Permanent rondlopen met een meter stof om je hoofd omdat het in een meer dan duizend jaar oud boek staat is extreem gedrag ja.
In zo'n absurde vereenvoudiging is alles extreem gedrag, hè.
Tonnen geld uitgeven elk jaar om een nieuwe mode te volgen is extreem gedrag. Plastische chirurgie laten uitvoeren omdat je wilt lijken op Kardashian is extreem gedrag. Met een naald in je lijf laten prikken om er een symbool op te laten zetten is extreem gedrag. Zelfs op elke wijziging van de naam van een bedrijf "woke" roepen, is extreem gedrag.

Wat maakt dat uit? Het gaat over fundamentalisme en het onvermogen om van daaruit nog je werk te doen. Dàt is wat gezegd wordt over hoofddoeken. NIet of jij het extreem vindt of niet.

In zo'n absurde vereenvoudiging is alles extreem gedrag, hè.
Tonnen geld uitgeven elk jaar om een nieuwe mode te volgen is extreem gedrag. Plastische chirurgie laten uitvoeren omdat je wilt lijken op Kardashian is extreem gedrag. Met een naald in je lijf laten prikken om er een symbool op te laten zetten is extreem gedrag. Zelfs op elke wijziging van de naam van een bedrijf "woke" roepen, is extreem gedrag.

Wat maakt dat uit? Het gaat over fundamentalisme en het onvermogen om van daaruit nog je werk te doen. Dàt is wat gezegd wordt over hoofddoeken. NIet of jij het extreem vindt of niet.

Als je een hoofdoek gaat vergelijken met "Plastische chirurgie laten uitvoeren omdat je wilt lijken op Kardashian" dan zegt dat al meer dan genoeg voor mij.

🤣

Jup in de scholen waar ik les gaf was er een hoofddeksel verbod, dus impliciet ook een pettenverbod.

Dus geen petten, hoofddoeken, keppels, kappen enzovoort
Dus een leerkracht mocht op die scholen niet binnen met een pet?

En daarnaast slaat uw punt op niks. Want in de bijbel wordt ook niks gezegd over katholieke symbolen (het woord "kerk" staat niet in de bijbel he...). Een geloof stopt niet bij de boek waarop het gebasseerd is.

Dus een leerkracht mocht op die scholen niet binnen met een pet?

En daarnaast slaat uw punt op niks. Want in de bijbel wordt ook niks gezegd over katholieke symbolen (het woord "kerk" staat niet in de bijbel he...). Een geloof stopt niet bij de boek waarop het gebasseerd is.
Iedereen petjes af aan de schoolpoort

Als je een hoofdoek gaat vergelijken met "Plastische chirurgie laten uitvoeren omdat je wilt lijken op Kardashian" dan zegt dat al meer dan genoeg voor mij.

🤣
Wat zegt dat dan precies? De rest van de post was net wel even belangrijker: dat je het hebt over "extreem gedrag", maar dat dat niet hetzelfde is als moslimfundamentalisme veronderstellen omdat je een hoofddoek ziet. En daar nog eens aan koppelen dat dat geloof de lessen zou beïnvloeden, zonder dat je daarvoor énige andere aanwijzing hebt dan je eigenlijk vooroordelen.

Ik vind het echt absurd hoeveel mensen in deze thread effectief denken dat iedereen met een hoofddoek fundamentalist is (en zelfs als dat zo is, dat daar dan nog inherent iets fout mee is). Dat is echt exact hetzelfde als deze logica:
een kruisje in uw huis is een symbool van katholicisme.
pastoors dragen een kruisbeeld (en zijn fundamentalisten)
pastoors verkrachten kinderen
iedereen die een kruisbeeld heeft, verkracht kinderen.
Fundamentalist is veel gezegd, maar ik zou zelf wel het vooroordeel hebben dat iemand met een hoofddoek dieper in haar religie zit dan de gemiddelde persoon. Het is ook wel een visueel zeer 'ingrijpend' symbool voor de meeste mensen. Veel indrukwekkender dan een klein kruisje bijvoorbeeld. Ik snap dus wel zeker dat sommige mensen vrezen dat de neutraliteit mbt de leerstof een heikel punt kan zijn. Maar goed, vooroordelen zijn er om te worden doorbroken en ik zal ook de eerste zijn om die door het raam te smijten zodra ik merk dat ik fout ben.

