Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Net de scoop gekregen dat het huis langs ons verkocht zal worden.
Nog niet veel info, maar oppervlakte zou 252m² zijn, vraagprijs 200K. Tussen grote en kleine ring Hasselt.

Morgen bezichtiging.
Gaan kijken. Op zich wel tof huis. Groot. Wel enkele niveauverschillen en koterij langs achter waardoor er geen licht komt in de rechterkamers beneden. Kelder heel vochtig en heeft zeker dikke halve meter onder water gestaan recent. In huis ook verschillende vochtplekken. Dak wss asbestleien. Ramen deels in 2008 vervangen maar wss opnieuw te doen. Eigenlijk totale renovatie.

Zouden de vochtproblemen een grote meerprijs zijn bij renovatie?

Toch het mooste bewijs dat ze hier echt noet goed over hebben nagedacht, want hiervoor zou je dus eigenlijk dat officieel schattingsverslag al moeten hebben bij de verkoop. Want in de praktijk ga je nu naar de bank om je lening aan te vragen nadat je een bod hebt gedaan op een woning (en dat werd aanvaard).

Lijkt me straf dat ze dat dus gaan verplichten, want zo ga je de vrije markt gaan inperken en op voorhand gaan bepalen wat men voor een huis moet of mag betalen.

Kan ook gewoon voor drama's zorgen zo. Stel, je gaat naar de bank om een richtbedrag te kennen dat je kan lenen op basis van je inkomen. Ze geven mee pakweg 400.000€. Goed, je doet een bod op een woning van 450.000€ waarbij je van plan bent de registratie en bijhorende kosten + 50k eigen inbreng te voorzien, waarbij je niet teveel overschot hebt. Je denkt "de bank heeft gezegd dat ik 400k kan lenen, dus ik doe het zonder opschortende voorwaarde". En dan gaat één of andere expert, op basis van een schatting die ze quasi uit hun duim zuigen, plots gaan bepalen dat die woning eigenlijk maar pakweg 375.000€ waard is. Mag je nog eens 25k extra eigen inbreng gaan ophoesten, die je vaak gewoon niet hebt.

En uiteraard zijn er experten en schatters die wel hun job goed doen, maar dit is veel te bepalend om dat zomaar aan hen en hun willekeur over te laten.

Of het is zoals hier waar die schatting door de expert op voorhand gebeurd is ( en verplicht is) zodat er geen verrassingen zijn. Veel van die 'oh nee dat kan toch niet' zaken werken perfect in andere landen.

Toch het mooste bewijs dat ze hier echt noet goed over hebben nagedacht, want hiervoor zou je dus eigenlijk dat officieel schattingsverslag al moeten hebben bij de verkoop. Want in de praktijk ga je nu naar de bank om je lening aan te vragen nadat je een bod hebt gedaan op een woning (en dat werd aanvaard).

Lijkt me straf dat ze dat dus gaan verplichten, want zo ga je de vrije markt gaan inperken en op voorhand gaan bepalen wat men voor een huis moet of mag betalen.

Kan ook gewoon voor drama's zorgen zo. Stel, je gaat naar de bank om een richtbedrag te kennen dat je kan lenen op basis van je inkomen. Ze geven mee pakweg 400.000€. Goed, je doet een bod op een woning van 450.000€ waarbij je van plan bent de registratie en bijhorende kosten + 50k eigen inbreng te voorzien, waarbij je niet teveel overschot hebt. Je denkt "de bank heeft gezegd dat ik 400k kan lenen, dus ik doe het zonder opschortende voorwaarde". En dan gaat één of andere expert, op basis van een schatting die ze quasi uit hun duim zuigen, plots gaan bepalen dat die woning eigenlijk maar pakweg 375.000€ waard is. Mag je nog eens 25k extra eigen inbreng gaan ophoesten, die je vaak gewoon niet hebt.

