Een school kan vrijblijvend halal vlees aanbieden, maar het gevaar bestaat dan natuurlijk dat moslims standaard gaan verwachten dat er overal halal vlees wordt aangeboden. Dat het de nieuwe norm wordt.

Aan wat moet iemand zich dan aanpassen om 'volledig' aangepast te zijn? Welk ideaalbeeld is dat dan?
Die tijd van een ideaalbeeld te hebben als Belgen volk zijn we al even voorbij we hebben dat al grotendeels opgegeven, onze tradities moeten ook één voor één sneuvelen, maar hoofddoeken ja dat moet anno 2022 zeker kunnen in een klas.

Lol, dit is wel heel hard bij de haren getrokken. Je zit hier in liberaal land waar er decennialang gestreden is om de invloed van de kerk tot quasi nul te herleiden. Het verbod op onverdoofd slachten, boerka's, etc. is er gekomen vanuit heel andere redenen dan "moslims die toegevingen moeten doen". Dit is hetzelfde als zeggen dat een verbod op de Hitlergroet en negationisme er is gekomen om neo-nazi's toegevingen te laten doen...
"moslims die toegevingen moeten doen" : daarmee lijtk het me toch dat we bedoelen dat moslims toegevingen moeten doen aan hun manier van leven.
Muñoz zei:
Hetgeen wat mij wel stoort is dat er telkens voor één specifieke gemeenschap (i.e. de Belgische/West-Europese moslimgemeenschap) 'aanpassingen' worden gedaan, puur omdat ze zich door zoveel zaken aangevallen voelen.
- Joden in Antwerpen
- Franstaligen/Nederlandstaligen in grensgemeenten
- Chinatown in Antwerpen
- Antwerpenaars in Blankenberge
-...

Die tijd van een ideaalbeeld te hebben als Belgen volk zijn we al even voorbij we hebben dat al grotendeels opgegeven, onze tradities moeten ook één voor één sneuvelen, maar hoofddoeken ja dat moet anno 2022 zeker kunnen in een klas.
Ge kunt toegeven zoveel ge wilt maar als ge u niet volledig aanpast wat is een toegeving dan in wezen waard?

Ik herhaal: aan wie/wat moet dan "aangepast" worden als je zegt dat men zich volledig moet aanpassen?

Tja om die discussie door te trekken.
Mij stoort halal vlees op een school, een hoofddoek ook niet,...

Halal-vlees mag voor mij part een alternatief zijn in een schoolrestaurant, maar ik stoor me principieel aan dit als regel te hanteren, ook omwille van het symboolgehalte (en achterliggend speelt daar natuurlijk een zekere economische discriminatie natuurlijk), want je proeft uiteraard geen verschil, maar een deel van het aanbod zal dan wel weer ontbreken. Een broodje spek-eiersla kan niet, het moet kippenwit of kalfs zijn louter omwille van moslimleerlingen? Dan schotel ik nog liever iedereen verplicht vegetarisch eten voor, en géén vlees meer.

De hoofddoek stoort mij wél, maar dan vooral bij leerkrachten. Als symbool vind ik dat om meerdere redenen ongepast. Je moet als leerkracht je eigen identiteit terzijde kunnen zetten, en/of wanneer die eigen identiteit toch boven komt drijven, héél duidelijk grenzen kunnen aangeven.
Ik betwijfel oprecht of een moslima die weigert haar hoofddoek af te zetten om les te geven, dat kan. Daarnaast is er nog hetgeen waar die hoofddoek voor kan staan. Als Islam-lerares moet het eventueel nog kunnen, maar als ik me niet vergis, kan dit binnen het GO zelfs nu nog?

Bij leerlingen heb ik er dan véél minder een probleem mee, en dan had ik véél meer respect voor Connor Rousseau die stelde dat vanaf pakweg 16 jaar, meisjes moeten zouden kunnen kiezen voor een hoofddoek, mits een goed gesprek en "alarmbellen" tegen sociale druk, die je ook op die leeftijd niet mag geringschatten.

Los van concentratiescholen/steden heb ik wel soms bang dat alles hier een grijze meute gaat worden en elk land zijn identiteit verliest.
Dat heb ik overigens niet alleen hier, hoor. In andere landen merk je dat ook.
Als ik naar Thailand ga wil ik in Thailand zijn en niet de indruk hebben dat ik in mini-India rondloop.
Culturele eigenheid met eerbied voor de geschiedenis van een land en cultuur zou toch nooit mogen onderdoen voor "toegevingen".
Waar die grens ligt, daar durf ik me niet over uit te spreken.

Die grijze meute is voor een deel al het geval, dat hangt ook samen met heel wat andere zaken. Van Amerikanisering tot globalisering.
Mij lijken de grotere gevaren eerder erin te schuilen dat je in bepaalde delen van Brussel of andere Belgische steden kan komen, en het gevoel hebt inderdaad niet langer je in België te bevinden, en dan heb ik het niet over de Chinese wijk in Antwerpen, maar ettelijke stadsdelen waar je soms meer Arabische opschriften of andere talen uit het Midden-Oosten ziet dan Nederlandse.

Een toegeving zou zijn: de school biedt halal vlees aan voor moslims.
Een aanpassing is: de school biedt enkel nog halal vlees aan.
Het eerste is in mijn ogen OK zolang niet in strijd met onze wetgeving, het tweede niet, dan forceer je de niet-moslimbevolking om ook halalvlees te eten.
Dus een aanpasisng aan een menu is geen aanpassing maar een toegeving als er enkel een extra mogelijkheid is? :s

Mij lijken de grotere gevaren eerder erin te schuilen dat je in bepaalde delen van Brussel of andere Belgische steden kan komen, en het gevoel hebt inderdaad niet langer je in België te bevinden, en dan heb ik het niet over de Chinese wijk in Antwerpen, maar ettelijke stadsdelen waar je soms meer Arabische opschriften of andere talen uit het Midden-Oosten ziet dan Nederlandse.
maar de chinese wijk is geen probleem ... omdat ... ?

Halal-vlees mag voor mij part een alternatief zijn in een schoolrestaurant, maar ik stoor me principieel aan dit als regel te hanteren, ook omwille van het symboolgehalte (en achterliggend speelt daar natuurlijk een zekere economische discriminatie natuurlijk), want je proeft uiteraard geen verschil, maar een deel van het aanbod zal dan wel weer ontbreken. Een broodje spek-eiersla kan niet, het moet kippenwit of kalfs zijn louter omwille van moslimleerlingen? Dan schotel ik nog liever iedereen verplicht vegetarisch eten voor, en géén vlees meer.
Ja, dat laatste zou dan nog een stap in de goede richting zijn voor het milieu/klimaat.

"moslims die toegevingen moeten doen" : daarmee lijtk het me toch dat we bedoelen dat moslims toegevingen moeten doen aan hun manier van leven.

- Joden in Antwerpen
- Franstaligen/Nederlandstaligen in grensgemeenten
- Chinatown in Antwerpen
- Antwerpenaars in Blankenberge
-...

De vraag is dan natuurlijk of je je manier van leven moet zien in functie van je eigen identiteit - die duidelijk primeert bij de moslima's hier in kwestie - of in functie van waar je gaat leven. When in Rome is dan eerder mijn principe denk ik dan... genoeg landen waar ze géén enkele toegeving zouden moeten doen op hun manier van leven?

Het gevolg van dit soort migratie (en eigenlijk zou je hier een ander woord moeten gebruiken), is dat het hier de eigenheid verloren gaat, terwijl landen van herkomst of wijzere, migratie-kritische landen (ik denk dan aan pakweg Oost-Europese landen of Japan) die wél beter kunnen vasthouden. In Warschau zal je niet snel het gevoel hebben dat je je niet in Polen bevindt, Brussel/België? Tja...

Puntsgewijs:
  • Oh, maar de censuur in joodse scholen zou ik ook graag aangepakt zien. Zwarte stiften om blote ellebogen te bestrijden... niet meer van deze wereld denk ik dan. Maar dat zijn dan tenminste nog geen scholen van het GO!
    Plus: ook deze joodse gemeenschap is hier al eeuwen aanwezig, leeft relatief geïsoleerd, en levert weinig (buiten wat negerende blikken op de bus of op straat in Antwerpen) tot géén problemen op. Ik vind het beperkte wereldbeeld wél in de eerste plaats jammer voor die kinderen.

• Nederlanders passen zich nochtans behoorlijk goed aan denk ik dan, en ik woon in zo'n streek. Je zal geen volk vinden waarmee wij zo nauw verwant zijn als Belgen, ondanks de verschillen. Franstaligen inderdaad een pak minder (maar nog altijd liever een Waal dan een Fransman), maar daar is ook de nodige strijd tegen geweest, en nog steeds... ik spreek op m'n huidige job bij momenten ook meer Frans dan Nederlands, zelfs in meetings waarin de meesten Nederlandstalig zijn...
maar de chinese wijk is geen probleem ... omdat ... ?
Chinatown in Antwerpen is opnieuw géén fenomeen dat uit z'n voegen dreigt te barsten, plus qua integratie ook niet bepaald een problematische gemeenschap denk ik dan.

Van zodra er op woensdagen en zaterdagen kinderen uit de Chinese wijk naar extra "scholen" gestuurd worden, en de leerkracht gaan bekritiseren dat de kleding die hij of zij draagt ongepast is volgens Xi Jingping of dat ze niet over bepaalde leerstof moeten leren, want dat mag niet van Confucius, dan zal ik de Chinese wijk wel als problematisch gaan zien.

En overigens we wijken af: zelfs los van migratie, integratie en andere problematieken, zou ik tegen het symbool van de hoofddoek zijn in het GO. De tegenstanders van dergelijke neutraliteit, misbruiken nu natuurlijk zaken als gebrekige integratie van moslimvrouwen of zelfs het lerarentekort, om toch hun politiek te willen doorduwen.

Wou juist dit bommetje van een zalige docu hier nog eens droppen, waar het thuishoort.

Trailer:

Low quality stream : https://docur.co/documentary/religulous

Voor wie wenst te zien in Full HD, heb 'm staan in hoge kwaliteit want is precies ferm gesencureerd (lees: moeilijk verkrijgbaar op streaming platformen).

Extra's:
ffs die videokwaliteit...

Komaan, laten we een kat een kat noemen. Het gaat om hoofddoeken. Waarom moeten we ons weer plooien naar de eisen van een minderheid? Als je met een hoofddoek wil rondlopen, prima, maar accepteer dan dat er bepaalde deuren voor je gesloten zullen blijven. We zijn nu eindelijk af van de verstikkende overheersing van de katholieke kerk, nu moeten we ons uit het mom van tolerantie niet gaan schikken naar een andere -gevaarlijkere- godsdienst die hier vijftig jaar geleden amper voorkwam.

Komaan, laten we een kat een kat noemen. Het gaat om hoofddoeken. Waarom moeten we ons weer plooien naar de eisen van een minderheid? Als je met een hoofddoek wil rondlopen, prima, maar accepteer dan dat er bepaalde deuren voor je gesloten zullen blijven. We zijn nu eindelijk af van de verstikkende overheersing van de katholieke kerk, nu moeten we ons uit het mom van tolerantie niet gaan schikken naar een andere -gevaarlijkere- godsdienst die hier vijftig jaar geleden amper voorkwam.
Ik vind het ook nogal een vreemde reactie van die voorzitter:
"Voor bepaalde opleidingen, zoals in laboratoria bijvoorbeeld, worden levensbeschouwelijke kentekens soms geweigerd voor de hygiëne", vertelt van den Nieuwenhuijzen. "In die sectoren komen we dan zo'n 100 stageplaatsen tekort. Ook in het GO-onderwijs is er een verbod en vallen er veel stagemogelijkheden weg. We merken dat het aantal studenten waar we geen stageplaats voor vinden, toeneemt. Daarom willen we ingrijpen."
Een stuk textiel op je hoofd dragen kan ook gewoon een probleem zijn voor de brandveiligheid (zeker polyester), wat in veel labo's nogal een rode vlag is. Destijds werd daar bij ons ook sterk over gewaakt omdat studenten met bunsenbranders moesten werken. Ook mensen met sjaals, petten, polyester tracksuits (uhu), werden zo naar huis gestuurd. Ik vermoed dat dit op die hogescholen of universiteiten dan ook niet meer is gebeurd de laaste jaren?

Verder ja, er is een verbod bij het GO, dat lijkt me toch wel een factor om je bij neer te leggen. En dan:
"We willen nu gaan praten met de bedrijven en organisaties omdat we denken dat er wel mogelijkheden zijn. Die hygiëneregels in laboratoria bijvoorbeeld, daar zijn oplossingen voor. Er zijn ook bedrijven die de levensbeschouwelijke kentekens weigeren uit veiligheidsoverwegingen, en daar hebben we in het verleden al gemerkt dat een gesprek helpt om de bedrijven te overtuigen."
Dit vind ik echt wel verkeerd/lachwekkend. Ook geweldig op zijn Belgisch: het is voor hygiëne of veiligheid, maar daar kan over gepraat worden.

Wanneer er +50% of meer van de scholieren islam zijn kan je dat niet meer tegenhouden hoor. Daar heeft niemand nog een oplossing voor.

Advocaat van de duivel: je kan je ook beginnen afvragen of het `opgelost` moet worden wanneer de meerheid de regels van de islam wil volgen in de klas.

Tis heel simpel vind ik:
Als je in een land komt of leeft, volg je de wetten die er gelden.

Dus hier in België zijn we dat niet zo gewoon dus doen wij dat ook niet.
Als ik op reis ga volgend jaar naar Indonesië weet ik nu al dat ik daar zal moeten een lange broek aan doen om tempels te bezoeken. Dan dan doe ik dat ook.

@
Tis heel simpel vind ik:
Als je in een land komt of leeft, volg je de wetten die er gelden.
De wet in België zegt dat er een godsdienstvrijheid is, nergens is er een verbod op religieuze symbolen in de wet opgenomen. Werkgevers "verzinnen" die dus zelf.

En ik heb zelf nog les gehad van nonnekes met een kapje op. Een hoofddoek als het ware. Niemand die daarover mekkerde. Maar zodra het gezicht onder dat kapje donker is, is het plots "extreem en onaangepast gedrag"?

Veiligheidsregels versoepelen omwille van een religieus symbool vind ik wel wat uit den boze. Wachten op het eerste incident zo.

Wij smeken bij ons achter vrouwelijke arbeiders, maar een dame met een hoofddoek kan hier simpelweg niet werken. Die hoofddoek moet maar eens meedraaien in de machine.

Veiligheidsregels versoepelen omwille van een religieus symbool vind ik wel wat uit den boze. Wachten op het eerste incident zo.

Wij smeken bij ons achter vrouwelijke arbeiders, maar een dame met een hoofddoek kan hier simpelweg niet werken. Die hoofddoek moet maar eens meedraaien in de machine.
Ik zeg nergens dat veiligheidsregels moeten versoepeld worden voor 1 groep. Maar er zijn doorgaans wel alternatieven ook...
Zoals deze:
hijab.png

@

De wet in België zegt dat er een godsdienstvrijheid is, nergens is er een verbod op religieuze symbolen in de wet opgenomen. Werkgevers "verzinnen" die dus zelf.

En ik heb zelf nog les gehad van nonnekes met een kapje op. Een hoofddoek als het ware. Niemand die daarover mekkerde. Maar zodra het gezicht onder dat kapje donker is, is het plots "extreem en onaangepast gedrag"?
Dan moet het voor iedereen gelden natuurlijk, niet enkel voor één specifieke groep. Wij moeten onze wetten en regels niet aanpassen voor één groep maar ze moeten wel consequent zijn.
Op een werk/school heb je dikwijls een dresscode, ofwel laat je alles toe (hoofddoeken, kapjes, mutsen, petten, ...) ofwel niks.

Laatst bewerkt:
Even een bizar hersenspinsel: wat als een joodse vrouw voor de klas komt bijvoorbeeld? Ik heb onlangs geleerd dat ze een pruik dragen omwille van dezelfde redenen als dat er een hoofddoek kan gedragen worden door een moslima. Vinden we dat even erg? Zowel in de klas als bijvoorbeeld aan een loket?

Even een bizar hersenspinsel: wat als een joodse vrouw voor de klas komt bijvoorbeeld? Ik heb onlangs geleerd dat ze een pruik dragen omwille van dezelfde redenen als dat er een hoofddoek kan gedragen worden door een moslima. Vinden we dat even erg? Zowel in de klas als bijvoorbeeld aan een loket?
Is de reden voor de pruik ook niet deels om minder op te vallen en toch je eigen haar te verbergen (ik vermoed door eeuwenlange vervolging)? Speelt dacht ik ook enkel bij de Chassidische Joden. Dus waarschijnlijk vinden we dat niet even erg als het niet opvalt?

Terug
Bovenaan