Er staan wel meerdere reden waarom het zo lang duurt. Mijn zus bv is midden haar tweede studiejaar, een jaartje in Australië geweest. Als zij terugkwam werkte ze als werkstudent, en heeft ze dus ook haar studiejaren ‘opgesplitst’.Oh, kijk.
Toch wel triestige cijfers vind ik.Amper 1 op de 3 Vlaamse studenten haalt bachelordiploma na 3 jaar: "Noch voor individu, noch voor maatschappij een goede zaak"
Het flexibele systeem van ons hoger onderwijs is de belangrijkste verklaring. Maar onderwijsexpert Dirk Van Damme wordt daar niet zo vrolijk van.www.vrt.be
Ik ben het helemaal mee eens, het niveau van sommige richtingen in het secundair is te laag.Zeer triestig, maar vrees niet dat de harde knip veel gaat oplossen. De knip blijft nog altijd binnen de universiteiten. Dus slaag je niet in psychologie aan UGent, dan ga je na 2j naar KU Leuven of VUB. Het leerkredietsysteem is nog veel te laks.
Bindende toelatingsproeven zou al iets kunnen oplossen, maar imo zit het grootste probleem nog altijd in het secundair onderwijs. Instroom in het hoger onderwijs is te slecht, door het gedaalde niveau in het secundair. En die achterstand krijg je niet meer recht.
Instroom bij ons van afstudeerders in het secundair in jaar 2020 en 2021 waren rampzalig. Teveel leerstof gemist, en toch allemaal een A-attest gekregen, want jah, corona.
Onlangs in Canada geweest (Québec), daar bestaat het secundair voor iedereen uit een gemeenschappelijk richting tot het 5de jaar (dus geen specialisatie). En dan mag je kiezen:
-Pre-unief college van 2 jaar waar je al een specialisatie kiest (bv ingenieur) en dan mag je doorstromen naar de bachelor, de lessen uit het college volgen rechtstreeks de lessen van het unief en je krijgt ook kleine vrijstellingen.
Je mag dan ook veranderen als je iets anders wilt studeren.
-Technische college van 3 jaar, gelijkaardig aan onze hogescholen waar je een job direct leert. Maar nog de theoretische kennis meekrijgt om eventueel door te studeren.
Hoe zij het ervaren: heeft als voordeel dat zij niet specialiseren tot hun 17 jaar en dat zij dan iets volwassener zijn om een keuze te nemen in hun studie. De nadruk wordt dan ook meer gelegd op taalvaardigheid tijdens de eerste 5 jaren.