Hoe weet men of processor moet goed genoeg is om te gamen?

marky_mark_98

New member
Hallo, mijn gaming pc bestaat uit een Ryzen 5 3600 processor en een AMD Radeon RX 6750 XT grafische kaart en ik zou graag weten om dit ok is om Warzone en Dayz te laten draaien, dus niet gamen in 4K.
De grafische kaart is nieuw maar processor is 2 jaar oud.
Is dit ok ?
Bedankt voor jullie reactie.
 
Ik had tot een paar maand terug ook nog een R5 3600 en die deed het nog perfect. Upgrade bij mij was omwille van flight sims en om mijn AM4 (5800x3d upgrade) levensduur te verlengen. Als je de moeite doet om te googlen zal je zien dat deze nog steeds boven de aangeraden CPU's staat qua performance. CPU's staan niet gelijk aan GPU's, CPU's kunnen echt wel een langere tijd mee hoor.

Warzone: Ryzen 1800X of hoger
DayZ: Ryzen 1600X of hoger

Als je echt wilt weten waar een bottleneck zit moet je iets van monitoring draaien zoals een hwinfo64. Hoofdzakelijk is het zo:
Is je GPU niet voor de volle 100% in gebruik = CPU de bottleneck. GPU 100% in gebruik dan is deze de bottleneck. Is je fps alsnog te laag, check of je RAM geheugen maxed out is en/of je pagefile geheugen zit te gebruiken hierdoor. Games naar een SSD verplaatsen ipv HDD kan ook prestatiewinst opleveren zoals minder microstutter etc.

't zou al erg zijn mocht je met 3,5 jaar oude technologie al niet meer mee kunnen met gaming..
 
Geen zorgen over maken.
Meer dan goed genoeg voor 1080P en 1440P.
sterker nog, hoe hoger de resolutie hoe minder cpu uitmaakt.

het hangt allemaal puur af van hoeveel fps je wilt halen en niet welke resolutie. met een een rtx3080 op 1080p zou die cpu bottlenecken maar op 4K net helemaal niet.
 
Voor sommige recente AAA releases gaan de minimum requirements richting een intel 8400 of een amd 1600. Met je 3600 zit je volgens mij zeker enkele jaren goed. Je gpu zal bij de meeste games het meeste werk doen.

Mijn vriendin heeft nog een pc met een 3600 en een rx 6800, die draait nog alles op 1440 en zal mijn inziens nog wel 5 jaar ruim voldoende zijn.
 
Terug
Bovenaan