Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Hoe verliept het tekenen bij jou? Was de verkoper + notaris van de verkoper ook aanwezig of verliep dit via videocall?
Verliep vooral fucking irritant 😣
Ik ben de verkoper trouwens.

Ik bij mijn notaris, zij bij de hare, via videocall op groot scherm.
Helaas werkte het geluid niet aan onze kant, dus heb ik gezegd dat hij met de andere notaris moest bellen en dan op speaker zetten (schat 'm rond de 70 dus had wel wat hulp nodig).
Andere notaris van de kopers, overliep de akte en ondertussen kwekte mijn notaris wat small talk dus meermaals moeten "roepen" naar de telefoon (die aan de andere kant van mijn notaris stond): "kan u even herhalen, meester? Ik heb het helaas niet gehoord!"
Duurde een uur, maar ik denk dat onder meer professionele omstandigheden we er op een half uur vanaf zouden geweest zijn 😉

voor de mensen met ervaring in HSB: ik vraag me echt af welke fouten hier gemaakt zijn: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210704_97430625

het kan toch niet zo dat je HSB altijd kurkdroog moet blijven tijdens constructie? dan kan er alleen maar 1 maand per jaar gebouwd worden ofzo? En wat dan met lekken na 5-10-15+ jaar?
Ik wou nog iets kopen in dat project een dik half jaar geleden, weliswaar niet 1 van deze appartementen maar iets verderop door dezelfde bouwheer en architect. Naar de bank gegaan voor een lening en die kerel kende het project en waarschuwde mij om nog eens twee keer na te denken vooraleer er iets te kopen. Hij wou geen verdere details geven maar liet uitschijnen dat er een hoop miserie is. Al een geluk dat ik dat uiteindelijk niet gedaan heb, onder andere omdat ik daar eens ben gaan rondwandelen en er inderdaad enkele terrassen gestut werden. Meer heb je niet nodig als 'red flag'.

Mijn vriendin en ik zijn hier en daar eens beginnen rondkijken naar huizen die te koop staat in regio Deinze/Nevele/Gent. Maandag konden we bovenstaande woning gaan bezichtigen. Langs buitenkant is het wel onze smaak, binnen alles mooi afgewerkt op enkele (kleine) minpuntjes na:
  • Geen open keuken met eiland. Keuken is in aparte kamer wat ik vreemd vind voor een nieuwbouwwoning. Tegenwoordig wil iedereen een eiland waardoor je nog kan communiceren met de woonkamer. Voor mij is dit een must.
  • Geen UTP aansluiting op bovenverdiep. Vreemd dat dit niet standaard voorzien is in nieuwbouwwoning?
  • Tuin grenst aan drukke weg waar stevig op doorgereden wordt, veel geluidshinder.
Voor de rest leek het ons een prima huis, voorzien van alle toeters en bellen (vloerverwarming, regenput, domotica)

Bij het tonen van het terras beginnen plots de twee Chihuahua's van de buren te kajieten. Je zag die makelaar meteen denken van "godverdomme dees meende niet". Staan we buiten nog even door te kletsen aan de voordeur. Komen de buren plots toe. Kruipt er daar nog een hond uit die wagen die meteen begint te blaffen (dat zijn er dus al 3?)

Voor die prijs zijn er teveel redflags waardoor we er niet voor gaan. Volgens de makelaar werden alle huizen in dit project gekocht als investering en worden ze bijna allemaal doorverhuurd. Het huis rechts van het onze (als je ervoor staat), verhuren ze voor €1300 maand. Wie is zo zot om dat te betalen vraag ik mij dan af?

Mijn vriendin en ik zijn hier en daar eens beginnen rondkijken naar huizen die te koop staat in regio Deinze/Nevele/Gent. Maandag konden we bovenstaande woning gaan bezichtigen. Langs buitenkant is het wel onze smaak, binnen alles mooi afgewerkt op enkele (kleine) minpuntjes na:
  • Geen open keuken met eiland. Keuken is in aparte kamer wat ik vreemd vind voor een nieuwbouwwoning. Tegenwoordig wil iedereen een eiland waardoor je nog kan communiceren met de woonkamer. Voor mij is dit een must.
  • Geen UTP aansluiting op bovenverdiep. Vreemd dat dit niet standaard voorzien is in nieuwbouwwoning?
  • Tuin grenst aan drukke weg waar stevig op doorgereden wordt, veel geluidshinder.
Voor de rest leek het ons een prima huis, voorzien van alle toeters en bellen (vloerverwarming, regenput, domotica)

