(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Benneke Weyts … een bankier mag - met loonbehoud van de bank - een paar uur Economie gaan geven. Echt, een chimpansee zou een betere minister zijn voor onderwijs dan die hansworst.

In het hoger onderwijs zie ik wel meerwaarde in gastsprekers, maar dat is natuurlijk ook daar geen oplossing voor een lerarentekort, laat staan een structurele oplossing.

In het hoger onderwijs zie ik wel meerwaarde in gastsprekers, maar dat is natuurlijk ook daar geen oplossing voor een lerarentekort, laat staan een structurele oplossing.
Is er een "lerarentekort" in het hoger onderwijs? Allezja, alles is onderbemand maar dat is omdat er gewoon weinig mensen aangenomen worden, niet omdat niemand het wil doen lijkt me.

Ook niet echt overtuigd door deze beslissing, of Ben Weyts in het algemeen.

En een gastspreker/gastdocent is nog steeds iets anders dan een gewone werknemer die economie in 4STW wil gaan geven.

En een gastspreker/gastdocent is nog steeds iets anders dan een gewone werknemer die economie in 4STW wil gaan geven.

Precies. In het middelbaar onderwijs zie ik geen reden om met gastsprekers te gaan werken - en zoals je zegt, al helemaal niet Jos van het plaatselijke bankkantoor die naar daar gestuurd wordt als een soort van vermomde gratis reclame...

Benneke Weyts … een bankier mag - met loonbehoud van de bank - een paar uur Economie gaan geven. Echt, een chimpansee zou een betere minister zijn voor onderwijs dan die hansworst.
Ze moeten wel een bewijs van lerarenopleiding of iets relevant kunnen voorleggen.

Ze moeten wel een bewijs van lerarenopleiding of iets relevant kunnen voorleggen.
Dus: het moet gaan over mensen die een bekwaamheidsattest hebben én nu in de privé werken én terug (want anders heb je normaal geen zo'n attest) als leraar willen werken nadat ze de sector hebben verlaten én waarvoor de privé-werkgever de mensen wil doorbetalen voor de resterende uren na ontslag én waarvoor ook nog coaching voorzien wordt.

Hoeveel mensen denkt Ben Weyts zo te vinden en hoeveel denkt hij dat hem dat zal kosten als die coaching moet voorzien worden om een tijdelijk tekort van enkele uurtjes plots te kunnen opvangen?

Ik ben blij dat ze in de school van mijn dochter voorlopig nog geen lerarentekort hebben. Maar ik vrees dat ik ergens de komende jaren wel als vrijwilliger eens in de klas zal moeten staan, omdat er gewoon te lang geen leerkracht meer is voor een bepaald vak en ze dringend op zoek zullen zijn naar mensen die gewoon kinderen willen "bezig houden".

Dus: het moet gaan over mensen die een bekwaamheidsattest hebben én nu in de privé werken én terug (want anders heb je normaal geen zo'n attest) als leraar willen werken nadat ze de sector hebben verlaten
Om zo'n attest te hebben moet je niet als leerkracht aan de slag geweest te zijn hé. Je kan het halen terwijl je lesgeeft (Lio zeker?) Maar voor de meeste met zo'n attest was dat gewoon via (bijkomende) opleiding.
Ik heb zo'n attest en buiten de stages heb ik nooit voor een klas gestaan. 🤷‍♀️

Precies. In het middelbaar onderwijs zie ik geen reden om met gastsprekers te gaan werken - en zoals je zegt, al helemaal niet Jos van het plaatselijke bankkantoor die naar daar gestuurd wordt als een soort van vermomde gratis reclame...
Goh, er zijn mogelijkheden. Ik wil met alle plezier een rondreizende leerkracht seksuele opvoeding gaan zijn :v, maar tis vrij beperkt ja.

Ik zie hier eigenlijk eerder dan heil in de technische vakken. Stielmannen die Xu/week praktijk geven, desnoods zelfs verschillende in een soort van roulatie. Zoiets zou die vakken echt ten goede komen imo want, even anekdotisch nu, het niveau van tso/bso elektriciteit is echt wel hopeloos achterhaald in mijn ervaring

Ik zie hier eigenlijk eerder dan heil in de technische vakken. Stielmannen die Xu/week praktijk geven, desnoods zelfs verschillende in een soort van roulatie. Zoiets zou die vakken echt ten goede komen imo want, even anekdotisch nu, het niveau van tso/bso elektriciteit is echt wel hopeloos achterhaald in mijn ervaring

Dat zou nuttig kunnen zijn, maar vind maar eens een goeie stielman die het dan nog eens goed kan uitleggen, die tijd over heeft of wil/kan vrijmaken om les te komen geven :)

Vele kleine acties maken één groot zullen we maar zeggen zeker? Al helpt het niets aan het structurele lerarentekort bij de groep die dagdagelijks voor de klas staat, en dit gaat van kleuter tot secundair. Dat een schrijnwerker op rust 6u per week praktijk komt geven in TSO of BSO bouw is nobel maar ik denk niet dat daar het schoentje knelt. Mij lijken vooral de algemenere richtingen in het secundair met problemen te zitten.

