Dus als je nu met zo'n leerkracht die dus vrijzinnig, liberaal, gematigd-conservatief,... zit die zich houdt aan het afgesproken leerplan. Wat is dan in godsnaam het probleem?

Omdat die niet bestaan, want vanaf je vrijzinnig bent zou die hoofddoek eigenlijk geen waarde meer mogen hebben. Het feit dat zovele vertikken hem uit te doen moet toch wel een belletje doen rinkelen. Hoeveel "witte" Vlamingen ken jij die een kledingstuk of attribuut vertikken uit te doen als dit gevraagd wordt? Mijn oma die supergelovig is en wel tot 20 keer per dag bid doet ook zonder problemen haar hangertje met Jesus Fcking Christ uit om te gaan zwemmen. Laat het nu zo zot zijn dat wij nu al zwembaduren hebben waarin vrouwen met hoofddoek kunnen gaan zwemmen. Toch knap als je die integratie in werking ziet. Mijn hart smelt ervan. En enkel voordelig voor de samenleving ook he trouwens.
Maar wij zijn steeds het probleem, de racisten, de schuldigen... Zij krijgen zo weinig kansen net als nu in het onderwijs. GVD waarom kunnen wij nu eens niet gewoon hun laten doen en ons gewoon aanpassen. Zij passen hun toch al wel genoeg aan naar onze normen zeker...

Omdat die niet bestaan, want vanaf je vrijzinnig bent zou die hoofddoek eigenlijk geen waarde meer mogen hebben. Het feit dat zovele vertikken hem uit te doen moet toch wel een belletje doen rinkelen. Hoeveel "witte" Vlamingen ken jij die een kledingstuk of attribuut vertikken uit te doen als dit gevraagd wordt?
Hier staat nog een thread in Werk en Studie waar mensen zeer sterke uitspraken doen over geen short mogen dragen op het werk.
Mijn oma die supergelovig is en wel tot 20 keer per dag bid doet ook zonder problemen haar hangertje met Jesus Fcking Christ uit om te gaan zwemmen.
Ah tiens, mag je dat dan niet dragen in een zwembad? Of is dat misschien gewoon voor het gemak? Er is ook nog een klein verschil tussen een hangertje voor je bomma of een hoofddoek voor een moslima, maar soit.
Laat het nu zo zot zijn dat wij nu al zwembaduren hebben waarin vrouwen met hoofddoek kunnen gaan zwemmen. Toch knap als je die integratie in werking ziet. Mijn hart smelt ervan. En enkel voordelig voor de samenleving ook he trouwens.
Maar wij zijn steeds het probleem, de racisten, de schuldigen... Zij krijgen zo weinig kansen net als nu in het onderwijs. GVD waarom kunnen wij nu eens niet gewoon hun laten doen en ons gewoon aanpassen. Zij passen hun toch al wel genoeg aan naar onze normen zeker...
Dit vind ik gewoon gefrustreerd gebrabbel hoor, hoeveel mensen zijn hier nu al van racisme beschuldigd in deze thread?

Ah tiens, mag je dat dan niet dragen in een zwembad? Of is dat misschien gewoon voor het gemak? Er is ook nog een klein verschil tussen een hangertje voor je bomma of een hoofddoek voor een moslima, maar soit.

Waarom zou een hangertje minder waard zijn dan een hoofddoek?

Ik vraag me toch af of we de bikini ook op dezelfde manier gaan verbieden. Want dat is volgens feministen ook een symbool van onderdrukking. En de oorsprong van borsten bedekken komt uit exact dezelfde reden als een hoofddoek. Kijk naar landen zonder de klassieke godsdiensten in de geschiedenis, daar leeft dat helemaal niet als een vrouw met blote borsten rond loopt...

