Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Wij hebben ondertussen een toffe nieuwe woning gevonden. Vanaf januari kunnen we er in!

Momenteel wonen wij nog in een appartement in centrum Antwerpen dat ikzelf enkele jaren geleden heb gekocht. Aanvankelijk wou ik dit gaan verkopen, maar nu neig ik toch meer naar verhuren. De huurprijs zou mijn eerste lening ruimschoot moeten terugbetalen en de overschot (ongeveer 200 euro) kan ik ineens aan mijn nieuwe lening spenderen.

Nog voor- en nadelen waar ik rekening mee moet houden? Ik vermoed dat, indien alles zonder problemen verloopt, ik meer zal overhouden aan verhuren. Ik zal dan in ieder geval wat minder naar de Rechtbank moeten zien in verband met huurgeschillen :woohoo:

Mijn bovenburen gaan hun appartement ook verhuren, in samenwerking met een immokantoor. Ik dacht dat ze dan 6% moesten afgeven van de maandelijkse huur. Dan is de immo ook ineens het aanspreekpunt. Maar of het dat nu waard is ...

Bij ons (Engel & Völkers - wij hebben ook kantoor in Antwerpen) is de fee 1 maand huur. Voor de rest doen wij de 1ste screening en zorgen wij ook voor een goede plaatsbeschrijving (50/50 betaald door verhuurder en huurder - geheel neutraal dus) waardoor je achteraf veel minder kans op onenigheden hebt. Stuur me maar pm als ge nog wat info wilt of als ik ergens mee kan helpen.

Overijse wordt ook redelijk zot. Bij ons iets verderop in de wijk een huis te koop, vraagprijs 925k voor 4 slaapkamers en 2 badkamers :wtf:
Wel uitstekend gelegen in een rustige woonwijk...

Na onze zolderrenovatie gaan we ook op 4 kamers en 2 badkamers uitkomen, misschien halen we de investering er toch ooit uit :crazy:

Een zeer speciale situatie hier, we ontvangen deze maand de sleutels van ons huis. Maar net een job voorstel voor in het buitenland gekregen. 😐
Volgens de notarismedewerker moeten we onze domicilie er binnen de twee jaar plaatsen gezien we aan 6% registratierechten gekocht hebben, maar is er geen duurtijd. M.a.w. na 3 maanden zouden we kunnen 'uitschrijven' en wordt de woning dan ons 'tweede verblijf' in België. Iemand anders sprak dit tegen. En online vind ik dit. Bon, hier moet toch een duidelijke oplossing voor zijn gezien er zoveel expats zijn met een eigen woning? Enig advies is van harte welkom. :)

Zoals @Green Mamba al aanhaalde is de termijn om je domicilie te vestigen verlengd tot 3 jaar.

Er geldt in principe geen minimumduur meer om je domicilie daar te behouden (zoals bij klein beschrijf wel het geval was), maar wij raden kopers aan om er toch een paar maanden gedomicilieerd te blijven.

Wat ga je doen? Ze tegen elkaar uitspelen of first come first serve?

Tis verkocht hier. Uiteindelijk bijna 10% boven de vraagprijs gegaan. 4-5 man in de running geweest tot het einde.

Onze vraagprijs was al redelijk opportunistisch in onze ogen, maar goed ...

Ga mijn mening moeten herzien over verbouwing want serieuze meerwaarde gemaakt Uiteindelijk. Bijna 50% meerwaarde in 6-7y, aankoop + verbouw kosten inbegrepen. Wel veel zelf gedaan, maar toch.

Tis verkocht hier. Uiteindelijk bijna 10% boven de vraagprijs gegaan. 4-5 man in de running geweest tot het einde.

Onze vraagprijs was al redelijk opportunistisch in onze ogen, maar goed ...

Ga mijn mening moeten herzien over verbouwing want serieuze meerwaarde gemaakt Uiteindelijk. Bijna 50% meerwaarde in 6-7y, aankoop + verbouw kosten inbegrepen. Wel veel zelf gedaan, maar toch.
50% is wel heel veel :o.
Dat is inclu kosten van aankoop en btw van verbouwing?

De hypocrisie van stedenbouwkundige voorschriften.
In de gemeente verplicht men om de oprit in waterdoorlatende/waterafvoerende materialen aan te leggen.

oké.

Echter in welke materialen legt dezelfde gemeente de parkeerplaatsen aan? Eerst een dikke folie en dan gewone betonklinkers. Man man, il faut le faire.
Moeder waarom betalen wij belastingen.

50% is wel heel veel :eek:.
Dat is inclu kosten van aankoop en btw van verbouwing?
Yes. Aankoop + alle facturen van de verbouwingen.

Ik heb wel 2 y lang elk weekend in dien hof zitten werken. En waarschijnlijk 50 containerpark bezoeken om afval kwijt te raken van die verbouwingen.

We hebben ook wel wat dingen volledig zelf gedaan waarvan we offertes hadden van 5000 of 10k. Maar uiteindeiljk toch verschoten van de prijs...

Zoals @Green Mamba al aanhaalde is de termijn om je domicilie te vestigen verlengd tot 3 jaar.

