Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

:bow::bow::bow:

Ik vraag me af, als het zo simpel op te stellen is, is bestrijden dan ook geen fluitje van een cent? Misschien wat meer mensen laten opleiden door deze ethische hacker met kennis van zaken??

5 minuten geleden, "Klantendienst van Telenet" vlaams accent, mannenstem, boekhouding : bedankt dat de factuur betaald is maar er was een probleem mee, of ik mijn bankkaart, identiteitskaart en kaartlezer er effe bij wou nemen om het snel op te lossen ..... KLIK tuuuuuuuuuuuuut er is een Telenet factuur idd maar die betaal ik pas eind deze week :) (of wou TN mij vanuit de toekomst al waarschuwen? :biglaugh::biglaugh::biglaugh:

En vandaag al 3 van Cardstop.
Al hun spaargeld weg na telefoontje van ‘Card Stop’

Fair enough dat je u nog laat beetnemen doordat er letterlijk Card Stop op uw telefoon verschijnt (dat noemen ze spoofing).
En dan dit: 'Ze wist mijn naam, mijn rekeningnummer, zelfs wat ik voor werk deed. Ze wist álles. Op dat moment denk je: dit moet wel echt zijn.'

OK ik had al lang neergesmeten maar .. goed ..

Maar dan dit: "Ze vraagt haar om handelingen uit te voeren met haar bankkaartlezer. “Ze zei dat ik mijn codes zeker niet luidop mocht zeggen. Dat maakte het nog geloofwaardiger. Je denkt: ze proberen mij net te beschermen. Maar ja… toch gaf ik de codes door"
--> Dat is bijna letterlijk de eerste les in de opleiding "laat u niet scammen"

Voor de slimmeriken: hoe kan het dat ik voor cash afhaling, overschrijvingen etc op een limiet bots en dat fishers een spaarboek op <1 uur kunnen leegmaken en blijkbaar geen enkele limiet hebben ?

Voor de slimmeriken: hoe kan het dat ik voor cash afhaling, overschrijvingen etc op een limiet bots en dat fishers een spaarboek op <1 uur kunnen leegmaken en blijkbaar geen enkele limiet hebben ?
Simpel toch, zeker zoals in het voorbeeld van die laatste:
Ze vraagt haar om handelingen uit te voeren met haar bankkaartlezer.
+
Niet alleen haar persoonlijke rekening blijkt leeggehaald, ook de gezamenlijke rekening van het koppel. Bovendien verdwijnt ook geld van een rekening die ze samen met anderen beheert voor een lerarenvereniging. In totaal gaat het om meer dan 10.000 euro.
De scammer heeft dus toegang verkregen tot de homebanking. Je kan je limiet van je kaart en van overschrijvingen verhogen in je homebanking. Dus de limiet die je ingesteld hebt, is voor zo'n soort scam al direct te omzeilen. En het hangt van je bank af tot hoe hoog je deze kan aanpassen.
Verder gaat het over €10k verspreid over 3 rekeningen. Ik heb gewoon "limiet overschrijving" in google getypt en eerste hit was BNP:
Standaardlimiet van €25.000 per dag per gebruiker*
Aanpasbaar van €0 tot €300.000 per dag per gebruiker*
Een limietwijziging is onmiddellijk actief.
Dus geen probleem, ook niet bij andere banken want het is bij elke bank zeker aan te passen tot €25k.

5 minuten geleden, "Klantendienst van Telenet" vlaams accent, mannenstem, boekhouding : bedankt dat de factuur betaald is maar er was een probleem mee, of ik mijn bankkaart, identiteitskaart en kaartlezer er effe bij wou nemen om het snel op te lossen ..... KLIK tuuuuuuuuuuuuut er is een Telenet factuur idd maar die betaal ik pas eind deze week :) (of wou TN mij vanuit de toekomst al waarschuwen? :biglaugh::biglaugh::biglaugh:
Net hetzelfde gehad met een zogenaamde David van VOO toen ik nog in de Walen woonde. Mijn antwoord,
"Bien sûr pas de problème, à condition que je puisse baiser ta mère, David"...hij had meteen afgelegd

Simpel toch, zeker zoals in het voorbeeld van die laatste:

+

De scammer heeft dus toegang verkregen tot de homebanking. Je kan je limiet van je kaart en van overschrijvingen verhogen in je homebanking. Dus de limiet die je ingesteld hebt, is voor zo'n soort scam al direct te omzeilen. En het hangt van je bank af tot hoe hoog je deze kan aanpassen.
Verder gaat het over €10k verspreid over 3 rekeningen. Ik heb gewoon "limiet overschrijving" in google getypt en eerste hit was BNP:

Dus geen probleem, ook niet bij andere banken want het is bij elke bank zeker aan te passen tot €25k.
De eerste stap is een vertraging op de verhogign van die limieten te zetten. Bij Crelan bv. is dit al zo (6-tal uur) en dat is ook wat minister Beenders vervroegd wil doorvoeren voor alle banken. Het zal een eerste stap om vertraging door te voeren voor phishers of toch voor hoge bedragen. Standaardlimieten zijn doorgaans 2.500EUR dus daar hang je er nog altijd aan.