Zoals ik al zei : wat primeert is de inhoud. We kampen effectief met een lerarentekort, je moet creatief omgaan met dat probleem. Als iemand over de hele lijn capabel is én meegaat in alle moderne leerstof zal die hoofddoek voor die persoon in essentie geen struikelblok zijn. Als ze evolutieleer wilt aanleren op een correcte manier, dan moet je vermoedelijk niet vrezen dat ze een 'fundamentalist' is. Als men dat soort leerstof enzovoort openlijk in twijfel zou trekken, dat is veel erger dan het enkele feit van een hoofddoek te dragen.

Ik geloof ook dat meer access tot werkgelegenheden, cultuur en verbroedering enig 'fundamentalisme' net zal doen milderen. Dat gezegd zijnde, ik blijf het een heel moeilijk debat vinden. Gevoelsmatig heeft die afscheiding van religie een hoge plaats bij mij. Tegelijk kan ik ook niet beweren dat een religieus symbool per definitie iets zegt over een persoon zijn/haar capaciteiten als leerkracht. En, eveneens gevoelsmatig, is een hoofddoek mogelijks wel een onderdrukking van vrouwen in sommige gevallen, echter kan ikzelf dat niet policen voor anderen want het kan ook gerust vrijwillig gebeuren.

In de kern komt het dan neer op : Wil je religieuze symbolen resoluut weren of niet? Ik ben geneigd om toch nog 'ja' te zeggen. Maar ik zou wel eens willen zien in cijfers of we daar veel capabel potentieel personeel mee verliezen of niet. Want op een bepaald moment is het misschien wel in het algemeen belang om pragmatisch te werk te gaan.

Wat zegt dat dan precies? De rest van de post was net wel even belangrijker: dat je het hebt over "extreem gedrag", maar dat dat niet hetzelfde is als moslimfundamentalisme veronderstellen omdat je een hoofddoek ziet. En daar nog eens aan koppelen dat dat geloof de lessen zou beïnvloeden, zonder dat je daarvoor énige andere aanwijzing hebt dan je eigenlijk vooroordelen.

Zelfs de VTM voert kardashian look a likes op als freaks.

Ah, dan kunnen we misschien ook ineens diefstal toelaten.
Want ahja dat staat ook in de Bijbel dat ge niet moogt stelen.

Ja want het verbieden/verfoeien van godsdienst te gebruiken als leidraad voor gedragscode impliceert dat je voorstander bent van compleet het tegenovergestelde te doen dan wat er in de bijbel staat.

Fundamentalist is veel gezegd, maar ik zou zelf wel het vooroordeel hebben dat iemand met een hoofddoek dieper in haar religie zit dan de gemiddelde persoon. Het is ook wel een visueel zeer 'ingrijpend' symbool voor de meeste mensen. Veel indrukwekkender dan een klein kruisje bijvoorbeeld. Ik snap dus wel zeker dat sommige mensen vrezen dat de neutraliteit mbt de leerstof een heikel punt kan zijn. Maar goed, vooroordelen zijn er om te worden doorbroken en ik zal ook de eerste zijn om die door het raam te smijten zodra ik merk dat ik fout ben.

Zoals ik al zei : wat primeert is de inhoud. We kampen effectief met een lerarentekort, je moet creatief omgaan met dat probleem. Als iemand over de hele lijn capabel is én meegaat in alle moderne leerstof zal die hoofddoek voor die persoon in essentie geen struikelblok zijn. Als ze evolutieleer wilt aanleren op een correcte manier, dan moet je vermoedelijk niet vrezen dat ze een 'fundamentalist' is. Als men dat soort leerstof enzovoort openlijk in twijfel zou trekken, dat is veel erger dan het enkele feit van een hoofddoek te dragen.

Ik geloof ook dat meer access tot werkgelegenheden, cultuur en verbroedering enig 'fundamentalisme' net zal doen milderen. Dat gezegd zijnde, ik blijf het een heel moeilijk debat vinden. Gevoelsmatig heeft die afscheiding van religie een hoge plaats bij mij. Tegelijk kan ik ook niet beweren dat een religieus symbool per definitie iets zegt over een persoon zijn/haar capaciteiten als leerkracht. En, eveneens gevoelsmatig, is een hoofddoek mogelijks wel een onderdrukking van vrouwen in sommige gevallen, echter kan ikzelf dat niet policen voor anderen want het kan ook gerust vrijwillig gebeuren.