Ik vraag me toch af of we de bikini ook op dezelfde manier gaan verbieden. Want dat is volgens feministen ook een symbool van onderdrukking. En de oorsprong van borsten bedekken komt uit exact dezelfde reden als een hoofddoek. Kijk naar landen zonder de klassieke godsdiensten in de geschiedenis, daar leeft dat helemaal niet als een vrouw met blote borsten rond loopt...
In bikini of topless, hoewel het misschien nergens letterlijk voorgeschreven zal zijn, daar zal je als leerkracht toch ook niet moeten mee afkomen om les te geven hoor.

Wat een geweldige argumenten moet je hier toch maar lezen.

In bikini of topless, hoewel het misschien nergens letterlijk voorgeschreven zal zijn, daar zal je als leerkracht toch ook niet moeten mee afkomen om les te geven hoor.

Wat een geweldige argumenten moet je hier toch maar lezen.
Dus omdat het ons symbool is van "kuisheid", moeten we het verplichten. Maar een ander zijn symbool voor kuisheid moeten we verbieden?

Hier staat nog een thread in Werk en Studie waar mensen zeer sterke uitspraken doen over geen short mogen dragen op het werk.

Dit vind ik gewoon gefrustreerd gebrabbel hoor, hoeveel mensen zijn hier nu al van racisme beschuldigd in deze thread?

Inderdaad, hier bewijs je terug mijn punt. De betekenis of waarde die zij er aan hechten. Dus je geeft toe dat het voor hun niet zomaar een kledingstuk is en dat er dus wel hogere machten invloed op hebben. In dit geval hun religie of hun familie. Ben blij dat je deze vrouwen blijft steunen in hun onderdrukking, of het nu allah is of meneertje schrikkepeer van hierboven.

Dus omdat het ons symbool is van "kuisheid", moeten we het verplichten. Maar een ander zijn symbool voor kuisheid moeten we verbieden?
Het is al verboden voor "die ander" hoor.

En jouw argument is dat alles maar moet kunnen als we dan toch vragen om aub kleren aan te doen en niet naakt of topless voor een klas te staan? Even serieus graag.

Wat een extreem gedachtegoed. Het is niet of naakt of alles moet kunnen qua kleding.

Het is al verboden voor "die ander" hoor.

En jouw argument is dat alles maar moet kunnen als we dan toch vragen om aub kleren aan te doen en niet naakt of topless voor een klas te staan? Even serieus graag.

Wat een extreem gedachtegoed. Het is niet of naakt of alles moet kunnen qua kleding.
Nee, mijn argument is dat "wij" borsten bedekken omdat dat hier een symbool van kuisheid is. Net hetzelfde als waarom moslim vrouwen een hoofddoek dragen. Om 1 of andere random reden, linken we dat bij hun echter aan onderdrukking en moeten we het daarom maar verbieden.

Als je echter diezelfde logica dan toepast op onze normen, dan is het plots ondenkbaar om het te verbieden. 2 maten, 2 gewichten...
Waarom vinden we een boerkini wél een symbool van onderdrukking en een bikini niet?

Inderdaad, hier bewijs je terug mijn punt. De betekenis of waarde die zij er aan hechten. Dus je geeft toe dat het voor hun niet zomaar een kledingstuk is en dat er dus wel hogere machten invloed op hebben. In dit geval hun religie of hun familie. Ben blij dat je deze vrouwen blijft steunen in hun onderdrukking, of het nu allah is of meneertje schrikkepeer van hierboven.
Dus jouw punt is dat je vergelijking op niet veel slaagt. Okay dan.

En ik steun niemand in onderdrukking, bedankt voor de persoonlijke aanval. Ik heb geen sterke mening over dit issue, dat ik een symbooldossier vind om onze tijd mee te verspelen. Ik frons gewoon bij een paar van de argumenten hier.

Het is hier al een paar keer gepasseerd eigenlijk, maar wie denk je een dienst te bewijzen? De moslima die al dan niet druk voelt om een hoofddoek te dragen, en nu een job niet mag uitoefenen waarvoor ze gekwalificeerd is? Of mensen die uit gemakzucht een hoofddoek zien als symbool van fundamentalisme, en die bang zijn van indoctrinatie van de kinderen?

