Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
  1. Gemiddeld gezien is Limburg de minst-betalende Vlaamse provincie (gevolgd door W-VL)
Die verschillen zijn toch relatief klein, zeker als je ziet hoeveel belasting er nog op wordt geheven op een brutoloon. De verschillen qua vastgoedprijzen staan daar niet echt mee in verhouding lijkt me. Ik vraag me ook af in welke mate die regionale loonsverschillen nog overeind gaan blijven naarmate homeworking en digitaal werken gaan toenemen in de toekomst.

Die verschillen zijn toch relatief klein, zeker als je ziet hoeveel belasting er nog op wordt geheven op een brutoloon. De verschillen qua vastgoedprijzen staan daar niet echt mee in verhouding lijkt me. Ik vraag me ook af in welke mate die regionale loonsverschillen nog overeind gaan blijven naarmate homeworking en digitaal werken gaan toenemen in de toekomst.
Het zijn ook maar gemiddelden met als grote uitschieter Brussel. Daarom dat ik er in mijn andere post ook de pendeltijden naar Brussel bij betrokken heb en in die post ook over mobiliteit in't algemeen sprak. Dat heeft ook een impact. Buiten grotere steden met dus meer lokale werkgelegenheid in de buurt, sta je ook makkelijker in Brussel; zowel via OV als met de wagen.

Wat de evolutie van loonsverschillen gaat zijn, is moeilijk in te schatten. Dat artikel ging over de standplaats van de werkgever, niet de woonplaats van de werknemer. En als men kijkt naar steden en Brussel is er statistisch gezien gewoon meer aanbod aan hoogopgeleide jobs. Dat gaat niet veranderen. Want je kan niet elke functie van thuis uitvoeren en er is een reden dat die bedrijven nog steeds het liefst centraal hun kantoor hebben.
Voor niet-kantoorjobs en kantoorjobs die enkel op locatie kunnen uitgevoerd worden, zal er denk ik weinig tot niets veranderen. Voor jobs die wel via telewerken uitgevoerd gaan worden, zal dit mogelijks een omgekeerd effect hebben. Dat men, indien men meerdere kantoren heeft, enkel die in steden gaat behouden en de satelietwerkplekken gaat afbouwen. Wat dit verschil (voor die jobs, dewelke meestal beter betaald zijn) enkel gaat vergroten in steden en de gemiddelden omhoog gaat trekken dan.

Hebben we het over dezelfde westkust als dit? En ik vind er genoeg in dit prijssegment hoor...

En ja, locatie betekent niet enkel werkgelegendheid hé. Daar betaal je voor de kust. Trekt dan ook een ander publiek aan. Maar het is wel de locatie die mee de prijs bepaalt.
Dat is echt een schijt locatie, ik heb het over een gezinswoning op 600m2 grond en 3/4 slaapkamers in een leuke buurt. Zo iets bv.

Hier is het toch wel een povere verloning, minder verlof en minder extralegale voordelen, beperkte doorgroei. Telewerk doet mensen inderdaad verder solliciteren, onlangs bij een klant in Oostduinkerke die gewoon in Zaventem werkte, die afstand wil je geen 2 keer per week pendelen.

Dat is echt een schijt locatie, ik heb het over een gezinswoning op 600m2 grond en 3/4 slaapkamers in een leuke buurt. Zo iets bv.

Hahahahaha.
Groot verschil met wat je eerst zei:
Zelf gezinswoningen gaan vlot over de 500000.

OB, 200m² bewoonbaar oppervlakte, 600m² grondoppervlakte met zicht op de velden, 4 slaapkamers & 3 badkamers,
Dat is een relatief normale prijs dan, ongeacht de gemeente waar dit zich in bevindt :p Misschien iets duurder wegens kustgemeente, maar nu ook niet dat het zo ver boven andere locaties uitschiet. Zal meer met de specifieke locatie binnen de gemeente te maken hebben (wat @TomasMore hierboven ook zegt, en wat jij dus "een leuke buurt" noemt).

