Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    590
Amai zoveel waterondoorlatende verharding, bijna crimineel om heel dat voorland zo toe te leggen in blauwsteen. Overigens serieus overpriced, maar dat zal aan die regio liggen zeker?
Dat is echt de eerste keer dat ik parkettegels in de kelder zie + berevelletje haha.

Hier zijn toch een paar speciale denkoefeningen gemaakt.

Toevallig een hoofdzetel :D?
 
Ja dat dacht ik maar niemand gebruikt dat toch als afkorting :D
En zoals je aangeeft heb ik dat ook nog nooit gehoord dat je de afwerking uberhaupt kan doen aan de prijs die ze er af doen, laat staan nog eens 40k erop besparen
Ja, ik snap dat eerlijk gezegd nog altijd niet. Bij mijn schoonbroer hebben ze evenveel betaald als in SoD versie maar hebben ze ook veel betere afwerking. Daar hebben ze wel enkel de technieken/keuken/badkamer er uit kunnen halen.

Bij ons was de SoD prijs ~€611k. Vervolgens zijn ze met hunne Casco (WWD was de afkorting die zij gebruikten so :tongue:) prijs afgekomen van ~€450k. Mijn schoonvader heeft dan gerekend op basis van den bouw van mijn schoonbroer en we kwamen met ons raming uit op €570-575k (incl. betere afwerking) en uiteindelijk zullen we daar niet zo gek ver afzitten. De meeste grote kosten waarvoor we toch nog nen aannemer inschakelen liggen vast (warmtepomp, bezetter, zonnepanelen, vloerinstallatie, chape...) en quasi al de rest doen we zelf: ventilatie, sanitair, elektriciteit, vloeren, keuken, badkamer... uiteindelijk zal er links en rechts nog wel het een en ander bijkomen, onze trap valt bv waarschijnlijk toch een stuk duurder uit dan oorspronkelijk verwacht/gehoopt. Maar aan de andere kant hadden we die extra kost voor die trap ook moeten betalen als we voor de SoD optie waren gegaan...
 
Ja, ik snap dat eerlijk gezegd nog altijd niet. Bij mijn schoonbroer hebben ze evenveel betaald als in SoD versie maar hebben ze ook veel betere afwerking. Daar hebben ze wel enkel de technieken/keuken/badkamer er uit kunnen halen.

Bij ons was de SoD prijs ~€611k. Vervolgens zijn ze met hunne Casco (WWD was de afkorting die zij gebruikten so :tongue:) prijs afgekomen van ~€450k. Mijn schoonvader heeft dan gerekend op basis van den bouw van mijn schoonbroer en we kwamen met ons raming uit op €570-575k (incl. betere afwerking) en uiteindelijk zullen we daar niet zo gek ver afzitten. De meeste grote kosten waarvoor we toch nog nen aannemer inschakelen liggen vast (warmtepomp, bezetter, zonnepanelen, vloerinstallatie, chape...) en quasi al de rest doen we zelf: ventilatie, sanitair, elektriciteit, vloeren, keuken, badkamer... uiteindelijk zal er links en rechts nog wel het een en ander bijkomen, onze trap valt bv waarschijnlijk toch een stuk duurder uit dan oorspronkelijk verwacht/gehoopt. Maar aan de andere kant hadden we die extra kost voor die trap ook moeten betalen als we voor de SoD optie waren gegaan...
A ja dat is dus een grote woning en veel zelf doen dan kan dat idd :)

Idd een prachtige woning, beetje typisch dat je in die prijsvork veel meer waar voor je geld krijgt, enkel jammer van de buren
Ik vind zo iets echt lelijk
 
Ja, ik snap dat eerlijk gezegd nog altijd niet. Bij mijn schoonbroer hebben ze evenveel betaald als in SoD versie maar hebben ze ook veel betere afwerking. Daar hebben ze wel enkel de technieken/keuken/badkamer er uit kunnen halen.

Bij ons was de SoD prijs ~€611k. Vervolgens zijn ze met hunne Casco (WWD was de afkorting die zij gebruikten so :tongue:) prijs afgekomen van ~€450k. Mijn schoonvader heeft dan gerekend op basis van den bouw van mijn schoonbroer en we kwamen met ons raming uit op €570-575k (incl. betere afwerking) en uiteindelijk zullen we daar niet zo gek ver afzitten. De meeste grote kosten waarvoor we toch nog nen aannemer inschakelen liggen vast (warmtepomp, bezetter, zonnepanelen, vloerinstallatie, chape...) en quasi al de rest doen we zelf: ventilatie, sanitair, elektriciteit, vloeren, keuken, badkamer... uiteindelijk zal er links en rechts nog wel het een en ander bijkomen, onze trap valt bv waarschijnlijk toch een stuk duurder uit dan oorspronkelijk verwacht/gehoopt. Maar aan de andere kant hadden we die extra kost voor die trap ook moeten betalen als we voor de SoD optie waren gegaan...
Onfaire vergelijking hé. Tussen iets waar je enkel uw handtekening onder zet en voor de rest geen klop doet, en iets waar je het afwerkt in WWD om dan een groot gedeelte zelf te doen.

