Hoe lang kan jij voort met je basisvoorraad in noodsituaties?

Hoe lang kan je voorzien in je basisvoorzieningen in geval van een oorlog.

  • 0 dagen

    Stemmen: 11 11,5%
  • 1-7 dagen

    Stemmen: 55 57,3%
  • 7-14 dagen

    Stemmen: 20 20,8%
  • 14-21 dagen

    Stemmen: 5 5,2%
  • langer? (geef reden mee)

    Stemmen: 5 5,2%

  • Totaal aantal stemmers
    96

zwarten

Well-known member
Niet echt een pol en actua post maar in navolging van dit artikel en de recente oorlogen (oekraine, gaza) zie je hoe snel het allemaal naar de verdoemenis kan gaan.
Dus bij deze een poll. Hoe lang zouden jullie nu kunnen voldoen aan de meest basis voorzieningen moest er morgen een grootschalige oorlog beginnen?

ikzelf heb 0 dagen ingevuld.
De constatatie is dat ik meestal maar om 2 max 3 dagen eten in mijn frigo heb, water drink ik van de kraan en als de elektriciteit en het internet uitvalt ben ik helemaal gechareld
Geen verwarming, geen drinkbaar water, geen elektriciteit, met moeite wat kaarsen in huis.. yeah im screwed.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is dat toch afhankelijk van de situatie. Valt de elektriciteit uit hebben we ook geen eten meer. Valt het gas weg is er geen verwarming. Blijft de elektriciteit deels beschikbaar kunnen we gerust een maand weg kwa eten. Ik snap wel niet waarom je gesjareld zou zijn als het internet uitvalt. Het zou niet leuk zijn maar je zou er toch niet van dood gaan. Imo lijkt dat toch in oorlogstijden een behoefte die gerust aan de kant kan geschoven worden.
 
Water haal ik 1x per maand. Als het morgen begint kan ik wel nog een paar dagen weg. Eten idem.
En dan nog vlug flessen of iets anders vullen met water, heb geen bad.

Diepvries zit ook wel nog redelijk veel in.
Maar idd elektriciteit en verwarming... Das noppes.
 
Bij mij is dat toch afhankelijk van de situatie. Valt de elektriciteit uit hebben we ook geen eten meer. Valt het gas weg is er geen verwarming. Blijft de elektriciteit deels beschikbaar kunnen we gerust een maand weg kwa eten. Ik snap wel niet waarom je gesjareld zou zijn als het internet uitvalt. Het zou niet leuk zijn maar je zou er toch niet van dood gaan. Imo lijkt dat toch in oorlogstijden een behoefte die gerust aan de kant kan geschoven worden.
Aangezien mijn survivalskills gebaseerd zijn op www. survavilskills. be of zoiets schat ik het internet toch hoog in in zo een situatie :D

Allez ik denk dan aan belangrijke telefoonnummers die je nodig zou moeten hebben? Hoe drinkbaar water verkrijgen? Wat te eten? welke champignons uit den bos zijn eetbaar etc.
 
Water haal ik 1x per maand. Als het morgen begint kan ik wel nog een paar dagen weg. Eten idem.
En dan nog vlug flessen of iets anders vullen met water, heb geen bad.

Diepvries zit ook wel nog redelijk veel in.
Maar idd elektriciteit en verwarming... Das noppes.
Imo is dat voor gans belgie zo.
 
Aangezien mijn survivalskills gebaseerd zijn op www. survavilskills. be of zoiets schat ik het internet toch hoog in in zo een situatie :D
Het is nu toch niet dat in tijden van oorlog je opeens volledig op jezelf aangewezen bent en je opeens in de brousse terecht komt. Ik hoop ten zeerste dat moest het ooit zover komen dat de samenleving toch wat meer naastenliefde toont dan nu.
 
Het is nu toch niet dat in tijden van oorlog je opeens volledig op jezelf aangewezen bent en je opeens in de brousse terecht komt. Ik hoop ten zeerste dat moest het ooit zover komen dat de samenleving toch wat meer naastenliefde toont dan nu.
Ik vermoed dat het meest ergste/egoistische in de mens naar boven zal komen in zo een situatie.
 
Ik vermoed dat het meest ergste/egoistische in de mens naar boven zal komen in zo een situatie.
Bij de een wel en de andere niet zeker. Ik zie dat niet zo zwartgallig in. Er zullen er wel zijn die enkel voor zichzelf kijken maar er zullen er ook wel een hele hoop zijn die elkaar proberen te helpen. Ik geloof zelf dat een van de redenen waarom vroegere generaties minder egoïstisch waren is omdat die in slechte tijden elkaar meer nodig hadden. Egoïsme kan ook maar hoogtij vieren wanneer je de vrijheid hebt om egoïstisch te zijn, de dag dat je elkaar nodig hebt om te overleven zal dat Egoïsme ook wel minderen.
 