In de kern komt het dan neer op : Wil je religieuze symbolen resoluut weren of niet? Ik ben geneigd om toch nog 'ja' te zeggen. Maar ik zou wel eens willen zien in cijfers of we daar veel capabel potentieel personeel mee verliezen of niet. Want op een bepaald moment is het misschien wel in het algemeen belang om pragmatisch te werk te gaan.
Maar daar kan ik mij in vinden hoor. Alleen ben ik zelf van mening "iedereen krijgt een kans", als blijkt dat die persoon de les niet goed geeft, dan ontsla je ze. En dus niet op voorhand op basis van een symbool dat toevallig ook door fundamentalisten gedragen wordt al gaan discrimineren.

Sowieso is het een totaal non-argument, want er zijn veel zaken die leerkrachten wel mogen en leerlingen niet. Daarnaast zijn er ook genoeg scholen waar hoofddoeken wél zijn toegelaten (en dat zijn heus geen fundamentalistische koranscholen), en is hier ook niemand die langs de ene kant zegt dat leerkrachten het wel mogen, maar er wel tegen is dat leerlingen het zouden mogen. Dus ik snap niet wat dat ertoe doet.

Uiteraard dat laatste. Jij kunt die swastika wel dragen omdat je het mooi vindt, of voor de verwijzing naar het hindoeïsme, maar het is niet raar dat de school of je werkgever het niet zou toelaten. De hoofddoek is echter wel iets anders en is helemaal niet zo duidelijk afgelijnd. Het is niet omdat tien of zelfs tienduizenden mensen denken aan fundamentalisme als ze dat zien, de miljoenen anderen die gewoon denken aan vroomheid ineens niet meer tellen. De engst mogelijke definitie eraan geven vanuit vooroordelen en die dan projecteren op alle individuen, dat vind ik geen eerlijke manier van werken.
Anderzijds vind ik dan de stelling "het is gewoon een teken van vroomheid" de problematiek van de hoofddoek erg minimaliseren. Tussen beide uitersten zijn veel nuances mogelijk en ik vind niet dat je die gewoon mag negeren vanuit de stelling we moeten voor de breedst mogelijke interpretatie gaan.

Persoonlijk is het niet zo zeer het religieuze aspect waar ik me het meest aan stoor. Maar wel het culturele en wat het zegt over de plaats van de vrouw in onze samenleving.

Laatst bewerkt:
Hoe komt het eigenlijk dat er zo een tekort is aan leerkrachten ? Er lijken me nogtans slechtere jobs te bestaan . Velen die het opgeven na enkele jaren ? De job die niet meer hoog genoeg staat aangeschreven ?

Religieuze symbolen(alle symbolen eigl) zorgen voor verdeeldheid, en in een opvoedingsklimaat denk ik dat het beter is om dat te vermijden .

Hoe komt het eigenlijk dat er zo een tekort is aan leerkrachten ? Er lijken me nogtans slechtere jobs te bestaan . Velen die het opgeven na enkele jaren ? De job die niet meer hoog genoeg staat aangeschreven ?

Religieuze symbolen(alle symbolen eigl) zorgen voor verdeeldheid, en in een opvoedingsklimaat denk ik dat het beter is om dat te vermijden .

Je moet eerst leerkracht zijn om te weten wat voor shitjob dat is.

Mij leek dat ook een toffe job, maar amaai

Anderzijds vind ik dan de stelling "het is gewoon een teken van vroomheid" de problematiek van de hoofddoek erg minimaliseren. Dus beide uitersten zijn veel nuances mogelijk en ik vind niet dat je die gewoon mag negeren vanuit de stelling we moeten voor de breedst mogelijke interpretatie gaan.

Persoonlijk is het niet zo zeer het religieuze aspect waar ik me aan stoor. Maar wel het culturele en wat het zegt over de plaats van de vrouw in onze samenleving.
Maar eigenlijk zegt het daar veel minder over dan wat mensen willen geloven. Hoofddoek komt verder uit "je moet uw kuisheid bewaren" (of iets in dat genre). Datzelfde principe staat in de wetgeving als "openbare zedenschennis"...

Maar eigenlijk zegt het daar veel minder over dan wat mensen willen geloven. Hoofddoek komt verder uit "je moet uw kuisheid bewaren" (of iets in dat genre). Datzelfde principe staat in de wetgeving als "openbare zedenschennis"...
Ja daarin verschillen we dan sterk van mening.

Terug
Bovenaan