En uiteraard zijn er experten en schatters die wel hun job goed doen, maar dit is veel te bepalend om dat zomaar aan hen en hun willekeur over te laten.
Dit kan inderdaad wel (vaker dan nu) tot drama's leiden maar hun doelen zijn toch zo nobel:

Door de hebzucht van eigenaren en makelaars tegen te gaan, met de meest objectieve methode van vastgoedwaardering die mogelijk is, zou de richtlijn de huizenprijzen weer op een normaal niveau kunnen brengen, de vastgoedmarkt kunnen kalmeren en het belang van de opschortende clausules aanzienlijk kunnen vergroten

:rofl:

Wel benieuwd of de verkopers de nieuwe opschortende voorwaarden zullen slikken.
Want met deze schatting in gedachte zie ik opschortende voorwaarden in de compromis nog uitbreiden.

Of het is zoals hier waar die schatting door de expert op voorhand gebeurd is ( en verplicht is) zodat er geen verrassingen zijn. Veel van die 'oh nee dat kan toch niet' zaken werken perfect in andere landen.

Welja, dat is wat ik zeg hé, dat dit enkel maar kan werken zoals zij het omschrijven als je de schatting kent op voorhand. Dus bij het in verkoop zetten van een pand. Wanneer je een bod hebt gedaan en je hebt de schatting nog niet (nu komt die dus indien nodig bij aanvraag van je lening), hoe kan je dan, dixit hun uitleg, "je bod opdrijven door een prijs te bieden die hoger is dan de schatting van de deskundige".

Dit kan dus enkel werken wanneer die schatting verplicht is om de waarde van de woning bij verkoop te bepalen.

In de praktijk zijn het dus eigenlijk de schatters die in Noorwegen de prijs van een OR bepalen? En is er dus eigenlijk geen echte vrije markt daarrond? Zorgt dit niet voor wrevel bij veel eigenaren/verkopers?

Allé ja, ik kan dus zelf correct mijn huis schatten, als dan een met alle respect amateur van een schatter mijn huis officieel (een stuk) lager schat dan ikzelf, ik zou er niet echt akkoord mee gaan me dunkt.

Dit kan inderdaad wel (vaker dan nu) tot drama's leiden maar hun doelen zijn toch zo nobel:

Door de hebzucht van eigenaren en makelaars tegen te gaan, met de meest objectieve methode van vastgoedwaardering die mogelijk is, zou de richtlijn de huizenprijzen weer op een normaal niveau kunnen brengen, de vastgoedmarkt kunnen kalmeren en het belang van de opschortende clausules aanzienlijk kunnen vergroten

:rofl:

Wel benieuwd of de verkopers de nieuwe opschortende voorwaarden zullen slikken.
Want met deze schatting in gedachte zie ik opschortende voorwaarden in de compromis nog uitbreiden.

Dit lijkt mij gewoon in de praktijk niet meer of minder dan een poging om de vrije marktprijzen te gaan controleren.

Dit kan dus enkel werken wanneer die schatting verplicht is om d waarde van de woning bij verkoop te bepalen.

In de praktijk zijn het dus eigenlijk de schatters die in Noorwegen de prijs van een OR bepalen? En is er dus eigenlijk geen echte vrije markt daarrond? Zorgt dit niet voor wrevel bij veel eigenaren/verkopers?

Allé ja, ik kan dus zelf correct mijn huis schatten, als dan een met alle respect amateur van een schatter mijn huis officieel (een stuk) lager schat dan ikzelf, ik zou er niet echt akkoord mee gaan me dunkt.

- Wel een verkoper kan vragen wat hij wil maar je moet wel een officiële schatting hebben.
- Je mag maar 85% van de waarde van het huis als geschat lenen. Dus huis van 100k, mag je max 85k lenen ( als je minstens 85k/5 per jaar verdient maar dat is een andere detail)
- Dus als jij 120k betaalt voor de huis dat 100k geschat is moet je of wel iemand vinden die het 120k wil schatten of je gaat 35k in eigen middelen moeten hebben.