Hoe fundamentalistisch is een moslima opgevoed als ze mag verder studeren en les gaan geven?
Zover ik weet is er geen regel dat een katholieke of christelijke vrouw/man een hangertje moet dragen buitenshuis. Bij de hoofddoek gewoon wel, of dat nu uit de hadith komt of de geest van wat imams doet er weinig toe, lijkt me dat vele moslims dit als een verplichting zien. Dus dan de vergelijking maken dat "mijn bomma wel haar hangertje uitdoet voor het zwemmen", mja, interessant zeg.

Mijn voorbeeld was om bij symbolen de nuance tussen de onderdrukker en de onderdrukte duidelijk te maken. Jouw eigen artikel spreekt ook over een indicator van fundamentalistische stellen. En wie heeft er nu in zo'n fundamentalistisch stel niks te zeggen? Juist, de vrouw met de hoofddoek.

Een symbool als de hoofddoek is bij uitstek net een voorbeeld van hoe beide kunnen: een symbool van het dictatoriale regime in Iran dat het oplegt, en van onderdrukking voor degenen die het onvrijwillig ondergaan.

Ik sta gerust open voor onderzoek dat voor single moslima vrouwen het tegendeel bewijst. Indien niet, acht ik dit wel relevant. Of gaan we alle schuld hier weer enkel en alleen op de mannen afschuiven? De excuses in deze thread worden erger en erger... Ik dacht dat vrouwen met een hoofddoek toch ook net zelf daarvoor konden kiezen?

Maar uiteraard wordt er zoals gebruikelijk niet veel onderzoek gevoerd naar dergelijke politieke 'taboe' onderwerpen, vind er als socioloog maar eens de financiering voor aan universiteiten.

Maar zoals ik al eerder zei: ik heb ook geen cijfers nodig om te weten dat kinderen op de speelplaats met vuur te laten spelen een slecht idee is.

Dit onderzoek is allesbehalve noodzakelijk voor mijn argumentatie, die is alleen al stevig gefundeerd (pun intended) doordat het gaat over mensen/vrouwen die hun hoofddoek laten primeren op de lespraktijk.

Dus jouw punt is dat je vergelijking op niet veel slaagt. Okay dan.

En ik steun niemand in onderdrukking, bedankt voor de persoonlijke aanval. Ik heb geen sterke mening over dit issue, dat ik een symbooldossier vind om onze tijd mee te verspelen. Ik frons gewoon bij een paar van de argumenten hier.

Het is hier al een paar keer gepasseerd eigenlijk, maar wie denk je een dienst te bewijzen? De moslima die al dan niet druk voelt om een hoofddoek te dragen, en nu een job niet mag uitoefenen waarvoor ze gekwalificeerd is? Of mensen die uit gemakzucht een hoofddoek zien als symbool van fundamentalisme, en die bang zijn van indoctrinatie van de kinderen?

Het meisje in die klas die in een hoofddoek gedwongen wordt door groepsdruk, en die is op die leeftijd immens.
De homojongen die zich niet goed voelt bij een symbool van een religie, waarbij in landen waar die religie domineert, homo's aan bouwkranen opgehangen worden.
Een vrijzinnig iemand die niet zichzelf kan zijn in een klas waar de leidende figuur een symbool van orthodoxe religie draagt.

Wat leesvoer met een wel interessante opmerking:

Als een leerkracht onmogelijk afstand kan doen van de voorgeschreven hoofddoek, dan laat die zich mogelijk ook leiden door andere islamitische opvattingen over wat navolging en afkeuring verdient. Een lerares met een hoofddoek berispt twee lesbische leerlingen omdat ze aan het zoenen zijn. Doet ze dat omdat het schoolreglement dat verbiedt of omdat ze homoseksualiteit verwerpelijk vindt? Is het onredelijk van ouders om zich daar vragen over te stellen?

