Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Locatie, locatie, locatie, ... het mantra in de vastgoedsector. Uiteraard speelt locatie een grote rol. Maar locatie is ook een ruim begrip... locatie hoeft niet per definitie werkgelegenheid te betekenen of nabijheid van scholen etc...

Verder heeft uiteraard het aanbod ook nog een impact op de prijs. De gemiddelde prijs mag in de regio Denderleeuw / Ninove dan al aan de lage kant liggen maar het aanbod is dan ook vrij schraal. De paar buurten waar je in deze regio alleenstaande woningen met hedendaags comfort en een tuin kan vinden zijn zo beperkt dat de prijzen van die woningen dan weer niet zo veel verschillen van een huis in gemeenten waar er een groter aanbod is van dat soort huizen. In mijn zoektocht naar een huis heb ik deze regio ook bekeken met de idee dat het daar goedkoper zou zijn en bleek dat ze er voor een verbouwde villa op een are of 8 prijzen vroegen die in de buurt kwamen van gelijkaardige woningen in duurdere gemeentes zoals Lennik, Grimbergen of Meise waar de gemiddelde prijs voor een woning veel hoger ligt. Alleen stonden er in die regio op dat moment tientallen te koop en in de regio Denderleeuw/Ninove vond je er maar een paar. Locatie, locatie, locatie + vraag en aanbod en dat op heel regionaal niveau bepaalt de prijzen.

Ter illustratie (ik weet dat het cherry picked is en daarom niet representatief maar is toch het gevoel dat ik had tijdens mijn huizenjacht):

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/denderleeuw/9470/9219369?searchId=604b554c296b8

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/meise/1860/8586118?searchId=604b55be35d60

Twee woningen die momenteel op de markt staan, ongeveer even groot en de grond scheelt 'm 3 are. Dat in Denderleeuw ligt op de steenweg tussen Aalst en Ninove. Dat in Meise in een hele mooie villawijk (al heb je er misschien wel kans dat je de A12 hoort...). In elk geval het gemiddelde zegt weinig als je specifiek op zoek bent naar een woning.

Gemiddelde prijs woning Meise: 391.000 euro
Gemiddelde prijs woning Denderleeuw: 259.000 euro
(bron De Tijd, feb. 2021)

Ik vond dat toch pretty frustrerend en was mijn standaard zinnetje tijdens bezoeken: dat staat hier aan een prijs alsof het in Brasschaat ligt. Ik heb éénmaal het gevatte antwoord gekregen: "Brasschaat is 80 km van hier en daar vind je meer zo'n huizen. Hier is dat eerder uitzonderlijk".

Schaarste dus en dan is het een markt waar de aanbieder aan het langste eind trekt.

Laatst bewerkt:
Ik ga grotendeels akkoord met je post, maar hier toch even nuanceren:
Twee woningen die momenteel op de markt staan, ongeveer even groot en de grond scheelt 'm 3 are. Dat in Denderleeuw ligt op de steenweg tussen Aalst en Ninove. Dat in Meise in een hele mooie villawijk (al heb je er misschien wel kans dat je de A12 hoort...). In elk geval het gemiddelde zegt weinig als je specifiek op zoek bent naar een woning.
Ja, het ligt langs een steenweg. Maar die steenweg wordt veel minder gebruikt omdat de expresweg Aalst-Ninove er parallel mee loopt ;)
Je gaat denk ik meer overlast hebben in Meise van A12 + Vilvoordsesteenweg. En mogelijks zelf een beetje Zaventem, al vliegen ze niet recht boven u.

En als je dan toch locatie bekijkt, qua mobiliteit ligt dat in Iddergem beter. Je hebt een aantal dingen dichterbij (scholen, winkels, ...) in Iddergem waar je bij dat in Meise al over de A12 moet of richting Grimbergen. Om nog maar te zwijgen over OV. Brussel en Antwerpen is ongeveer gelijk qua pendel-tijd; maar bv Gent is een wereld van verschil.

Ik ga grotendeels akkoord met je post, maar hier toch even nuanceren:

Ja, het ligt langs een steenweg. Maar die steenweg wordt veel minder gebruikt omdat de expresweg Aalst-Ninove er parallel mee loopt ;)
Je gaat denk ik meer overlast hebben in Meise van A12 + Vilvoordsesteenweg. En mogelijks zelf een beetje Zaventem, al vliegen ze niet recht boven u.

