House of the Dragon

Het blijft goed maar toch jammer van de rotvaart imo.

Laena Valeryion en Ser Harwin... We hardly knew ye! Die zijn 10 jaar alles betekenend geweest in het leven van Daemon en Rhaenyra. Het zijn de ouders van een legertje potentiële troon opvolgers. En toch. Voor ons niet meer dan een voetnoet die amper in beeld kwamen. Ik heb dat gevoel jammer genoeg bij alle kills tot nu, Daemons ex, die krabben koning, het lief van rhaenyra hare vent, ... die hun dood maakt niet echt veel indruk want ze sterven al nog voor je ze leert kennen. Ik hoop dat ze niet gewoon blijven timejumpen naar het volgende grote event en de karakters nu wat meer laten ademen.

Het blijft goed maar toch jammer van de rotvaart imo.

Laena Valeryion en Ser Harwin... We hardly knew ye! Die zijn 10 jaar alles betekenend geweest in het leven van Daemon en Rhaenyra. Het zijn de ouders van een legertje potentiële troon opvolgers. En toch. Voor ons niet meer dan een voetnoet die amper in beeld kwamen. Ik heb dat gevoel jammer genoeg bij alle kills tot nu, Daemons ex, die krabben koning, het lief van rhaenyra hare vent, ... die hun dood maakt niet echt veel indruk want ze sterven al nog voor je ze leert kennen. Ik hoop dat ze niet gewoon blijven timejumpen naar het volgende grote event en de karakters nu wat meer laten ademen.
Akkoord met jouw spoiler, er zijn al zoveel doden gevallen die eigenlijk een veel diepere uitwerking zouden moeten hebben gekregen.

The night is long and I am impotent
Mijn vrouwe wil men dochter vermoorden maar ik heb toch nekeer iets luider gezegd dat het niet mag ha! T' zal dat wicht leren
Het gaat veeeeeeeeel te snel. Waar is de character development. Die kinders, hoe komen die tot hun zijn?

Ok, deze aflevering was de eerste keer dat ik ook echt het gevoel had dat het veel te snel ging. We hebben echt geen tijd om ons te hechten aan personages op deze manier, snap niet goed waarom ze zo gehaast zijn... Hoeveel seizoenen zijn er gepland?

Hoeveel seizoenen zijn er gepland?
3 of 4 seizoenen begreep ik. Het eerste seizoen moet die 30 jaar "achtergrond" door nemen dus ze nemen hier en daar een shortcut.

Het is moeilijk om character development goed uit de doeken te doen als je die decennia in 10 afleveringen perst.

Volgens een aantal boekenlezers moet je je evenwel geen zorgen maken, alles wat je nu ziet is maar een voorspel. Alles wat nu rushed lijkt is in het grotere plaatje onbelangrijk. Ik vind dat makkelijker te zeggen als je de paragrafen naast je kan leggen en zo mee volgen, voor niet-boekenlezers zijn er onduidelijke sprongen in het huidige verhaal.

3 of 4 seizoenen begreep ik. Het eerste seizoen moet die 30 jaar "achtergrond" door nemen dus ze nemen hier en daar een shortcut.

Het is moeilijk om character development goed uit de doeken te doen als je die decennia in 10 afleveringen perst.

Volgens een aantal boekenlezers moet je je evenwel geen zorgen maken, alles wat je nu ziet is maar een voorspel. Alles wat nu rushed lijkt is in het grotere plaatje onbelangrijk. Ik vind dat makkelijker te zeggen als je de paragrafen naast je kan leggen en zo mee volgen, voor niet-boekenlezers zijn er onduidelijke sprongen in het huidige verhaal.
Ah ok interessant. Ja het is iets dat niet veel series durven langs de andere kant, 1 seizoen lang 'voorspel', dus gewaagd maar misschien is de pay off wel des te beter!

Amai dat is nu eens als een sneltrein voorbij gegaan 😅.

Vind het persoonlijk iets te snel de laatste 2 afleveringen.
Vorige aflevering is die relatie tussen Daemon en zijn vrouw te snel gedaan dat we er iets om zouden geven en dat nu die kinderen opeens zo tekeer gaan tegen elkaar is nogal sterk. Ik bedoel, ok ze hebben eens gelachen door hem een varken te geven maar how man, diene Aemon ging er toch wel los over. Ik begrijp ook niet goed dat Rhaenyra toch Daemon blijkt te willen… Ik bedoel, ze hadden dat puberale gedrag als ze jong was maar ik had de indruk dat het bij wat rebels zijn hoorde. Om dan nu opeens Daemon te willen en te vertellen hoe ze hem gemist heeft vond ik wat vreemd.

Je hebt sterk het gevoel dat ze ergens willen geraken voor het einde van het seizoen ten koste van character development. Terwijl het einde van deze aflevering eigenlijk perfect het seizoenseinde had kunnen zijn, en dat had je tijd gehad alles wat beter op te zetten.

Dus hoewel het een heftige aflevering was waar veel gebeurde vond ik het eigenlijk 1 van de mindere afleveringen.

Ook was er iets serieus mis met de donkere scènes.

