nieuwe desktop basis gebruik

Furyan

New member
De pc van mijn ouders is het na een goeie 10 jaar aan het begeven. Dus ik wou kijken om zelf een nieuwe pc samen te steken.
Ik heb deze PC in de tijd ook samengestoken (Was daarvoor mijn gaming pc :LOL:), maar als ik de dag van vandaag ga kijken wat er allemaal op de markt is heb ik geen flauw idee meer wat te kopen. De desktop zou vooral gebruikt worden om e-mails te checken, wat word en excel, ... de pc zou niet gebruikt worden om te gamen of fotobewerking of andere zware dingen.
Ikzelf ben geen fan van samengestelde desktops te kopen in de winkel, mij is altijd wijsgemaakt dat ge er meer geld uithaald als ge hem zelf samenstelt.

budget: rond de €400 als dat haalbaar is.

wat ik momenteel zowat samengesteld heb:

Processor: AMD Ryzen 5 5600G (3.9GHz) 16MB - 6C 12T - AM4 - RX VEGA
Moederbord: hier heb ik echt geen flauw idee in wat te kiezen?
RAM: Corsair: Corsair 16GB (2x8GB) 3200MHz DDR4 Vengeance LPX Black
Opslag: Kingston NV1 500GB M.2 2280 NVMe
Grafische kaart: Ik zou geen externe nemen maar de onboard grafische kaart gebruiken als dat voldoende is?
Voeding: Hier heb ik ook geen flauw idee in hoe zwaar die moet zijn?
Case: Sharkoon S1000 zag er mij niet slecht uit.

Zouden jullie mij eventueel verder kunnen helpen om de rest aan te vullen en/of eventueel commentaar te voorzien op de rest?


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Met een B550 moederbord zit je goed. Een dedicated GPU is zeker niet nodig.
Geheugen zou ik sowieso op 3600 Mhz nemen, om synchroon te lopen met de IF.

Rap iets gemaakt, 470 euro totaal:


Rekening houdende met jouw keuze CPU is dat. Qua moederborden vertrouw ik persoonlijk enkel nog Asus. Als je er nog wat af wilt kan je perfect voor een i3 12100 gaan bijvoorbeeld.
 
Met een B550 moederbord zit je goed. Een dedicated GPU is zeker niet nodig.
Geheugen zou ik sowieso op 3600 Mhz nemen, om synchroon te lopen met de IF.

Rap iets gemaakt, 470 euro totaal:


Rekening houdende met jouw keuze CPU is dat. Qua moederborden vertrouw ik persoonlijk enkel nog Asus. Als je er nog wat af wilt kan je perfect voor een i3 12100 gaan bijvoorbeeld.
Bedankt voor de hulp!

Ik kan de samenstelling niet vinden in uw wenstlijst? ik kan het wel zien in de mail die ik ontvangen heb van dat u gereageerd heeft. Ergens gaat het niet goed denk ik :LOL:

Voor de CPU had ik AMD genomen omdat ik AMD overal zag terugkomen. Intel is voor mij evengoed.
Als ik dan de I3 opzoek dan kom ik uit op de Intel core I3-12100F boxed?

1TB voor opslag is voor hun waarschijnlijk veel te veel, dus dan kan ik daar misschien ook een beetje op sparen door 500GB te nemen.

Mocht ik toch voor een andere case gaan, veronderstel ik dat elke Tower case goed is om deze onderdelen te laten inpassen? of zijn er de dag van vandaag hier veel verschillen in? het viel me namelijk in dat ik die oude case nog kan gebruiken. Zitten wel veel meer ventilatoren op, maar denk niet dat dit een probleem zou mogen geven met de voeding?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp!