Bij het tonen van het terras beginnen plots de twee Chihuahua's van de buren te kajieten. Je zag die makelaar meteen denken van "godverdomme dees meende niet". Staan we buiten nog even door te kletsen aan de voordeur. Komen de buren plots toe. Kruipt er daar nog een hond uit die wagen die meteen begint te blaffen (dat zijn er dus al 3?)

Voor die prijs zijn er teveel redflags waardoor we er niet voor gaan. Volgens de makelaar werden alle huizen in dit project gekocht als investering en worden ze bijna allemaal doorverhuurd. Het huis rechts van het onze (als je ervoor staat), verhuren ze voor €1300 maand. Wie is zo zot om dat te betalen vraag ik mij dan af?
Buren kan je nooit voorzien, zEker niet als er veel worden verhuurd, dan kan je 2 maanden na je het gekocht hebben ook gewoon pech hebben.

UTP etc wordt volgens mij inderdaad niet standaard voorzien, in een sleutel op de deur wordt voornamelijk echt basis voorzien. Eigenlijk vrij weinig als ik kijk hoe het bij mij ging. Ik ben dan wel zo technisch aangelegd dat ik in elke kamer boven TV + UTP + extra stopcontacten heb laten trekken. Ik denk dat ik in totaal een 30-tal extra stopcontacten / lichtpunten op men huis van 110m2 heb laten steken :) ge kunt er nooit genoeg hebben.

Het huis tegenover mij (ook een 'nieuwbouw wijk van 2015-2017') wordt ook verhuurd aan 1000 EUR. Denk dat dat gewoon tegenwoordig de prijzen zijn voor een HOB nieuwbouw huurhuis met tuin?

Ik zou het er niet aan kunnen geven... 383.000 (ex. kosten, in dit geval BTW?) lijkt me veel. Is het helemaal afgewerkt (bvb. ook de tuin, oprit, carport...)? Slaapkamers zijn klein, badkamer is klein, erg weinig berging, ... Nope, veel te duur.

Ik zou het er niet aan kunnen geven... 383.000 (ex. kosten, in dit geval BTW?) lijkt me veel. Is het helemaal afgewerkt (bvb. ook de tuin, oprit, carport...)? Slaapkamers zijn klein, badkamer is klein, erg weinig berging, ... Nope, veel te duur.

En hier is dat spotgoedkoop.
Ik zou het er direct aan geven... Locatie is alles

Feit dat er geen garage is ga je u op termijn beklagen. Ik heb ook enkel een carport (ook sleutel op de deur woning), tuinhuis is niet voldoende bergruimte, zeker niet voor duurdere spullen zoals tuinmeubelen en fietsen (in ons geval meerdere koersfietsen).

In dergelijke woonwijken gaat lawaai altijd wel spelen. Als het geen spelende kinderen zijn, dan is het wel een hond of een kraaiende haan. Als je daar niet tegen kan ga je best ergens afgelegen wonen. 's nachts is het daarentegen wel muisstil, in zo'n wijken heb je meestal geen last van doorgaand verkeer.

Zaterdag ook een huisbezoek gepland. Op het eerste zicht lijkt het een droomwoning (recente nieuwbouwwoning, vrijstaand, aanpalend aan een bos met schitterend zicht vanuit de tuin/leefruimte/slaapkamer, ruimte voor mijn kantoor, keuken naar mijn smaak, dressing :love2:, ruim terras aan de slaapkamer, haalbare prijs, groene rand van Brussel) maar dat verhoogt net de stress dat er toch ergens een adertje onder het gras zit :p. Lijkt een woning die op 2 dagen verkocht is. Maandag met een bang hartje de makelaar gebeld, het staat nog te koop. Hun agenda zat overvol dus zou de eerste zijn die gaat gaan kijken. Stress! :p

UTP etc wordt volgens mij inderdaad niet standaard voorzien, in een sleutel op de deur wordt voornamelijk echt basis voorzien. Eigenlijk vrij weinig als ik kijk hoe het bij mij ging. Ik ben dan wel zo technisch aangelegd dat ik in elke kamer boven TV + UTP + extra stopcontacten heb laten trekken.
Is dit dan een groot probleem?

