Ik denk dat een belangrijke reden is dat het je vakken kan meenemen naar latere jaren. Dat lijkt me ook gewoon algemeen geweten, daarom dat men dat heeft verstrengd.Tgoh, en wat is eigenlijk de oorzaak dat studenten langer studeren? Als een studie gecombineerd gaat met een drukke (studenten)job of zinvolle extracurriculaire activiteiten, dan is dat toch opzich geen slechte evolutie.
Mogen daarnaast ook niet vergeten dat een universitaire studie er niet makkelijker op wordt, in een leven dat voor iedereen hectischer wordt.
Ik heb nu het geluk dat ik nooit veel moeilijkheden heb gehad met te slagen voor vakken (heb wel elk jaar minstens 1/2 herexamens maar bon), maar niet iedereen leeft hetzelfde leven eh.
In de praktijk is dat ook vaak een molensteen rond de nek van studenten die sowieso al moeite hebben, die gewoon voor opbouwende achterstand zorgt. Want dan blijkt dat ze voor dat vak van jaar x de labo's niet kunnen meedoen, want ze hebben tegelijkertijd verplichte oefeningen van een vak uit jaar x-1 en dat heeft voorrang. De studietrajectbegeleider of de student konden dat natuurlijk onmogelijk op voorhand weten.
En het lijkt me nogal wishful thinking te zijn dat dit allemaal studenten zijn met een hoop nuttige extra activiteiten. Mijn (anekdotische) ervaring leert me dat de praeses-types vaak ofwel gewoon een jaar er hun voeten aan vegen, of heel hard weten waarmee ze bezig zijn en dan ook gewoon alles succesvol combineren.
Dat niet iedereen hetzelfde leven heeft lijkt me ook nogal een dooddoener, kan best maar ik blijf van mening dat studies prioritair zijn. Als je daartussen nog functies wil opnemen in een studentenkring en een bedrijf oprichten, moet je maar zien dat die studies ook vlot gaan (echt voorbeeld).