Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
en we hebben het niet, overboden door "verre familie" met 10K => dus voordat je een makelaar erop zet als oude menskes praat je niet met de familie...

FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUck

en we hebben het niet, overboden door "verre familie" met 10K => dus voordat je een makelaar erop zet als oude menskes praat je niet met de familie...
FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUck
Mja, ik heb 2x een appartement gemist (1x te lang gewacht met mijn bod en 1 x te weinig geboden). De derde keer was het raak en dat appartement was ineens stukken beter dan die eerste twee. De moed erin houden zou ik zeggen.

Lelijk en duur voor een HOB in die locatie. Dan kan je toch beter krijgen voor je geld.
Lelijk kunnen we over discussieren, maar 520k voor +300m2 bewoonbaar met degelijke afwerking en goed EPC is denk ik niet erg overpriced ...
Tremelo is ook niet ZO goedkoop hoor.

Mja, ik heb 2x een appartement gemist (1x te lang gewacht met mijn bod en 1 x te weinig geboden). De derde keer was het raak en dat appartement was ineens stukken beter dan die eerste twee. De moed erin houden zou ik zeggen.
Eerste die bezichtigd en direct de vraagprijs biedt.

Het is een sellers market indeed

Bij zo'n woningen begin ik dan al zo te redeneren.
575k + 6% registratierechten =609,5k + notaris/hypotheek kosten 5k = €614,5k

Bouwgrond van 360m², kameraad heeft hier net nog een stuk bouwgrond gekocht voor 160k is een HOB 400m². Maar dat is wel duur, schat dat je wel voor 145k 360m² kunt kopen hier.

145k + 10% registratierechten = 159,5k + 5k kosten = €164,5k

€614,5k-€164,5= €450k over om te bouwen.
Kdenk da je er met 5k niet komt voor de aankoopakte en de 2 kredietaktes ( mandaat en hyp. Inschrijving).

Kdenk da je er met 5k niet komt voor de aankoopakte en de 2 kredietaktes ( mandaat en hyp. Inschrijving).

Ik had nu snel 5k gepakt, omdat dit ongeveer had bedrag gaat zijn dat we moeten gaan betalen voor de bouwgrond.

Als ik onze afrekening zie (vers van de pers) van de notaris hebben we als volgt.
Kosten koopakte:
Totaal:€3 884,31

Kosten akte hypothecaire volmacht:
Totaal:€756,82

Totaal: €4 641,13

Maar dan zit je inderdaad met een volmacht. Als we met een hypotheek zouden werken zou de kosten van de akte eerder richting de €4.000. Dan zouden we bijna €8.000 hebben moeten betalen.

Ik had nu snel 5k gepakt, omdat dit ongeveer had bedrag gaat zijn dat we moeten gaan betalen voor de bouwgrond.

Als ik onze afrekening zie (vers van de pers) van de notaris hebben we als volgt.
Kosten koopakte:

Kosten akte hypothecaire volmacht:
Totaal:€756,82

Totaal: €4 641,13

Maar dan zit je inderdaad met een volmacht. Als we met een hypotheek zouden werken zou de kosten van de akte eerder richting de €4.000. Dan zouden we bijna €8.000 hebben moeten betalen.
Heb je enkel een hyp. volmacht? Vermoedelijk omdat je je krediet met hyp. Inschrijving overdraagt naar je nieuwe woning om verder van de woonbonus te genieten?
Hoe zijn de kosten van de koopakte opgesplitst? En voor de akte hyp. Volmacht? Want 756 inclusief btw lijkt lij toch weinig...

Heb je enkel een hyp. volmacht? Vermoedelijk omdat je je krediet met hyp. Inschrijving overdraagt naar je nieuwe woning om verder van de woonbonus te genieten?
Hoe zijn de kosten van de koopakte opgesplitst? En voor de akte hyp. Volmacht? Want 756 inclusief btw lijkt lij toch weinig...

