Honden

Heb je een hond?

• Totaal aantal stemmers
    203
Vandaag uitstap gemaakt naar de Kalmthoutse heide.

Chekhov.PNG

De hele dag 1 brok energie, maar op de treinrit terug was hij toch pompaf. :p

242393086_660045361639428_7288683129056949165_n.jpg

En dan thuis beginnen dromen gelijk een derp.

Daarnet op wandel met onze Shiba Inu en er kwam iemand ons tegemoet met wat leek op een Akita, maar het bleek om een Shikoku te gaan.
Nog nooit van gehoord maar wat een prachtige hond was dat. Haar vacht een mix tussen sesam en zwart, precies een wolf.

Vandaag uitstap gemaakt naar de Kalmthoutse heide.

De hele dag 1 brok energie, maar op de treinrit terug was hij toch pompaf. :p

242393086_660045361639428_7288683129056949165_n.jpg

En dan thuis beginnen dromen gelijk een derp.

Zo schattig! :D

Ik mis de tijden dat mijn eigen JR zo hyperactief was als jou hond. Dat waren mooie tijden! :D
Allé begrijp mij niet verkeerd, ik vind het nog altijd leuk om tijd door te brengen met onze Jack, maar t'is géén "jonge" energiebol meer.
Zijn kaarsje is stilletjes aan aan het op geraken en aan het uitdoven.

Update 2 oktober: Onze Jack is vandaag 16 jaar en 11 maanden oud. Nog een maandje en dan krijgt ie een lekker snoepje, zijn 17de al.
En als hij de 18 jaar nog haalt, dan krijgt hij zijn rijbewijs. :laugh:

Laatst bewerkt:
Alle ik ben net terug van de 5 wekelijkse controle bij de dierenarts.

De dierenarts: Uw JR ziet er véél beter uit dan de vorige keer. Mmm hij heeft ook nergens pijn meer en van zijn artrose heeft hij amper last met dit weer.

De dierenarts: Wandelt hij nog goed rond?
Ik: Neen
De dierenarts: Ik bedoel kan hij nog zelfstandig wandelen?
Ik: Ja hoor, traagjes maar alles lukt nog, zelf in het gras gaan 'kakken' en daarna terug naar binnenwandelen, dat gaat nog allemaal.

Ik: Over een kleine 3 weken wordt hij 17 jaar oud, denk je dat hij dat nog haalt? :unsure:
De dierenarts: Dat zal zonder moeite nog lukken. Uwe Jack gaat nieuwjaar ook nog halen hoor, hij is niet ziek en hij mankeert niets. Hij is alleen maar stokoud. :tongue:

Gisteren nog eens reünie gehad van het wolvennest in Nederland. Normaal telkens met hun verjaardag, maar dit ging dit jaar dus niet door de coronaregels.
We waren in totaal met 9 dieren, 8 wolfhonden waarvan 6 uit hetzelfde nest plus onze witte herder. 5 reutjes en 4 teven. 5 dominante reutjes meerbepaald. Ik kan me dus niet inbeelden dat je op een golden retriever meeting dergelijke taferelen ziet. De vijandigheid tussen die reuen is echt absurd, en dat zijn geen schoothondjes die een felle bek opzetten, maar gewoon monsters die elkaar liever dood dan levend zien. :unsure:
Tegenover mensen allemaal heel lief (buiten den onze :unsure: ), maar tegen elkaar is dat om ter luidst grommen en tanden tonen. Als we maar 1 milliseconde even dachten dat ze even dichter konden bij elkaar, was het gevecht. Onze witte ontdekte dan zijn innerlijke wolf en ging meedoen, de macho die het is.
De teefjes konden gewoon los lopen en dat ging gewoon perfect.
Past wel perfect in de rasomschrijving dat reuen altijd dominant zijn en geen andere reu in de buurt duld. Die van ons is ook wel enorm dominant, uitgezonderd bij onze witte herder, die hier de baas speelt (heeft de wolf ook opgevoed).