Ik zeg niet dat banken niet meer kunnen doen, maar je kan ze ook moeilijk alle schuld gaan toebedelen. Dat artikel van paar post hierboven... Het komt altijd op hetzelfde neer; mensen geven zelf hun codes door en dan kan het niet anders dan dat de phishers carte blanche hebben. Het is alsof ze er zelf inzitten. Het allereerste dat moet gebeuren is zorgen dat iedereen een duidelijk besef heeft dat dit absoluut niet mag, anders is het gewoon dweilen met de kraan open...

Grote bedragen overschrijven zou altijd via de bank medewerker moeten gebeuren. Maar dat brengt natuurlijk een vertraging in de commerce met zich mee en ook veel meer werk. Maar ja ze willen liever dat mensen hun laten afrippen en tijdelijke limieten van 300k toestaan (wtf zelfs). Het voorschot van onze woning moest zelfs via de bank medewerker gaan, konden we niet zelf. Gelukkig maar.

LOL weer eentje .... (links er uit gehaald)

Actie vereist: Jaarlijkse identiteitsverificatie
Geachte heer/mevrouw,
Volgens de Europese verordening (EU) 2025/1847 en het Koninklijk Besluit van 15 januari 2026 moet u jaarlijks uw identiteit verifiëren.
Voltooi deze verificatie uiterlijk 10 maart 2026 om toegang te behouden tot digitale overheidsdiensten.
Referentie:CSAM-20260310-8891C
Type:Jaarlijkse verificatie 2026
Te voltooien voor:10 maart 2026
Verificatiestappen:
1.Selecteer uw bankinstelling uit de lijst
2.Verifieer uw identiteit via uw bank-app of kaartlezer
3.U ontvangt een bevestigingse-mail van het CSAM-platform

Contact
Helpdesk: 02 123 45 67
Bereikbaar: maandag - vrijdag, 8:30 - 17:00
Met vriendelijke groet,
Centrale dienst voor Administratieve Metingen (CSAM)
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
FOD Binnenlandse Zaken | Leuvenseweg 1, 1000 Brussel | KBO: BE 0123.456.789
Wettelijke basis: Koninklijk Besluit 15/01/2026, EU-verordening 2025/1847
Deze e-mail werd automatisch gegenereerd.

De eerste stap is een vertraging op de verhogign van die limieten te zetten. Bij Crelan bv. is dit al zo (6-tal uur) en dat is ook wat minister Beenders vervroegd wil doorvoeren voor alle banken. Het zal een eerste stap om vertraging door te voeren voor phishers of toch voor hoge bedragen. Standaardlimieten zijn doorgaans 2.500EUR dus daar hang je er nog altijd aan.

Ik zeg niet dat banken niet meer kunnen doen, maar je kan ze ook moeilijk alle schuld gaan toebedelen. Dat artikel van paar post hierboven... Het komt altijd op hetzelfde neer; mensen geven zelf hun codes door en dan kan het niet anders dan dat de phishers carte blanche hebben. Het is alsof ze er zelf inzitten. Het allereerste dat moet gebeuren is zorgen dat iedereen een duidelijk besef heeft dat dit absoluut niet mag, anders is het gewoon dweilen met de kraan open...
Grote bedragen overschrijven zou altijd via de bank medewerker moeten gebeuren. Maar dat brengt natuurlijk een vertraging in de commerce met zich mee en ook veel meer werk. Maar ja ze willen liever dat mensen hun laten afrippen en tijdelijke limieten van 300k toestaan (wtf zelfs). Het voorschot van onze woning moest zelfs via de bank medewerker gaan, konden we niet zelf. Gelukkig maar.
Het probleem met vertragingen is dat je in geldige transacties, die je zelf doet dus, wel een gevoel krijgt dat je niet kunt doen met je geld wat je zelf wilt. En dat is toch ook een bizar gevoel. Als je bv een vakantie of een aannemer moet betalen, moet je al eerst het limiet verhogen, X uur wachten om dan effectief de transactie te kunnen uitvoeren. En dat is gewoon onhandig. Wat dan de ideale oplossing is, weet ik ook niet.