Jouw vraagstelling over tewerkstelling is ook inherent misleidend. Die moslima mag perfect die job wél uitoefenen: als ze een school vindt die géén probleem maakt van die hoofddoek - of hebben andere scholen en ouders, andere leerkrachten en leerlingen géén recht op keuzes? - of als ze nog éénvoudiger: binnen de schoolmuren die hoofddoek afzet. Het is ook niet dat deze situatie onbekend voor haar gaat geweest zijn voordat ze de lerarenopleiding aanvatte denk ik dan.

Ga morgen een lerarenopleiding volgen, maar laat tegelijkertijd ook een aantal zichtbare politiek getinte gezichtstattoo's zetten, scheer je haar in een mohawk, en doe nog wat piercings in de mix, en ik garandeer je dat je tewerkstellingskansen ook klein zullen zijn.
Bij een job horen eisen. Ook genoeg fabrieken/labo's waar je met juwelen niet binnen mag uit veiligheidsoverwegingen... en in al die zaken hebben de regels van een religie wat mij betreft niet meer waarde dan de geldende wetten, integendeel.

Een hele post, en dan pak jij de zin eruit die duidelijk terzijde is. Dat vind ik maar flauw. De rest van de post was duidelijk en maakte brandhout van de vorige argumenten. Punt.

Waarom is een hangertje anders? Voor het katholieke geloof is het niet belangrijk om constant een hanger te hebben. Voor moslima’s wel om de haren te bedekken.

Een hele post, en dan pak jij de zin eruit die duidelijk terzijde is. Dat vind ik maar flauw. De rest van de post was duidelijk en maakte brandhout van de vorige argumenten. Punt.

Waarom is een hangertje anders? Voor het katholieke geloof is het niet belangrijk om constant een hanger te hebben. Voor moslima’s wel om de haren te bedekken.

Brandhout? Naast dat je zelf drogredeneringen bij uitstek gebruikt en daar plots héél stil over wordt als je erop gewezen wordt, iets wat ik een héél pak flauwer vindt, is nu ook wel het evenwicht compleet zoek, laten we ééns op zoek gaan naar de rest van die hele post:

Het vetgedrukte is een verwijzing naar een hele thread in Werk en Studie? Welke rest van de post is er nog? Dwaze kritiek over frustraties over beschuldigingen van racisme, die nochtans effectief gemaakt zijn?

Brandhout? Tja, dan wordt het een warme winter voor jou en je haardvuur als jij dat vinden kan, waar er zelfs al haal ik er mijn loepje bij om op het scherm te leggen, ik er in de verste verte geen te bespeuren valt.

De korte broek in Werk & Studie is een fundamenteel andere discussie, want een korte broek is nu eens wél louter een kledingstuk en geen religieus symbool, en zelfs dan is het er één dat een werkgever inderdaad mag verbieden mits goede redenen (veiligheid, professional dress code naar externen toe) net zoals het verbieden van de hoofddoek om neutraliteit een goede reden is.

En specifiek over dat kruisje: neen, wat mij betreft mag een leerkracht in een gemeenschapsschool dat ook niet dragen voor de klas. In een katholieke school wel, maar ook daar is de directie dan nog steeds vrij (lees: vrij onderwijs) om dan wél nog hoofddeksels inclusief hoofddoeken te verbieden. Dat de hoofddoek "verplicht" zou worden door de koran/hadith en het kruisteken niet, is irrelevant, want de regels van een religie zijn ondergeschikt aan die van de staat.

De impliciete beschuldigingen van racisme worden in deze thread overigens gewoon getolereerd in de ene richting, ook al zijn ze niet van tel, en zou ik evenveel bezwaar hebben tegen blanke bekeerlingen met een hoofddoek, dan moslima's met een migratieachtergrond.
Insinuaties dat de mening van "white dudes" inferieur is, is er bijvoorbeeld één van.
Impliceren dat het kruisteken een racistisch symbool is omwille van de KKK, is een ander.

