij kan altijd zeggen dat hij die wijzigingen niet doet, en dan moet ik als koper dan maar mijn conclusies trekken. Maar als die daarmee instemt waarom zou ik mij dan richten op een high end project ?

In dit geval stel ik zelfs vast dat er nog geen videofoon is voorzien in het project. Laten we dan een kat een kat noemen: dit is een budgetproject en het is helemaal geen goed idee om er via allerhande wijzigingen een high-end appartement van te maken.
Neen dit is geen budgetproject. Dit is gewoon een marketingtechniek om mensen aan te trekken met een interessante prijs om dan dmv customisatie de winstmarge op te trekken.
En laat ons eerlijk zijn. De upgrade van de parlefoon naar een videofoon kost op de buitenpost in principe 300-350€ extra (voor de cameramodule die je dan nodig hebt) en voor de binnenpost is dat een meerkost van 50 - 200€ afhankelijk van de grootte van het schermpje (7 inch versie is wat duurder dan 1 met een schermpje van 3.5 inch) zolang we spreken over de instappertjes / basismodelletjes (dus geen visualisatie op een tablet, etc...). De bekabeling daar is geen reden voor een meerkost. En voor de voedingstransfo die die parlefoon of die videofoon moet voeden daar zit ook quasi geen verschil in die je al niet gedekt hebt in de hoger vermelde meerprijzen.

De buitenkant van de blok blijft er op het einde immers hetzelfde uitzien, en de andere appartementen zullen een bepaalde doelgroep aantrekken (budget kopers of verhuurders). Dus er is hier zeker sprake van "law of diminishing returns", want toekomstige kopers van uw appartement zullen ook vaststellen dat het appartement daar een vreemde eend in de bijt is, met negatieve gevolgen voor de waarde dus.
Ik begrijp gewoon de relevantie hiervan niet ?

Wat maakt mij de gepercipieerde waarde van mijn woning / appartement uit ? Ik koop een woning en ik zet die naar mijn hand omdat ik dat aangenaam vind om daar in te wonen. Niet omdat ik daar zoveel mogelijk geld wil uit trekken.
Of anders gezegd niet elke koper bekijkt een appartement of een woning als een investering die moet renderen.

Wat niet wilt zeggen dat doorverkoopwaarde geen leuk bijkomstigheid is. Maar dat is zeker niet de bepalende factor. Of misschien ben ik gewoon een raar beestje. Dat kan ook.

Uiteindelijk discussiëren wij hier nu over onze visie. Maar ik weet dat ik niet de waarheid in pacht heb. Daarom dat ik ook duidelijk in mijn antwoorden mijn opinie gaf over het specifieke lastenboek en dat de koper zelf zijn prioriteiten bepaalt. Uiteindelijk vind ik dat als je 280k - 320k spendeert aan iets. Dat je toch wel even deftig kunt nadenken over wat je effectief wilt. Dan dat je zegt van kijk ik betaal hier nu 280k voor. En 1 jaar later zit je uw kas al op te fretten dat uw keuken van 6k toch op geen orgel trekt. 15 jaar later zit je uw kas op te fretten omdat gaskacheltjes met hoge temperatuur niet meer verkocht worden, dat er geen LT radiatoren bestaan die jij kunt plaatsen op de plaats van uw huidige radiatoren omdat je die niet kwijt krijgt op de in de beperkte ruimte die men daar heeft voor voorzien of omdat men besloten heeft om over te gaan op een warmtepomp want dit wordt opgelegd van overheidwege (kzeg maar iets) waardoor jij in uw eigen woning uw vloer kunt gaan opbreken, uw chappe opbreken, uw deuren een stuk vanonder afslijpen (vb x cm) om op die manier daar toch nog vloerverwarming in te krijgen maar waar je 2 jaar later ziet dat uw vloer op sommige plaatsen begint te breken omdat de opbouwhoogte om vloerverwarming te kunnen voorzien 2cm te nipt heeft genomen. Dan lijkt het mij gewoon logischer dan gewoon te berusten in dit is het lastenboek en door met die banaan.

