Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Neenee, doe ik zeker niet! Belangrijkste voor mij is absoluut de omgeving en die is daar top! 👌Die krijgt probleemloos een 9/10 van mij! Minder dan 1km van openbaar vervoer, op 300m van een wandelpad/"fietssnelweg" en de achterburen zijn links een boomgaard en rechts een weide 😍

Het huis heeft het potentieel om er volledig mijn goesting van te maken zonder grote structurele werken te moeten doen als er terug wat spaargeld is dus als er geen dure, onverwachtse lijkjes uit de kast gaan vallen, volgt er een bod! 💪
En anders inschrijven voor het volgende seizoen van Blind Gekocht? ;)

Wij hebben ondertussen onze 3e en hopelijk laatste woning gekocht, allez een tijdje geleden al.
Eerst een appartement dat we hebben verbouwd, dan een klein rijhuis waar we tot op vandaag aan aan het verbouwen zijn.
Ooit was het onze droom om een hoeve ofzo op te frissen, maar met de komst van een eerste kind + lockdown zijn we onze prioriteiten toch wat anders gaan stellen. Het is een nieuwbouwwoning door een projectontwikkelaar, gezien ik het niet zie zitten om nog zelf te verbouwen...

Ik volg diegenen hier in de thread wel dat bureau(s) en extra (buiten) ruimte (+ privacy) voor ons door de lockdown echt wel omhoog geschoven zijn op het verlanglijstje.

En voor jullie beginnen denken dat wij gigantische grootverdieners zijn: appartement werd verhuurd maar is verkocht om de nieuwbouw te kopen en het huidige huis nu via overbruggingskrediet, dus dat wordt ook verkocht :)

Zal dit de prijzen nog verder de hoogte injagen? Zullen de lonen ook met 15% stijgen?

Liever niet neen 🤣
#privacy

Als het van mij zou worden, pluis ik wel eens uit hoe ik eigen foto's kan plaatsen hier 😉

Een makelaar zou het omschrijven als "driegevelvilla met grote tuin, op te frissen maar instapklaar!"

Ikzelf omschrijf het als bungalow met 10 are weidegrond achter 🤣
Maar enorm rustig gelegen en heel veel potentieel! Met 20.000 euro valt er enorm veel te doen om het eigentijds én energiezuiniger te maken.

Liever niet neen 🤣
#privacy

Als het van mij zou worden, pluis ik wel eens uit hoe ik eigen foto's kan plaatsen hier 😉

Een makelaar zou het omschrijven als "driegevelvilla met grote tuin, op te frissen maar instapklaar!"

Ikzelf omschrijf het als bungalow met 10 are weidegrond achter 🤣
Maar enorm rustig gelegen en heel veel potentieel! Met 20.000 euro valt er enorm veel te doen om het eigentijds én energiezuiniger te maken.
Hij bedoelt van de woning he, niet van je Naked Attraction deelname :D

In verband met de thuiswerksituatie wil ik ook even mijn 5cts toevoegen :D

Ik heb onlangs een huis gekocht en rekening gehouden met het feit dat telewerken een redelijk stevig onderdeel van mijn carriere zal blijven.
Eerst mijn huidige situatie schetsen:
- alleenstaande (geen nageslacht)
- appartement met 2 slaapkamers
- door covid in 100% telewerk gestort
=> daarbij gemerkt dat ik dit liever doe in mijn woonkamer vanwege de hoeveelheid licht en lucht t.o.v. mijn (kleine) slaapkamer
=> maar dit heeft dan weer impact op mijn gezondheid, de scheiding privé/werk is compleet zoek
=> de kleine slaapkamer heeft dan weer te weinig licht (raam is NW gericht) en voelt claustrofobisch aan

De beslissing om een huis te kopen hing al langer in de lucht, maar door bovenstaand scenario werd dat dus versneld.
Daarbij was mijn eerste idee een huis te kopen met 3 slaapkamers en er dan eentje om te toveren naar bureau.
Het huis dat ik uiteindelijk gekocht heb heeft een andere mogelijkheid waar ik nooit op voorhand aan had gedacht, er is namelijk een vrij grote mezzanine/tussenvloer. Dit maakt dat er als het ware een extra living is, maar toch gescheiden van de grotere versie.

Dit heeft voor mij het voordeel dat de ruimte toch heel groot aanvoelt, en veel licht heeft. Het is geen slaapkamer met muren die op me afkomen.
De mezzanine ligt ook in een hoek van het huis waar ik niet door moet om de slaapkamers/mancave(s) of badkamer te bereiken, dus
de scheiding werk/privé zit ook snor.

Ik heb hier ook al veel valabele argumenten tegen dit soort ruimtes gelezen, maar voor mij voelt dit aan als de 'way to go' op dit moment.
Ik erken ook de nadelen, maar nu kijk ik toch uit naar de verhuis (nog 2 maanden and counting).