Dit goed beseffende, dat ik ondanks dat ik tegen de hoofddoek ben, op géén enkel moment zelf (eerst) de link gelegd heb naar de ergste uitwassen geassocieerd met de Islam, en daarvoor moet ik dan nog niet eens de Atlantische Oceaan over steken of 100 jaar teruggaan in de tijd zoals bij de KKK.

Brandhout? Naast dat je zelf drogredeneringen bij uitstek gebruikt en daar plots héél stil over wordt als je erop gewezen wordt, iets wat ik een héél pak flauwer vindt, is nu ook wel het evenwicht compleet zoek, laten we ééns op zoek gaan naar de rest van die hele post:
Ik ben daar stil over geworden omdat je het fout hebt voorgesteld en duidelijk niet luistert naar wat ik zeg. Dus het heeft geen zin en dan wordt het oninteressant geneuzel, waar ik voor pas. Maar dat was blijkbaar niet duidelijk.

Het vetgedrukte is een verwijzing naar een hele thread in Werk en Studie? Welke rest van de post is er nog? Dwaze kritiek over frustraties over beschuldigingen van racisme, die nochtans effectief gemaakt zijn?

Brandhout? Tja, dan wordt het een warme winter voor jou en je haardvuur als jij dat vinden kan, waar er zelfs al haal ik er mijn loepje bij om op het scherm te leggen, ik er in de verste verte geen te bespeuren valt.

De korte broek in Werk & Studie is een fundamenteel andere discussie, want een korte broek is nu eens wél louter een kledingstuk en geen religieus symbool, en zelfs dan is het er één dat een werkgever inderdaad mag verbieden mits goede redenen (veiligheid, professional dress code naar externen toe) net zoals het verbieden van de hoofddoek om neutraliteit een goede reden is.

En specifiek over dat kruisje: neen, wat mij betreft mag een leerkracht in een gemeenschapsschool dat ook niet dragen voor de klas. In een katholieke school wel, maar ook daar is de directie dan nog steeds vrij (lees: vrij onderwijs) om dan wél nog hoofddeksels inclusief hoofddoeken te verbieden. Dat de hoofddoek "verplicht" zou worden door de koran/hadith en het kruisteken niet, is irrelevant, want de regels van een religie zijn ondergeschikt aan die van de staat.

De impliciete beschuldigingen van racisme worden in deze thread overigens gewoon getolereerd in de ene richting, ook al zijn ze niet van tel, en zou ik evenveel bezwaar hebben tegen blanke bekeerlingen met een hoofddoek, dan moslima's met een migratieachtergrond.
Insinuaties dat de mening van "white dudes" inferieur is, is er bijvoorbeeld één van.
Impliceren dat het kruisteken een racistisch symbool is omwille van de KKK, is een ander.

Dit goed beseffende, dat ik ondanks dat ik tegen de hoofddoek ben, op géén enkel moment zelf (eerst) de link gelegd heb naar de ergste uitwassen geassocieerd met de Islam, en daarvoor moet ik dan nog niet eens de Atlantische Oceaan over steken of 100 jaar teruggaan in de tijd zoals bij de KKK.
Goed dat de korte broek een andere discussie is omdat het wel een gewoon kledingstuk is. Maar dan negeer je dat het een antwoord was op de vraag: welke witte Belg weigert een kledingstuk uit te laten.
Dat ís dus de discussie, alleen niet wat jij wil preken.

Wie is hier uitgemaakt voor racist omdat hij zei dat hoofddoeken niet mochten? Niemand. Dat je ervan uitgaat dat iemand met een hoofddoek geen biologie zal kunnen geven omdat ze creationist is, dát is discriminatie. Maar iets heel anders dan de eerste stelling. Het is dus de discussie, maar niet waar jij over wou preken.

Er werd nooit geïmpliceerd dat een kruisteken een racistisch symbool is. Dat was net een voorbeeld van hoe belachelijk die redenering was: sommige racisten gebruiken dat symbool, maar daardoor is het nog NIET zo dat alle dragers van dat symbool racisten zijn.

