Hoe lang kan jij voort met je basisvoorraad in noodsituaties?

Hoe lang kan je voorzien in je basisvoorzieningen in geval van een oorlog.

  • 0 dagen

    Stemmen: 11 11,5%
  • 1-7 dagen

    Stemmen: 55 57,3%
  • 7-14 dagen

    Stemmen: 20 20,8%
  • 14-21 dagen

    Stemmen: 5 5,2%
  • langer? (geef reden mee)

    Stemmen: 5 5,2%

  • Totaal aantal stemmers
    96
Weinig zelfvoorziening op dit moment, maar met een grote tuin is er wel veel potentieel. Moestuin aanleggen en een hoop konijnen ... In het bos aan de overkant kan ik genoeg hout verzamelen.

Een oorlog betekent niet dat het ganse land zonder eten en voorzieningen valt. Toch niet op dag 1 en zodra de bezetting van start gaat wordt de normaliteit hersteld. Dus de vraagstelling dient te worden genuanceerd, want oorlogen kunnen heel wat kanten uitgaan.

Maar het lijkt me geen slecht idee om in "geval van" te denken aan zelfvoorziening en dan zijn stadsbewoners of appartementsbewoners wel gesjareld.
 
Zo lang elektriciteit en water beschikbaar blijven kunnen we een goed tijdje door.

Geen water uit de kraan en het wordt snel problematisch. Dan zou ik alles wat hier drinkbaar is moeten gebruiken en zo goed als alleen maar alcoholische drankjes kunnen nuttigen.
Daar krijg je het ook wel warm van :biglaugh:
 
Ik ben quasi volledig zelf voorziend. Solar plant met batterijen en eigen borehole met drinkbaar water.

Paar wapens zelfs en redelijk veel kogels. Grote tank met diesel voor mijn wagens.

Genoeg dieren om af te knallen voor food ook.

Nuja ik zit te ver om maar ook iets mee te maken, alleen mijn business zal het voelen normaal.

Edit: ik zou dus gerust maanden kunnen volhouden. Maar denk niemand in belgie meer dan 21 dagen aankan, leven in Europe is daar totaal niet op gebaseerd
 
7 - 14 dagen. Mogelijks zelfs een maand tot langer met wat geluk en als ik een oplossing vind voor elektriciteit te behouden of te genereren in eilandmodus. (zodat ik zaken kan koken, opwarmen of bakken)
Heb zaken in blik. Mijn diepvries zit stampvol. Heb een voorraadje van aardappelen, spaghetti, rijst, suiker, bloem, zout...
Ik moet enkel dan nog een oplossing voorzien voor drinkbaar water. En ik ben niet zeker of ik gewoon een afgesloten ton onder mijn regenwaterafvoerbuis kan zetten waarna ik het opgevangen water aftap en kook.

Zolang de elektriciteit en waterleiding blijft functioneren zing ik het met mijn huidige voorraad in de diepvries wel een half jaar of zo uit (mogelijks langer). Al gaat het niet noodzakelijk een zeer evenwichtige maaltijd zijn met groenten, fruit, etc...
 
Ook een interessante vraag: mochten jullie in de frontlinie belanden, zouden jullie dan verhuizen naar het veilige hinterland of zouden jullie koppig blijven wonen in gekend, maar onveilig gebied? Ik denk maar aan tal van Oekraïense burgers in dorpjes aan het front.
 
Ik woon in een stervend bejaardendorp. Allemaal huiseigenaars met kelders, en zolders. Dus toch wel een maand of 8 goed.
 
Ook een interessante vraag: mochten jullie in de frontlinie belanden, zouden jullie dan verhuizen naar het veilige hinterland of zouden jullie koppig blijven wonen in gekend, maar onveilig gebied? Ik denk maar aan tal van Oekraïense burgers in dorpjes aan het front.
Ik denk blijven. Belgie, en dan vlaanderen vooral, is toch een groot dorp dat ik niet goed weet of hier een frontlinie zou kunnen bestaan zoals inoekraine. Als ze dorpen kapot schieten omdat er mogelijks vijanden in verscholen zitten gaan ze toch wel heel wat bommen mogen gooien om vlaanderen te nivelleren...
 
Ik denk blijven. Belgie, en dan vlaanderen vooral, is toch een groot dorp dat ik niet goed weet of hier een frontlinie zou kunnen bestaan zoals inoekraine. Als ze dorpen kapot schieten omdat er mogelijks vijanden in verscholen zitten gaan ze toch wel heel wat bommen mogen gooien om vlaanderen te nivelleren...
1 bom is genoeg
 
al bij al als ik zie hoe corona het toiletpapier tot historische tekorten heeft kunnen dwingen vraag ik me wel af moest er een WOIII komen (niet nucleair) wat dit gaat teweegbrengen :)
 
Best lang denk ik eigenlijk heel wat weckpotten met voedsel, stapels hout voor verwarming in de stoof. Standaard veel drank liggen. Paar tientallen kilo's hondeneten :unsure: . Er is drinkbaar (vermoed ik toch wordt toch beschouwd als een van de properste rivieren van Vlaanderen) water uit de kleine Nete vlakbij. Serre met groentes in de tuin en paar fruit- en notenbomen. Mazout tank ook.