Hahahahaha.
Groot verschil met wat je eerst zei:

OB, 200m² bewoonbaar oppervlakte, 600m² grondoppervlakte met zicht op de velden, 4 slaapkamers & 3 badkamers,
Dat is een relatief normale prijs dan, ongeacht de gemeente waar dit zich in bevindt :p Misschien iets duurder wegens kustgemeente, maar nu ook niet dat het zo ver boven andere locaties uitschiet. Zal meer met de specifieke locatie binnen de gemeente te maken hebben (wat @TomasMore hierboven ook zegt, en wat jij dus "een leuke buurt" noemt).
De woning is 40 jaar oud en lap en tap als ik naar de foto's kijk...

De woning is 40 jaar oud en lap en tap als ik naar de foto's kijk...
En? Wat is uw punt dat mijn argumenten ontkracht?

En? Wat is uw punt dat mijn argumenten ontkracht?
Ik vind dat toch geen normale prijs meer, daar is op 5 jaar tijd zeker 125 bij gekomen en ik vond de prijzen toen al hoog ! Ter info ik heb nu al die een woning met 3 kamers en 2 badkamers op kleine 600m2, enkel geen 200m2, rare indeling en beperkt volume door noordboomdak. Ik betaalde maar 215K in een deftige buurt.

Ik vind dat toch geen normale prijs meer, daar is op 5 jaar tijd zeker 125 bij gekomen en ik vond de prijzen toen al hoog ! Ter info ik heb nu al die een woning met 3 kamers en 2 badkamers op kleine 600m2, enkel geen 200m2, rare indeling en beperkt volume door noordboomdak. Ik betaalde maar 215K in een deftige buurt.
Maar wat heeft dat te maken met de discussie over locatie? Dat is de algemene trend van vastgoedprijzen.

En je zegt het zelf al, minder bewoonbaar oppervlakte; rare indeling, beperkt volume, ...
En je vermeld ook niet wanneer je hiervoor €215k betaald hebt. Dat zal wel geen 5j geleden zijn tenzij er nog dingen zijn (buiten de opgesomde dingen) die de prijs omlaag getrokken hebben.

Als je appels met peren gaat vergelijken, en nu met het verleden; ja dan gaat die vergelijking natuurlijk niet op...

Om nog maar te zwijgen dat je de Westkust als "geen dure toplocatie" omschrijft, terwijl je er dan wel net de duurste gemeente gaat uitpikken (wat duidelijk aanduidt dat locatie daar ook een belangrijke rol speelt):

Maar wat heeft dat te maken met de discussie over locatie? Dat is de algemene trend van vastgoedprijzen.

En je zegt het zelf al, minder bewoonbaar oppervlakte; rare indeling, beperkt volume, ...
En je vermeld ook niet wanneer je hiervoor €215k betaald hebt. Dat zal wel geen 5j geleden zijn tenzij er nog dingen zijn (buiten de opgesomde dingen) die de prijs omlaag getrokken hebben.

Als je appels met peren gaat vergelijken, en nu met het verleden; ja dan gaat die vergelijking natuurlijk niet op...

Om nog maar te zwijgen dat je de Westkust als "geen dure toplocatie" omschrijft, terwijl je er dan wel net de duurste gemeente gaat uitpikken (wat duidelijk aanduidt dat locatie daar ook een belangrijke rol speelt):
Mijn punt is dat de prijzen duur zijn in verhouding tot de lonen in de regio. De prijzen zijn zeer sterk gestegen , maar de lonen zijn niet mee gestegen.

Mijn punt is dat de prijzen duur zijn in verhouding tot de lonen in de regio. De prijzen zijn zeer sterk gestegen , maar de lonen zijn niet mee gestegen.
En uw punt klopt niet. Die evolutie is overal zo, niet enkel "in de regio".

