Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Daar heb ik geen volledig beeld op. In mijn vriendenkring zijn er 4 die in NL werken. Die hebben daar toch allemaal een goedbetaalde functie, maar die hebben er uiteraard ook het diploma voor. Zij betalen in ieder geval een stuk minder belastingen dan ons, voor wat het waard is :)
Sociale bescherming is daar door den band veel minder (zaken zoals hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, tandheelkunde, etc...)
Het is uiteraard een ander verhaal als ge een profiel zijt dat ze ab-so-luut willen binnen halen, maar door de band genomen is Nederland ondertussen een land van bijna uitbuiting aan het worden. Interim is er schering en inslag, lonen liggen er relatief laag, 0-uren contracten (dus waar ze u gewoon de week op voorhand zeggen 'volgende week moogt ge 18u werken op die en die en die momenten) komen er meer en meer voor.
Ge ziet dat ook in Belgie bij bedrijven met een Nederlandse moederfirma, heb er bij 3 gesolliciteerd en bij alledrie einde traject geraakt. Altijd heel duidelijk mijn verwachtingen gegeven van in het begin, einde rit komen die dan af met een voorstel dat er makkelijker 30% onder ligt (zowel qua loon als extralegale voordelen)
De uitleg is dan dat ze al meer betalen dan aan de Nederlandse collegas.

Iemand ervaring met het kopen (/verkopen) van een huis via de mehode van een vanafprijs? We zijn momenteel geïnteresseerd in zo'n woning.
Hoe doet men de prijszetting ongeveer? Zet men de vanafprijs een 10% lager dan de prijs die ze minimaal in gedachten hebben of?
vraag ik me ook af..

Wat zijn de algemene ervaringen met SoD hier?

Schieten hier als onkruid uit de grond & vind het eerlijk gezegd echt lelijk. Weinig karakter en altijd dezelfde bruine doosvorm + eventuele carport erbij. Die wijken voelen soms aan als een dure ghetto van EUR 500K voor een huis.

Waarom zijn die huizen zo gewild eigenlijk?

vraag ik me ook af..
ik blijf er momenteel nog van weg, dan nog liever een Biddit dat is toch transparanter.

Het voelt zo heel hard dat de makelaar z'n huiswerk niet wilt maken en gewoon een vanafprijs gokt, en dan mag iedereen maar overbieden. Maar op die manier kom je ook in de lijstjes (bv je zoekt iets max 350K, er staat een mooi pand 340K en dan in de tekst staat er mooi, dit is een vanafprijs) => zo mensen verleiden om meer te bieden dan ze willen zeker?

tbh, zulke technieken mogen ze van mij verbieden. per hoogste bod ok, maar doe het dan via biddit/een ander orgaan dat gereguleerd is, ofwel gewoon transparant vraagprijs

Gisteren eerste bezoekdag, heb de vraagprijs geboden en het is geaccepteerd. :bow:
Een bel-etage 20j oud, mooi onderhouden met twee slaapkamers.
Op het gelijksvloer genoeg plaats om nog een bureau te maken, want maar twee slaapkamers zijn niet echt toekomstgericht.

Wel 319k lichter :unsure: Dat doet toch even pijn..

Ik had graag 10k minder geboden, maar na een jaar zoeken bijt ik door de zure appel. Het laatste jaar heb ik de prijzen ook 20k zien stijgen..

Schieten hier als onkruid uit de grond & vind het eerlijk gezegd echt lelijk. Weinig karakter en altijd dezelfde bruine doosvorm + eventuele carport erbij. Die wijken voelen soms aan als een dure ghetto van EUR 500K voor een huis.

Waarom zou je ze niet willen? Mensen willen graag een nieuwbouw maar kennen er te weinig van om het allemaal zelf uit te zoeken. Zo van die projecten die hele wijken zetten zijn meestal nog is aan de dure kant, dus je weet dat je met “goed” volk zal omringt zijn. Nog speeltuintje erbij en wat groen en je kinderen kunnen opgroeien in een veilige en leuke omgeving.

Heb zelf ook een SOD en toch tevreden van. Maar heb wel zelf men plannen mogen tekenen en het is niet in zo een nieuwbouwwijk, want die zijn altijd serieus overpriced.

SoD is nogal breed om hier op te antwoorden, want het de ene firma is de andere niet. Ik heb mijn huidig huis SoD gekocht want:

- Het stond al in ruwbouw en ik wou niet té lang wachten om er in te kunnen trekken
- De bouwgrond hier die niet gekoppeld is aan een projectontwikkelaar is dun gezaaid
- Prijs/kwaliteit heb ik niet te klagen. Ik vond het zeker niet te duur voor wat het is. Prijs was zeker marktconform, alles in acht genomen. Ik kan natuurlijk ook wel zelf niks in het bouwproces, als ge dat wel kunt is het een ander verhaal.