Elektriciteit zou jammer zijn maar wel wat zaklampen of kaarsen.

Of ik zie het te gemakkelijk natuurlijk maar ik denk toch minstens weken toe te komen.
 
Ook een interessante vraag: mochten jullie in de frontlinie belanden, zouden jullie dan verhuizen naar het veilige hinterland of zouden jullie koppig blijven wonen in gekend, maar onveilig gebied? Ik denk maar aan tal van Oekraïense burgers in dorpjes aan het front.
Verhuizen, per direct.
 
Ook een interessante vraag: mochten jullie in de frontlinie belanden, zouden jullie dan verhuizen naar het veilige hinterland of zouden jullie koppig blijven wonen in gekend, maar onveilig gebied? Ik denk maar aan tal van Oekraïense burgers in dorpjes aan het front.

Als in het een mogelijkheid is, verhuizen.

Ik hoor soms mensen klagen over de vluchtelingen die naar hier komen (recentelijk Oekraïners). Ik zeg dan steeds dat we dankbaar moeten zijn dat wij niet in zo'n situatie zitten. Hopelijk blijft het zo.

Ik zou echt niet weten hoe ik er mee zou kunnen omgaan om in het midden van een oorlog te zitten. Ik woon op een apartment dus niet veel plaats voor opslag en wij drinken kraantjes water. Dus misschien moet ik conserven stokkeren? En een grote voorraad eten voor mijn katten 😅
 
7-14 genomen als er echt gans die periode geen enkel uur elektriciteit of water beschikbaar is.

Afhangkelijk hoeveel de ev opgeladen is kan ik de pelletstoof van electriciteit voorzien via het 1500w stopcontact.

Water en frisdrank altijd wel een beetje voorraad en wss denk ik dat het vooral pasta zal worden qua eten.
Maar met mijn wedstrijdvis-skills zou ik wel een heeele tijd voortkunnen qua eten.

Vluchten frontlinie?
Geen idee , moest ik geen kinderen hebben zou ik zeker blijven.
Daarbij als er 0 elec is ga ik niet ver geraken met mijn range🤣🤣
 
Qua eten heb ik nooit meer dan een week in huis, idem voor non-alcoholische dranken. Dus in echte tijden van oorlog en rantsoenering heb ik een probleem.

Los daarvan vraag ik me soms echt af waar de diplomatie gebleven is in plaats van al die oorlogstaal.
 
Ja maar overleven om dan in een post apocalyptische nucleaire wereld te leven is nu ook niet echt iets om naar uit te kijken dan :)
Clustermunitie langs de lintbebouwing. Mooie rechte lijnen. Zijn we van deze mislukking op vlak van ruimtelijke ordening verlost.
:unsure:

Los daarvan vraag ik me soms echt af waar de diplomatie gebleven is in plaats van al die oorlogstaal.

Voor als de wapens op zijn
 
Er zijn in mijn buurt een aantal die een Amerikaanse handwaterpomp hebben waarmee ze grondwater kunnen oppompen.
Normaal niet geschikt voor consumptie (iets met nitraten? nitrieten?), maar in geval van nood misschien toch bruikbaar?
Eerst koken? 'k Heb hier een CampinGaz kooktoestelletje. Echter maar 1 reserve gaspatroon. Nu kost dat niet zoveel (< 4euro) maar om de opbergplaats nu te gaan vullen met een hoop gaspatronen (*)...

(*) https://www.hubo.be/nl/p/campingaz-c206-gaspatroon/108002/
 
Er zijn in mijn buurt een aantal die een Amerikaanse handwaterpomp hebben waarmee ze grondwater kunnen oppompen.
Normaal niet geschikt voor consumptie (iets met nitraten? nitrieten?), maar in geval van nood misschien toch bruikbaar?
Eerst koken? 'k Heb hier een CampinGaz kooktoestelletje. Echter maar 1 reserve gaspatroon. Nu kost dat niet zoveel (< 4euro) maar om de opbergplaats nu te gaan vullen met een hoop gaspatronen (*)...

(*) https://www.hubo.be/nl/p/campingaz-c206-gaspatroon/108002/

Als je water vervuild is met nitraten, dan gaat koken niet helpen vrees ik, integendeel ik denk zelfs dat er een kans bestaat dat je je de concentratie van het nitraat in het water gaat verhogen doordat je water verdampt.

In principe kan een volwassen mens dacht ik ook best wel wat nitraat verdragen, maar voor kinderen is dat gevaarlijk! (google: Blue Baby Syndrome)
 
Als je water vervuild is met nitraten, dan gaat koken niet helpen vrees ik, integendeel ik denk zelfs dat er een kans bestaat dat je je de concentratie van het nitraat in het water gaat verhogen doordat je water verdampt.

In principe kan een volwassen mens dacht ik ook best wel wat nitraat verdragen, maar voor kinderen is dat gevaarlijk! (google: Blue Baby Syndrome)
Idd voor chemische vervuiling moet je :


gebruiken.
 
Terug
Bovenaan