Mazouttanks zitten hier nog halfvol, dus kan nog zeker voort verwarmen tot het einde van winter. Zelfs tot een stuk in de lente alst moet
 
In Oekraïne is de stroom ook niet overal plots weggevallen hé, een oorlog, hoe gruwelijk ook, is de apocalyps niet. Ik denk niet dat er veel mensen een dieselgroep op overschot hebben.
 
Akkoord maar mensen durven soms wel eens vergeten hoe essentieel elektriciteit is.
Ja feitelijk. Ik betrap mij daar toch ook wel op.
Stel nu dat elek wegvalt. Zowiezo dat alle gas en mazout installaties op huis niveau vallen uit. Maar ook de gasverdeelinstallaties hoge en middendruk zullen zeker ook niet stroomloos werken. Dan is koken en verwarmen van de baan en al het eten dat je stockeert in de diepvries ook naar de vaantjes. Nu ja een generator zou werken maar hoe haal je de benzine ervoor als blijkt dat het tankstation de benzine ook niet meer kan afleveren.
Zonnepanelen werken ook niet als de netstroom uitligt.
Kraanwater stopt denk ik ook bij uitvallen elektriciteit. De druk wordt nl door pompen opgebouwd en watertorens zijn een unicum aan het worden.
Stel dat je nog voedsel hebt. Hoe ga je dat bereiden? Buiten op de BBQ lijkt een mogelijkheid te zijn.
 
Ja feitelijk. Ik betrap mij daar toch ook wel op.
Stel nu dat elek wegvalt. Zowiezo dat alle gas en mazout installaties op huis niveau vallen uit. Maar ook de gasverdeelinstallaties hoge en middendruk zullen zeker ook niet stroomloos werken. Dan is koken en verwarmen van de baan en al het eten dat je stockeert in de diepvries ook naar de vaantjes. Nu ja een generator zou werken maar hoe haal je de benzine ervoor als blijkt dat het tankstation de benzine ook niet meer kan afleveren.
Zonnepanelen werken ook niet als de netstroom uitligt.
Kraanwater stopt denk ik ook bij uitvallen elektriciteit. De druk wordt nl door pompen opgebouwd en watertorens zijn een unicum aan het worden.
Stel dat je nog voedsel hebt. Hoe ga je dat bereiden? Buiten op de BBQ lijkt een mogelijkheid te zijn.
Bbq of een vuur stoken. Maar het problerm is dat je na een dag of 5 wel zonder iets zit om op uw bbq of uw vuurtje te leggen. En tenzij je graag rat, hond of kat eet zie ik ook niet waar je in stedelijk gebied eten zou kunnen vergaren.
 
En uw mazoutbrander heeft geen elektriciteit nodig? Of uw circulatiepomp?
Nope, kwoon in een oud kot dat geen centrale verwarming heeft. Enkel een recente hoogrendements mazoutkachel die zo goed als de hele beneden verdieping kan verwarmen. Heeft geen elektriciteit nodig
 
Nope, kwoon in een oud kot dat geen centrale verwarming heeft. Enkel een recente hoogrendements mazoutkachel die zo goed als de hele beneden verdieping kan verwarmen. Heeft geen elektriciteit nodig
Ma allez. Hoe gaat de mazout van uw mazouttank naar uw ketel? Hoe draait de circulatiepomp van uw verwarming om water naar uw radiatoren te brengen? Dat is toch allemaal elektriciteit? edit.. aah nen kachel. Ja dat gaat wel blijven branden.
Een goei leuvense stoof waar ge nog op kunt koken zou ook wel nog een investering zijn.
 
Nope, kwoon in een oud kot dat geen centrale verwarming heeft. Enkel een recente hoogrendements mazoutkachel die zo goed als de hele beneden verdieping kan verwarmen. Heeft geen elektriciteit nodig
Ik wist niet dat men nog zo'n dingen maakte.
 
Zo lang elektriciteit en water beschikbaar blijven kunnen we een goed tijdje door.

Geen water uit de kraan en het wordt snel problematisch. Dan zou ik alles wat hier drinkbaar is moeten gebruiken en zo goed als alleen maar alcoholische drankjes kunnen nuttigen.
 
Terug
Bovenaan