Het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens zegt nochtans dat religie wel, gelet op enkele specifieke uitzonderingen, "speciale behandeling" (als je vrijheid van beleving speciaal kan noemen).
Als je het daarmee oneens bent, dan is al je zever over katholieke tradities ook gewoon waardeloos, want dit verdrag komt mede uit die tradities voort, alsook uit die bijna goddelijke neutraliteit die je toch wel fel aanhangt.
Het verschuilen achter "als de regels iets verbieden dan moet je die volgen" is ook een lachwekkend argument natuurlijk. Dat er een wet of reglement zus of zo zegt, maakt niet dat deze, zoals steeds eigenlijk, niet zou getoetst moet worden aan de bovenliggende (of onderliggende, het is maar hoe je je hoofd draait) wetten, afspraken en verdragen. Verdragen die me als mens toch nog een beetje hoop geven dat we ergens tussen al de random motion tussen goed en kwaad ergens in de goede richting evolueren.
Ik ben het daarmee oneens in zoverre dat dat zou moeten betekenen dat de hoofddoek in een school of op het werk, mits goede reden niet verboden kan worden, en het lijkt mij dat dat niet het geval is. België is niet het enige land waar de hoofddoek in openbare scholen verboden is, Frankrijk gaat zelfs verder. Het verbod op een hoofddoek in een openbare school lijkt mij perfect te rechtvaardigen onder "
bescherming van de rechten en vrijheden van anderen." België is natuurlijk nog een geval apart t.o.v. Frankrijk omdat we hier een groot deel vrij onderwijs hebben, dat het in principe wél zou kunnen toelaten, maar ook zij moeten hiervoor kunnen kiezen denk ik dan.
Niet alles wat uit tradities voorkomt is overigens goed, kijk maar naar de erfzonden (pun intended) van de Katholieke Kerk die de laatste decennia naar boven gekomen zijn.
Die verdragen zijn ook geen heilige teksten, maar inderdaad ze komen voort uit een katholieke/seculiere traditie en zijn daarom mogelijks niet geschikt om Europa te beschermen tegen een toenemende islamisering. Als blijkt dat het EVRM aangesterkt of aangepast moet worden om Europa te beschermen tegen een religie waar dat verdrag nooit op voorzien as, dan is dat maar zo.
Verder verwijs ik naar mijn vorige posts inzake het onderwerp. Daar is nog bitter weinig op gereageerd, en (met gevaar toch in herhaling te vallen) daar valt toch een wat beter argument te maken voor een hoofddoekenverbod in scholen dan alles wat jij al pagina's lang opdraagt.
Ik ben gestopt met reageren op het moment dat jij vroeg achter "cijfers", en ik heb daar niet voor niets de vergelijking gebruikt dat ik ook geen cijfers nodig heb over doden of gewonden wanneer je kinderen met vuur laat spelen op de speelplaats.
Voor de rest bitter weinig interesse in een pro-hoofddoeken standpunt dat enkel en alleen focust op de "rechten" van moslima's, en de impact daarvan op de rest van de samenleving lijkt te negeren, zelfs nog een stap verdergaand dan onderwijs: ook een hoofddoek voor politieagenten...
Na even terugzoeken: op één punt heb je wel gelijk, ik had gezegd dat er geen verschillende strekkingen zijn binnen de Islam, mijn gedachten op dat vlak zaten meer in de richting van 2 duidelijke groepen waarbij één groep duidelijk de hoofddoek draagt en de andere niet, maar goed, zo geformuleerd was dit uiteraard eenvoudigweg fout, zelfs al zijn 90% van de moslims soennieten.
Om nog even over het, voor mij, zij-argument inzake kwaliteit van het onderwijs, uit te weiden: als ik hoor van kennissen en collega's hoe sommige leerkrachten omspringen met hun leerstof alsook kritiek op hun soms toch wel grove foute interpretaties daarvan, heb ik daar veel meer schrik van dan dat er iemand met een hoofddoek of Jezus-kruisje voor de klas staat.
Ik heb nergens gezegd dat er voor de rest geen rotte appels in de onderwijsmand liggen, dat los je echter niet op door de kwaliteitsscreening van de appels die je in die mand erbij wilt leggen, nog te gaan afzwakken of sterker nog: appels erin gooien waarvan je weet dat dat problemen kan geven voor de rest.
De kwaliteitscontrole op naleving van leerplannen, al helemaal van specifieke vakken in het secundair, is nu reeds beperkt. Voor mijn part mag er nog héél wat gebeuren op dat vlak: vergelijkende resultaten tussen scholen gewoon openbaar maken (een groot taboe), een snellere procedure om vast benoemde leerkrachten te ontslaan, ...