Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Neen. Zelfs niet via het loket wonen en bouwen van de stad : "wet op de privacy"

Maar bejaarde buren zijn natuurlijk een bron van informatie op dat soort vlakken 😇🤪
Dat is toch niet via "loket wonen"(wat is dat zelfs?) maar via Kadaster van Fod Financiën. Ik weet nog dat ik gewoon geld betaalde en informatie kreeg. Ik spreek al van meer dan 5 jaar geleden.

Dat is toch niet via "loket wonen"(wat is dat zelfs?) maar via Kadaster van Fod Financiën. Ik weet nog dat ik gewoon geld betaalde en informatie kreeg. Ik spreek al van meer dan 5 jaar geleden.
Dus je moet al betalen.
En kom je dan ook te weten waar de eigenaar woont? Lijkt me toch niet zo koosjer als ze dat zomaar geven? @Bimmer

Dus je moet al betalen.
En kom je dan ook te weten waar de eigenaar woont? Lijkt me toch niet zo koosjer als ze dat zomaar geven? @Bimmer
Zoals Mulan zegt buren en omgevingsloket. Ik ga geen geld betalen voor info hoor. 😃

Ik keek eerst op omgevingsloket (is online en beschikbaar voor iedereen), daar vind je hoe alles is verkaveld en wie er vergunningen aanvraagt.

Dan zag je bv dat er een veld was dat al was ingedeeld in vakken, kans is dus zeer groot dat het al verkaveld is als bouwgrond. Dan belde ik bij de buren aan van die grond (meestal was dat dan ook grond van hun familie) en vroeg ik van wie die was en ze die zouden verkopen.
Soms kwam je dan ook op omgevingsloket een aanvraag tegen van een landmeter om een stuk te verkavelen in bouwgronden. Dan belde ik naar die landmeter (vind je terug bij de aanvraag) om te vragen wie zijn opdrachtgever was en toen gingen we ons persoonlijk voorstellen en vragen of hun plan is om die gronden te verkopen.

De grond die we uiteindelijk hebben gekocht kwamen we tegen op omgevingsloket en daar was ook een aanvraag voor verkaveling in 3 stukken. Dan hebben we bij de buren gaan aanbellen en die zeiden dat de eigenaars aan de overkant wonen, dus daar gaan aanbellen en gevraagd. Ze gingen de grond verkavelen en verkopen, we waren dan ook al de 3de die aanbelde en 1 stuk was al weg. 2 dagen later hebben we dan terug opnieuw gaan aanbellen en gezegd dat we ook een stuk kopen en toen was er die avond nog iemand langs geweest en die heeft uiteindelijk het laatste stuk gekocht. Maw die gronden waren al weg voordat het officieel verkaveld was. (Ondertussen is de verkaveling volledig)

Dan moet je toch wat geluk hebben. Voor zelfde geld is die grond van iemand die het geërfd heeft en 50km verder woont

Dan moet je toch wat geluk hebben. Voor zelfde geld is die grond van iemand die het geërfd heeft en 50km verder woont
Hebben we een paar keer gehad, zoals dat de eigenaar in Wallonië woonde of eentje zelfs in IJsland.

Meestal weten de buren daar altijd wel iets van. Die gronden moeten ook onderhouden worden, anders gaan de buren klagen. Of hebben ze eens een moeten horen bij de eigenaar omdat ze iets op de scheiding wilde zetten.

Die van IJsland heeft uiteindelijk die grond ook verkocht, de zoon woonde nog in België en die heeft dat verkocht.

Wij hebben ook zojuist verkaveld en waren eens gaan bellen bij de nieuwe buren om ons voor te stellen en mijn naam stond op het omgevingsloket. Via facebook en de buren toch ook al aan enkele geïnteresseerden geraakt.

Als ge idd ne goeie bouwgrond wilt is het beter om te kijken via het loket

Wij hebben ook zojuist verkaveld en waren eens gaan bellen bij de nieuwe buren om ons voor te stellen en mijn naam stond op het omgevingsloket. Via facebook en de buren toch ook al aan enkele geïnteresseerden geraakt.

Als ge idd ne goeie bouwgrond wilt is het beter om te kijken via het loket
Jama dat is grond dat je wilt verkopen.
Bij hem niet he dat madammeke was 85j en die ging dat normaal niet verkopen

bijna 900k voor een HOB op 4,5 are aan een drukke steenweg waar je 70 mag rijden ( en dan nog eens aan een rondpunt)...
Het huis zelf vind ik wel zeer mooi en heel degelijk en luxueus afgewerkt, maar no way dat dit voor een prijs gaat in de buurt van de vraagprijs.
Mooie HOB, maar belachelijk hoge prijs voor wat je maar krijgt (en de locatie).

Hallo,

Wat denken jullie van de volgende situaties.

Ik wil graag mijn eigen huis verkopen, dat al volledig afbetaald is, om een wat ruimer en mooier huis te kopen.
We hebben het huis laten schatten door een immokantoor en zij schatten de verkoopopbrengst op een 185k EUR.

Nu zit ik met de volgende 2 situaties in gedachten. In beide gevallen zal ik kiezen voor een ouder huis en dus geen nieuwbouw.
Ik ben geen fan van het materiaalgebruik in de meeste nieuwbouwwoningen en ook het gunstige btw-stelsel is een pluspunt.

