Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
vandaag schatter laten langskomen om een idee te krijgen.
Men vrouwtje en ikzelf blijven toch spelen met het idee om voor nieuwbouw of een jong huis te zoeken.

2j terug nog een grote renovatie uitgevoerd, maar we blijven ons storen aan de tekortkomingen van een oud huis (1965)

Men vrouwtje en ikzelf blijven toch spelen met het idee om voor nieuwbouw of een jong huis te zoeken.

2j terug nog een grote renovatie uitgevoerd, maar we blijven ons storen aan de tekortkomingen van een oud huis (1965)

Zoals?

Zijn niet tevreden van de aannemer die renovatie gedaan heeft, barslecht werk geleverd maar kunnen niet veel beginnen omdat veel niet op papier staat.
Stopcontacten steken krom/scheef in de muur, niet gevuld met gips maar met een soort isolatieschuim waardoor het pleisterwerk rondom ook afbrokkelt. Op aanraden van de aannemer geen spanplafond gezet maar gyproc, niet tegoei gedaan waardoor je nu de lijnen blijft zien van de platen. De vloer is ook niet goed gelegd, weet niet hoe maar op minder dan een jaar tijd is het voegsel gewoon tussen de tegels uit ... was gewoon zand en dus niet vast.

Oud huis = geen degelijk plan van waar leidingen/voorzieningen door de muren lopen. Riolering = open putjes ... hadden voorheen al vaak problemen met de septische put die we met de renovatie wel hebben kunnen bypassen. Maar ik zal mijn tuin en kruipkelder/spouwmuur weer mogen opengooien als de gemeente gesplitste rioleringen komen installeren (officiaal aangekondigd dat er budget is voor vrijgemaakt volgend jaar). Achter in de tuin staan 2 metalen garageboxen, die zijn aan het doorroesten in het dak ... bij navraag blijken deze nooit aangegeven geweest te zijn (ons niet vermeld bij de aankoop van het huis. Ze mogen nog blijven staan zoals het nu is, maar vb vervangen door mooi houten tuinhuis+carport is geen optie.

Hebben er al 70k aan vernieuwingen/renovatie ingestoken, en de badkamer zou ook nog moeten gebeuren. Daar heeft de vorige eigenaar tegel-op-tegel gelegd + het bad is een snelle constructie geweest op snelbouwblokken maar nooit afgewerkt.

Met de aankoop + verbouwingen samen hebben we er al 300k in gestoken (excl. aankoop- en hypothecaire kosten) terwijl ikzelf gok dat het max 270/280k waard is.

Ik heb nu wel meer spaargeld, wat niet het geval was toen ik het kocht. Vandaar dat we het toch wel serieus aan het overwegen zijn.
Het enige wat ons nog wat tegenhoud is de ideale ligging die we nu hebben, alles dichtbij en een heel positieve/vriendelijke buurt.

Laatst bewerkt:

Wij hadden hetzelfde. Het blijft een oud huis op het einde van de rit.

Ondertussen gaan wij volgend jaar in maart bouwen. Plannen zijn al getekend en bouwvergunning is in orde.

Nadeel is wel dat je ineens een smak geld moet neertellen. Maar in je oud huis ben je na 20j evenveel kwijt 😉

Alleen al het feit van te bouwen exact hoe jij wil is zalig.

Over die ligging. Wij doen sloop en en heropbouw. Dan kan je een krot gewoon plat gooien op de plaats die je wil... Goeie manier om nog in een centrum te wonen, nieuwbouw en geen appartement.

Maak goed de afweging, want aan nieuwbouw zullen er ook nadelen zijn.
Wij hebben vorig jaar bijvoorbeeld het omgekeerde beslist en te blijven wonen waar we nu wonen.

Vind het toch duur voor een relatief klein stukje grond. Afwerking lijkt dan wel weer heel hoogwaardig.
Wij hebben ons huis op 16 are iets verder aan 450k euro gekocht, maar dat was wel volledig te renoveren. Wel aan een iets drukkere straat.
Zoals je zelf aanhaalt, is dit zeer hoogwaardig afgewerkt, met een mooie tuin in een gewilde regio.

Als jij je huis volledig renoveert naar dezelfde standaarden, zal jij ook >700k euro kunnen vragen in de huidige markt.
Dit zeg ik natuurlijk zonder je huis gezien te hebben. Maar de manier waarop je erover praat doet me dit toch zo inschatten.