Al is een reductie van 150k op een prijs van 611k al wel redelijk hoog. Bij mij was dat 30k/320k wat grofweg 9,3% is. Bij die 150/611k is dat al 24.5%. Als je hetzelfde percentage als reductie zou nemen, dan betaalde je voor WWD 553.7k. Ik denk niet dat het dan nog even interessant was om het in WWD te zetten.
 
Onfaire vergelijking hé. Tussen iets waar je enkel uw handtekening onder zet en voor de rest geen klop doet, en iets waar je het afwerkt in WWD om dan een groot gedeelte zelf te doen.

Al is een reductie van 150k op een prijs van 611k al wel redelijk hoog. Bij mij was dat 30k/320k wat grofweg 9,3% is. Bij die 150/611k is dat al 24.5%. Als je hetzelfde percentage als reductie zou nemen, dan betaalde je voor WWD 553.7k. Ik denk niet dat het dan nog even interessant was om het in WWD te zetten.
Mja maar een deel kosten gaat niet noodzakelijk verdubbelen (uw keuken gaat geen 2 fornuizen hebben, je gaat geen 2 warmtepompen zetten, ...)

En met enkel de technieken/keuken/badkamer er uit te halen toch ineens een veel betere afwerking voor zelfde geld bekomen lijkt me ook zeer straf. Bij meeste SoD is keuken en badkamerbudget dat voorzien is max 15k. Technieken doen ze zelf meestal er minder af dan dat het u aan materiaal zou kosten om hetzelfde te doen
 
Mja maar een deel kosten gaat niet noodzakelijk verdubbelen (uw keuken gaat geen 2 fornuizen hebben, je gaat geen 2 warmtepompen zetten, ...)

En met enkel de technieken/keuken/badkamer er uit te halen toch ineens een veel betere afwerking voor zelfde geld bekomen lijkt me ook zeer straf. Bij meeste SoD is keuken en badkamerbudget dat voorzien is max 15k. Technieken doen ze zelf meestal er minder af dan dat het u aan materiaal zou kosten om hetzelfde te doen
Tuurlijk, maar voor die 30k die ze ervanaf deden, kon ik de zaken die zij voorzagen niet voorzien. Niet door alles zelf te doen (allez, misschien juist), noch met alles door aannemers te laten doen.

Hadden ze bij mij echter 25% afgedaan van hunnen prijs en kwam ik uit op 240k dan was mij dat wel gelukt. Maar dat doen ze normaal niet. Dat is uitzonderlijk.
 
Onfaire vergelijking hé. Tussen iets waar je enkel uw handtekening onder zet en voor de rest geen klop doet, en iets waar je het afwerkt in WWD om dan een groot gedeelte zelf te doen.

Al is een reductie van 150k op een prijs van 611k al wel redelijk hoog. Bij mij was dat 30k/320k wat grofweg 9,3% is. Bij die 150/611k is dat al 24.5%. Als je hetzelfde percentage als reductie zou nemen, dan betaalde je voor WWD 553.7k. Ik denk niet dat het dan nog even interessant was om het in WWD te zetten.
Wat is er onfair? Het enige wat ik opmerkte is dat de ene bouwfirma de andere niet is... en dat je op sommige plaatsen de kans hebt om veel goedkoper te bouwen als je zelf (of u schoonvader :unsure:) van aanpakken weet.

Wij zijn ook bij andere firma's gaan horen tijdens onze lange zoektocht en daar was de houding t.o.v. casco vaak toch heel anders. Durabrik bv sloeg helemaal naar de andere kant door. Dat was afgewerkt incl. de volledige tuin en al, als je daar vroeg, "kunnen/mogen we iets zelf doen?" was dat zelfs niet eens bespreekbaar (zelfs de tuin niet). Bij Huysman begonnen ze zelf tijdens het eerste gesprek al over dingen uitsluiten tot wind-waterdicht. Ik had alleen nooit van zen leven verwacht dat ze er zoveel gingen afdoen. Wij hadden ~€120k nodig om binnen datzelfde budget de afwerking te hebben die we voor ogen hebben.

