(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Het probleem in het onderwijs (referenties: ik werk in het hoger onderwijs, studeer een master, vrouw werkt in het tweedekansenonderwijs) is dat alles te tof moet zijn en dat er bij beleidsdoelstellingen met buzzwords wordt gegooid waar de personen in kwestie duidelijk geen notie van hebben. Praktijkvoorbeeld: een prof - zeer capabele mens en meester in zijn metier, daar niet van - start een Wooclap op onder het mom "vandaag doen we een stuk blended learning". Ja goed, dat is dus niet echt wat blended learning inhoudt maar ge merkt dat ze op de teamvergadering hebben onthouden dat het iets te maken had met digitale leervormen integreren in uw normale colleges.

Bij mij op het werk gooien ze ook om de 3 jaar met een ander buzzword dat ergens in een ivoren toren bepaald wordt en waar het docententeam zich dan maar mee moet bezighouden. "Cocreatie". "Meer-waarde creëren". "De digitale sprong nemen". Ik citeer maar willekeurig uit onze marketingboekjes van de laatste 10 jaar. Hoe we dat concreet gaan invullen? Wat dat betekent voor de dagelijkse werking en onze manier van lesgeven of de achterliggende werking van de organisatie? Ach man, dat maakt toch niet uit. Buzzwords smijten verdomme, de inhoud bepalen we later wel!

En ergens is dat ook logisch hé, gans die financiering zit scheef. Hoger onderwijs hun financiering hangt af van het aantal ingeschreven studenten, dus wat is uw hoofddoelstelling? Ahja, studenten lokken. Buzzwords! Marketing! Hip zijn! Bij mijn vrouw hangt de financiering af van het aantal uitgereikte certificaten. Ge wilt oprecht niet weten hoeveel mensen ze erdoor laten die eigenlijk de lat niet halen omdat ze dan toch maar die financiering kunnen verhogen.

Zo lang de financiering van onderwijsinstellingen niet gekoppeld wordt aan de kwaliteit van hun onderwijs en opleidingenaanbod, gaat de kwaliteit blijven dalen. Er is 0,0 incentive op beleidsniveau om die kwaliteit omhoog te trekken, want dat kost veel energie en tijd en levert in se geen hol op.
 
Het probleem in het onderwijs (referenties: ik werk in het hoger onderwijs, studeer een master, vrouw werkt in het tweedekansenonderwijs) is dat alles te tof moet zijn en dat er bij beleidsdoelstellingen met buzzwords wordt gegooid waar de personen in kwestie duidelijk geen notie van hebben. Praktijkvoorbeeld: een prof - zeer capabele mens en meester in zijn metier, daar niet van - start een Wooclap op onder het mom "vandaag doen we een stuk blended learning". Ja goed, dat is dus niet echt wat blended learning inhoudt maar ge merkt dat ze op de teamvergadering hebben onthouden dat het iets te maken had met digitale leervormen integreren in uw normale colleges.

Bij mij op het werk gooien ze ook om de 3 jaar met een ander buzzword dat ergens in een ivoren toren bepaald wordt en waar het docententeam zich dan maar mee moet bezighouden. "Cocreatie". "Meer-waarde creëren". "De digitale sprong nemen". Ik citeer maar willekeurig uit onze marketingboekjes van de laatste 10 jaar. Hoe we dat concreet gaan invullen? Wat dat betekent voor de dagelijkse werking en onze manier van lesgeven of de achterliggende werking van de organisatie? Ach man, dat maakt toch niet uit. Buzzwords smijten verdomme, de inhoud bepalen we later wel!

En ergens is dat ook logisch hé, gans die financiering zit scheef. Hoger onderwijs hun financiering hangt af van het aantal ingeschreven studenten, dus wat is uw hoofddoelstelling? Ahja, studenten lokken. Buzzwords! Marketing! Hip zijn! Bij mijn vrouw hangt de financiering af van het aantal uitgereikte certificaten. Ge wilt oprecht niet weten hoeveel mensen ze erdoor laten die eigenlijk de lat niet halen omdat ze dan toch maar die financiering kunnen verhogen.

Zo lang de financiering van onderwijsinstellingen niet gekoppeld wordt aan de kwaliteit van hun onderwijs en opleidingenaanbod, gaat de kwaliteit blijven dalen. Er is 0,0 incentive op beleidsniveau om die kwaliteit omhoog te trekken, want dat kost veel energie en tijd en levert in se geen hol op.
Volledig akkoord. De lat hoger leggen is zelfs "schadelijk" want als instelling lever je minder diploma's af, en trek je mogelijk minder studenten aan. Als individuele docent kan je dan dezelfde dwaas tot 6 keer ondervragen voor een examen, wetende dat die hoogstwaarschijnlijk nog wel uiteindelijk aan een diploma geraakt.