Ligt het aan mij, of is er al heel wat druk van de huizenmarkt af? Veel panden waarvan de prijzen noodgedwongen zakken. Akkoord, zijn meestal echt wel panden waar ze echt teveel voor vroegen, of die gewoon nog heel wat werk vergen.

Langs den andere kant, ik heb de voorbije maand niet veel zien passeren dat ik het bezoeken waard vond. Misschien weet ik intussen gewoon al beter wat ik zoek.

Ligt het aan mij, of is er al heel wat druk van de huizenmarkt af? Veel panden waarvan de prijzen noodgedwongen zakken. Akkoord, zijn meestal echt wel panden waar ze echt teveel voor vroegen, of die gewoon nog heel wat werk vergen.

Langs den andere kant, ik heb de voorbije maand niet veel zien passeren dat ik het bezoeken waard vond. Misschien weet ik intussen gewoon al beter wat ik zoek.
Had het hier ook paar weken terug vermeld, maar werd toen beetje weggelachen.

Maar het valt op.

Bwaaaa.

Wij hebben gekocht+renovatie voor 210 6y geleden. Gingen te koop zetten voor 240. Uiteindelijk yolo mode voor 270 te kop gezet en de deur uit op 1week voor 290.

30 man of zo op bezoek geweest en die hadden allemaal dezelfde verhalen van binnen de 2h moeten beslissen, 50k overbieden, envelopes cash op kijkmomenten etc. Zo afgekoeld lijkt me dat niet.

Misschien dat iedereen yolo te hoge vraagprijs zet...

Ik merk toch het omgekeerde, zie constant nieuwe panden online komen die gewoon de schaamte voorbij zijn in mijn zoekregio.

Deze bijvoorbeeld: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/deinze/9800/9517645?searchId=6143a6c8dabce
300k voor een rijhuizeke dat je volledig moet afsmijten.

Of deze: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/grammene/9800/9510937?searchId=6143a6c8dabce
350K voor een woning uit 1971 in een of ander boerenhol.

Ik zou graag eens weten voor hoeveel zij destijds die woningen hebben kunnen zetten/kopen, denk dat ik mij serieus ga verslikken in mijne koffie.

Wij gaan zaterdag naar deze woning kijken: https://heritagevastgoed.be/nl/te-k...&pagesize=30&sortdirection=asc&sortfield=city

De buitenkant/gevel spreekt mij wel aan met de poort en trapjes naar de voordeur. Een grote tuin is belangrijk voor ons met onze kinderwens en huisdieren. Binnenkant spreken mij ook veel elementen aan: hoogteverschil door traojes, houten balken plafond, vloer valt al bij al nog mee. Al blijft het wel veel geld voor een vrij oude, bungalow woning. Renovatie gelijkvloers is ook beetje bric a brac gedaan heb ik de indruk: elke kamer heeft precies een andere vloer.
Enfin, we zien zaterdag wel want de foto's vind ik niet allemaal even duidelijk. Het lijkt ons zeker bewoonbaar in de huidige staat en na aankoop kunnen we dan steeds eigen aanpassingen /renovaties doorvoeren.

Locatie, locatie en nog eens locatie. Er is nog heel veel druk in gegeerde regio's, die zijn al weg nog voor ze op immoweb staan.
Mensen betalen graag extra om in een bepaalde gemeente of wijk te wonen.

Is tijdelijk door de vakantie. Komt wel weer op dreef. Wij vonden tijdens onze zoektocht dat er ook enorm weinig online kwam en veel panden lang bleven staan. De makelaars zeiden dat dit typisch is voor de vakantieperiode, mensen zijn er minder mee bezig en verschillende makelaarkantoren zijn enkele weken gesloten. Nu ze hebben aangekondigd dat het fiscaal voordeel voor 2e verblijven vanaf 2022 zou kunnen wegvallen verwacht ik zeker opnieuw een rush op de woningmarkt.

Ik merk toch het omgekeerde, zie constant nieuwe panden online komen die gewoon de schaamte voorbij zijn in mijn zoekregio.

Deze bijvoorbeeld: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/deinze/9800/9517645?searchId=6143a6c8dabce
300k voor een rijhuizeke dat je volledig moet afsmijten.