Had 3 keuzes.
1.Een nieuw krediet aangaan tot max €70.000, dan zou er geen nieuwe waarborg gevraagd moeten worden, maw zou ik €0 hebben moeten betalen.
2. Een nieuw krediet aangaan tussen de €70.000-> €120.000, dan zou er een bijkomend mandaat (hyp volmacht) gevraagd worden.
3. Een nieuw krediet aangaan boven de €120.000, zou er een nieuwe hypotheek gevraagd worden (kostprijs was dan geschat tussen de €3.500-€4.000)

Wij hebben dus voor optie 2 gekozen, omdat dit voor ons beste uitkwam. Dus heb enkel een hyp. volmacht.

Ik heb momenteel nog 2 leningen lopen (1x bouwgrond, 1 x lening bouw), van mijn huidige woning. Binnenkort komt dus een nieuwe lening bij voor deze bouwgrond. Dus dan zit ik met 3 kredieten.
Wanneer ik deze woning verkoop (dan zal de kelder van onze nieuwe woonst er al staan), dan los ik de lening van mijn "oude" bouwgrond af en de lening van de bouw doe ik een pandruil om zo mijn woonbonus te kunnen blijven behouden.

Opsplitsing aktes.

Koopakte:
-Ereloon: €2 166,83
-diverse (opzoekings)kosten: €845
-kosten kantoor rechtszekerheid: 240
-BTW: €632,48

Volmacht:
-ereloon: €139,15
-registratiebelasting: €50
-diverse (opzoekings)kosten: €445
-BTW: €122,67
Totaal: €756,82

Had 3 keuzes.
1.Een nieuw krediet aangaan tot max €70.000, dan zou er geen nieuwe waarborg gevraagd moeten worden, maw zou ik €0 hebben moeten betalen.
2. Een nieuw krediet aangaan tussen de €70.000-> €120.000, dan zou er een bijkomend mandaat (hyp volmacht) gevraagd worden.
3. Een nieuw krediet aangaan boven de €120.000, zou er een nieuwe hypotheek gevraagd worden (kostprijs was dan geschat tussen de €3.500-€4.000)

Wij hebben dus voor optie 2 gekozen, omdat dit voor ons beste uitkwam. Dus heb enkel een hyp. volmacht.

Ik heb momenteel nog 2 leningen lopen (1x bouwgrond, 1 x lening bouw), van mijn huidige woning. Binnenkort komt dus een nieuwe lening bij voor deze bouwgrond. Dus dan zit ik met 3 kredieten.
Wanneer ik deze woning verkoop (dan zal de kelder van onze nieuwe woonst er al staan), dan los ik de lening van mijn "oude" bouwgrond af en de lening van de bouw doe ik een pandruil om zo mijn woonbonus te kunnen blijven behouden.

Opsplitsing aktes.

Koopakte:
-Ereloon: €2 166,83
-diverse (opzoekings)kosten: €845
-kosten kantoor rechtszekerheid: 240
-BTW: €632,48

Volmacht:
-ereloon: €139,15
-registratiebelasting: €50
-diverse (opzoekings)kosten: €445
-BTW: €122,67
Totaal: €756,82
Merci voor de toelichting! Zo'n akte pandwissel kost ook nog tussen de 1500 en 2000 € aan notariskosten btw!

2

Ik had eerst ook een bod gedaan op een grond waar je zelf een HOB kon zetten.
Overboden geweest door een aannemer die opeens het stuk ernaast ook kocht.

2-3 weken later kwam ik toevallig op mijn huidig huis uit (projectje met SOD).
Best dat het eerste niet doorging, nu zit ik qua ligging veel beter.

Zoals ik had gezegd, deze gaan bezoeken net. Vriendin was er weg van, omdat ze haar vooral focuste op de "nieuwheid", maar ik heb me veel kritischer opgesteld. Had er geen goed gevoel bij. Hoorde om de 20 seconden een vrachtwagen passeren, afwerking op sommige plaatsen was niet top. De makelaar opende bijvoorbeeld de deur naar de gang vanuit de tuin, de deur was te groot voor de ingang en die wandtegels vielen er van. Ze zei nochtans dat de verkoper altijd al zijn huizen tot in de puntjes afwerkt.. als ik dat zag had ik toch mijn twijfels.. Ook had hij al een bod van 360k gekregen en die heeft die gewoon geweigerd, zonder zelf een tegenbod te doen. Ik zou er niet meer dan 360k voor kunnen geven zelf, zeker omdat de tuin nog volledig opnieuw aangelegd moet worden. Nu natuurlijk wel ruzie met vriendin omdat zij enkel de mooie dingen zag, maar dat hoort bij huizenjagen I guess..