Allemaal scheve voorstellingen, ofwel omdat je het met opzet anders wil neerzetten, ofwel omdat je een beetje oogkleppen op hebt wat betreft de boodschap en sommige boodschappers. Maar raas gerust verder, ik ben er alweer verder op ingegaan dan ik wou.

Welke rest moet er zijn? Ik heb hier mijn mening al gegeven, moet ik nog wat pseudointellectuele uitspraken doen om bij de hoop te passen?
Brandhout was een uitspraak van Loser.
Verder is dit wel echt KoC pur sang: "ik vind je argumenten niet goed genoeg! De tegenstand is belachelijk!"
Ja ok, ik ben ook niet echt onder de indruk van jouw "iemand met een hoofddoek geeft door de band genomen slechter les over bepaalde topics want ik heb dat gezien".
Het punt, dat je lijkt te missen, is dat er werd gezegd dat "wij" ons wel zouden aanpassen aan allerhande regels om een job te vinden. In die thread staat zwart op wit van niet, voor iets dat gewoon een voorkeur is, dus geen godsdienstige regel.
De vraag is in hoeverre we uitdrukkingen van godsdienst toelaten als die personen voor de rest hun job doen. Jouw mening kennen we ondertussen al.
Mijn punt was dat de argumentatie rond een hangertje op niet veel slaat wegens het veel lager belang voor de gelovige, verder heb ik daar niets over te zeggen want ik kwam niet af met het hangertje van mijn bomma.
Al van in het begin ben jij hier de bij het haar getrokken argumenten aan het introduceren over hoe iemand met een hoofddoek niet goed kan lesgeven. Lijkt me verder te gaan dan wat je aanklaagt. Maar goed, zelfkritiek lijkt afwezig. Gelukkig kunnen we nog de grote intellectueel uithangen en mensen op basis van schrijffouten wegzetten als inferieur.

Neen, het zijn gewoon fundamentalisten natuurlijk.

Gelukkig kunnen we door hoofddoeken te verbieden filteren op fundamentalistische vrouwen die wel van hun omgeving een bachelor of master mochten halen en die willen lesgeven aan ongelovigen. Blij dat we dit belangrijk issue hebben opgelost, alweer een strijd gewonnen.

Op 9lives zat hier nog een vrij fundamentalistische moslim die aangaf leerkracht te zijn. Maar het was een man, dus geen probleem.

Geen fan van hoofddoeken voor de klas. Dat is een achteruitgang terug naar de tijd van de nonnen met hun driehoekige kapjes.
Het begint met de (in mijn ogen) onschuldige hoofddoek, en het gaat eindigen met het in vraag stellen of 'subtiel' minder aandacht besteden aan wetenschappelijke feiten die indruisen tegen het met de paplepel ingegoten sprookje van de man in de wolk.

In plaats van dat religie langzaamaan wegdeemstert uit onze samenleving, keert het langzaamaan terug. Een slippery slope, niets meer niets minder.

Geen fan van hoofddoeken voor de klas. Dat is een achteruitgang terug naar de tijd van de nonnen met hun driehoekige kapjes.
Het begint met de (in mijn ogen) onschuldige hoofddoek, en het gaat eindigen met het in vraag stellen of 'subtiel' minder aandacht besteden aan wetenschappelijke feiten die indruisen tegen het met de paplepel ingegoten sprookje van de man in de wolk.

In plaats van dat religie langzaamaan wegdeemstert uit onze samenleving, keert het langzaamaan terug. Een slippery slope, niets meer niets minder.
Maar mijn ouders hebben altijd les gehad van nonnen, en die hebben toch ook gewoon geleerd dat de aarde rond is en rond de zon draait?

Maar mijn ouders hebben altijd les gehad van nonnen, en die hebben toch ook gewoon geleerd dat de aarde rond is en rond de zon draait?
Mijn ouders ook. Die hebben geleerd dat God u straft als ge durft vloeken en wie weet wat nog voor gezever.

Dus nee. Liever geen religieus getinte leraars.

Terug
Bovenaan