Ik heb ook al verhalen gehoord genre: "U wil zelf u elektriciteit leggen? Ok, dan gaat er €1500 af"... das u kopers gewoon uitlachen imo.
Wat zat er trouwens in uw 30k? Toch enkel de technieken dan? Als ik hier de kosten voor de aannemers alleen al tel ga ik vér over dat bedrag. (~€18k bezetten, ~€5.3k vloerisolatie, ~€3-3.5k chape, ~€7.2k zonnepanelen...)

Beste van de grap is nog dat we lang ambetant hebben gedaan omdat ze de ramen er niet wilden uithalen. Begrijpelijk (anders bleef er ver niks meer over) maar zij weigerden aanvankelijk van 3-dubbel glas te steken. Zogezegd omdat het volgens hun niet ging, terwijl de echte reden is dat ze gewoon de expertise niet hebben. Als ze dan voelden dat de deal er misschien ging doorvallen als ze niet plooiden zijn ze afgekomen met het nieuwe profiel van Deceuninck dat toen zelfs nog niet op de markt was, daarmee ging het dan plots wel. Ze hebben die ramen nu een aantal weken geleden geplaatst... completely botched job natuurlijk. De profielen staan allemaal banaan, de klinken in de deuren verkeerd geboord (wrs omdat de nieuwe profielen smaller zijn t.o.v. de oude)... de 3 deuren komen ze al zeker vervangen, de ramen gaan ze proberen "rechten" maar gaat nooit van zen leven lukken. Ze scheuren volgens mij nu al ferm hun broek aan dat project en ze moeten nog beginnen met het rechtzetten van hun fouten.
 
Laatst bewerkt:
Beste van de grap is nog dat we lang ambetant hebben gedaan omdat ze de ramen er niet wilden uithalen. Begrijpelijk (anders bleef er ver niks meer over) maar zij weigerden aanvankelijk van 3-dubbel glas te steken. Zogezegd omdat het volgens hun niet ging, terwijl de echte reden is dat ze gewoon de expertise niet hebben. Als ze dan voelden dat de deal er misschien ging doorvallen als ze niet plooiden zijn ze afgekomen met het nieuwe profiel van Deceuninck dat toen zelfs nog niet op de markt was, daarmee ging het dan plots wel. Ze hebben die ramen nu een aantal weken geleden geplaatst... completely botched job natuurlijk. De profielen staan allemaal banaan, de klinken in de deuren verkeerd geboord (wrs omdat de nieuwe profielen smaller zijn t.o.v. de oude)... de 3 deuren komen ze al zeker vervangen, de ramen gaan ze proberen "rechten" maar gaat nooit van zen leven lukken. Ze scheuren volgens mij nu al ferm hun broek aan dat project en ze moeten nog beginnen met het rechtzetten van hun fouten.
Zetten die de ramen zelf?
 
Ik heb ook al verhalen gehoord genre: "U wil zelf u elektriciteit leggen? Ok, dan gaat er €1500 af"... das u kopers gewoon uitlachen imo.
Wat zat er trouwens in uw 30k? Toch enkel de technieken dan? Als ik hier de kosten voor de aannemers alleen al tel ga ik vér over dat bedrag. (~€18k bezetten, ~€5.3k vloerisolatie, ~€3-3.5k chape, ~€7.2k zonnepanelen...)

Elektriciteit, sanitair, keuken, badkamer, zonnepanelen (6000wp...), vloer, isolatie vloer + chape, tegelen, pleisteren, regenwaterput, draadafscheiding, vloerverwarming, de ketel, ventilatiesysteem D, binnendeuren, trappen, brandbeveiliging. Voor 30k kreeg ik dat gewoon allemaal niet gedaan. Die zonnepanelen alleen al was al 9000€ waar ik als ik het zelf zou doen misschien 1500e op kon besparen... uiteindelijk heb ik het gewoon laten uitvoeren en afgesproken dat ik de voorziene budgetten eruit kon halen maar dus helemaal niet te gaan voor WWD. Dat wilde dus zeggen, vloer kon ik zelf laten vloeren omdat mijn pa aandrong dat hij dat wel zou doen (maar voor 50€/m2 om beter te doen, dat kreeg ik niet rond - en uiteindelijk zag mijn pa zijne rug dat toch niet echt zitten). Enigste waar ik blij ben om geweest dat ik de budgetten heb eruit gehaald is het badkamerbudget (een dom lavabomeubeltje was 2000€ in de aangeduide winkel, ik heb via x2o dat zelf gezet voor 500€ op 1 voormiddag) en de keuken (aangeduide keukenaannemer kwam af met 20k€ als prijs terwijl ik een offerte had liggen ervoor van 11,5k)). enige waar ik een beetje spijt over heb is de warmtepomp maar dan grotendeels wegens de afschaffing van de digitale meter en het feit dat dat grapje mij 9k extra gekost heeft.

