Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Neenee, doe ik zeker niet! Belangrijkste voor mij is absoluut de omgeving en die is daar top! 👌Die krijgt probleemloos een 9/10 van mij! Minder dan 1km van openbaar vervoer, op 300m van een wandelpad/"fietssnelweg" en de achterburen zijn links een boomgaard en rechts een weide 😍

Het huis heeft het potentieel om er volledig mijn goesting van te maken zonder grote structurele werken te moeten doen als er terug wat spaargeld is dus als er geen dure, onverwachtse lijkjes uit de kast gaan vallen, volgt er een bod! 💪
Maar het nadeel is toch euh...."Frans"? Dus je dochter gaat dan ook naar een Franse school gaan? Ik dacht eerder dat je een vakantiewoning zocht in Wallonië(is ook een trend sinds Corona)

En voordat je begk t over kinderen opvoeden, een kind van 3 kan je dat nog niet aanleren dat ze 8u per dag stil moeten zijn.

Maar behalve als ze ziek zijn gaan die kinderen toch gewoon naar de kleuterklas/creche/onthaal wanneer je aan het werk bent ?

Maar behalve als ze ziek zijn gaan die kinderen toch gewoon naar de kleuterklas/creche/onthaal wanneer je aan het werk bent ?
1. quasi 4 maand aan vakantie op jaarbasis
2. school duurt tot 15u 30, op woensdag tot 12. Das helaas niet wanneer m'n werkdag eindigt (wel die van m'n vrouw) en dan zijn ze ook gewoon thuis.

3. maar minder gerelateerd: afscheiding werk/privé. Dat lukt mij echt niet als mijn laptop/notities/tekeningen in de leefruimte blijven liggen (nog afgezien van dat ze ook niet overleven in kleine kinderhandjes)

Maar het nadeel is toch euh...."Frans"? Dus je dochter gaat dan ook naar een Franse school gaan? Ik dacht eerder dat je een vakantiewoning zocht in Wallonië(is ook een trend sinds Corona)
Zij gaat sinds 1 september al naar Wallonië naar school maar ipv 8 minuten rijden zouden het er 15 worden 😉

een kind dat tweetalig is is toch eigenlijk een voordeel in Belgie?

een kind dat tweetalig is is toch eigenlijk een voordeel in Belgie?
ja klopt. Maar stel dat uw kind naar het 1ste leerlaar gaat en dan vanaf het 2de leerjaar moet hij/zij al volledig in het Frans zijn/haar lessen volgen? Dat lijkt me moeilijk. Hij/Zij moet al Frans kennen om de lessen te volgen toch? Wss is @Mulan haar dochter al tweetalig opgevoed neem ik aan?

Men stapt meer en meer terug af van die landschapsbureau's aangezien dat net teveel nadelen blijkt te hebben. Zeker nu met videocall's die gebruikelijk zullen worden (ook bij mensen die nog op bureau zitten), zal dat meer en meer het geval zijn.
Bij ons(lokale overheid) hebben we moeten aangeven hoeveel dagen telewerken we willen in de week. Meeste mensen willen 3 dagen telewerken, enkelingen 4. Dus dat 1 a 2 dagen in een landschapsbureau is meer een "meet & greet"-dagen. Ik vermoed niet dat dat productieve dagen gaat zijn, want je wilt over van alles lullen en "up to date" blijven van elkaars leven.

ja klopt. Maar stel dat uw kind naar het 1ste leerlaar gaat en dan vanaf het 2de leerjaar moet hij/zij al volledig in het Frans zijn/haar lessen volgen? Dat lijkt me moeilijk. Hij/Zij moet al Frans kennen om de lessen te volgen toch? Wss is @Mulan haar dochter al tweetalig opgevoed neem ik aan?
1. Ze is een kleuter dus neemt op als een spons
2. Ze wordt thuis uitsluitend Nederlandstalig opgevoed.
3. We hebben de luxe bij de taalgrens te wonen en die keuze te kunnen maken mits enkele km verder te rijden
4. Ze is heel taalvaardig, ze zat aan 2j op de schoolrijpheidstest al ver voor op haar leeftijd dus leek het ons niet meer dan logisch de aanleg de ze al had, op die manier te stimuleren.

We hebben trouwens gekozen voor een school die vanaf de 3de kleuterklas nog een extra taal aanbiedt ook 🙈😅
Vanaf het 1ste lj krijgt iedereen daar 50% van de lessen in het Frans en 50% van de lessen in nog een andere taal.