Of deze: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/grammene/9800/9510937?searchId=6143a6c8dabce
350K voor een woning uit 1971 in een of ander boerenhol.

Ik zou graag eens weten voor hoeveel zij destijds die woningen hebben kunnen zetten/kopen, denk dat ik mij serieus ga verslikken in mijne koffie.

Wij gaan zaterdag naar deze woning kijken: https://heritagevastgoed.be/nl/te-k...&pagesize=30&sortdirection=asc&sortfield=city

De buitenkant/gevel spreekt mij wel aan met de poort en trapjes naar de voordeur. Een grote tuin is belangrijk voor ons met onze kinderwens en huisdieren. Binnenkant spreken mij ook veel elementen aan: hoogteverschil door traojes, houten balken plafond, vloer valt al bij al nog mee. Al blijft het wel veel geld voor een vrij oude, bungalow woning. Renovatie gelijkvloers is ook beetje bric a brac gedaan heb ik de indruk: elke kamer heeft precies een andere vloer.
Enfin, we zien zaterdag wel want de foto's vind ik niet allemaal even duidelijk. Het lijkt ons zeker bewoonbaar in de huidige staat en na aankoop kunnen we dan steeds eigen aanpassingen /renovaties doorvoeren.
Eerste pand is idd veel te hoog geprijsd maar wel een heel goeie locatie.

2de pand lijkt me wél correct geprijsd gezien de grote lap grond, maar je zal er idd wel vlot 100k moeten insteken om het wat hedendaagser te maken.
Vorig jaar net over de taalgrens een soortgelijk pand zien staan maar met kleinere tuin (wel grenzend aan landbouwgrond) voor 200k, en zelfs geen bezoek kunnen aanvragen, was direct verkocht! En dat dan nog in Wallonië 🤪. Dit soort panden zijn vooral gewild omwille van hun robuustheid. De structuur is top, daarbinnen kan je je volledig uitleven en de tuin is naar hedendaagse normen gigantisch!

Als ik het pand zie dat je gaat bezoeken, is dat idd een veel betere koop, vooral gezien het EPC! En idd, instapklaar en geen kosten die "moeten".
Succes alvast!

Alleen kijken dat het uitspringende raam geen koude brug maakt. Het moet daarom geen deal-breaker zijn, maar ik zou het wel in je achterhoofd houden in je eventuele renovatie budget.

Klein bommetje :unsure:

Vanaf 2022 is expertise verplicht om hypothecaire lening te verkrijgen: “Om hebzucht van eigenaren en makelaars tegen te gaan”

Laatst bewerkt door een moderator:
Klein bommetje :unsure:

Vanaf 2022 is expertise verplicht om hypothecaire lening te verkrijgen: “Om hebzucht van eigenaren en makelaars tegen te gaan”​

Ging het hier ook net komen posten.

Echt een maat voor niks en weer typisch het idee van beleidsmakers dat ze het licht hebben gezien maar niet verder nadenken dan hun neus lang is.

"...met de meest objectieve methode van vastgoedwaardering die mogelijk is..." Laat mij niet lachen.

In de praktijk krijg je vaak expertisebureau's die dan één of andere medewerker of stagiair langs sturen die er echt niks van bakken. Heb het zelf meegemaakt, onze woning moest ook geschat worden omdat we 100% leenden. Ik heb zelf nog schattingen gedaan, was ook onderdeel van mijn studie opleiding, dus ik weet perfect hoe je dat degelijk en goed moet doen. Dat mens, ik schat een jaar of 25, heeft enkel op een bladje opgeschreven welke ruimtes er waren. Dat was het zowat. "ah ja, hier is een badkamer" - vinkt af op haar blad -, "hier een slaapkamer" - vinkt af op haar blad -.... Die is er hoop en al 20 minuten geweest en was weer weg, voor een woning van 330m² op een grond van 8000m² met nog eens een compleet bijgebouw van 160m². Die is daar zelfs niet binnen geweest en heeft zelfs niet rondgelopen rond het huis. Als ik vroeger hiervan een schatting maakte was ik een halve dag bezig ter plaatse om alles na te gaan, te noteren en eventueel op te meten of af te stappen.

En dan gaan ze op basis daarvan, op basis van dat amateurisme, gaan beslissen of mensen hun lening krijgen?

Ging het hier ook net komen posten.