Ze hebben hier in de wijk ook afgewisseld met de bouwstijl en gevelstenen dus echt een ghetto is het niet. De wijk van mijn ouders (bouwjaar 1970) is dat dan weer wel, dat zijn echt allemaal dezelfde huizen. Dus dat hangt er ook weer vanaf.

En "karakter", ik heb liever mijn blokje dan wat ik hier soms zie gelinked worden met "karakter". Maar goed, persoonlijke smaak :)

Als het gaat om van die wijkjes is het antwoord heel simpel: de projectontwikkelaar koopt daar een fameuze lap grond op, verkavelt dat en ge kunt er enkel op bouwen samen met hen. Gronden worden niet los verkocht.

Het is makkelijk... Ben er zelf ook geen fan van maar smaken verschillen natuurlijk. Zelf ook zo eentje bezocht van Matexi hier in de buurt en uiteindelijk blij dat ik het niet heb gekocht. Maar begrijp het wel...

Ik vind het zelf niet echt toekomstgericht want die wijken kunnen wel 's echt getto's worden binnen 20 jaar of zo... Anderzijds, het zou ook een mega gewilde tuinwijk kunnen worden... Een begijnhof daar wou in de jaren '70 niemand wonen en dat is nu vaak de hotspot van een stad. Tuinwijken zoals die in Ukkel, Watermaal en Vilvoorde lijken wel aan een revival bezig... Die engelse cottagestijl is terug in aan het geraken of zo... Dus wie weet gaan die bruine dozen wijken het later ook wel goed doen... Who knows :)

Laatst bewerkt:
Als het gaat om van die wijkjes is het antwoord heel simpel: de projectontwikkelaar koopt daar een fameuze lap grond op, verkavelt dat en ge kunt er enkel op bouwen samen met hen. Gronden worden niet los verkocht.
Niet altijd, hier zijn er bv 2 firma's met gronden + sommige die los gebouwd hebben (al denk ik dat je al in gemeente moest wonen voor die gronden los te kunnen kopen)

zelf SOD gebouwd en eigenlijk niet te klagen gehad. Communicatie was wel soms wat stroef, maar alles was goed uitgevoerd, op zich is dat wat telt in een bouwproject.
Wel was de opleverdatum 3 weken later dan gepland, maar korting bekomen op de slotfactuur (ik zat niet te wachten om te verhuizen dus kwam me wel goed uit).

Lastenboek was ruim genoeg berekend. Enige waar ik moest voor opleggen was de vloer beneden (keramisch parket was duurder dan de tegelprijs die voorzien was).
Ik heb ook mijn zolder laten bezetten, dat was ook meerprijs, maar das logisch en liever nu dan dat nadien te doen.
Regenput was ook bv 10.000 liter, bij Matexi bv 5000 liter, bv ook kleidakpannen ipv betondakpannen bij Matexi...

Woning ook gelegen in een grote nieuwe verkaveling, waar ook Matexi heeft gebouwen.
Die Matexi woningen was 1 type. (Drie straten zijn door hen gezet).
Mijn woning ligt in deel waar er losse bouwgronden waren, maar waar “mijn SOD” 5 woningen heeft gezet, 4 verschillende types.
(Types die ze ook in andere verkavelingen hebben gezet weet ik, maar maakt niet uit, dat is toch in andere gemeentes)
(Kleinere SOD-firma)

Laatst bewerkt:
Niet altijd, hier zijn er bv 2 firma's met gronden + sommige die los gebouwd hebben (al denk ik dat je al in gemeente moest wonen voor die gronden los te kunnen kopen)
Ik denk dat sommige gemeentes dit gewoon bepalen dat op een nieuwe verkaveling een paar random loten vrij verkocht moeten worden.
Sommige bouwfirma's zullen dit misschien ook aanmoedigen zodat er geen hele wijken eenheidsworst ontstaan. Vooral in Nederland vind ik dat zo erg, ik denk dat sommige mensen daar echt naar het huisnummer moeten kijken vooraleer ze weten dat ze effectief voor hun eigen voordeur staan.

Persoonlijk:

Omdat het makkelijk en nieuw is.
Ik ben mindervalide, ik kan weinig zelf doen aan men huis qua werk, ouders helpen als er iets moet gedaan worden.
Ik wou ook om die reden iets nieuws en niet een oud huis zelf op te knappen.

Veel van men vrienden hebben tegelijkertijd gebouwd en hoe veel die alle aannemers etc moesten nalopen voor dit of dat, is niet op 1 hand te tellen.. daar heb ik geen last van gehad.

