Ik dacht dat de 3 witlijnen het duidelijk maakten dat het 2e deel van mijn post niet meer over uw quote ging maar terug in't algemeen over de gaande discussie, blijkbaar niet dus...
- Jij hebt er gemiddelde/mediaan bijgenomen hé, terwijl je antwoordde op iemand die het had over het loon van een gelijkaardige job op verschillende locaties.
- Zie bovenste zin, was in het algemeen en niet specifiek op jou.
- Omdat niet iedereen een wagen heeft en jij in je voorgaande post enkel keek naar wat mensen met de wagen konden bereiken... Nogal makkelijk om te "nuanceren" als je maar naar bepaalde aspecten kijkt. Verder valt dit ook weer onder de bovenste zin en het algemene mobiliteits-aspect van die regio.
- Heb je het artikel gelezen en de zin die ik erbij schreef (kuch, lezen wat er staat dus)? Het was een artikel als duiding omdat men bij verschillende steden/gemeenten ook de redenen opsomde waarom vastgoed daar een bepaalde waarde heeft.
- Waar ontken ik dat vastgoed niet duurder is in de ruit? Dit zal een impact hebben net zoals een hoop andere factoren ja, maar je zal evengoed horeca-zaken in de ruit vinden die dezelfde prijzen hanteren als in Limburg.
- We zullen dit puntje eens opsplitsen:
- Colruyt (en andere supermarkten) hanteren bij mijn weten een uniforme prijs over gans het Belgisch grondgebied, met uitzondering de lokale price-matching.
- KI: dit wordt bepaald op basis van locatie-onafhankelijk parameters. Als je hetzelfde huis nu zet in Ertvelde, Gent, Sint-Martens-Latem of Lanaken, als je dezelfde aangifte doet gaat dit exact hetzelfde KI krijgen. Enige verschil kunnen de gemeentelijke opcentiemen zijn voor de Onroerende Voorheffing (maar dit is ook pas mogelijk sinds 2019). Dit wordt echter nog maar in 2 gemeenten toegepast

- Wat wel een verschil kan zijn, is de provincie en gemeentebelasting. Maar dat heeft niets met KI of OV te maken. Provinciebelasting in Limburg is €35 voor gezinnen, in Oost-Vlaanderen €30. Gent/Ertvelde is dus goedkoper

- Gemeentebelasting is voor 2020 in Lanaken 6.9%, in Evergem (waar Ertvelde een deelgemeente van is) 7.9%. Dit is inderdaad een winst voor Lanaken

- Kan je ook staven dat vakmannen duurder zijn in dichtbevolkter gebied? Ik zou net denken dat meer competitie & minder transport net de kosten omlaag zou drijven. Maar is net zoals jou een buikgevoel.
Kijk, de originele insteek was de de gemiddeld hogere lonen niet een voldoende compensatie zijn voor een huis dat puur omwille van locatie vlotjes aan 100k meer verkocht wordt. Waarbij beide huizen in een vrij landelijke gemeente gelegen zijn, maar het ene in de Vlaamse ruit ligt en dicht bij industriële groeipoten. Het andere huis beschikt schaarsere jobkansen in de omgeving, maar niet onmogelijk, en en plus heb je de natuur in je achtertuin.
Die hoge lonen kan je ook op afgelegen plekken vinden, maar het aantal dergelijke jobs ligt tientallen keren/honderden lager dan wat je kan oprapen in Vlaamse ruit (sterke chemie, petroleum, havens, etc)
Dus we mogen toch al eens verbaasd zijn over zo'n prijsverschillen die opduiken dan?
Want een leerkracht, verpleger, boekhouder, winkelbediende, beveiliger, poetsvrouw, gemeente-arbeider, dokter, etc. hebben over heel Vlaanderen gewoonweg vergelijkbare lonen, en moeten die extra 100k ook ophoesten als ze toevallig in Ertvelde willen wonen. En dat vind ik best confronterend.
- Akkoord dat mobiliteit een heikel punt is in sommige regio's en dat je soms bijna verplicht bent tot een auto te nemen. Maar dan nog lijken Ertvelde en Lanaken mij vergelijkbare regio's qua OV (pendelen naar Brussel/Antwerpen buiten beschouwing gelaten).
- Kadastraal inkomen is berekend op de potentiële huurwaarde, en hoewel de berekeningsmethode onbekend is, lijkt de streek mij toch mee te spelen dan. Anders begrijp ik niet waarop ik voor een appartement in een centrumstad een dubbel zo groot KI heb als vrijstaande huizen met meer slaapkamers in Lanaken.
- Ivm de vakmannen: dat zal dan eerder anekdotisch bewijs zijn. Afgelopen jaar mijn badkamer gerenoveerd (5-tal offertes opgevraagd waarvan 3 rond de 20k zaten voor een simpele badkamer van 5m²) en ook aan het kijken naar een airco-installatie (offertes opgevraagd). En die offertes dan ook gedeeld met mensen die er iets van kennen of zelf dat werk doen, maar dan in regio Lanaken. Ik ga die kennissen wat airco's plaatsen nu overtuigen om de lange rit eens te doen en en dan ben ik minstens 25% beter af qua prijs en heb ik nog een beter merk qua toestel.