Om nog maar te zwijgen dat uw uitgepikte regio vol zit van de tweedeverblijvers, dus dat de vastgoedprijzen daarom niet de regionale lonen volgen maar eerder die van de mensen die genoeg verdienen om een tweede verblijf aan te kopen... Wat dus terugvalt op: locatie maakt uit. Maar dan voor een andere reden dan elders.

Zijn er hier mensen dat mij wat info/tips kunnen geven over staalframe-bouwen? Mijn vriendin en ik denken na om toch te bouwen i.p.v nieuwe woning te kopen en willen meer info vergaren over verschillende manieren van bouwen.

Zijn er hier mensen dat mij wat info/tips kunnen geven over staalframe-bouwen? Mijn vriendin en ik denken na om toch te bouwen i.p.v nieuwe woning te kopen en willen meer info vergaren over verschillende manieren van bouwen.
Op bouwinfo had er iemand zelf zijn huis gebouwd, dat zag er uit als soort metalstud huis.

Je moet niet alleen kijken naar de lonen maar eerder naar de rente hé. De rente is hard gedaald wat enkele 100den euros kan schelen per maand.

Ik dacht dat de 3 witlijnen het duidelijk maakten dat het 2e deel van mijn post niet meer over uw quote ging maar terug in't algemeen over de gaande discussie, blijkbaar niet dus...
  • Jij hebt er gemiddelde/mediaan bijgenomen hé, terwijl je antwoordde op iemand die het had over het loon van een gelijkaardige job op verschillende locaties.
  • Zie bovenste zin, was in het algemeen en niet specifiek op jou.
  • Omdat niet iedereen een wagen heeft en jij in je voorgaande post enkel keek naar wat mensen met de wagen konden bereiken... Nogal makkelijk om te "nuanceren" als je maar naar bepaalde aspecten kijkt. Verder valt dit ook weer onder de bovenste zin en het algemene mobiliteits-aspect van die regio.
  • Heb je het artikel gelezen en de zin die ik erbij schreef (kuch, lezen wat er staat dus)? Het was een artikel als duiding omdat men bij verschillende steden/gemeenten ook de redenen opsomde waarom vastgoed daar een bepaalde waarde heeft.
  • Waar ontken ik dat vastgoed niet duurder is in de ruit? Dit zal een impact hebben net zoals een hoop andere factoren ja, maar je zal evengoed horeca-zaken in de ruit vinden die dezelfde prijzen hanteren als in Limburg.
  • We zullen dit puntje eens opsplitsen:
    • Colruyt (en andere supermarkten) hanteren bij mijn weten een uniforme prijs over gans het Belgisch grondgebied, met uitzondering de lokale price-matching.
    • KI: dit wordt bepaald op basis van locatie-onafhankelijk parameters. Als je hetzelfde huis nu zet in Ertvelde, Gent, Sint-Martens-Latem of Lanaken, als je dezelfde aangifte doet gaat dit exact hetzelfde KI krijgen. Enige verschil kunnen de gemeentelijke opcentiemen zijn voor de Onroerende Voorheffing (maar dit is ook pas mogelijk sinds 2019). Dit wordt echter nog maar in 2 gemeenten toegepast :p
    • Wat wel een verschil kan zijn, is de provincie en gemeentebelasting. Maar dat heeft niets met KI of OV te maken. Provinciebelasting in Limburg is €35 voor gezinnen, in Oost-Vlaanderen €30. Gent/Ertvelde is dus goedkoper :D
    • Gemeentebelasting is voor 2020 in Lanaken 6.9%, in Evergem (waar Ertvelde een deelgemeente van is) 7.9%. Dit is inderdaad een winst voor Lanaken ;)
    • Kan je ook staven dat vakmannen duurder zijn in dichtbevolkter gebied? Ik zou net denken dat meer competitie & minder transport net de kosten omlaag zou drijven. Maar is net zoals jou een buikgevoel.
Kijk, de originele insteek was de de gemiddeld hogere lonen niet een voldoende compensatie zijn voor een huis dat puur omwille van locatie vlotjes aan 100k meer verkocht wordt. Waarbij beide huizen in een vrij landelijke gemeente gelegen zijn, maar het ene in de Vlaamse ruit ligt en dicht bij industriële groeipoten. Het andere huis beschikt schaarsere jobkansen in de omgeving, maar niet onmogelijk, en en plus heb je de natuur in je achtertuin.
Die hoge lonen kan je ook op afgelegen plekken vinden, maar het aantal dergelijke jobs ligt tientallen keren/honderden lager dan wat je kan oprapen in Vlaamse ruit (sterke chemie, petroleum, havens, etc)
Dus we mogen toch al eens verbaasd zijn over zo'n prijsverschillen die opduiken dan?

