Hoogbegaafdheid is zeker geen geschenk, dat beseffen we zelf maar al te goed.Just my 2 cents. Mijn zoon liep ook voor en begon zich te vervelen. School heeft toen gekozen voor verdiepen van de leerstof (of het aanreiken van leerstof die niet op school werd gegeven, bijv Russische of Chinese taal of alles over de ruimte, het milieu… net waar je kinds belangstelling naar uitgaat). Met versnellen snijd je jezelf in de vingers als kind alle stof heeft gehad en dan eigenlijk naar de vervolgopleiding zou moeten maar daar sociaal of emotioneel eigenlijk nog niet aan toe is. Met versnellen wordt school saai(er) en dan heb je kans dat de externe of interne motivatie langzaam dooft. Zie die dan maar eens weer aangezwengeld krijgen. Dat is zo vreselijk lastig. Als je kind intern gemotiveerd is, is dat het beste wat er is (externe motivatie is veel lastiger).
Overigens, waar meervoudig of hoogbegaafde kinderen veel minder of niet goed in zijn én wat vaak vergeten wordt of over het hoofd gezien zijn dingen als werkgeheugen gebruiken ipv automatiseren (bijv de tafels elke keer razend snel uitrekenen maar die niet hebben geautomatiseerd) en leren plannen & organiseren. Zoek maar eens of executieve functies (ef). Als je aan het werk moet om school enigszins bij te kunnen houden, oefen je die zaken ongewild. Het zijn ook zaken die niet expliciet maar impliciet worden aangeleerd en als er geen noodzaak is, oefen je die niet en dan leer je ze niet. En die heb je later nodig, op je vervolgstudie, op je werk etc.. en soms zie je hele slimmerds opeens niet meer bloeien… of dan doen ze opeens veel langer over een toets en scoren ze opeens zesjes (niets mis met een zes). En dit soort kinderen kan daar heel onzeker van worden en zich dom voelen. Geen kind hoort zich dom te voelen, daar bloeien ze niet van.
En als laatste, misschien leuk om wat over te lezen en zien of je je kind erin herkent: zoek eens op hoogbegaafdheid en rechter hersenhelft. Misschien herken je jezelf en je kind. Altijd leuk om te weten.
Ivm dat laatste, ik heb onlangs eens meegedaan aan een Mensa-test en kwam op 125 (dus niet hoogbegaafd, maar wel redelijk hoog), maar ik heb ook 100% afantasie. Hierdoor is dus dat idee van beelden te zien maar ze moeilijk onder woorden krijgen, totaal niet van toepassing ... Wel een combinatie die niet altijd evident is.
.
, "ooggetuigen", ...). Mijn voorbeeld zou zijn chemie les waarbij een atoom het kleinste (elementaire) element is; no. it. is. not!
. (begreep wel waarom ze dat deden maar toch)