Zeker in het hoger onderwijs snap ik ook helemaal niet waarom alles "tof" of "aantrekkelijk" moet zijn. Het gaat om volwassenen die kiezen een bepaalde opleiding te volgen. Bij ons staat "blended learning" ook met stip op 1 op vlak van buzzword. Ik heb zo ook een "onderwijsprofessionaliseringstraject" gevolgd waar mensen uit de pedagogie dan kwamen zeggen dat je moet connecteren met de leefwereld van de studenten ("bijvoorbeeld: als je praat over een rechthoek kan je dit linken aan een voetbalveld, of misschien eerder aan een podium als dat meer aansluit"). Sorry, maar op dat moment kan ik enkel denken dat men niet echt een idee heeft van wat een universitaire opleiding inhoudt.

Ik snap dat men weg wil van het stereotype van de prof die zijn cursus komt voorlezen, maar ik heb dat tijdens mijn opleiding nooit meegemaakt. Wat mij is bijgebleven zijn de goed gegeven hoorcolleges, waar een prof met kennis van zaken en een zekere passie zijn kennis kwam delen. Daaraan gekoppeld had je dan een labosessie waar de juiste assistent ook een grote factor speelde. Dat was de "blending" die ik nodig had. Je vraagt je ook af wie nu eigenlijk vragende partij is. De goede studenten zijn helemaal mee, en de probleemgevallen die nog wat vakken meeslepen beperken hun input meestal tot vragen of er opnames beschikbaar zijn en of die labosessies wel echt echt verplicht zijn.

Voor het basis en secundair onderwijs ligt het natuurlijk anders, aangezien je daar iedereen in principe een opleiding moet geven. Het watervalsysteem is iets waar men van weg wil (al moet ik eerlijk zijn, zuiver egoïstisch gezien zie ik daar wel voordelen aan), maar je hebt gewoon een groep die 1) nul interesse heeft, 2) een zeer povere of onbestaande voorkennis, en 3) nul de botten motivatie of druk uit zijn omgeving ondervindt om zijn best te doen. Misschien zijn de "moderniseringen" daar wél nuttig, al is het maar om de competitie voor aandacht aan te gaan met smartphones en social media. Al stel ik me vragen bij "iedereen een tablet" en dat soort zaken.

Dit alles hangt ook samen met "de leerkracht" die van een soort gezaghebbende figuur is naar beneden gehaald tot een voetveeg van zowat iedereen. Als gevolg zijn het ook niet echt de primussen die voor leerkracht gaan, en zit je met mensen die soms enkele richtingen faalden om uiteindelijk de bachelor onderwijs te volgen. Dat is zelfversterkend natuurlijk: je krijgt niet echt meer respect voor de persoon vooraan als je de indruk hebt dat die er ook tegen zijn zin staat en niet echt weet waarmee hij bezig is.

Mij lijkt dat ook lagere school, maar goed ik denk dat wij twee (en de meerderheid op dit forum) niet echt de gemiddelde student waren.
 
Laatst bewerkt:
Eén woord, WTF. Die percentages juist zijn ronduit schokkend 😮
Die van de A-stroom vind ik niet zo schokkend, en de B-stroom...mja, zijn dat nu ook niet voornamelijk de mensen die we vroeger ook al in het eerste middelbaar BSO lieten volgen? Laat ons eerlijk zijn, het huidige BSO is voor velen een soort bezigheidstherapie, waar je echt bitter weinig leert, en waar bijna niemand echt wakker van lijkt te liggen.
 
:unsure:

Kan toch niet?
Ik zie direct waar het probleem ligt: alles wordt in vraagstukken gegoten en dat blijkt in het lager, naast de analoge klok lezen, HET grootste struikelblok te zijn in het lager. Daar wordt op geoefend maar vraagt natuurlijk echt inzicht in wat relevante info is en wat niet.
 
Ik zie direct waar het probleem ligt: alles wordt in vraagstukken gegoten en dat blijkt in het lager, naast de analoge klok lezen, HET grootste struikelblok te zijn in het lager. Daar wordt op geoefend maar vraagt natuurlijk echt inzicht in wat relevante info is en wat niet.
Dat zijn toch geen klassieke vraagstukken? Meestal staat er enkel de info in die je nodig hebt.
 