Laatst bewerkt:
Die draak, twas precies vorige aflevering al voorspeld

kcCkW4m.jpg

Fantastische aflevering, in één (begrafenis)scene zonder dialoog zit meer verhaal en leer je meer over bepaalde personages dan in een hele aflevering van een andere fantasy serie die momenteel loopt, en ondanks dat het "maar" een verhaal rond één begrafenis is, is élke scene relevant, gaat het verhaal vooruit en zie je duidelijk dat de dans der draken gaat beginnen...

De scenes met Vhagar waren ook fenomenaal. Duidelijk een draak van een ander caliber dan Daeneryes haar draken.

Tof ook dat ze in tegenstelling tot de boeken:
Laenor laten leven. Al is dat wel iets moeilijker uit te leggen, met betrekking tot zijn draak maar goed...
Ik vond het racebenden van de Velaryons in deze eigenlijk een meerwaarde, in tegenstelling tot de boeken is het nu écht wel overduidelijk dat de kinderen van Rhaenyra bastaards zijn, daar waar in de boeken nog redelijke twijfel mogelijk was: want Rhaenys de moeder van Laenor had daarin zwart haar, en biologische kenmerken slaan al eens een generatie over... maar met de kinderen van Laena en Daemon enerzijds en de kinderen van Rhaenyra en zogezegd Laenor anderzijds... tja, na meerdere kinderen is dat géén toeval meer natuurlijk.

Ook aangenaam verrast dat de tijdssprongen effectief goed werken, daar had ik nog het meeste schrik voor, maar veel tijdssprongen resten ons denk ik niet meer...

Ik krijg hier zowaar een beetje backflashes naar de laatste seizoenen van GoT. Veel te gerushed en bij momenten veel te donker. 😅

Kidding, zo erg is het zeker niet maar het begint er echt wel over te gaan hoe snel ze over alles heen gaan.
De moment dat Rhaenyra daar begint te vrijen met Daemon begin je al te denken wat voor gevolgen dat kan hebben maar dat is echt van cut naar cut; plotting, kill husband, marriage to daemon. Het voelt echt alsof ze oppervlakkig vakjes aan het afvinken zijn van gebeurtenissen waar dan alles van karakter ontwikkeling voor moet wijken.

Dat dat voorspel maar snel gedaan is dat we aan de main course kunnen beginnen.

<20 miljoen per episode...

Ik vind dat veel mensen er nogal licht over gaan hoe extreem cheap / slecht die "nachtfilter" eruit zag. Online leest ge dan dat het een "artistieke keuze is" en dat ze bij HBO geleerd hebben om efficiënter deze show te produceren.

Dit schreeuwt "de draak animeren kost ons pakken geld, dus laten we het zeker 's nachts doen zodat we minder werk hebben... Maar niet EFFECTIEF 's nachts hé zot! Film gewoon overdag en plak er een shitty filter over!"

Ik vond het zeer afleidend dus.

Rhaenyra die daar afkomt van "bro... Let's bang, they'll never dispute BOTH our weird hairdos"
Voelt een beetje bij de haren getrokken. Ze hebben her en der wat gekeuveld en 1.5x seks gehad... Geeft me "male protag & female protag dus ze moeten logischer wijze een koppel worden". De schermutselingen tussen de kinderen en de volwassenen was wel interessant en het voelt

Moeilijk is het allicht wel, maar van een HBO-serie had ik eerlijk beter verwacht. Zelfs al wordt het nu een van de beste HBO-series à la Sopranos of Wire, dan gaan we met dit seizoen 1 zitten met het ongelijke tempo en daarna 3 kaskrakers? Beetje triestig nalatenschap.

Ik vind het nu al zo een doodzonde dat GoT nooit zo positief kan herinnerd worden owv de dip(in een ravijn) in kwaliteit met de laatste seizoenen. Niet dat het simpel is hé, maar begin en eindig uw verhaal sterk. GoT start fenomenaal en eindigt miserabel. HotD begint "ok" en we houden ons vast aan het idee dat het fenomenaal zal zijn in het midden en einde. :D

Ik krijg hier zowaar een beetje backflashes naar de laatste seizoenen van GoT. Veel te gerushed en bij momenten veel te donker. 😅

Kidding, zo erg is het zeker niet maar het begint er echt wel over te gaan hoe snel ze over alles heen gaan.
De moment dat Rhaenyra daar begint te vrijen met Daemon begin je al te denken wat voor gevolgen dat kan hebben maar dat is echt van cut naar cut; plotting, kill husband, marriage to daemon. Het voelt echt alsof ze oppervlakkig vakjes aan het afvinken zijn van gebeurtenissen waar dan alles van karakter ontwikkeling voor moet wijken.

Dat dat voorspel maar snel gedaan is dat we aan de main course kunnen beginnen.
Volledig eens met dit. Je mocht deze aflevering (zeker het laatste deel) niet teveel met je ogen knipperen... Goed dat er wat gebeurt, maar je krijgt plots als kijker weinig tijd om het op je neer te laten komen.

Ik vind dat veel mensen er nogal licht over gaan hoe extreem cheap / slecht die "nachtfilter" eruit zag. Online leest ge dan dat het een "artistieke keuze is" en dat ze bij HBO geleerd hebben om efficiënter deze show te produceren.

Wat was dat seg? Ook die scène met Alicent op die boot. Dat was eigenlijk echt niet om aan te zien :sick:

Terug
Bovenaan