Want een leerkracht, verpleger, boekhouder, winkelbediende, beveiliger, poetsvrouw, gemeente-arbeider, dokter, etc. hebben over heel Vlaanderen gewoonweg vergelijkbare lonen, en moeten die extra 100k ook ophoesten als ze toevallig in Ertvelde willen wonen. En dat vind ik best confronterend.

- Akkoord dat mobiliteit een heikel punt is in sommige regio's en dat je soms bijna verplicht bent tot een auto te nemen. Maar dan nog lijken Ertvelde en Lanaken mij vergelijkbare regio's qua OV (pendelen naar Brussel/Antwerpen buiten beschouwing gelaten).
- Kadastraal inkomen is berekend op de potentiële huurwaarde, en hoewel de berekeningsmethode onbekend is, lijkt de streek mij toch mee te spelen dan. Anders begrijp ik niet waarop ik voor een appartement in een centrumstad een dubbel zo groot KI heb als vrijstaande huizen met meer slaapkamers in Lanaken.
- Ivm de vakmannen: dat zal dan eerder anekdotisch bewijs zijn. Afgelopen jaar mijn badkamer gerenoveerd (5-tal offertes opgevraagd waarvan 3 rond de 20k zaten voor een simpele badkamer van 5m²) en ook aan het kijken naar een airco-installatie (offertes opgevraagd). En die offertes dan ook gedeeld met mensen die er iets van kennen of zelf dat werk doen, maar dan in regio Lanaken. Ik ga die kennissen wat airco's plaatsen nu overtuigen om de lange rit eens te doen en en dan ben ik minstens 25% beter af qua prijs en heb ik nog een beter merk qua toestel.

Je moet niet alleen kijken naar de lonen maar eerder naar de rente hé. De rente is hard gedaald wat enkele 100den euros kan schelen per maand.
Het is :

1) de rentedalingen
2) de aanwezigheid van zwart geld
3) de aanwezigheid van giften van de vorige generatie(s) (veel meer dan vroeger)
4) stijging van de lonen (15 jaar geleden verdiende je netto 1350€ als starter, nu is dat tgv de verschillende extralegale voordelen, de niet budgettair gedekte taxshift en dergelijke relatief vlot 1800€ netto) voor hogere profielen
5) afschaffing woonbonus (uitgesmeerd principe) naar een reductie in de registratierechten. Men is gewend tgv de woonbonus aan een afbetaling van 1200 - 1400€ als koppel (en vergelijkt die bedragen ook met een huurkost). Dat voelt niet als zoveel aan en dat was vroeger geen echt probleem dus nu ook wel niet (gaat men vanuit, of krijgt men te horen). Dus die afbetalingsprincipes worden gewoon meegenomen in de huidige omstandigheid. Maar iets wat 2 jaar geleden 450k koste met zo'n afbetaling na allerlei kosten kost nu nog maar 422k dus de vraagprijs kan met grofweg 18k opgetrokken worden. Want ja iets dat in zijn geheel 2 j geleden 450k waard was, is dat nu nog altijd hé. (bedragen zijn assumpties - ben te lui om echte voorbeelden te zoeken die uitgerekend kloppen).
6) de tendens van de huidige tijd dat jongeren langer bij mama casa wonen. Met die verhoogde lonen kan men stellen dat als elk koppel dit 5 - 6 j doet dat ze hiermee tot wel 200k aan de kant kunnen zetten (optimale omstandigheden, niets afgeven, geen gat in de hand, ouders die dit toestaan, etc...).
7)... (iets dat ik vergeten ben :p)