Ik zie direct waar het probleem ligt: alles wordt in vraagstukken gegoten en dat blijkt in het lager, naast de analoge klok lezen, HET grootste struikelblok te zijn in het lager. Daar wordt op geoefend maar vraagt natuurlijk echt inzicht in wat relevante info is en wat niet.
In mijnen tijd he...
was het precies allemaal veel moeilijker :unsure:

Maar die vraagstukken bevatten toch gewoon letterlijk wat er nodig is?
 
Dat zijn toch geen klassieke vraagstukken? Meestal staat er enkel de info in die je nodig hebt.

In mijnen tijd he...
was het precies allemaal veel moeilijker :unsure:

Maar die vraagstukken bevatten toch gewoon letterlijk wat er nodig is?

Voor iemand die Nederlands als moedertaal heeft én vlot begrijpend kan lezen, klopt dit. Maar "heeft een korting van 20%" is voor sommigen al niet te vertalen naar -20%.
 
@Sylverscythe akkoord met merendeel van je posts maar ik heb aan de unief toch ettelijke rechtenproffen gehad die niet meer deden dan hun cursus voorlezen. Nu een van hen deed dat wel zeer goed dat hij mij nu nog bijbleef, maar gewoon om te zeggen dat het in bepaalde richtingen echt wel gebeurt.
 
Voor iemand die Nederlands als moedertaal heeft én vlot begrijpend kan lezen, klopt dit. Maar "heeft een korting van 20%" is voor sommigen al niet te vertalen naar -20%.
Maar als je die vragen niet begrijpt, wat doe je dan in het secundair? Ik kan er dus niet bij dat men kinderen laat "afstuderen" uit het lager onderwijs die onderstaande vragen niet begrijpen:
In één glas kan 30cl. Hoeveel volle glazen kan je schenken uit één fles van 1 liter cola? Kies het juiste antwoord.

Het broertje van Marthe maakt een blokkentoren. Welke meetkundige vorm heeft elk blok? Kies het juiste antwoord.

De jeugdbeweging kan voor de organisatie van haar jaarlijkse Kubb-wedstijd gebruik maken van een groot vierkant grasplein van 3.600 m². Ze verdeelt dit grasplein in vierkante speelveldjes van 144 m². Hoeveel speelveldjes kan de jeugdbeweging afbakenen op het grasplein? Kies het juiste antwoord.

Iluna krijgt van haar moeder een briefje van 50 euro om boodschappen te doen. In de supermarkt betaalt ze 28,25 euro. Hoeveel euro krijgt ze terug? Kies het juiste antwoord.

De spelers van een handbalploeg moeten één keer rond het speelveld lopen. Het speelveld meet 40 meter bij 20 meter. Hoeveel meter moeten ze lopen? Kies het juiste antwoord. Maak gebruik van een van volgende formules: Omtrek rechthoek = (lengte + breedte) x 2 Oppervlakte rechthoek = lengte x breedte

Je kijkt op je gsm hoe laat het is om 7:08. Je moet opstaan om half 8. Hoeveel minuten kan je nog blijven liggen? Kies het juiste antwoord.

200 gamers vullen een vragenlijst in. Daaruit blijkt dat 60 procent van de gamers Playstation leuker vinden dan Xbox. Hoeveel van die 200 gamers vinden Playstation leuker? Kies het juiste antwoord.

Jules koopt een jeansbroek. Er is 20 procent korting. De oorspronkelijke prijs was 69 euro. Hoeveel moet hij nog betalen? Kies het juiste antwoord.

Ibrahim wil een luidspreker kopen. De kostprijs is 80 euro. Er is een korting van 5 procent. Hoeveel moet hij betalen? Kies het juiste antwoord.

Aan 300 jongeren werd gevraagd hoeveel uur per dag ze videogames spelen. De resultaten kan je zie in onderstaand diagram. Hoeveel procent van de bevraagde jongeren speelde meer dan 4 uur per dag videogames? Kies het juiste antwoord.

@Sylverscythe akkoord met merendeel van je posts maar ik heb aan de unief toch ettelijke rechtenproffen gehad die niet meer deden dan hun cursus voorlezen. Nu een van hen deed dat wel zeer goed dat hij mij nu nog bijbleef, maar gewoon om te zeggen dat het in bepaalde richtingen echt wel gebeurt.
Wel, ik ging er origineel nog bijzetten dat dit in andere faculteiten misschien wel voorkomt. Zelf heb ik het nooit meegemaakt, wat niet wil zeggen dat al mijn proffen geweldig waren natuurlijk.