Enige wat echt kan helpen is het statuut van leraar enorm opwaarderen door om te beginnen het loon op te trekken en hen vanuit de overheid in alles te ondersteunen zoals gratis laptop, internet, maaltijdcheques,...

Eerlijk denk ik niet dat het loon het probleem is voor de meesten. Het is eerder de, tja, rompslomp, die overal bij komt kijken. Ouders die met advocaten naar het oudercontact komen, alles (maar dan ook echt alles) dat op papier bewezen moet staan, etc. Daarnaast de vaak verziekte sfeer door slecht management is ook een die vaak terugkomt. Je krijgt overblijvende groepjes "goede" leerkrachten, die dan proberen te overleven terwijl de rest alles naar de zak laten gaan.

Eerlijk lijkt me zo'n administratief beladen lesgeeftaak super ondankbaar, als dan je collega's gewoon contrair werken, en je directie zo partijdig is als wat, laat staan amper weet van aanpakken, dan is het snel gedaan natuurlijk.

De hele opzet van het onderwijs lijkt me al lang enorm fragiel (machtige lokale directies, vaste benoemingen, eeuwig tekort aan leerkrachten, kwetsbare positie tov ouders, noem maar op), en de hoge uitstroom en lage instroom bewijst omdat gevoel enkel. Ik besef ook dat het lang niet overal zo'n doembeeld waard is, maar ik zie er toch nergens structureel verbetering in komen als ik zo links en rechts hoor.

Nochtans heeft het onderwijs de laatste decennia al een transformatie ondergaan door te gaan fusioneren tot grotere scholengroepen in plaats van elke school op zichzelf met een eigen directie etc., de schaalvergroting die daardoor gerealiseerd kon worden moet toch ook ergens voelbaar of meetbaar zijn?

Je spreekt over administratieve rompslomp en problemen met de ouders, maar kan zoiets niet opgelost worden door per graad of jaar (afhankelijk van de grootte van de school) een persoon aan te nemen die al deze zaken op zich neemt en kanaliseert? In vele scholen heb je vandaag een directeur, iemand die administratie doet, een poetsvrouw, een klusjesman, de leraars en dan nog één of meerdere studieleraars die toezicht houden op de speelplaats of de opvang. In vele scholen is de equipe nog niet eens zo uitgebreid en moeten de leraars zelfs de handen uit de mouwen steken als er iets moet gedaan worden, soms zelfs met hulp van de ouderraad. Alle administratie betreffende afwezigheden, maaltijden op school, inschrijven voor uitstapjes en andere communicatie moet worden gedaan door de leerkrachten die daar dan tijdens nog mee bezig moeten zijn.

Naar aanleiding van een recent artikel over de UGent die financieel zware besparingen zou doorvoeren: de andere Vlaamse universiteiten zitten ook in grote financiële problemen en wijzen met de vinger naar de Vlaamse Regering die gemaakte afspraken niet nakomt. Minister van onderwijs Ben Weyts zelf reageert dat hij zich niet aangesproken voelt door de kritiek.

Universiteit Gent
In zijn rectorale rede ter gelegenheid van Dies Natalis (24/3) – de geboortedag van de universiteit – hekelde Van de Walle opnieuw het niet respecteren van de decretale financieringsmechanismen. Door het onvoldoende indexeren van de werkingstoelage en het overslaan van de beloofde ‘kliks’ – waarbij de basisfinanciering evenredig toeneemt met het aantal ingeschreven studenten – grijpt de Gentse universiteit jaarlijks naast zo’n 80 miljoen euro, herhaalde hij.

De "basisfinanciering is er per student de afgelopen vijftien jaar met 20% op achteruit gegaan". Het is “hallucinant en onaanvaardbaar”, fulmineerde Van de Walle: "Vlaanderen als kennisregio promoten, maar tegelijk de voedingsbodem voor die kenniseconomie verwaarlozen."

Vrije Universiteit Brussel
"De VUB moet, net als alle Vlaamse universiteiten, zwaar besparen", bevestigt algemeen beheerder Nic Van Craen (VUB) aan Apache. Het eerder meegedeelde begrotingstekort blijft overeind.