Kijk, de originele insteek was de de gemiddeld hogere lonen niet een voldoende compensatie zijn voor een huis dat puur omwille van locatie vlotjes aan 100k meer verkocht wordt. Waarbij beide huizen in een vrij landelijke gemeente gelegen zijn, maar het ene in de Vlaamse ruit ligt en dicht bij industriële groeipoten. Het andere huis beschikt schaarsere jobkansen in de omgeving, maar niet onmogelijk, en en plus heb je de natuur in je achtertuin.
Die hoge lonen kan je ook op afgelegen plekken vinden, maar het aantal dergelijke jobs ligt tientallen keren/honderden lager dan wat je kan oprapen in Vlaamse ruit (sterke chemie, petroleum, havens, etc)
Dus we mogen toch al eens verbaasd zijn over zo'n prijsverschillen die opduiken dan?

Want een leerkracht, verpleger, boekhouder, winkelbediende, beveiliger, poetsvrouw, gemeente-arbeider, dokter, etc. hebben over heel Vlaanderen gewoonweg vergelijkbare lonen, en moeten die extra 100k ook ophoesten als ze toevallig in Ertvelde willen wonen. En dat vind ik best confronterend.
Confronterend maar niet raar. Is een logisch maatschappelijk gevolg. Iets wat @Chauffagist ook niet echt snapt denk ik...
Volgende dingen vind ik maatschappelijk de logica zelve:
  • Havengebied en industriegebied gaan meer arbeiders aantrekken. Daarom niet slechter betaald, want die kunnen ook poen scheppen in shiften of bepaalde sectoren (bv petrochemie).
  • Steden trekken vooral jongeren aan.
  • Speciaal geval zijn dan nog universiteit-steden. Die trekken hoogopgeleide jongeren aan die na hun studies blijven plakken + opbrengsteneigendommen (koten) trekken de prijzen ook omhoog.
  • Eens de jongeren in steden een partner en kinderen hebben, is er een groot deel dat buiten de steden trekt. En die zitten dan meestal verder in hun loopbaan met een hoger inkomen. Dat zie je mooi in bepaalde randgemeenten; denk Schoten, Sint-Martens-Latem, Meise, ...
  • Je hebt dan natuurlijk ook de randgemeenten die bij industrie/haven zitten, die zijn dan weer niet meer zo aantrekkelijk want is zowat het negatieve van beide.
  • Plaatsen met unieke kenmerken (denk bv. de kust) trekken dan weer bejaarden en tweedeverblijvers aan, wat ook weer de kost omhoog trekt.
En zo heb je tal van locatie-gebonden factoren die een impact hebben op vastgoedprijs.
Is het eerlijk? Nee, eigenlijk niet.
Maar ben ik er verbaasd over? Nee, zeker niet ;)
- Akkoord dat mobiliteit een heikel punt is in sommige regio's en dat je soms bijna verplicht bent tot een auto te nemen. Maar dan nog lijken Ertvelde en Lanaken mij vergelijkbare regio's qua OV (pendelen naar Brussel/Antwerpen buiten beschouwing gelaten).
- Kadastraal inkomen is berekend op de potentiële huurwaarde, en hoewel de berekeningsmethode onbekend is, lijkt de streek mij toch mee te spelen dan. Anders begrijp ik niet waarop ik voor een appartement in een centrumstad een dubbel zo groot KI heb als vrijstaande huizen met meer slaapkamers in Lanaken.
- Ivm de vakmannen: dat zal dan eerder anekdotisch bewijs zijn. Afgelopen jaar mijn badkamer gerenoveerd (5-tal offertes opgevraagd waarvan 3 rond de 20k zaten voor een simpele badkamer van 5m²) en ook aan het kijken naar een airco-installatie (offertes opgevraagd). En die offertes dan ook gedeeld met mensen die er iets van kennen of zelf dat werk doen, maar dan in regio Lanaken. Ik ga die kennissen wat airco's plaatsen nu overtuigen om de lange rit eens te doen en en dan ben ik minstens 25% beter af qua prijs en heb ik nog een beter merk qua toestel.
  • Zie mijn vergelijking eerder in de thread, nee toch niet.
  • KI-berekening hangt idd af van de ambtenaar die de waardebepaling doet. Maar zover bekend zijn er geen locatie-gebonden factoren. Maar je kan niet zomaar een app in een stad vergelijken met een vrijstaand huis in een gemeente. Hangt af van bepaalde factoren zoals bouwjaar, type vastgoed en andere dingen. Dit appartement in Lanaken (van 72m², €130k, BJ 1986) heeft ook een hoger KI dan deze vrijstaande woning in Lanaken (380 m² bewoonbaar, €439k, BJ 1990). Appartementen hebben quasi altijd en overal een hoger KI dan vrijstaande woningen...
  • En ik heb ook anekdotisch bewijs: ik heb mijn zonnepanelen laten plaatsen door een bedrijf in een stad 50km van hier omdat het ook 20% goedkoper uitkwam (incl aanrijkosten) dan de 2 vakmannen hier in de ruime omgeving. Die hadden een onderlinge overeenkomst denk ik, want offerte voor dezelfde panelen + omvormer was quasi gelijk :p