Eigenlijk een fantastisch beest als je vanaf dag 1 beseft wat je in huis hebt en daar mee om kan. :unsure:

Gisteren nog eens reünie gehad van het wolvennest in Nederland. Normaal telkens met hun verjaardag, maar dit ging dit jaar dus niet door de coronaregels.
We waren in totaal met 9 dieren, 8 wolfhonden waarvan 6 uit hetzelfde nest plus onze witte herder. 5 reutjes en 4 teven. 5 dominante reutjes meerbepaald. Ik kan me dus niet inbeelden dat je op een golden retriever meeting dergelijke taferelen ziet. De vijandigheid tussen die reuen is echt absurd, en dat zijn geen schoothondjes die een felle bek opzetten, maar gewoon monsters die elkaar liever dood dan levend zien. :unsure:
Tegenover mensen allemaal heel lief (buiten den onze :unsure: ), maar tegen elkaar is dat om ter luidst grommen en tanden tonen. Als we maar 1 milliseconde even dachten dat ze even dichter konden bij elkaar, was het gevecht. Onze witte ontdekte dan zijn innerlijke wolf en ging meedoen, de macho die het is.
De teefjes konden gewoon los lopen en dat ging gewoon perfect.
Past wel perfect in de rasomschrijving dat reuen altijd dominant zijn en geen andere reu in de buurt duld. Die van ons is ook wel enorm dominant, uitgezonderd bij onze witte herder, die hier de baas speelt (heeft de wolf ook opgevoed).

Eigenlijk een fantastisch beest als je vanaf dag 1 beseft wat je in huis hebt en daar mee om kan. :unsure:
Ook wel speciaal. Bij de meeste rassen zijn het net de teven die zouden vechten tot de dood. Een reu gaat wel eens snauwen maar niet zo erg.

Ook wel speciaal. Bij de meeste rassen zijn het net de teven die zouden vechten tot de dood. Een reu gaat wel eens snauwen maar niet zo erg.
Snauwen heb ik niet gezien, wel tanden. :unsure:

't Is geen ras als een ander zullen we maar zeggen. :laugh:

Er waren wel geen loopse teven bij en enkel maar dominante reuen, dat zal ook wel schelen. En dan nog eens een ras waarbij een reu tegen de 50kg aanleunt als niet volgroeide "puppy", in combinatie met het wolvenkarakter, komt het allemaal nog iets extremer over natuurlijk.

We wisten ook wel dat een saarloos niet zomaar afgeeft. Die gaat gewoon tot het einde, maakt niet uit wat er tegenover hem staat. Je moet dan als baas sterk staan. Er is een reden dat je dat ras niet zomaar als eerste hond kunt aanschaffen (buiten bij een broodfokker waar je 9/10 een lookalike krijgt).

Snauwen heb ik niet gezien, wel tanden. :unsure:

't Is geen ras als een ander zullen we maar zeggen. :laugh:

Er waren wel geen loopse teven bij en enkel maar dominante reuen, dat zal ook wel schelen. En dan nog eens een ras waarbij een reu tegen de 50kg aanleunt als niet volgroeide "puppy", in combinatie met het wolvenkarakter, komt het allemaal nog iets extremer over natuurlijk.

We wisten ook wel dat een saarloos niet zomaar afgeeft. Die gaat gewoon tot het einde, maakt niet uit wat er tegenover hem staat. Je moet dan als baas sterk staan. Er is een reden dat je dat ras niet zomaar als eerste hond kunt aanschaffen (buiten bij een broodfokker waar je 9/10 een lookalike krijgt).
Klinkt als een ontspannende namiddag. 😂

We wisten ook wel dat een saarloos niet zomaar afgeeft. Die gaat gewoon tot het einde, maakt niet uit wat er tegenover hem staat.
Ik zie het al gebeuren. Uwe hond staat tegenover een olifant. Zou ie zo dom zijn om dat beest aan te vallen en door te gaan tot het bittere einde? :unsure:

Ik zie het al gebeuren. Uwe hond staat tegenover een olifant. Zou ie zo dom zijn om dat beest aan te vallen en door te gaan tot het bittere einde? :unsure:
Die gaat als hij alleen staat het verstand hebben om plaats te maken. Staat hij daar met zijn roedel, gaat die een tactiek hebben om die olifant neer te halen. :p
Er bestaat geen enkele hond die daar tegenop kan 1vs1 (zelfs geen hond die gekweekt is om wolven te pakken), maar ze hebben wel het verstand om grotere beesten niet alleen aan te vallen. :p