Er geldt in principe geen minimumduur meer om je domicilie daar te behouden (zoals bij klein beschrijf wel het geval was), maar wij raden kopers aan om er toch een paar maanden gedomicilieerd te blijven.
Van harte bedankt hiervoor! Oké dat is toch al geruststellend(er). Nu nog leegstandtaks vermijden, volgens notaris zou dit dan gezien kunnen worden als een tweede verblijf (waar ook wel extra taks op is maar goed... de leegstandtaks is namelijk zeer pittig). Maar ik hoop dat de (internationale) organisatie waarvoor ik ga werken hier toch ook wat sturing kan geven. Nogmaals van harte bedankt beide!

Yes. Aankoop + alle facturen van de verbouwingen.

Ik heb wel 2 y lang elk weekend in dien hof zitten werken. En waarschijnlijk 50 containerpark bezoeken om afval kwijt te raken van die verbouwingen.

We hebben ook wel wat dingen volledig zelf gedaan waarvan we offertes hadden van 5000 of 10k. Maar uiteindeiljk toch verschoten van de prijs...
Stevig, proficiat.
Wij moeten nog verkopen, maar ik verwacht een 25% meerwaarde te halen. Wij hebben wel just 0 de botten gedaan :unsure:.

Overijse wordt ook redelijk zot. Bij ons iets verderop in de wijk een huis te koop, vraagprijs 925k voor 4 slaapkamers en 2 badkamers :wtf:
Wel uitstekend gelegen in een rustige woonwijk...

Na onze zolderrenovatie gaan we ook op 4 kamers en 2 badkamers uitkomen, misschien halen we de investering er toch ooit uit :crazy:
Lijkt me een normale prijs voor die regio.

Toch nuanceren want dat altijd in de file staan klopt zeker niet. Als je van Wezembeek komt richting Leonard is er meestal file tot aan Vier Armen, maar als je tot het einde rechts aanhoudt valt dat meestal mee. Als je in Tervuren woont heb je daar ook "last" van. Tussen Vier Armen en Leonard is er meestal goeie passage tenzij er een ongeval is.

Vanuit Overijse richting Wezembeek is er structurele file aan Jezus-Eik op de drukste momenten, maar zeker niet altijd. En je kan dat knooppunt vermijden door de R0 op te rijden in Hoeilaart.

Anderzijds is Overijse wel heel groot en als je "beneden" woont doe je er ook al langer over om naar de ring te rijden, dat is dan wel te mijden.

Lijkt me een normale prijs voor die regio.

Vind het toch duur voor een relatief klein stukje grond. Afwerking lijkt dan wel weer heel hoogwaardig.
Wij hebben ons huis op 16 are iets verder aan 450k euro gekocht, maar dat was wel volledig te renoveren. Wel aan een iets drukkere straat.

Wat zouden jullie doen om huis verkopen:

We hebben iemand op het oog die het wilt kopen, maar heeft nog wat uitstel gevraagd op inlichtingen te doen. Als we dat uitstel geven dan zijn wij bij potentieel afhaken de woonbonus quasi zeker kwijt (te weinig tijd om een andere koper te vinden die vroeger als een klassieke compromis wilt gaan).

Ik ben geneigd om hem dat te geven, maar tegelijkertijd ook het al op Immoweb te zetten met een kijk dag net na de periode van uitstel. Zodat indien het niet doorgaat, we toch niet zoveel tijd zouden verliezen.

What would you do?

We hebben iemand op het oog die het wilt kopen, maar heeft nog wat uitstel gevraagd op inlichtingen te doen. Als we dat uitstel geven dan zijn wij bij potentieel afhaken de woonbonus quasi zeker kwijt (te weinig tijd om een andere koper te vinden die vroeger als een klassieke compromis wilt gaan).

Ik ben geneigd om hem dat te geven, maar tegelijkertijd ook het al op Immoweb te zetten met een kijk dag net na de periode van uitstel. Zodat indien het niet doorgaat, we toch niet zoveel tijd zouden verliezen.

What would you do?
Deadline geven en uitleg waarom, online zetten met kijkdag kort na de deadline verstreken is én ook uitleggen aan de geïnteresseerde dat het makkelijker is om geïnteresseerden nadien af te bellen mocht jullie deal door gaan, want dat de timing ook voor jullie krap is.
Maar als timing zo belangrijk is, echt niet TE veel tijd geven, als die het ECHT wil, kan die toch op 1 week in het tijdperk van videocalls etc veel te weten komen, niet?

What would you do?
Kijkdag organiseren voor het uitstel afloopt, mensen bod laten doen maar op voorhand meedelen dat je pas een beslissing neemt over de boden op dag X, net na het uitstel (je hoeft natuurlijk niet te zeggen waarom). Natuurlijk geen té lange periode - een week ofzo? Indien het niks wordt heb je (hopelijk) al een bod. Als het wel iets is, de bieders gewoon laten weten dat er een andere koper gevonden is.

Net de scoop gekregen dat het huis langs ons verkocht zal worden.
Nog niet veel info, maar oppervlakte zou 252m² zijn, vraagprijs 200K. Tussen grote en kleine ring Hasselt.

Morgen bezichtiging.

Terug
Bovenaan