Om toch nog even in te pikken op de eerdere discussie omtrent de vraagprijs voor een HOB " is 500-600k niet te veel"... Dit huis zet dat toch een beetje in perspectief:p

bijna 900k voor een HOB op 4,5 are aan een drukke steenweg waar je 70 mag rijden ( en dan nog eens aan een rondpunt)...
Het huis zelf vind ik wel zeer mooi en heel degelijk en luxueus afgewerkt, maar no way dat dit voor een prijs gaat in de buurt van de vraagprijs.

Ik ken 2 mensen die in HOB wonen van +700k (kwadraat woningen).
Ene is 10 op 10, geen garage, zadeldak op 4.5 are grond

Andere is denk ik nog groter, zeker de grond is 16 are (en velden achter), maar die grond hebben ze bv gekocht gewoon door de vader te laten opzoeken van wie het was (notaris) en dan gewoon 'hier is zoveel voor uw grond'

Om toch nog even in te pikken op de eerdere discussie omtrent de vraagprijs voor een HOB " is 500-600k niet te veel"... Dit huis zet dat toch een beetje in perspectief:p

bijna 900k voor een HOB op 4,5 are aan een drukke steenweg waar je 70 mag rijden ( en dan nog eens aan een rondpunt)...
Het huis zelf vind ik wel zeer mooi en heel degelijk en luxueus afgewerkt, maar no way dat dit voor een prijs gaat in de buurt van de vraagprijs.

Faciliteiten: Conciërge: Ja

Moet ik me dan inbeelden dat ze daar een conciërge bij verkopen? Ja de Jacky doet hier de kuisinge, die krijgt ge er gratis bij :')

Faciliteiten: Conciërge: Ja

Moet ik me dan inbeelden dat ze daar een conciërge bij verkopen? Ja de Jacky doet hier de kuisinge, die krijgt ge er gratis bij :')
De Jacky is er enkel om uw pakketjes van bol aan te nemen. Jacqueline doet de kuis :p

Ik ken 2 mensen die in HOB wonen van +700k (kwadraat woningen).
Ene is 10 op 10, geen garage, zadeldak op 4.5 are grond

Andere is denk ik nog groter, zeker de grond is 16 are (en velden achter), maar die grond hebben ze bv gekocht gewoon door de vader te laten opzoeken van wie het was (notaris) en dan gewoon 'hier is zoveel voor uw grond'
Gij, ik neem aan een gewone niet verheven burger (non-notaris), kunt dat ook gewoon opzoeken hoor ... 🤷🏼‍♂️ Of was er een andere reden voor die bepaalde ondertoon? 😉

Gij, ik neem aan een gewone niet verheven burger (non-notaris), kunt dat ook gewoon opzoeken hoor ... 🤷🏼‍♂️ Of was er een andere reden voor die bepaalde ondertoon? 😉
Dat is hoe hij het me verteld heeft.
Dunno of iedereen zomaar kan opzoeken van wie een bepaalde grond is en waar die persoon dan ook nog eens woont. Eerlijk gezegd zou ik hopen van niet

Dunno of iedereen zomaar kan opzoeken van wie een bepaalde grond is en waar die persoon dan ook nog eens woont. Eerlijk gezegd zou ik hopen van niet
Neen. Zelfs niet via het loket wonen en bouwen van de stad : "wet op de privacy"

Maar bejaarde buren zijn natuurlijk een bron van informatie op dat soort vlakken 😇🤪

Zo hebben wij onze grondenjacht gedaan. :unsure:

Wij zijn eigenlijk maar bij 1 bouwgrond geweest die te koop stond, de rest van de gronden stonden niet te koop. Uiteindelijk ook zo onze bouwgrond gevonden, die we nu hebben gekocht.

Gronden die goed zijn, zien geen te-koop bord meer hier. Die ene grond waar we dan nog zijn gaan kijken dat te koop stond, was uit de hand te koop en was letterlijk binnen de 24 uur verkocht. Wilde ze zelfs nog overbieden.

Terug
Bovenaan