Wij doen het ook maar via het stopcontact met vrij oude 500 Mbps devolo powerline adapters en zelfs die zijn 10 jaar later nog snel genoeg voor netflix streaming op meerdere toestellen + home office tegelijkertijd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is dit dan een groot probleem?

Wij doen het ook maar via het stopcontact met vrij oude 500 Mbps devolo powerline adapters en die zijn zeker snel genoeg voor netflix streaming op meerdere toestellen + home office tegelijkertijd.
latency spikes toch wel op die powerline adapters

Honden zijn de merde, men zou per hond 5000 euro belasting moeten betalen. Honden zouden enkel mogen op huizen die afgelegen liggen, maar zeker niet in woonwijken.

Tegenwoordig heeft iedereen een hond lijkt het wel.
En ze moeten er dan 45 keer per dag mee gaan wandelen want in de kleine tuintjes of appartementen kunnen ze zich niet uitleven.

Tegenwoordig heeft iedereen een hond lijkt het wel.
En ze moeten er dan 45 keer per dag mee gaan wandelen want in de kleine tuintjes of appartementen kunnen ze zich niet uitleven.
Stel u voor, iemand die gaat wandelen met zijn hond. :unsure:

Die van ons hebben meer dan genoeg ruimte thuis, maar toch gaan ze minstens 1x per dag wandelen, wat is het probleem daarmee?

En @Chauffagist , geen nood, we hebben maar 1 rechtstreekse buur en 1 wat verdere buur en we hebben elk 2 honden. Dus 6 honden op drie woningen! Soms is het barking-battles zoals ik dat noem, maar dat neem je bij de charme van het platte land. :unsure:

Honden zijn de merde, men zou per hond 5000 euro belasting moeten betalen. Honden zouden enkel mogen op huizen die afgelegen liggen, maar zeker niet in woonwijken.
Niet elke hond of elke baas zorgt voor overlast...
Mijn buren horen mijn hond standaard 1x per dag: als de postbode aan onze deur passeert. Voor de rest horen die hem niet, zeggen ze zélf (en ze hebben schrik van 'm dus het is niet dat ze met liefde zijn foutjes zouden vergeven anders 😂).

Dat heeft veel training gekost en gaat ook gepaard met geluk.
Maar hij gaat enkel in de tuin als ik kan ingrijpen (dus niet als ik bvb ga douchen) en zodra hij blaft is het uit met de pret en vliegt hij terug naar binnen. Zo hoort het ook gewoonweg als je in een stad woont en buren hebt... 🤷🏼‍♀️
Net als rondlopen met gevulde poepzakjes.

Ik ga deze binnenkort bezoeken. Ik ben er vrij zeker van dat ik een bod ga doen. Dit bod zal een stuk boven de vraagprijs moeten zijn. De vraag is hoeveel? Ik dacht aan 295k.

Ik ga deze binnenkort bezoeken. Ik ben er vrij zeker van dat ik een bod ga doen. Dit bod zal een stuk boven de vraagprijs moeten zijn. De vraag is hoeveel? Ik dacht aan 295k.
Ruim is het wel, badkamer is vernieuwd wat goed is. Enigste zal zijn die keuken met tijd vernieuwen en die stoof.

Belachelijke opmerking. Ik woon op gelijkvloersappartement met 2 grote honden. Blaffen nooit. Niemand heeft hier ooit last van. Ga er ook bijlange niet dagelijks mee gaan wandelen.

Ruim is het wel, badkamer is vernieuwd wat goed is. Enigste zal zijn die keuken met tijd vernieuwen en die stoof.
Ja keuken, vloer, zonnepanelen etc. Woning ligt ver onder ons budget voor afgewerkte woning. Denk niet dat ze die stoof gebruiken, aangezien er staat dat verwarmingsketel net vernieuwd is.

Vraag vooraf het epc-attest, zo een score was ruim 30j terug de norm dus ik vermoed dat zowel dak als ramen opnieuw moeten gedaan worden als je je niet blauw wil betalen aan stookkosten 😔

Terug
Bovenaan