Echt een maat voor niks en weer typisch het idee van beleidsmakers dat ze het licht hebben gezien maar niet verder nadenken dan hun neus lang is.

"...met de meest objectieve methode van vastgoedwaardering die mogelijk is..." Laat mij niet lachen.

In de praktijk krijg je vaak expertisebureau's die dan één of andere medewerker of stagiair langs sturen die er echt niks van bakken. Heb het zelf meegemaakt, onze woning moest ook geschat worden omdat we 100% leenden. Ik heb zelf nog schattingen gedaan, was ook onderdeel van mijn studie opleiding, dus ik weet perfect hoe je dat degelijk en goed moet doen. Dat mens, ik schat een jaar of 25, heeft enkel op een bladje opgeschreven welke ruimtes er waren. Dat was het zowat. "ah ja, hier is een badkamer" - vinkt af op haar blad -, "hier een slaapkamer" - vinkt af op haar blad -.... Die is er hoop en al 20 minuten geweest en was weer weg, voor een woning van 330m² op een grond van 8000m² met nog eens een compleet bijgebouw van 160m². Die is daar zelfs niet binnen geweest en heeft zelfs niet rondgelopen rond het huis. Als ik vroeger hiervan een schatting maakte was ik een halve dag bezig ter plaatse om alles na te gaan, te noteren en eventueel op te meten of af te stappen.

En dan gaan ze op basis daarvan, op basis van dat amateurisme, gaan beslissen of mensen hun lening krijgen?

Dus het belangrijkste stuk in het artikel is hier:

Als kopers, die graag het goed van hun dromen willen verwerven, besluiten hun bod op te drijven door een prijs te bieden die hoger is dan de schatting van de deskundige, is het aan hén om de hand in de eigen portefeuille te steken om het verschil te betalen

Zouden ze het systematisch gaan hanteren als een methode om minder grote kredieten te verstrekken?

Eerst zien en dan geloven, het is enkel HLN die momenteel bericht en ineens gaan ze zoiets op 2 maand in voege brengen?

Woonbonus einde wisten we meer dan een jaar bv

Eerst zien en dan geloven, het is enkel HLN die momenteel bericht en ineens gaan ze zoiets op 2 maand in voege brengen?

Woonbonus einde wisten we meer dan een jaar bv

Komt blijkbaar van La Libre & l'Echo en HLN vermeldt BELGA als bron

Dus het belangrijkste stuk in het artikel is hier:

Als kopers, die graag het goed van hun dromen willen verwerven, besluiten hun bod op te drijven door een prijs te bieden die hoger is dan de schatting van de deskundige, is het aan hén om de hand in de eigen portefeuille te steken om het verschil te betalen

Zouden ze het systematisch gaan hanteren als een methode om minder grote kredieten te verstrekken?
Toch het mooste bewijs dat ze hier echt noet goed over hebben nagedacht, want hiervoor zou je dus eigenlijk dat officieel schattingsverslag al moeten hebben bij de verkoop. Want in de praktijk ga je nu naar de bank om je lening aan te vragen nadat je een bod hebt gedaan op een woning (en dat werd aanvaard).

Lijkt me straf dat ze dat dus gaan verplichten, want zo ga je de vrije markt gaan inperken en op voorhand gaan bepalen wat men voor een huis moet of mag betalen.

Kan ook gewoon voor drama's zorgen zo. Stel, je gaat naar de bank om een richtbedrag te kennen dat je kan lenen op basis van je inkomen. Ze geven mee pakweg 400.000€. Goed, je doet een bod op een woning van 450.000€ waarbij je van plan bent de registratie en bijhorende kosten + 50k eigen inbreng te voorzien, waarbij je niet teveel overschot hebt. Je denkt "de bank heeft gezegd dat ik 400k kan lenen, dus ik doe het zonder opschortende voorwaarde". En dan gaat één of andere expert, op basis van een schatting die ze quasi uit hun duim zuigen, plots gaan bepalen dat die woning eigenlijk maar pakweg 375.000€ waard is. Mag je nog eens 25k extra eigen inbreng gaan ophoesten, die je vaak gewoon niet hebt.

En uiteraard zijn er experten en schatters die wel hun job goed doen, maar dit is veel te bepalend om dat zomaar aan hen en hun willekeur over te laten.

Terug
Bovenaan