Die gaat als hij alleen staat het verstand hebben om plaats te maken. Staat hij daar met zijn roedel, gaat die een tactiek hebben om die olifant neer te halen. :p
Er bestaat geen enkele hond die daar tegenop kan 1vs1 (zelfs geen hond die gekweekt is om wolven te pakken), maar ze hebben wel het verstand om grotere beesten niet alleen aan te vallen. :p
Deze leeuw wilde alleen maar spelen. :tongue:
Leeuw vs Olifant

Zelfs in een roedel kunnen die geen olifant aan ze. Niet beginnen dromen he. Is die hond trouwens niet "gekweekt" omdat de Duitse herder te gedomesticeerd was. Denk zelfs door. Hollanders, veel wolven pakken ze daar toch niet.

Zelfs in een roedel kunnen die geen olifant aan ze. Niet beginnen dromen he. Is die hond trouwens niet "gekweekt" omdat de Duitse herder te gedomesticeerd was. Denk zelfs door. Hollanders, veel wolven pakken ze daar toch niet.
Beetje beeldspraak mag wel. Die zijn gekweekt omdat de Duitse Herder fysiek te "zwak" was. In de jaren dat ze het ras zijn begonnen kon je daar gewoon wolven houden hoor. Eerste Saarlozen waren gewoon 50/50. Bij de huidige generaties zit er nog steeds 30 a 40 procent wolf in trouwens, met af en toe een uitschieter. Wat ook het karakter bepaalt (en ze daardoor niet geschikt waren waarvoor men ze eigenlijk wilde gebruiken).

Je kan natuurlijk ook Google gebruiken om je er over te informeren moest je interesse hebben, maar je lijkt nu vooral een paar vage dingen te weten die niet kloppen . :unsure:

Laatst bewerkt:
Mijn nonkel en tante hadden vroeger ééntje van deze soort (Zijn naam Faro)

Ik heb dat hier al eens gepost. Héél mooie en lieve beesten. (zijn tong was gelijk een dweil :)) Zijn grootvader was trouwens 80cm schofthoogte en leunde nog erg dicht aan tegen de wolf. Hijzelf was rond de 60cm.

Mijn nonkel en tante hadden vroeger ééntje van deze soort (Zijn naam Faro)

Ik heb dat hier al eens gepost. Héél mooie en lieve beesten. (zijn tong was gelijk een dweil :)) Zijn grootvader was trouwens 80cm schofthoogte en leunde nog erg dicht aan tegen de wolf. Hijzelf was rond de 60cm.
Dat heeft toch geen link met de wolf? Denk poolhond zonder wolvenbloed.

Dat heeft toch geen link met de wolf? Denk poolhond zonder wolvenbloed.
Jawel hoor :) T'was géne zuivere Samojeed maar ne mix. Zijn grootvader was een poolwolf, zijn grootmoeder een Samojeed hond.
Faro had dus wel een beetje wolf in zich.

Nu goed, maakt verder niet uit, het was echt een leuk beest en hij deed géén vlieg kwaad.

Genetic evidence
In 2019, a genomic study found that the amount of grey wolf ancestry possessed by the Saarloos wolfdog is 18–33% and the Czechoslovakian wolfdog 11–12%.

In 1935, he bred a male German Shepherd (German: Deutscher Schäferhund, Dutch: Duitse herdershond) to a female Eurasian grey wolf (Canis lupus lupus) from Siberia. He then bred the offspring back with German Shepherds to derive a dog with one quarter wolf blood.

Er waren geen wolven in Nederland na WO1, nu pas komen ze terug.

Ale ik wil je wel geloven hé, maar Google geeft mij gelijk he. Ale toch de eerste hits.
Uh, ik zeg toch dat je ze mocht houden, niet dat ze wild waren? Hij had verschillende wolven. Ook wat grote katachtigen, maar dat is irrelevant.

Dat er lijnen bestaan met "amper" 18% wolvendna, kan best, maar het gemiddelde ligt sowieso een stuk hoger. De erkende lijnen zitten vanaf 30.

Probeer trouwens ook zoveel mogelijk Nederlandse sites te lezen, daarbuiten is het ras quasi onbekend. De meest correcte info ga je bij zijn dochter kunnen halen, die zet zijn werk nu voort.

Weet eigenlijk ook niet goed wat uw bedoeling is van deze discussie. :unsure:

Terug
Bovenaan