Wat zouden jullie doen om huis verkopen:

We hebben iemand op het oog die het wilt kopen, maar heeft nog wat uitstel gevraagd op inlichtingen te doen. Als we dat uitstel geven dan zijn wij bij potentieel afhaken de woonbonus quasi zeker kwijt (te weinig tijd om een andere koper te vinden die vroeger als een klassieke compromis wilt gaan).

Ik ben geneigd om hem dat te geven, maar tegelijkertijd ook het al op Immoweb te zetten met een kijk dag net na de periode van uitstel. Zodat indien het niet doorgaat, we toch niet zoveel tijd zouden verliezen.

What would you do?
Nooit voortgaan op de intentie van 1 potentiële koper, straks haakt hij af en zit je met de gebakken peren. De kopers liggen voor het rapen, dus lanceer het op immoweb, organiseer een bezoekdag, laat ze een bod doen en verkoop het aan de hoogste bieder ...

- Wel een verkoper kan vragen wat hij wil maar je moet wel een officiële schatting hebben.
- Je mag maar 85% van de waarde van het huis als geschat lenen. Dus huis van 100k, mag je max 85k lenen ( als je minstens 85k/5 per jaar verdient maar dat is een andere detail)
- Dus als jij 120k betaalt voor de huis dat 100k geschat is moet je of wel iemand vinden die het 120k wil schatten of je gaat 35k in eigen middelen moeten hebben.

Op zich kan ik dat systeem best begrijpen en kan het zeker werken, alleen ben je erg afhankelijk van de juistheid en de kwaliteit van die schatter. En daar wringt hier gewoon vaak het schoentje.

Hebzucht van de eigenaars... last time I checked zijn er 2 partijen bij een verkoop...

Gaan ze dan op biddit een max zetten en wat als er meer dan 1 aan de max zit...

Hebzucht van de eigenaars... last time I checked zijn er 2 partijen bij een verkoop...

Er is niet echt een max he. Als ge over de max zit moogt ge het gewoon niet ontlenen en zult ge het met eigen middelen betalen. Uiteindelijk gaat enkel de Vlaming met een stevig zakcentje hier goed uitkomen.

Er gaat geen max staan op de verkoopprijs hé, de verkoopprijs mag zo hoog zijn als beide partijen willen. Alleen gaat een eventuele opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening misschien meer ingeroepen worden. En lastiger om als koper op voorhand toch je budget te bepalen, want je kan niet meer rekenen op X eigen middelen, Y lening als de Y afhangt van een (toch subjectieve) inschatting.

Welja, dat is wat ik zeg hé, dat dit enkel maar kan werken zoals zij het omschrijven als je de schatting kent op voorhand. Dus bij het in verkoop zetten van een pand. Wanneer je een bod hebt gedaan en je hebt de schatting nog niet (nu komt die dus indien nodig bij aanvraag van je lening), hoe kan je dan, dixit hun uitleg, "je bod opdrijven door een prijs te bieden die hoger is dan de schatting van de deskundige".

Dit kan dus enkel werken wanneer die schatting verplicht is om de waarde van de woning bij verkoop te bepalen.

Dit lijkt mij gewoon in de praktijk niet meer of minder dan een poging om de vrije marktprijzen te gaan controleren.

Lijkt mij vooral een middel om risico van de banken nog eens te verkleinen, bovenop de limieten op ontleend bedrag (90%) en vereisten ivm fractionele reserves.

Maar de gewone werkmens wordt weeral eens genaaid. Zij met geld doen hier voordeel aan.

Zijn er dan enkel een paar erkende firma's die de schatting mogen doen?
Toen wij onze woningen lieten schatten viel het me ook op dat de schattingen nogal uit mekaar liepen. Alsook dat het van bank tot bank afhing van wie de schatting komt.