Situatie 1) Ik koop een huis aan ong. 325k EUR met een inbreng gelijk aan de verkoopopbrengst + 50k EUR eigen inbreng.
Dit brengt de eigen inbreng op een bedrag van 235k. Ik zou in dit geval 100k EUR lenen aan een vaste rentevoet van 1.30 %.
Dit zou ervoor zorgen dat de maandelijkse afbetaling redelijk laag is. Namelijk om en bij de 500 EUR per maand.
Bijgevolg, zou dit mij toestaan om een groter besteedbaar inkomen te hebben en wat meer van de meer kostbare dingen in het leven te genieten.

Situatie 2) Ik kies ervoor om de eerste woning te financieren met minder eigen vermogen en leen meer bij de bank.
In dit geval zou ik 150k EUR lenen bij de bank om de aankoop van mijn eerste woning te financieren.

Het resterende eigen vermogen, ong. 35k EUR, zou ik dan gebruiken om een huis/appartement met een maximum aankoopbedrag van 160k EUR te financieren. In dat geval bedraagt de maandelijkse afbetaling om en bij de 544 EUR.
Volgens mij is het zeker mogelijk om dit bedrag volledig te dekken middels de huurinkomsten van deze tweede woning.
Mijn doel zou dan ook zijn om ervoor te zorgen dat de tweede woning zichzelf kan financieren middels huuropbrengsten.

Nu ben ik vooral benieuwd naar mensen die ervaring hebben met de tweede situatie.
In hoeverre, rendeert een dergelijke constructie?
Ik ben er mij van bewust dat zelf break-even lopen met enkel de huurinkomsten moeilijk is aangezien er ook nog andere kosten zijn zoals onderhoud, verzekeringen en dergelijke meer waar ik nu geen rekening mee hou.
Het rendement hoop ik dan ook vooral te halen uit het feit dat ik extra vastgoed in bezit heb dat ik later met meerwaarde zou kunnen verkopen, mits het huis gedurende een voldoende lange periode verhuurd wordt.

Om toch nog even in te pikken op de eerdere discussie omtrent de vraagprijs voor een HOB " is 500-600k niet te veel"... Dit huis zet dat toch een beetje in perspectief:p

bijna 900k voor een HOB op 4,5 are aan een drukke steenweg waar je 70 mag rijden ( en dan nog eens aan een rondpunt)...
Het huis zelf vind ik wel zeer mooi en heel degelijk en luxueus afgewerkt, maar no way dat dit voor een prijs gaat in de buurt van de vraagprijs.
Knap huis.

Redelijk irrelevant, maar het valt me op dat de spots vaak vlak boven de ramen werden geplaatst. Heb dat eigenlijk nog nooit eerder gezien.

1622377675964.png

1622377692098.png

1622377719805.png

1622377733528.png

Om toch nog even in te pikken op de eerdere discussie omtrent de vraagprijs voor een HOB " is 500-600k niet te veel"... Dit huis zet dat toch een beetje in perspectief:p

Die prijs lijkt mij inderdaad veel te hoog. Dit lijkt mij eerder een prijs voor plaatsen zoals Knokke.

Dat is nu ook niet zo mega slecht gelegen hoor. Dat is op het einde van de steenweg net aan het rondpunt.
Wel een heel knap huis gewoon. Dat gaat voor niet veel minder weggaan hoor.

Dat is nu ook niet zo mega slecht gelegen hoor. Dat is op het einde van de steenweg net aan het rondpunt.
Wel een heel knap huis gewoon. Dat gaat voor niet veel minder weggaan hoor.
Denk je dan niet dat mensen met zo'n budget hoger miklen dan HOB op 4,5 are aan een steenweg, regardless hoe knap het huis is?

Denk je dan niet dat mensen met zo'n budget hoger miklen dan HOB op 4,5 are aan een steenweg, regardless hoe knap het huis is?
In Kontich? Misschien wel maar die komen ongetwijfeld voor verassingen te staan.
Je hebt zelf ook in die regio gezocht en kent dus ook de prijzen. Die afwerking kost gewoon geld en de ligging ook gewoon.
Pas op 100k gaat er wel nog af, maar veel meer dan dat echt niet hoor.

In Kontich? Misschien wel maar die komen ongetwijfeld voor verassingen te staan.
Je hebt zelf ook in die regio gezocht en kent dus ook de prijzen. Die afwerking kost gewoon geld en de ligging ook gewoon.
Pas op 100k gaat er wel nog af, maar veel meer dan dat echt niet hoor.
"Niet veel minder" noem je dat😃

Heb inderdaad ook in die regio gezocht en voor 739k had je daar vorig jaar een gerenoveerde open bebouwing van 363 vierkante meter ( hoewel ik mij echt afvraag hoe ze dat hebben berekend) op 10 are met zicht op groene strook en op een betere ( rustigere) locatie dan dit huis... Is het huis waarop we de vraagprijs geboden hebben, alleen iets te laat..
Qua afwerkingsniveau is er natuurlijk geen vergelijking met dit huis, maar dan denk ik dat mensen met geld toch eerder 650-700k voor een aftandse villa op mooi stuk grond geven en er dan nog 250-300k tegen kwakken om het vanbinnen volledig te renoveren.

Achteraf bekeken heel blij dat we dat huis niet hadde., want veel betere value for money nu:) Maar dat terzijde...

Knap huis.

Redelijk irrelevant, maar het valt me op dat de spots vaak vlak boven de ramen werden geplaatst. Heb dat eigenlijk nog nooit eerder gezien.

Van uit een lichtstudie kan ik dat nog wel volgen. Dan komt het licht altijd van dezelfde kant en heb je minder last van oneffenheden op de muur die je ziet bvb. Maar of je er dan ook genoeg licht bij hebt, dat is een andere vraag...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan