Het interesseert mij toch ook niet of iemand zich ongemakkelijk voelt wanneer 2 mannen hand in hand lopen en zo zijn er toch ook meer als genoeg mensen. Het is mij een compleet mysterie waarom iemand zich negatief bejegend zou moeten voelen omdat ze geholpen worden door iemand met een hoofddoek. Dus ja, die moeten zich inderdaad maar aanpassen.
Omdat seksualiteit iets is waarover ik dacht dat we het tegenwoordig eens waren dat je het niet kiest... dat is biologisch
Religie is tot nader order een keuze, en keuzes mogen wél gevolgen hebben, zelfs al is die keuze gecorreleerd met afkomst/cultuur.
Als je ervoor kiest om niet de juiste diploma's te halen, kan je aan sommige jobs niet beginnen (héél wat zelfs).
Als je ervoor kiest om een baard te laten staan, kan je bepaalde functies ook niet krijgen.
Als je ervoor kiest om een hoofddoek te dragen, kom je voor bepaalde jobs ook niet in aanmerking.
If anything is dit nog een pak rechtvaardiger dan hoe we mensen uit bepaalde jobs uitsluiten voor zaken waar ze wérkelijk niets aan kunnen doen omdat ze te klein, te groot zijn, te slechte ogen hebben of zelfs te oud zijn (cfr. luchtsverkeersleiders).
Grappig, dat is nu eens iets waarbij ik wel vragen zou hebben maar dan voornamelijk i.v.m. het beperken van perifeer zicht als ge met zo'n groot en gevaarlijk voertuig rijdt.
Geen idee, ik heb nooit een hoofddoek gedragen, maar ik dacht dat dat qua perifeer zicht niet meer impact had dan een muts + sjaal.
Maar tof dat je in zo'n gevallen wel in ziet dat zo'n kledingstukken in sommige omstandigheden dus wél in samenspraak met de werkgever moeten worden gekozen. Jammer dat je dat je enkel inziet wanneer het op fysieke veiligheid aankomt en niet op andere vlakken.
Wat ik dan weer een vrij extreem standpunt vind. Ik vind het eigenlijk best wel wereldvreemd om te veronderstellen dat een vrouw die al 15 jaar lang (ik zeg maar iets) uit religieuze overwegingen een hoofddoek draagt dat maar 'gewoon' zou moeten doen van de ene op de andere dag. Anyway, hetzelfde zoals altijd: door mensen tegen het harnas te jagen gaan ze echt niet coöperatiever worden. Ze gaan zich gewoon nog meer terugplooien op hun culturele/religieuze identiteit, ze gaan minder participeren aan de maatschappij en er dus bijgevolg ook minder voeling mee hebben, want ze hebben niet het idee dat ze hier zichzelf kunnen zijn.
Maar ik heb het idee dat u niet echt uitmaakt wat nu eigenlijk het beste resultaat geeft op termijn en dat het u er vooral om te doen is om koste wat het kost een of ander principe te laten zegevieren.
Maak dat mee, principes die er toe doen, en niet op korte termijn capituleren in de hoop dat het op lange termijn dan wél betert... we hebben gezien waartoe decennia aan soft beleid op dat vlak ons gebracht heeft, tot zelfs Merkel die moest toegeven dat de multicultuur gefaald heeft.
Het extreme standpunt is net dat onze samenleving zich in alle omstandigheden moet aanpassen.
Jij en mensen zoals Thomas More zijn degenen die géén ruimte voor nuance laten: de hoofddoek moet kunnen in élke functie.
Ik vind mijn mening eerder de gematigde: in functies waarin die hoofddoek ongepast is, omwille van ideologische of veiligheidsredenen kan die niet, in anderen kan die wel.
De hoofddoek is à la Iran ten allen tijden verplicht.