Al is dit misschien een beetje te veel OFF-topic om hierover nog verder te gaan in deze thread ? En dat we misschien eerder dit naar PM brengen :p?

Mensen van het Meetjesland?

De (heel drukke) Leopoldlaan door Eeklo, vol met (grote) villa’s.
Vroeger verkocht als zoete broodjes, nu steeds vaker heel lang te koop. Wie deze laan kent, kent deze huizen wel.

Gewoon een overpeinzing :)
Eeklo heeft heeft dan ook veel van zijn pluimen verloren.

Weet dat ook liggen terwijl ik niet van die kanten ben. Begint dat maar eens te verwarmen. Renoveren kost je nog eens zoveel, normaal dat niemand daar staat voor te springen.

Mensen van het Meetjesland?

De (heel drukke) Leopoldlaan door Eeklo, vol met (grote) villa’s.
Vroeger verkocht als zoete broodjes, nu steeds vaker heel lang te koop. Wie deze laan kent, kent deze huizen wel.

Gewoon een overpeinzing :)
Eeklo heeft heeft dan ook veel van zijn pluimen verloren.

Die baan ken ik goed, is een paar kilometer van hier. Maar het verbaast me niet dat die huizen langer te koop staan: huizen uit (meestal) de jaren '50 tot '70, langs een inderdaad zeer drukke weg, meestal duur voor wat je krijgt en binnen een straal van 10 kilometer vind je gelijkaardige huizen langs een gelijkaardige weg voor duidelijk minder geld.

Al weet ik niet hoe lang geleden het is dat Eeklo nog veel pluimen had :p

Heb in 2017 app gekocht voor 172500€, kan het nu verkopen voor 200.000. Betaal ik dan een meerwaardebelasting op 27.500€?

Ter info: ik woon al sinds 2021 niet meer officieel in het pand, dit is verhuurd.

Heb in 2017 app gekocht voor 172500€, kan het nu verkopen voor 200.000. Betaal ik dan een meerwaardebelasting op 27.500€?

Ter info: ik woon al sinds 2021 niet meer officieel in het pand, dit is verhuurd.
Woningen (bebouwd onroerend goed)

Verkoop je een woning met winst, en is er minder dan vijf jaar verstreken tussen de (notariële akten van) aankoop en verkoop, dan betaal je 16,5% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting). De heffing van 16,5% is ook verschuldigd als je binnen de vijf jaar na de aankoop van een grond start met de oprichting van een nieuw gebouw en dit vervolgens binnen de vijf jaar na de ingebruikname of verhuring.

De meerwaardebelasting wordt niet geheven bij de verkoop van de eigen woning. De eigen woning is de woning waar je je domicilie hebt en die je bewoont met het gezin. Je moet de woning daartoe minstens zes maanden hebben bewoond in de twaalf maanden die voorafgaan aan de verkoop.

Ik had van de week een gesprek met iemand die beweerde een bullet loan te zijn aangegaan bij een Belgische grootbank voor de aankoop van zijn vastgoed te financiëren. Ik dacht eerlijkgezegd dat bullet loans niet meer mochten/voorkwamen bij particulieren. Weet er daar iemand meer van?

Woningen (bebouwd onroerend goed)

Verkoop je een woning met winst, en is er minder dan vijf jaar verstreken tussen de (notariële akten van) aankoop en verkoop, dan betaal je 16,5% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting). De heffing van 16,5% is ook verschuldigd als je binnen de vijf jaar na de aankoop van een grond start met de oprichting van een nieuw gebouw en dit vervolgens binnen de vijf jaar na de ingebruikname of verhuring.

De meerwaardebelasting wordt niet geheven bij de verkoop van de eigen woning. De eigen woning is de woning waar je je domicilie hebt en die je bewoont met het gezin. Je moet de woning daartoe minstens zes maanden hebben bewoond in de twaalf maanden die voorafgaan aan de verkoop.

Zuur, die had ik niet meegerekend.

Terug
Bovenaan