Punt is gewoon dat in de meeste SOD's ik daar nog nooit van gehoord heb omdat ze toch weten dat het verkocht geraakt, zij de grond hebben en je dus geen keuze hebt indien locatie voor u van belang is. En als jij het dan persé toch in WWD wilt, geen probleem maar dan nemen ze daar een zeer goeie marge op. Maar des te beter voor U ;).

Zetten die de ramen zelf?
Is dat niet gewoon het standaard principe van winstmaximalisatie. Projectje uittekenen met allemaal dezelfde ramen. Daarmee naar roemenië of polen bij een adresje gaan en dan die van daar laten leveren en plaatsen.
Gegarandeerde miserie als je dan niet standaard zaken doet...
 
@Renegadexxripxx hij spreekt van Deceuninck dat komt uit West-Vlaanderen he niet uit Polen of Roemenie. Ok verstaan doe je die mannen ook niet dat is waar :D
Ik dacht toch echt dat normale bouwen in ons land ramen opmeten voor ze gemaakt worden ipv ramen kopen en er dan iets rond mesten
 
Zetten die de ramen zelf?
Punt is gewoon dat in de meeste SOD's ik daar nog nooit van gehoord heb omdat ze toch weten dat het verkocht geraakt, zij de grond hebben en je dus geen keuze hebt indien locatie voor u van belang is. En als jij het dan persé toch in WWD wilt, geen probleem maar dan nemen ze daar een zeer goeie marge op. Maar des te beter voor U ;).
Is dat niet gewoon het standaard principe van winstmaximalisatie. Projectje uittekenen met allemaal dezelfde ramen. Daarmee naar roemenië of polen bij een adresje gaan en dan die van daar laten leveren en plaatsen.
Gegarandeerde miserie als je dan niet standaard zaken doet...
Ramaco plaatst het buitenschrijnwerk voor Huysman, dat zijn zusterbedrijven. De eigenaars van beide bedrijven zijn broers. We hadden dus eigenlijk ook nooit verwacht dat ze die ramen gingen lossen maar mijn schoonvader maakte er op den duur een sport van om die verkoper zich in allerhande bochten te laten wringen. :unsure:

Twas geen standaard projectje want ik heb ons huis eigenlijk zelf getekend maar ze hadden chance want eigenlijk zaten er wel een heel deel identieke ramen in. Ik weet niet wat er met die ramen gebeurd is... machines niet correct ingesteld voor dat Elegant profiel? Verstekken verkeerd gezaagd? Ik weet het niet, één ding is wel zeker, quality control hebben ze niet want anders gaan die ramen nooit buiten. Mijn vriendin heeft 2 A4 bladen vol met opmerkingen over de ramen kunnen doorsturen, ge moet niet vragen...

Je hebt ergens wel een punt ivm toch wel verkopen, daarmee ook dat ik niet snap dat ze zoveel toegeven. Zeker als je weet dat er voor deze verkaveling van 11 loten er een half uur nadat het in verkoop ging al 7 in reservatie stonden. Aan de andere kant... wij hebben bewust lang gewezen over casco nadat zij dat bij de eerste meeting hebben vermeld. Op die manier steken zij er eerst toch aanzienlijk wat manuren in voor langskomen, prijsvragen, offerte opmaken etc... die offerte in eindfase kost hun misschien al €2000? Wil je dat echt overboord kieperen om dan met een andere klant opnieuw van 0 te beginnen en opnieuw die kosten te maken?

De echt grote spelers zeggen daar waarschijnlijk "we vinden wel een ander", de kleinere spelers zullen vermoedelijk wat meer risk averse zijn en 'cashen' op zo'n moment ipv te proberen hun winst verder te maximaliseren...
 
een koopje
 
een koopje
Lol
Ok 24a grond rond Mechelen kost wel wat, maar dit is wel erover.
 
een koopje
Ja, eigenlijk wel. Ge krijgt het huis er gratis bij want puur als bouwgrond is da nog relatief goedkoop :p
 
Ja, eigenlijk wel. Ge krijgt het huis er gratis bij want puur als bouwgrond is da nog relatief goedkoop :p
Ja, het is zot als je dat zo bekijkt maar een stuk bouwgrond is daar toch wel verduiveld duur...
 
Ja, eigenlijk wel. Ge krijgt het huis er gratis bij want puur als bouwgrond is da nog relatief goedkoop :p
En dan nog 6% bij afbraak, 't is een 'batje'.

Hier in 't dorp staat er ook eentje te koop. Nieuwbouw van 2020, vermoedelijk van een scheiding dus :S
 
Terug
Bovenaan