Confronterend maar niet raar. Is een logisch maatschappelijk gevolg. Iets wat @Chauffagist ook niet echt snapt denk ik...
Volgende dingen vind ik maatschappelijk de logica zelve:
  • knip
Ik ben vrijwel helemaal akkoord hoor. Maar als niet-kenner van de Ertvelde streek valt het wel enorm op:
- Ertvelde: 20km tot Gent, 40km tot Antwerpen
- Pakweg Tienen/Hoegaarden: 20km tot Leuven, 40km tot Brussel

Quasi gelijke afstand tot bijna vergelijkbare steden, met goede OV-verbinding en autosnelweg. Maar het lijkt dat Ertvelde dan significant de duurdere streek van de 2 is. En dat blijf ik ietwat raar vinden (zonder daar een waardeoordeel over te geven).

Ik ben vrijwel helemaal akkoord hoor. Maar als niet-kenner van de Ertvelde streek valt het wel enorm op:
- Ertvelde: 20km tot Gent, 40km tot Antwerpen
- Pakweg Tienen/Hoegaarden: 20km tot Leuven, 40km tot Brussel

Quasi gelijke afstand tot bijna vergelijkbare steden, met goede OV-verbinding en autosnelweg. Maar het lijkt dat Ertvelde dan significant de duurdere streek van de 2 is. En dat blijf ik ietwat raar vinden (zonder daar een waardeoordeel over te geven).
Maar er zijn nog tal van factoren die zullen meespelen (en dan heb ik het niet over de marginale driehoek :p). Zo kan je Leuven en Gent niet vergelijken.
Verder zijn voor open bebouwing de gemiddelde prijzen (jaja, gemiddelden, ik weet het. Maar imho een betere vergelijking dan dingen die cherry-picked worden.) in Ertvelde (Evergem dus, want is een deelgemeente ervan) €320k. In Hoegaarden is dit €330k en in Tienen is dit €320k. Allemaal volgens statbel. Dus is ook geen verschil hé.

Terug
Bovenaan