Zijn er dan enkel een paar erkende firma's die de schatting mogen doen?
Toen wij onze woningen lieten schatten viel het me ook op dat de schattingen nogal uit mekaar liepen. Alsook dat het van bank tot bank afhing van wie de schatting komt.

Het probleem is dat het al begint bij de benaming.

Als vastgoedmakelaar adverteren met "gratis schatting" mag eigenlijk niet. Want enkel een beëdigd schatter kan een echte schatting maken. Een makelaar kan enkel een waardebepaling doen. De waardebepaling is puur een commercieel iets, een richtinggevend bedrag, een schatting is officieel en kan gebruikt worden bij rechtzaken, erfenissen, schenkingen, door banken,...

Maar dan nog loopt de kwaliteit tussen de schatters zoals gezegd ook nogal ver uiteen.

als ik goed tussen de lijnen lees is dit wééral een maatregel die de babyboomers en de betere middenklasse tegoed komt.

immers alleen degene met extra reservekapitaal uit eigen zak zullen dan een huis kunnen kopen, niét de mensen die extra moeten lenen om toch te kunnen kopen

dank u strontregering

als ik goed tussen de lijnen lees is dit wééral een maatregel die de babyboomers en de betere middenklasse tegoed komt.

immers alleen degene met extra reservekapitaal uit eigen zak zullen dan een huis kunnen kopen, niét de mensen die extra moeten lenen om toch te kunnen kopen

dank u strontregering

Dit is wat ik er ook uithaal :/
Mijn man en ik hadden plannen om in 2022/2023 rustig onze zoektocht voor de koop van een zeer bescheiden eigen woning te beginnen (appartement of klein huisje)

Het het ging zoiezo al krap worden om een lening te krijgen en we zitten door het werk helaas vast in een dure omgeving en nu dit er ook nog bij als een potentiëel opstakel.

Hoe meer ze de markt extra proberen te reguleren hoe meer ze de markt eigenlijk zieker maken.
Jonge starters werd het al moeilijker gemaakt door de afschaffing van de woonbonus, dit krijgen ze er nu ook nog eens bij.

Hoe meer ze de markt extra proberen te reguleren hoe meer ze de markt eigenlijk zieker maken.
Jonge starters werd het al moeilijker gemaakt door de afschaffing van de woonbonus, dit krijgen ze er nu ook nog eens bij.
Al die zooi hadden ze om te beginnen al nooit mee moeten beginnen.

Woonbonus heeft al dicht heen invloed op het initieel te besteden bedrag voor de aankoop, je kreeg gewoon een (substantieel deel dat wel) deeltje terug elk jaar.

Dit kan ervoor zorgen dat als je op een huis biedt dat 300k waard is en je bied 400k om het te hebben, dat je dan op en bij de 180k zelf moet opleggen (100k en dan nog eens de 6percent + andere kosten).

Dit kan wel nog interessant zijn voor mijn huis voor het einde van het jaar te laten verkopen. Want het EPC vmattest moet volgend jaar ook max 2 jaar oud zijn volgens mijn notaris

Al die zooi hadden ze om te beginnen al nooit mee moeten beginnen.
Pffja, dat klopt wel.
Maar als je iets wil stimuleren als overheid dan lijkt me de aankoop van een eerste woning voor starters toch wel nuttig.
Met dit af te schaffen duw je ook de gewone mensen in miserie. Dit raakt de middenklasse en werkenden het meest, net de mensen die hopen vertegenwoordigd te worden door de meerderheidspartijen. Het scheelt jaarlijks 1.500€ - 3.000€ in belastingteruggave...

Woonbonus heeft al dicht heen invloed op het initieel te besteden bedrag voor de aankoop, je kreeg gewoon een (substantieel deel dat wel) deeltje terug elk jaar.
Klopt, is hier al eens besproken op dit forum.
Verlaging van registratierechten heeft een budgetverhogend effect bij aankoop en werkt daardoor eerder prijsverhogend ipv prijsverlagend.

Terug
Bovenaan