Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik heb een stuk(je) bouwgrond geërfd vorig jaar. Wat zouden jullie doen? Zelf bouwen of die bouwgrond verkopen om een nieuwbouwwoning kopen waar indien nodig nog aanpassingen kunnen gedaan worden voor de bouw begint.
Ik snap uw vraag niet echt, want
  1. "nieuwbouwwoning kopen waar indien nodig nog aanpassingen kunnen gedaan worden voor de bouw begint" = bouwen m.i., dus ik lees uw vraag als "Zou ik bouwen? Of misschien toch beter bouwen?" :thinking:
  2. Ge geeft echt 0 nuttige info mee om een beslissing te faciliteren...

Ik denk dat ge voor uzelf volgende vragen moet beantwoorden:
  1. Voldoet de grond die ik heb aan mijn wensen?
  2. Kan ik die grond verkopen voor een hogere prijs dan de aankoop van een grond die ik zou willen kopen? (incl. kosten tellen)
  3. Wat wil ik eigenlijk en past dat binnen mijn budget?

Ik heb een stuk(je) bouwgrond geërfd vorig jaar. Wat zouden jullie doen? Zelf bouwen of die bouwgrond verkopen om een nieuwbouwwoning kopen waar indien nodig nog aanpassingen kunnen gedaan worden voor de bouw begint.
Hangt af van wat voor bouwgrond je nu hebt en wat je wilt natuurlijk :P
Een bouwgrond is één ding, een huis erop zetten een ander natuurlijk.

Mensen, ik ben wil even jullie mening weten.

Ik ben momenteel 26 (bijna 27) en ik begin toch stilaan te denken om een eigen woonst te zoeken. Momenteel ben ik single en jammer genoeg is het alleen vrij moeilijk om uzelf iets aan te schaffen. Toch zou ik graag eens polsen naar mijn mogelijkheden volgens jullie. Ik heb rond de 50k spaargeld en ik verdien gemiddeld 1800 per maand (binnen enkele maanden +-2000).

Naar wat zou ik het best uitkijken mocht je in mijn situatie zitten? Hoeveel zou ik ongeveer kunnen lenen? (Ja, ik ga hiervoor zeker een afspraak maken, maar dan heb ik al een klein idee.)

Alvast bedankt.

Mensen, ik ben wil even jullie mening weten.

Ik ben momenteel 26 (bijna 27) en ik begin toch stilaan te denken om een eigen woonst te zoeken. Momenteel ben ik single en jammer genoeg is het alleen vrij moeilijk om uzelf iets aan te schaffen. Toch zou ik graag eens polsen naar mijn mogelijkheden volgens jullie. Ik heb rond de 50k spaargeld en ik verdien gemiddeld 1800 per maand (binnen enkele maanden +-2000).

Naar wat zou ik het best uitkijken mocht je in mijn situatie zitten? Hoeveel zou ik ongeveer kunnen lenen? (Ja, ik ga hiervoor zeker een afspraak maken, maar dan heb ik al een klein idee.)

Alvast bedankt.
Ik raad je aan om in deze eens een aantal simulaties te doen bij bijvoorbeeld een Keytrade- Hello Bank, KBC of andere grote spelers. Deze beiden dit allen aan. Op deze manier kun je een zicht krijgen op waar je limieten liggen.

dan wel graag enkele voorbeelden van die oké-huisjes in het Gentse.
https://www.zimmo.be/nl/kalken-9270/te-koop/huis/JTBI2/?search=ffc8748b2f16bda0620f60e8fdb1a65c (beetje meer werk aan maar is ook goedkoper).
Als starter zou ik toch tevreden zijn met zo iets en is budgetair haalbaar.

Wetteren is idd nog iets interessanter qua prijs.
Vroeger kon je op Ledeberg nog koopjes doen, maar die tijd is gepasseerd.

https://www.zimmo.be/nl/kalken-9270/te-koop/huis/JTBI2/?search=ffc8748b2f16bda0620f60e8fdb1a65c (beetje meer werk aan maar is ook goedkoper).
Als starter zou ik toch tevreden zijn met zo iets en is budgetair haalbaar.
Waarom zouden we tegenwoordig als starter tevreden moeten zijn met opgekalfaterde arbeidershuisjes?

Waarom zouden we tegenwoordig als starter tevreden moeten zijn met opgekalfaterde arbeidershuisjes?
Omdat ge als starter, alleenstaande, met 50k kapitaal en 1800 loon, met als wens in een dure regio te wonen, realistische eisen moet hebben. Daarboven is er ook niks mis met dat type huis. Niet iedereen kan noch moet in een groot kot wonen.

Voor €190.000 hebt ge in mijn regio in de rand rond Brussel zelfs geen oud versleten huis :oink:. Dat gezegd zijnde, als uw eis is om een instapklare woning te kopen, ga je het moeilijk hebben. Ik heb zelf met €60.000 euro inbreng weliswaar -het was misschien met 50 ook gelukt- een klein nieuwbouwappartement gekocht met tuin en één kamer. Ik wist dat dat een voorlopige investering was. Maar zoiets is wel haalbaar uiteraard, of een kleiner maar ruimer appartement. Qua huizen moet je met dat budget en dat loon geen luxueuze verwachtingen hebben. Maar da's misschien ook een overkill als alleenstaande...

In Limburg kunt ge nog redelijke HOB SOD nieuwbouw krijgen voor 250-300k. Hiermee bedoel ik 130m2 +- (incl carport).
Dus tis echt afhankelijk van de regio waar ge zoekt.

Hoe bedoelt ge tegenwoordig? En waarom niet?

Is dat niet het grootste probleem dat ik hier en elders ook al zie? Mensen klagen dat ze niets vinden in hun budget, maar ze kijken wel enkel naar nieuwbouw (mogelijks zelfs enkel HOB en OB op een gote lap grond) in een dure streek met een beperkte eigen inbreng en beperkt loon om een lening af te lossen... Zo werkt het niet hé.

Je zult ergens een compromis moeten maken hé, als je dat echt wilt zal je ofwel naar een renovatieproject moeten kijken (al dan niet al gedaan) of de streek moeten aanpassen (denk bepaalde regio's in Limburg, streek Ronse-Oudenaarde-Geraardsbergen, grensstreek in W-VL zoals Menen, ...).

Terug
Bovenaan