Nu goed, ik kan me wel inbeelden dat daar een beetje meer moeite in het hoorcollege steken nuttig zou zijn. Maar er is nog wel ruimte tussen voorlezen en sommige van de "ideale" zaken die ik tijdens die workshop hoorde, zoals mensen hun aandacht vasthouden met discussies in kleine groep, vragen stellen via o.a. Wooclap, en nog zo zaken om eigenlijk het klassieke "saaie" hoorcollege te vermijden. Ik ken weinig van rechten, maar daar zie ik ook niet meteen hoe je kan connecteren met de leefwereld van studenten in bepaalde vakken.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je die vragen niet begrijpt, wat doe je dan in het secundair? Ik kan er dus niet bij dat men kinderen laat "afstuderen" uit het lager onderwijs die onderstaande vragen niet begrijpen:
Men mág niet meer.

Mijn vrouw is haar carrière gestart met les te geven in de A-stroom van het tweede middelbaar. Zij had in bepaalde van haar groepen leerlingen die de doelstellingen van het lager nog niet hadden gehaald. Scholen zijn gereduceerd tot een adviserende instelling, en als de ouders zeggen "mijn kind gaat door", dan gaat dat kind door. Met alle gevolgen vandien.
 
Men mág niet meer.

Mijn vrouw is haar carrière gestart met les te geven in de A-stroom van het tweede middelbaar. Zij had in bepaalde van haar groepen leerlingen die de doelstellingen van het lager nog niet hadden gehaald. Scholen zijn gereduceerd tot een adviserende instelling, en als de ouders zeggen "mijn kind gaat door", dan gaat dat kind door. Met alle gevolgen vandien.
Dat zijn toch het soort zaken waar volgens mij niemand die objectief is mee akkoord kan gaan. "We lassen een hoop evaluaties in maar als het niet goed is, cava ze" :unsure:
 
Dat zijn toch het soort zaken waar volgens mij niemand die objectief is mee akkoord kan gaan. "We lassen een hoop evaluaties in maar als het niet goed is, cava ze" :unsure:
In haar huidige tewerkstelling wordt er zelfs niet geevalueerd met punten of met nuance. Dat is enkel geslaagd of niet geslaagd, volledig ter discretie van de leerkracht in kwestie want het is niet dat er punten achterliggend omgerekend worden ofzo. Dat is met scorewijzers à la "maakt niet te veel fouten". Maar wat "niet te veel" is, dat staat nergens zwart op wit.

Ons onderwijssysteem is zichzelf recht in de vernieling aan het rijden, en jammer genoeg zit er momenteel geen competente minister op dat postje die de problemen onder ogen wil/durft zien.
 
Dat zijn toch het soort zaken waar volgens mij niemand die objectief is mee akkoord kan gaan. "We lassen een hoop evaluaties in maar als het niet goed is, cava ze" :unsure:
Als leerkracht krijg je dan soms de ouders op u dak. Dat je te streng hebt verbeterd, of hun kind viseert voor een bepaalde reden.

Het is voor mij wel nog een hele tijd eer onze zoon naar school gaat, maar ik maak mij daar wel zorgen in. Zal kwestie zijn van er thuis zelf nog veel mee bezig te zijn zeker...
 
De gevolgen hiervan beginnen toch echt al merkbaar te worden op de werkvloer. Daar het niveau in de A-stroom gedaald is kunnen veel leerlingen die eigenlijk beter af waren in het technisch- of beroepsonderwijs rustig meeglijden in de A-stroom en halen ze zelfs een bachelor.

Wat je nu dan ziet is dat er een enorm, maar dan ook enorm tekort is aan technisch geschoold personeel. En dit gaat van slagers, tot bakkers, bouwvakkers, technici, ...

Traiteurs moeten zelfs sluiten tijdens de feestdagen omdat ze geen geschoold personeel vinden.

De firma die mijn binnendeuren kwam plaatsen heeft twee plaatsers in dienst die al tegen de pensioenleeftijd zitten. De zaakvoerder zoekt al jaren tevergeefs achter vervanging maar geen enkele jongere heeft nog interesse in een dergelijke stiel. Als deze technisch geschoolde generatie volledig op pensioen gaat zullen er faillissementen volgen.
 
Terug
Bovenaan