Laatst bewerkt:
Ik heb hier ook al veel valabele argumenten tegen dit soort ruimtes gelezen
Imo zijn dat vooral nadelen voor gezinnen, en zeker met kinderen. Voor een alleenstaande, en zeker als je er niet moet passeren bij het "normaal" bewegen door het huis, zie ik hier geen valabele tegen-argumenten?

Voor een alleenstaande/kinderloos koppel/ koppel met kinderen ouder dan 14 jaar lijkt me dat juist ideaal. Enkel tijdens de woelige kinderjaren is dat minder ideaal imho.

En nog belangrijker, als het voor jou de juiste keuze voelt, dan is het ook de juiste keuze voor jou, onafgezien van wat iemand anders daarover zegt :)

Het is ook het eerste huis dat ik tijdens mijn bezoek al in gedachten aan het inrichten was, niet dat ik veel andere huizen heb bezocht in het laatste half jaar (slechts 8), maar hier had ik echt het 'must have' gevoel :D

Voor een alleenstaande/kinderloos koppel/ koppel met kinderen ouder dan 14 jaar lijkt me dat juist ideaal. Enkel tijdens de woelige kinderjaren is dat minder ideaal imho.

En nog belangrijker, als het voor jou de juiste keuze voelt, dan is het ook de juiste keuze voor jou, onafgezien van wat iemand anders daarover zegt :)
Wij zijn een kinderloos koppel en voor ons is dat geen ideale oplossing. :)

Maar zoals je zegt, belangrijkste is dat het voor u eigen de beste keuze is.

Ik heb hier ook al veel valabele argumenten tegen dit soort ruimtes gelezen, maar voor mij voelt dit aan als de 'way to go' op dit moment.
Ik erken ook de nadelen, maar nu kijk ik toch uit naar de verhuis (nog 2 maanden and counting).
Wat zijn die nadelen van een mezzanine dan juist?
Oke, je kan daar niet alles doen omdat de ruimte niet volledig onttrokken is van de rest van de leefruimtes zoals een aparte kamer. Maar een halve scheiding is nog steeds beter dan geen scheiding en langs de andere kant is blijvend contact met de rest van het gezin ook een voordeel tov. een volledige afzondering.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, je kan daar niet alles doen omdat de ruimte niet volledig onttrokken is van de rest van de leefruimtes zoals een aparte kamer. Maar een halve scheiding is nog steeds beter dan geen scheiding en langs de andere kant is blijvend contact met de rest van het gezin ook een voordeel tov. een volledige afzondering.
Ik zou dat bv niet willen owv
- lawaai
- stookkosten, warmte gaat verloren.
Maar laat dat je enthousiasme niet drukken, is een persoonlijke keuze

Als je kinderen hebt en thuiswerk doet, is een duidelijke afscheiding nodig. Tenzij je echt die mezzanine NOOIT gebruikt voor privé en kinderen daar dus nooit mogen komen, kunnen kinderen dat onderscheid niet maken tussen privé en werk als ze je bezig zien. Ook qua geluidshinder is dat natuurlijk een probleem.

Blijvend contact met de rest van het gezin is ok indien je die ruimte als

Als je kinderen hebt en thuiswerk doet, is een duidelijke afscheiding nodig. Tenzij je echt die mezzanine NOOIT gebruikt voor privé en kinderen daar dus nooit mogen komen, kunnen kinderen dat onderscheid niet maken tussen privé en werk als ze je bezig zien. Ook qua geluidshinder is dat natuurlijk een probleem.

Blijvend contact met de rest van het gezin is ok indien je die ruimte als
Zo'n mezzanine leunt zich bij grote gezinnen inderdaad enkel aan als een tweede living / leefruimte dan een werkruimte maar dat is deels ook persoonlijk.

Ook op het werk zijn de persoonlijke werkruimtes verdwenen om plaats te maken voor landschapsbureaus. Dat heeft ook daar nadelen (zeker voor hoogsensitieve personen), maar ook voordelen (directe communicatie).

Men stapt meer en meer terug af van die landschapsbureau's aangezien dat net teveel nadelen blijkt te hebben. Zeker nu met videocall's die gebruikelijk zullen worden (ook bij mensen die nog op bureau zitten), zal dat meer en meer het geval zijn.

Zo'n mezzanine leunt zich bij grote gezinnen inderdaad enkel aan als een tweede living / leefruimte dan een werkruimte maar dat is deels ook persoonlijk.

Ook op het werk zijn de persoonlijke werkruimtes verdwenen om plaats te maken voor landschapsbureaus. Dat heeft ook daar nadelen (zeker voor hoogsensitieve personen), maar ook voordelen (directe communicatie).
Kantoortuin heeft ervoor gezorgd dat iedereen met een notice cancelling headset rondloopt. Tot zover de directe communicatie...

Sommigen zullen het misschien kunnen in heel luide omgevingen waren, maar er zijn heel veel mensen die gewoon rust moeten hebben voor hun werk. En dat gaat niet als je in een kantoortuin zit, of als je joelende kinderen rondlopen.

En voordat je begk t over kinderen opvoeden, een kind van 3 kan je dat nog niet aanleren dat ze 8u per dag stil moeten zijn.

Terug
Bovenaan