Studie Hoe studeren in het hoger onderwijs: advies?

Maya

Banned
Ik ben na enkele jaren werken terug begonnen aan een hogeschool opleiding. Nu ondervind ik dat ik niet uit een boek kan leren. Ik vind de powerpoints praktisch, maar het is soms moeilijk om daarin het overzicht te behouden. Ik maak samenvattingen, maar daarbij schrijf/typ ik bijna de hele powerpoints over. Dit kost uiteraard heel veel tijd en lijkt me niet de goede manier te zijn.

Dus iemand studietips? Tips om samenvattingen te maken?
 
Misschien erbij zetten welke opleiding ?
Ik kon ook moeilijk uit een boek studeren en ging vaak kijken naar YouTube video’s of studeerde samen met een klein groep studenten op kot of in de bib. Dit was de beste oplossing voor mij, want zij legde het uit op een manier die ik kon begrijpen.
 
Ik vond samenvattingen maken een vreselijke tijdsverspilling. In het eerste jaar duidde ik de belangrijke zaken nog aan met fluo of pen, maar ook dat gaf ik gaandeweg op. Wat niet wil zeggen dat het niet nuttig kan zijn voor anderen, maar evalueer dat gewoon voor jezelf. Een studiegenoot van mij schreef zoals jij "samenvattingen", dat waren dan praktisch kopies van de cursus, maar dan in zijn eigen gekrabbel. Erg efficiënt was dat niet.

Er bestaan ongetwijfeld cursussen of workshops om samenvattingen te leren maken, en ik zou denken dat er wel zoiets in je hogeschool zal bestaan (een studiecentrum ofzo om dit na te vragen).

Het belangrijkste om te leren is verbanden zien in de materie, volgens mij. Begrijpen waarom iets in de cursus staat en hoe dit links aan een vorig of verder hoofdstuk. Zo scheidt je hoofd- van bijzaken en maak je een samenvatting in je hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan ongetwijfeld cursussen of workshops om samenvattingen te leren maken, en ik zou denken dat er wel zoiets in je hogeschool zal bestaan (een studiecentrum ofzo om dit na te vragen).
Dit, zijn er geen studiebegeleiders verbonden aan je hogeschool? Daarvoor dienen ze!

Heb je moeite met hoofd- en bijzaken te onderscheiden, of zijn de slides eigenlijk al een samenvatting (in de zin dat alles relevant is)?

Nu, tips van deze studiebegeleider:
- ga aan de slag met de leerstof. Voor sommige mensen kan dat idd samenvattingen maken zijn (werkte perfect voor mij), maar voor iemand anders kan dat iets helemaal anders zijn. Probeer een methode te vinden die je ligt, maar beperk je daar ook niet toe. Het kan best zijn dat de ene methode werkt voor hoofdstuk 2, maar een andere methode beter voor hoofdstuk 2.
- snellere methodes dan samenvattingen zijn bvb flash cards, tabellen, schema's, mind maps
- zoek uit wat jouw productieve uren zijn (en dat kan elk moment van de dag zijn, no shame). In die uren ga je echt studeren, in de minder productieve uren kan je voorbereidend werk doen zoals notities bijeen zoeken, dingen kopiëren, flash cards maken,...
 
Terug
Bovenaan