Hoe lang kan jij voort met je basisvoorraad in noodsituaties?

Hoe lang kan je voorzien in je basisvoorzieningen in geval van een oorlog.

  • 0 dagen

    Stemmen: 11 11,5%
  • 1-7 dagen

    Stemmen: 55 57,3%
  • 7-14 dagen

    Stemmen: 20 20,8%
  • 14-21 dagen

    Stemmen: 5 5,2%
  • langer? (geef reden mee)

    Stemmen: 5 5,2%

  • Totaal aantal stemmers
    96
Koken kan ook met een propaan of butaan gasfles. Mijn ouders hadden jarenlang buiten een propaan gasfles staan waarmee ze kookten en voor warm water. Met zo een fles kwamen ze toch zeker een half jaar toe. Dat was 1 grote en 1 kleine fles. Wanneer de grote leeg was draaiden ze de kleine gasfles open en bestelden dan een andere grote gasfles.
 
Koken kan ook met een propaan of butaan gasfles. Mijn ouders hadden jarenlang buiten een propaan gasfles staan waarmee ze kookten en voor warm water. Met zo een fles kwamen ze toch zeker een half jaar toe. Dat was 1 grote en 1 kleine fles. Wanneer de grote leeg was draaiden ze de kleine gasfles open en bestelden dan een andere grote gasfles.
Het grote probleem is dat wanneer je met een aardgas kookvuur zit je niet zomaar kan overschakelen op butaan of propaan. Normaal moet je dan de sproeiers van uw vuren vervangen. Maar dat is de ideale wereld, hoe het in de praktijk zou gaan als je dit niet doet weet ik niet.
 
Als de rule of law/law & order echt dreigt in elkaar te stuiken zal het ook wel noodzakelijk zijn om je te bewapenen.
 
Het grote probleem is dat wanneer je met een aardgas kookvuur zit je niet zomaar kan overschakelen op butaan of propaan. Normaal moet je dan de sproeiers van uw vuren vervangen. Maar dat is de ideale wereld, hoe het in de praktijk zou gaan als je dit niet doet weet ik niet.

Aardgas en butaan zijn dezelfde sproeiers. Voor propaan heb je andere nodig want die flessen hebben een hogere druk. Meestal wanneer je een gasfornuis koopt zijn beide soorten sproeiers ook voorzien. Kun je makkelijk zelf verwisselen. Is met schroefdraad. Die zitten namelijk vlakbij de branders.
 
Aardgas en butaan zijn dezelfde sproeiers. Voor propaan heb je andere nodig want die flessen hebben een hogere druk. Meestal wanneer je een gasfornuis koopt zijn beide soorten sproeiers ook voorzien. Kun je makkelijk zelf verwisselen. Is met schroefdraad. Die zitten namelijk vlakbij de branders.
Zouden er mensen zijn die die bijhouden?
 
Hier een grote diepvries die ook niet vanaf de eerste minuut nutteloos is, altijd conserven in huis, drinken en hondeneten. Dus qua voeding gok ik dat we wel een dag of 10 voort kunnen.
Ouders idem èn zij hebben een allesbrander en wonen op wandelafstand.

Zelf zou ik ook gelijk een vluchtplan proberen uitzoeken. Ik heb een kind, dat ben ik haar dan wel verplicht. Of mijn ouders dat zouden doen, heb ik wel mijn twijfels bij... Die houden niet van verandering, zijn fysiek ook probleemgevallen, oude bomen die men niet zomaar verplant,...
Ik zou de hond er wel aan kwijt kunnen ook: extra bescherming voor hen en een obstakel minder in een vlucht. 😁

Maar ik ben niet zo fatalistisch ingesteld dat ik daar van wakker ga liggen.
 
Hier een grote diepvries die ook niet vanaf de eerste minuut nutteloos is, altijd conserven in huis, drinken en hondeneten. Dus qua voeding gok ik dat we wel een dag of 10 voort kunnen.
Ouders idem èn zij hebben een allesbrander en wonen op wandelafstand.

Zelf zou ik ook gelijk een vluchtplan proberen uitzoeken. Ik heb een kind, dat ben ik haar dan wel verplicht. Of mijn ouders dat zouden doen, heb ik wel mijn twijfels bij... Die houden niet van verandering, zijn fysiek ook probleemgevallen, oude bomen die men niet zomaar verplant,...
Ik zou de hond er wel aan kwijt kunnen ook: extra bescherming voor hen en een obstakel minder in een vlucht. 😁

Maar ik ben niet zo fatalistisch ingesteld dat ik daar van wakker ga liggen.
Even een goede raad highlighten. Zelfs al komt het tot een oorlog geloof ik niet dat we met zijn allen direct op de vlucht zullen moeten slaan. Tenzij we opeens een grote flits en een paddestoel zien. Maar dan is het ook te laat. En in dat geval hoop ik ten zeerste dat ik en mijn gezin dicht genoeg bij de explosie zitten dat we het nooit beseffen.
 