8u30 afzetten aan de schoolpoort, 15u25 terug gaan ophalen. Op woensdag om 12u.
Creche was ook vaak eens toe. Zeker in het begin van die lockdown hebben wij onze peren gezien.

Grootouders zou eventueel nog wel lukken maar dat betekent veel heen en weer gerij en drie van de vier werken nog. Ik ben sowieso al geen fan van ze te droppen bij de grootouders, laat staan dat ze dan een dag verlof moeten nemen.

Ik ben benieuwd hoe we dat gaan trekken als ik ooit terug naar bureau moet.

8u30 afzetten aan de schoolpoort, 15u25 terug gaan ophalen. Op woensdag om 12u.
Creche was ook vaak eens toe. Zeker in het begin van die lockdown hebben wij onze peren gezien.

Grootouders zou eventueel nog wel lukken maar dat betekent veel heen en weer gerij en drie van de vier werken nog. Ik ben sowieso al geen fan van ze te droppen bij de grootouders, laat staan dat ze dan een dag verlof moeten nemen.

Ik ben benieuwd hoe we dat gaan trekken als ik ooit terug naar bureau moet.
Is er dan geen voor/middag/nabewaking bij jullie school? Op deze manier kun je dat toch opvangen.

Enorm voordeel.
Maar dan laat je ze beter naar het NL onderwijs gaan en thuis Frans leren.

Het NL onderwijs is een stuk beter dan dat in Wallonie.
Idem voor de economie (nu toch). Ik ken wel wat tweetaligen, die de omgekeerde beweging hebben gemaakt, thuis Franstalig en naar het Nederlandstalig onderwijs. Meestal kunnen die zich mondeling uiteraard perfect uit de slag trekken in beiden, maar schriftelijk is dat wel wat anders, aangezien je thuis meestal geen (formele) teksten moet schrijven.

Enorm voordeel.
Maar dan laat je ze beter naar het NL onderwijs gaan en thuis Frans leren.

Het NL onderwijs is een stuk beter dan dat in Wallonie.
Niet alles over dezelfde kam scheren, ik heb als ex-leerkracht lager onderwijs gevraagd om enkele schriften in te mogen kijken en het niveau van deze school specifiek lag bij de beste 20% als waar ik zelf in Vlaanderen les heb gegeven.
Spelling Nederlands wil ik haar zelf aanleren en voor het secundair kan de overstap naar het Vlaamse onderwijs ook nog gemaakt worden maar dat zien we dan wel weer!

Een andere taal aanleren thuis, vind ik enkel te verantwoorden als je die zélf helemaal goed beheerst.

Ik woon in een Franstalig deel en de hoeveelheid mensen hier die niks van Engels of Nederlands kennen is verschrikkelijk.

Echt niet te begrijpen als het onderwijs hetzelfde zou moeten zijn al mijn vrienden die in Vlaanderen gestudeerd hebben kunnen wel Frans en Engels.

Ik woon in een Franstalig deel en de hoeveelheid mensen hier die niks van Engels of Nederlands kennen is verschrikkelijk.

Echt niet te begrijpen als het onderwijs hetzelfde zou moeten zijn al mijn vrienden die in Vlaanderen gestudeerd hebben kunnen wel Frans en Engels.
Frans spreken is dan ook een taalkundige handicap.

Nee, dat was uiteraard om te zeveren. Maar de combinatie van vaak minder goed onderwijs met een omgeving die zich helemaal op Franstalige media richt ligt daar wel deels aan de basis. Op vlak van Nederlands is het denk ik wel zo dat wij meer Frans krijgen dan zij Nederlands. Op vlak van Engels, dat leunt gewoon veel meer aan bij het Nederlands + wij horen en lezen veel meer Engels.

Frans is een grotere taal, wat ook gewoon wil zeggen dat alles voorhanden is in het Frans. Ik werk op een universiteit, bij ons is het standaard dat al het ondersteunend materiaal in het Engels is. De meeste boeken bestaan gewoon niet in het Nederlands. Dus al die studenten schrijven op een bepaald moment hun opdrachten in het Engels, leren hun stof in het Engels, enz.

Dan heb je de collega's van de Franstalige universiteit, waar wij ook studenten van zien. Die hebben een optioneel vak Engels in hun bachelor om zich daar op te kunnen voorbereiden. Want hun bachelor en vroeger de hele master was zuiver Franstalig. Ik heb als assistent nog labo gegeven waar ik 100 keer vroeg "Is this clear, did everybody understand?" om dat als ik mijn rug draaide te horen "mais qu'est-ce qu'il a dit parce que j'ai rien compris?".