Een 2e reden, ik heb al een aantal keren de projectleider gebeld omdat er sommige dingen stuk gingen en die heeft altijd goed geholpen met de juiste mensen naar men huis krijgen.

zou het zo opnieuw doen.
Ik heb wel een 14K meerprijs betaald voor aanpassingen. Maar dat wist ik op voorhand dat er wel wat meerprijs ging komen. Badkamer, keuken aanpassingen, vloerverwarming, binnendeuren veranderd, veel meer stopcontacten en ethernet aansluitingen enz..

hier zijn ongeveer 25-tal huizen die per 7 zowat een iets verschillende look hebben.

Omdat het nieuw is en "nieuw is altijd beter".

Nee, de 2 hoofdredenen:
* "Losse" bouwgrond is in sommige regio's, zeker in en direct rond het Vlaamse ruit een zeldzaam iets.
* De meeste mensen hebben totáál geen idee hoe ze zelf iets moeten/kunnen doen aan hun huis EN hebben ook totaal geen skills/goesting om zelf aan project management te doen en zelf aannemers bij elkaar te rapen.

De ene SoD firma is de andere trouwens ook niet. Er zijn firma's die u volledig vrij laten in wat je doet, er zijn anderen die volledige wijken met dezelfde huizen neerpoten. Wij zijn een 2-tal jaar geleden samen met mijn schoonbroer mee gaan kijken naar zo'n Matexi wijk in de Pinte (Moerkensheide)... gruwelijk. Ge woont precies in een bungalowpark op steroïden :unsure:

Mijn schoonbroer heeft uiteindelijk met Hyboma gebouwd. Daar hadden ze eigenlijk vrije keuze: ofwel een standaard huis uit hun fichenbak kwa indeling/afmetingen (maar wel met eigen keuze van materialen) OF volledig van 0 beginnen maar dan kwam er wel 10% bij voor den architect. Zij hebben ook de technieken er kunnen uithalen en zelf gedaan.
Wij zijn zelf met Huysman aan het bouwen momenteel... maar wij hebben wel gewoon WWD kunnen aankopen. Dat scheelt toch enorm op de uiteindelijk prijs, wij hadden ze eerst gewoon SoD laten rekenen en hebben ze dan gevraagd om WWD prijs te geven. Ze hebben er een bedrag afgedaan waardoor we ~€40k in ons zakken steken EN onze afwerking is véél kwalitatiever dan ze anders zou geweest zijn.

Hier staan 50tal huizen. Je hebt 4 exact dezelfde (2*2 hob) maar dat zijn denk ik sociale (huur)woniningen
Daarnaast nog een aantal HOB die per 2 wel grotendeels hetzelfde zijn en al de rest is anders
Gaat hier van moderne witte blok met plat dak tot pastoriewoning en alles ertussen

@Reverz wat is WWD? want google zegt 'Women's Wear Daily' :D
Neem aan dat je casco bedoelt (water en winddicht). 40k daarna besparen en kwalitatievere afwerking dan moet je toch veel zelf doen? Of een heel groot huis hebben

Hier staan 50tal huizen. Je hebt 4 exact dezelfde (2*2 hob) maar dat zijn denk ik sociale (huur)woniningen
Daarnaast nog een aantal HOB die per 2 wel grotendeels hetzelfde zijn en al de rest is anders
Gaat hier van moderne witte blok met plat dak tot pastoriewoning en alles ertussen

@Reverz wat is WWD? want google zegt 'Women's Wear Daily' :D
WWD = Water en WindDicht
Ik kreeg echter mijn totale afwerking niet voor het bedrag dat ze mij hadden doorgegeven als verschil tussen afgewerkt en casco. Bij mij was dat verschil 30k. Daar zie ik mij dat echt allemaal niet mee gedaan krijgen.

WWD = Water en WindDicht
Ik kreeg echter mijn totale afwerking niet voor het bedrag dat ze mij hadden doorgegeven als verschil tussen afgewerkt en casco. Bij mij was dat verschil 30k. Daar zie ik mij dat echt allemaal niet mee gedaan krijgen.
Ja dat dacht ik maar niemand gebruikt dat toch als afkorting :D
En zoals je aangeeft heb ik dat ook nog nooit gehoord dat je de afwerking uberhaupt kan doen aan de prijs die ze er af doen, laat staan nog eens 40k erop besparen

Ik hoop genoeg volk want ik wil volgend jaar ook dikke winst bij onze verkoop 😀.

Ik heb hier ondertussen al bijna spijt dat ik niet met een SOD ga bouwen.
Ze zijn aan het pompen voor de kelder, normaal begonnen ze maandag te graven. Krijg ik een aanmaning in de bus dat de bronbemaling niet is aangevraagd, alles 30 dagen stopzetten. Leuk begin van ons bouwavontuur...🙄

Terug
Bovenaan