Vraag is ook naar waar je gaat vluchten...
Bij de wereldoorlogen lagen we tussen de vijandige landen in (kort door de bocht I know), dus heb je het vlaggen.
Nu komt het vanuit Rusland, dus tegen dat het hier is, hebben ze al op zijn minst Duitsland, Polen en Oekraïne doorgestoken. Die vluchtelingen zullen al veel mogelijkheden weggenomen hebben, om nog maar te zwijgen van andere middelen die al zijn ingenomen.
Persoonlijk denk ik dat als ze Duitsland ooit voorbij zouden raken, dat het een verloren zaak is. Niet dat ik geloof dat het echt zover zal komen. Zouden ze ooit aan Polen beginnen, dan wordt er actief ingegrepen waar we nu enkel steun geven. Ook als het niet meer Rusland is, ten zuiden hebben we een Frans "schild", en ik zou niet weten wie ons van het noorden of oosten zou aanvallen.
Ik zie wel nog een scenario dat onze gastoevoer uitvalt, en dat we ons voedsel zullen delen met vluchtelingen. De tijden zullen dan zwaar zijn, maar toch anders dan echt tussen de aanvallen zitten.
Een week of 2 kom ik dan nog gemakkelijk weg als ik niet moet delen. Realistisch dus een weekje.
 
Ik ben zo'n persoon die elke dag gaat winkelen voor de dag zelf ipv 1 keer per week, lang zal ik het dus niet volhouden. Gelukkig winkel ik vaak in de colruyt en woon ik alleen dus sowieso ligt er nog wel het een en het ander in de diepvries omdat ze daar enkel verpakkingen verkopen voor gezinnen van 12.

Afhankelijk van de periode van de eerste "bom" kan ik dus 1 tot 5 dagen verder wss op diepvriespuree en schnitzels.
 
Mijn meesterplan bestaat er nog altijd in om op dag 1 van de apocalypse mij toegang te veschaffen tot de lokale delhaize, dan alles toe te barricaderen om dan het wel een eindje te kunnen uitzingen.
 
Tientallen pakken katteneten (ik koop dat steeds in bulk) + een tiental pakken eten uit blik + regenwater uit de regenwaterput als de nood echt hoog begint te worden als last resort voor vochtopname na xx dagen (al is dit niet echt gezond en kan je daar echt heel ziek van worden, maar alles is beter dan niks nadat echt alles op is ?)

De diepvrieskoffer in de garage --> Dat duurt toch een week voor die ontdooid is als ik echt de moeite er voor doe.
Ondertss kan ik eventueel ook nog het ijs opeten als extra vocht? Ik verzin wel iets met den Makila "fantasie" :tongue:

Vooraleer ik de pijp aan maarten geef (wegens buikloop en koorts?): Toch zeker 2 weken schat ik zo.
 
Laatst bewerkt:
Mijn meesterplan bestaat er nog altijd in om op dag 1 van de apocalypse mij toegang te veschaffen tot de lokale delhaize, dan alles toe te barricaderen om dan het wel een eindje te kunnen uitzingen.
Misschien beter naar het distributiecentrum in Asse gaan, daar ligt wel wat meer. En dan met een gewapende bende want jij zal niet de enige zijn met dat plan. :unsure:
 
Ik heb hier op BG zijnde nu toch al een paar antwoorden verwacht van .....
"Ik zit alles gewoon uit in mijn atoomschuilkelder of safety room"...
Maar kijk ??? lol
 
Het algemeen probleem als ik naar mezelf kijk is toch wel dat zaken zoals zuiver water uit de kraan, water en gas uit de leiding, een supermarkt die open is, ... zo de standaard is geworden dat al die vrij eenvoudige alternatieven gewoon niet worden gekozen.

Ik heb een kelder waar ik heel wat conserven zou in kwijt kunnen, maar we eten niet graag uit blik dus we kopen vers of diepvries.
We kunnen gerust een gasfles of wat campinggas in huis halen maar we kamperen niet dus waarom zou je.
Plaats genoeg om wat hout te stokeren maar waarom zou ik een houtbrander aanschaffen.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat wat (papieren) survivaldocumentatie nuttig is, maar waarom zou ik dat kopen.
Allerhande "gereedschap" om te overleven heb ik ook niet want waarom zou ik, ik ga niet gaan trekken of kamperen.

Nu, dat gezegd zijnde denk ik wel dat de inventiviteit van mensen wordt onderschat. Het is niet of iedereen gaat in zijn living liggen verhongeren denk ik wanneer er iets gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Weinig zelfvoorziening op dit moment, maar met een grote tuin is er wel veel potentieel. Moestuin aanleggen en een hoop konijnen ... In het bos aan de overkant kan ik genoeg hout verzamelen.

Een oorlog betekent niet dat het ganse land zonder eten en voorzieningen valt. Toch niet op dag 1 en zodra de bezetting van start gaat wordt de normaliteit hersteld. Dus de vraagstelling dient te worden genuanceerd, want oorlogen kunnen heel wat kanten uitgaan.

Maar het lijkt me geen slecht idee om in "geval van" te denken aan zelfvoorziening en dan zijn stadsbewoners of appartementsbewoners wel gesjareld.
Trivia weetje! Konijnen zijn te mager om van te overleven.
 
Als we een beetje rantsoeneren, toch minstens een paar weken.
We kopen nogal in bulk als er een interessante promotie is. :laugh:

Ik heb hier op BG zijnde nu toch al een paar antwoorden verwacht van .....
"Ik zit alles gewoon uit in mijn atoomschuilkelder of safety room"...
Maar kijk ??? lol
Als je dat voorzien hebt, ga je dat hier natuurlijk niet toegeven hé.
Trek je ongewenste bezoekers mee aan...

;);)

De zondag geen probleem, dan gaan we altijd naar de frituur.
Over tekort aan wc-papier hier ook geen zorgen.
We hebben een krantenabonnement. :cool:
 
Terug
Bovenaan