En als je dan toch locatie bekijkt, qua mobiliteit ligt dat in Iddergem beter. Je hebt een aantal dingen dichterbij (scholen, winkels, ...) in Iddergem waar je bij dat in Meise al over de A12 moet of richting Grimbergen. Om nog maar te zwijgen over OV. Brussel en Antwerpen is ongeveer gelijk qua pendel-tijd; maar bv Gent is een wereld van verschil.
Klopt helemaal en de voorbeelden zijn uit de lucht gegrepen. Maar ik wou de gemiddelde woningprijzen even nuanceren. Dat is imo niet altijd een goede graadmeter omdat het meest voorkomende type bebouwing in een regio een zware invloed heeft op dat gemiddelde. Als je dan gemiddelde prijzen van een bepaald type bebouwing zou nemen dan zullen de prijzen vaak dichter bij elkaar liggen. Denderleeuw is vooral gesloten bebouwing en Meise heeft veel meer open bebouwing. De gemiddelde woningprijs ligt in Denderleeuw dus veel lager maar als je open bebouwing vergelijkt per regio zal er minder (ik zeg niet geen he) uitgesproken verschil zitten op de prijzen. Enfin, dat is toch mijn ondervinding... Zeker als je gemeentes vergelijkt in een ruime regio zoals ik deed tijdens mijn huizenjacht. Denderleeuw en Meise liggen beiden in de het westen van Vlaams-Brabant op een dikke 20 km van mekaar dus dat is nu ook niet zo gigantische afstand.

Voor de allereerste keer een bod uitgebracht op een huis... En nu nog een goede week wachten om te weten of het aanvaard wordt of niet... 😣
Vreselijk.

De makelaar werkt met een richtprijs.. men kan een bod uitbrengen tem 20 maart en uiterlijk 2 dagen later kiest de verkoper aan wie hij verkoopt. Dus ondertussen leef ik in onzekerheid :clap:

De makelaar werkt met een richtprijs.. men kan een bod uitbrengen tem 20 maart en uiterlijk 2 dagen later kiest de verkoper aan wie hij verkoopt. Dus ondertussen leef ik in onzekerheid :clap:
Succes, ik ken het gevoel:p Al heb jij het wat zwaarder dan ik, want tussen mijn bod en het (gelukkig verlossende) telefoontje was maar een dag.

Van deze prijs kan ik nu nog altijd niet van over:

Welke zot gaat dit er nu ooit aan geven?

Plus BTW dan nog.
Voor die prijs verwacht ik ook wel een afgewerkte tuin op zijn minst....

Op Rodenburg Immo staan betere koopjes dan dit.

590 vierkante meter bewoonbare oppervlakte. Vind dat daar nu geen abnormale prijs voor... Hoewel ik natuurlijk weinig ken van die markt 😅

590 vierkante meter bewoonbare oppervlakte. Vind dat daar nu geen abnormale prijs voor... Hoewel ik natuurlijk weinig ken van die markt 😅
Er is inderdaad veel ruimte, maar het probleem is dat er niet echt een afzonderlijke (afgescheiden) ruimte is op het gelijkvloers voor een vrij beroep ofzo, dan zou je nog kunnen zeggen dat dit een echte meerwaarde heeft. Ik denk ook niet dat veel mensen bereid zijn meer te betalen voor alles boven de 300-350 vierkante meter. Enfin, dat zou ik toch doen.
Belangrijkste manco (voor die prijs) is gewoon dat het perceel amper een dikke 8 are is en dan nog eens NO-georienteerd. Ok, je hebt een mooi wijds zicht op de velden, maar dan nog blijft het een beperkt perceel voor die prij. De tuin is ook nog niet aangelegd.
Inclusief BTW en notariskosten zit je aan 2.060k, dat is echt wel zeeer zeer veel voor een (weliswaar zeer mooie en ruime) woning op 8 are. Tel daar nog eens 50k bij voor de aanleg van de tuin ( toch niet overdreve, wil je die op hetzelfde premium niveau brengen als de woning) en je zit aan +2.100k.

Ik snap het concept niet, compleet mismaakt door oncombineerbare stijlen. Een stuk van de woning lijkt uit de loire streek te komen, maar een ander stuk uit het Engelse platteland. Er klopt iets niet aan die dakpannen. Ik zou een bod uitbrengen van 850000 mocht je interesse hebben.

Zou dat wel kloppen? Dat huis ziet er kleiner uit dan dat van mij en ik heb verre van 590m². Of ze hebben kelders, zolders en garages meegeteld, en dan nog lijkt het me optimistisch.
Op streetview zie je ook dat het echt geen zo'n groot huis is. Zeer mooi, dat wel.

Ik heb een stuk(je) bouwgrond geërfd vorig jaar. Wat zouden jullie doen? Zelf bouwen of die bouwgrond verkopen om een nieuwbouwwoning kopen waar indien nodig nog aanpassingen kunnen gedaan worden voor de bouw begint.

Terug
Bovenaan