Soit, off-topic uiteraard. Ik zou mijn kinderen ook naar het Nederlandstalig onderwijs sturen alleszins.

Kantoortuin heeft ervoor gezorgd dat iedereen met een notice cancelling headset rondloopt. Tot zover de directe communicatie...

Sommigen zullen het misschien kunnen in heel luide omgevingen waren, maar er zijn heel veel mensen die gewoon rust moeten hebben voor hun werk. En dat gaat niet als je in een kantoortuin zit, of als je joelende kinderen rondlopen.

En voordat je begk t over kinderen opvoeden, een kind van 3 kan je dat nog niet aanleren dat ze 8u per dag stil moeten zijn.

Die enkele keer dat ik bij ons eens op het (buitenlands) hoofdkantoor moet zijn maak ik mij daar altijd vrolijk in. Landschapsbureaus, open ruimten, al die blabla. En dan zitten er programmeurs met elkaar te communiceren via discord terwijl ze een eiland van elkaar zitten. Iedereen met ANC headsets op. :')

Die kinderen van Staf Coppens zijn zonder enige kennis van Zweeds ook gewoon naar school daar gegaan.
Kinderen leren snel een nieuwe taal, zeker als je niet anders kan

Die kinderen van Staf Coppens zijn zonder enige kennis van Zweeds ook gewoon naar school daar gegaan.
Zonder enige kennis? Je vergeet even de diepgaande lessen Zweeds die de familie Coppens gevolgd hebben voor ze vertrokken. Die zijn niet vertrokken met een woordenboek en we zien wel natuurlijk.

Maar het is een feit dat je sneller leert als je jonger bent. Maar vooral de context van school waar je 30u/week naar iemand moet luisteren die een taal spreekt, je dingen constant moet lezen en je zelf ook gechallenged wordt om te spreken, maakt het leerproces gewoon een stuk sneller. Als volwassene is dat gewoon niet doenbaar. Ten eerste omdat je niet constant naar mensen zit te luisteren tijdens uw werk, je ook niet zal werken in die taal omdat je logischerwijs geen degelijk werk zal kunnen afleveren en je ook niet constant in die taal zal communiceren.

Is er dan geen voor/middag/nabewaking bij jullie school? Op deze manier kun je dat toch opvangen.
ja, een half uur of uur langer ofzo. Dat kan u wat extra tijd geven om te werken maar is ook maar een druppel op de hete plaat hé. Alé, ofwel erger ik mij daar onterecht aan, maar ik vind dat echt raar geregeld in België. Valt dan ook op als ik om de oudste ga aan de schoolpoort. Gigantisch veel grootouders, en er zijn dan nog veel mensen die mogen thuiswerken.

Zonder enige kennis? Je vergeet even de diepgaande lessen Zweeds die de familie Coppens gevolgd hebben voor ze vertrokken. Die zijn niet vertrokken met een woordenboek en we zien wel natuurlijk.

Maar het is een feit dat je sneller leert als je jonger bent. Maar vooral de context van school waar je 30u/week naar iemand moet luisteren die een taal spreekt, je dingen constant moet lezen en je zelf ook gechallenged wordt om te spreken, maakt het leerproces gewoon een stuk sneller. Als volwassene is dat gewoon niet doenbaar. Ten eerste omdat je niet constant naar mensen zit te luisteren tijdens uw werk, je ook niet zal werken in die taal omdat je logischerwijs geen degelijk werk zal kunnen afleveren en je ook niet constant in die taal zal communiceren.
Inderdaad, zoals @MrKend54l zegt, die hebben denk ik een jaar op voorhand al 1 op 1 tutoring gehad. Zonder enige kennis kan je dat moeilijk noemen. En dan nog hadden ze het gigantisch lastig op die eerste dag.

Idem voor de economie (nu toch). Ik ken wel wat tweetaligen, die de omgekeerde beweging hebben gemaakt, thuis Franstalig en naar het Nederlandstalig onderwijs. Meestal kunnen die zich mondeling uiteraard perfect uit de slag trekken in beiden, maar schriftelijk is dat wel wat anders, aangezien je thuis meestal geen (formele) teksten moet schrijven.
Schrijven is toch niet meer belangrijk? Zelfs in Frankrijk hebben ze de eindtermen zo aangepast dat de schrijfwijze totaal niet meer van belang is

Terug
Bovenaan