Sorry maar dit is ietwat flauw. Natuurlijk, iedereen maakt zijn eigen keuze (en dan maar hopen dat die goed uitpakt, natuurlijk). Een kind laten testen is niet omdat je je verveelt en denkt goh, wat zal ik vandaag eens anders doen dan vogels kijken? Een kind laten testen doe je omdat er iets aan de hand is waardoor je kind niet bloeit. Het is nogal makkelijk om te zeggen dat je kind (of jijzelf) tevreden bent met de kleine en gewone dingen die het leven te bieden heeft. Dat is mooi! Eén van mijn kinderen wordt gezien als makkelijk. En dat is voornamelijk dat het gewone, niet bijzondere, voor hem vaak toereikend is om de dag door te komen. Maar wat nu als je iets nodig hebt wat niet in het aanbod van het gewone, doorsnee is? Dan ben je opeens moeilijk, vaak.
Dyslexie, dyscalculie, adhd, add, ass etc worden vaak als handicap gezien. Niemand zegt, goh doe mij eentje met ass en adhd & wat dyscalculie. Nou, doe er gelijk twee of drie, svp.
Mensen willen wel graag een hoogbegaafd kind, wat dat is bijzonder en straalt ook op jou af. Tegelijk word je een vorm van overbezorgdheid verweten of soms zelfs arrogantie als je je kind op hoogbegaafdheid laat testen. Maar eigenlijk zijn het allemaal uitersten van het leerspectrum. Al die eigenschappen hebben we nodig gehad gedurende de evolutie. Alleen is ons schoolsysteem, eigenlijk gemaakt voor het gemiddelde, doorsnee kind. Een niets-aan-de-hand-kind zeggen we dan. Heb je zo’n kind? Heerlijk! Heel veel zorgen, verdriet, onbegrip, verwijten, afgunst, vechten, dubben, zal je niet hoeven door te maken. Ja, natuurlijk wel de huis-tuin-keuken zorgen etc. Maar heb je een kind wiens leren niet binnen de bandbreedte van school valt, is het een heel ander verhaal.
Want heb je dyslexie of ben je hoogbegaafd (wat ik dus eerder een vloek dan een zegen vind) dan leer je dus anders. Wordt een kind daarin niet voorzien, welk kind ook, óók het jouwe, raakt het gedemotiveerd, stopt het met willen leren, ontwikkelt het zich niet, krijg je een depressief kind. Als dat aan de hand is, wordt er vaak verder gekeken. En dus niet, goh, doe mij eens een testje … a of b, en daarom bloeit je kind niet.
Fijn dat jij jouw kind vanalles te bieden hebt wat er makkelijk voorhanden is, dat het daarmee voort kan en gelukkig is. Ik snap dat jij dat heel gewoon vindt maar voor een deel van de mensen is dat bijzonder en zouden ze zo met je willen ruilen. Niet het kind zelf natuurlijk, maar het niets-mee-aan-het-handje deel ervan.