Dan gaat het niet zozeer over kwaliteit of vakinhoudelijke kennis, maar worden daar vaak (of het terecht is of niet, laat ik in het midden hé) conclusies over de werkmentaliteit uit getrokken.De tijd op een examen vind ik nog wel iets anders omdat je daar moet aantonen dat je een bepaalde vaardigheid of techniek onder de knie hebt, en niet eerst vanalles trial & error moet proberen eer je er geraakt.
Grote hoeveelheden kunnen verwerken: ik vind dat je daarover nog kunt discussiëren. Een goed examen bestaat uiteindelijk grotendeels uit inzichtsvragen, zaken die je niet kunt leren door gewoon de grote hoeveelheid te verwerken. Maar oké, ik wil nu effe meegaan in de redenering. Stel dat dat ook een impliciete vaardigheid is die je toont via een diploma. Iemand die er een paar jaar langer over doet slaagt er dan per definitie niet in om 5vakken per semester te verwerken, maar slechts 4. Is dat zo een hemelsbreed verschil in uiteindelijke kwaliteit? Waar leg je de grens?
Je mag ook niet vergeten dat als je pas van de schoolbanken komt dat je behalve dat papier niks hebt om te bewijzen wat je kan, en dat een werkgever ook niks anders heeft om op af te gaan. Een voltijds student die er 2-3 jaar langer over doet, komt dan op bij cv-screening toch al snel over als iemand die minder doorzettingsvermogen of engagement toont.
Voor mensen die zich later na een tijd in het werkveld gestaan te hebben omscholen of bijstuderen is dat minder relevant. Dan gaat het diploma ook enkel meegenomen worden om te kijken of iemand de juiste graad/titel heeft en dan wordt de focus na die 3 seconden meteen verlegd naar de werkervaring.