Dat heeft volgens Van Craen in belangrijke mate te maken met de uitholling van de werkingstoelage voor het aantal studenten. "Het aantal studenten aan de VUB steeg met 57% tussen academiejaar 2011-12 en het voorbije academiejaar 2021-22. De basisfinanciering van de VUB nam echter maar met 33% toe in dezelfde periode."

Universiteit Antwerpen
Volgens Peter De Meyer, woordvoerder van de Antwerpse universiteit, is het voor de exacte cijfers nog wachten op de volgende raad van bestuur. Toch staat nu al vast dat bestaande besparingsmaatregelen verder zullen worden aangehouden. Het gaat onder meer over besparingen op personeel, het bevriezen van werkingsmiddelen, en het outsourcen van schoonmaakactiviteiten.

De Meyer sluit zich in naam van de UA expliciet aan bij Rik Van de Walle. Volgens De Meyer weegt de gebrekkige basisfinanciering bij alle universiteiten op eenzelfde manier door. Ook hij verwijst daarbij onder meer naar het niet indexeren van werkingsmiddelen en het niet honoreren van afgesproken ‘kliks’.

KU Leuven
Vorige week (24/3) drukte Luc Sels, rector van de KU Leuven, reeds zijn ongeloof uit over de uitspraak van Weyts als zou de UGent de enige zijn die in financiële moeilijkheden verkeert. Ook aan de KU Leuven worden besparingsmaatregelen uitgerold.

Hoewel de Leuvense rector aangeeft in voortdurend gesprek te blijven met de Vlaamse Regering, en begrip toont voor de moeilijke omstandigheden, drukt ook hij zijn diepe bezorgdheid uit over de "opeenvolgende besparingen op de basistoelage voor het hoger onderwijs". En dat "zeker in een tijd waarin terecht groot belang wordt gehecht aan kwalitatief onderwijs, en aan wetenschap en innovatie".

Vlaamse Onderwijsraad (VLOR)
Alleen al de gebrekkige of ontbrekende indexering van bepaalde budgetten slaat een gat van ruim 82 miljoen euro in de financieringsenveloppe. Bovendien volstaat de toename van de werkingsmiddelen met 8 miljoen euro hoegenaamd niet om de verhoogde energiekosten te dragen, volgens de VLOR.

De VLOR gaf ook aan dat de beloofde ‘klik’ in 2023 voor de vierde keer in acht jaar tijd niet wordt toegekend, waardoor aan de universiteiten dit jaar 10.650 studenten ingeschreven zijn die de overheid niet financiert, op een totaal van 133.121 studenten.

Door de budgettaire krapte kan de onderwijskwaliteit amper nog worden gewaarborgd, stelde de VLOR scherp, en wordt het "besturen van de onderwijsinstellingen op termijn onhaalbaar".

ACOD
Marc Borremans, adjunct-algemeen secretaris van ACOD Onderwijs, bevestigt dat de “niet correcte indexering en verschillende besparingen” de hogeronderwijsinstellingen in een moeilijk houdbare financiële situatie hebben gebracht.

Zeer schrijnend om te zien hoe de kwaliteit van onze universiteiten er jaarlijks op achteruit gaat. Middelen die nodig zijn voor onderzoek, innovatie en onderwijs gaan naar bouwprojecten om nieuwe studenten een plaats te kunnen geven. Meer werk voor academisch personeel dat afleidt van de kerntaken. Andere zaken worden uitbesteed en brengen een hele hoop miserie met zich mee.

Voeg Thomas More hogescholen ook toe aan het lijstje. Met zelfs afvloeien van personeel tot gevolg. Zelf werkzaam bij Thomas More, hopelijk nog voor langere tijd.

Dankzij onze AI gaan er binnen 5 jaar nog veel verschieten hoe weinig ze waard zijn op de markt, dankzij hun diploma. We gaan minder slimme mensen nodig hebben, en misschien ook minder creatieve mensen.

Dankzij onze AI gaan er binnen 5 jaar nog veel verschieten hoe weinig ze waard zijn op de markt, dankzij hun diploma. We gaan minder slimme mensen nodig hebben, en misschien ook minder creatieve mensen.
Als je spreekt over studierichtingen of jobs die onnodig worden met de komst van AI, aan wat denk jij dan?

Dat zal dan toch voornamelijk over geïnformatiseerde functies gaan zoals bijvoorbeeld een content creator. Eigenlijk hoop ik dat door het automatiseren van die jobs er eindelijk terug wat werkvolk beschikbaar komt voor jobs die er echt toe doen in de maatschappij.

Terug
Bovenaan