Ik kan de samenstelling niet vinden in uw wenstlijst? ik kan het wel zien in de mail die ik ontvangen heb van dat u gereageerd heeft. Ergens gaat het niet goed denk ik :LOL:

Voor de CPU had ik AMD genomen omdat ik AMD overal zag terugkomen. Intel is voor mij evengoed.
Als ik dan de I3 opzoek dan kom ik uit op de Intel core I3-12100F boxed?

1TB voor opslag is voor hun waarschijnlijk veel te veel, dus dan kan ik daar misschien ook een beetje op sparen door 500GB te nemen.

Mocht ik toch voor een andere case gaan, veronderstel ik dat elke Tower case goed is om deze onderdelen te laten inpassen? of zijn er de dag van vandaag hier veel verschillen in? het viel me namelijk in dat ik die oude case nog kan gebruiken. Zitten wel veel meer ventilatoren op, maar denk niet dat dit een probleem zou mogen geven met de voeding?
Nu zou het moeten werken. De lijst stond privé. https://tweakers.net/gallery/102757/wenslijst/?wish_id=3070804

Ik heb 1 TB voorzien omdat deze in reclame staat momenteel (of gisteren toch). Het moederbord dat nu voorzien is is µATX, dat past in elke case.
Voor de voeding gaat dat geen probleem zijn. Ik heb een 400W voorzien en je CPU verbruikt er geen 100 op zijn piek. Met een SSD en een moederbord bij ga je zelden tot 100W komen bij gewoon gebruik.
 
Nu zou het moeten werken. De lijst stond privé. https://tweakers.net/gallery/102757/wenslijst/?wish_id=3070804

Ik heb 1 TB voorzien omdat deze in reclame staat momenteel (of gisteren toch). Het moederbord dat nu voorzien is is µATX, dat past in elke case.
Voor de voeding gaat dat geen probleem zijn. Ik heb een 400W voorzien en je CPU verbruikt er geen 100 op zijn piek. Met een SSD en een moederbord bij ga je zelden tot 100W komen bij gewoon gebruik.
Nu kan ik de lijst inderdaad wel zien.

Betreft de opslag kan ik nog altijd beslissen natuurlijk.

Ik heb op Megekko uw volledige lijst kunnen samenstellen en kom daar op €418 wat mij een goeie prijs lijkt.
Alleen jammer dat daar een levertijd van 10 dagen op het moederbord zit.

Op alternate is alles direct leverbaar alleen is de door u aanbevolen voeding daar niet te koop.
Als alternatief dacht ik aan de volgende: https://www.alternate.be/be-quiet/System-Power-9-400W-voeding/html/product/1418647
Deze leek mij een goed alternatief te zijn?

Afhankelijk of de PC het binnen 10 dagen begeeft of niet, zou ik bij Megekko bestellen.
Echter moest die het eerder begeven zal ik waarschijnlijk bij alternate moeten bestellen, afhankelijk of de alternatieve voeding goed gekeurd word :)
 
Nu kan ik de lijst inderdaad wel zien.

Betreft de opslag kan ik nog altijd beslissen natuurlijk.

Ik heb op Megekko uw volledige lijst kunnen samenstellen en kom daar op €418 wat mij een goeie prijs lijkt.
Alleen jammer dat daar een levertijd van 10 dagen op het moederbord zit.

Op alternate is alles direct leverbaar alleen is de door u aanbevolen voeding daar niet te koop.
Als alternatief dacht ik aan de volgende: https://www.alternate.be/be-quiet/System-Power-9-400W-voeding/html/product/1418647
Deze leek mij een goed alternatief te zijn?

Afhankelijk of de PC het binnen 10 dagen begeeft of niet, zou ik bij Megekko bestellen.
Echter moest die het eerder begeven zal ik waarschijnlijk bij alternate moeten bestellen, afhankelijk of de alternatieve voeding goed gekeurd word :)
Be Quiet is ook een heel goed merk voor voedingen. Zeker een goeie keuze dus :)
En ja die opslag... 1 TB zullen ze idd nooit opgebruiken.
 
Terug
Bovenaan