Het probleem met vertragingen is dat je in geldige transacties, die je zelf doet dus, wel een gevoel krijgt dat je niet kunt doen met je geld wat je zelf wilt. En dat is toch ook een bizar gevoel. Als je bv een vakantie of een aannemer moet betalen, moet je al eerst het limiet verhogen, X uur wachten om dan effectief de transactie te kunnen uitvoeren. En dat is gewoon onhandig. Wat dan de ideale oplossing is, weet ik ook niet.
Vakantie of aannemer moeten betalen lijken mij toch geen betalingen die magisch uit de lucht komen vallen. Dan kan je toch gerust tijdig je limiet verhogen en een paar uur geduld uitoefenen.

Wat is het alternatief? Dat een kwaadwillend persoon zomaar al je spaargeld instant kan overschrijven, omdat je voor een paar grotere uitgaven per jaar geen 4 of 6 uren geduld kan uitoefenen?

Ik blijf erbij dat anomaly detection om dit tegen te houden of automatisch vertragen eenvoudig kan. Maar banken verkopen liever een extra verzekering dan hun winst te spenderen om zoiets uit te werken.

1. Gerda verhoogt haar limiet naar max
2. Schrijft haar volledige spaarrekening over naar zichtrekening
3. Schrijft daarna al haar geld over naar een (vaak buitenlandse) rekening die niet gekend is door de bank om zulke bedragen te ontvangen (bedrijven).

Wat is het alternatief? Dat een kwaadwillend persoon zomaar al je spaargeld instant kan overschrijven, omdat je voor een paar grotere uitgaven per jaar geen 4 of 6 uren geduld kan uitoefenen?
Limiet van instantoverschrijvingen is een andere limiet dan van gewone overschrijvingen. Om terug BNP te nemen:
€5.000 per dag per gebruiker* in totaal
Aanpasbaar van €0 tot €5.000 per dag per gebruiker*
Een limietwijziging is onmiddellijk actief in Easy Banking App en Easy Banking Web**

En gelijk wat je doet, gaat een scammer het toch proberen/kunnen omzeilen als ze volledige toegang hebben tot je homebanking. 6u eer de limietverhoging er is => scammer gaat de sessie gewoon 6u actief houden na de wijziging en dan overschrijven... En jij als klant die kijkt, ziet geen graten erin omdat er geen geld weg is na de scam call.

Ik blijf erbij dat anomaly detection om dit tegen te houden of automatisch vertragen eenvoudig kan. Maar banken verkopen liever een extra verzekering dan hun winst te spenderen om zoiets uit te werken.

1. Gerda verhoogt haar limiet naar max
2. Schrijft haar volledige spaarrekening over naar zichtrekening
3. Schrijft daarna al haar geld over naar een (vaak buitenlandse) rekening die niet gekend is door de bank om zulke bedragen te ontvangen (bedrijven).
Het kan een optie zijn maar ik zie niet in dat zoiets minder "backlash" gaat krijgen van het algemene publiek dan een vertraging op limietverhoging.
Een instantoverschrijving is weg in < 1 seconde. Een algoritme gaan bepalen op bovenstaande lijkt mij dan niet evident om in die tijdspanne die drie aparte zaken te beoordelen en dan nog een samen te brengen want elk apart zijn het perfect legitieme zaken die iemand kan uitvoeren.
Zou dus zeer veel vals positieven geven. De implementatie van een vertraging duidt er trouwens op dat enkel algoritmes toepassen onvoldoende is.
Momenteel is het sociale aspect key voor de phishers. Ze weten te overtuigen om codes en logins door te geven en dat is moeilijk te gaan beperken. Of je moet nog verder gaan in de bescherming en bv. biometrics aan toevoegen aan het bankieren maar dan gaat er weer langs de privacykant gesteigerd worden.

Codes en logins doorgeven, verhoogt nog eens je detectie want connecties gebeuren opeens van nieuwe locaties of apparaten.
Dit is allemaal best evident en realistisch om uit te werken ook met instantoverschrijvingen. Het gebeurt nu al in de XDR / DLP wereld met veel meer parameters en acties. Desnoods inderdaad opt-in en alleen uit te zetten na fysiek of telefonisch contact met kantoor.

Codes en logins doorgeven, verhoogt nog eens je detectie want connecties gebeuren opeens van nieuwe locaties of apparaten.
Dit is allemaal best evident en realistisch om uit te werken ook met instantoverschrijvingen. Het gebeurt nu al in de XDR / DLP wereld met veel meer parameters en acties. Desnoods inderdaad opt-in en alleen uit te zetten na fysiek of telefonisch contact met kantoor.
Niet noodzakelijk. Net zoals ze het kunnen laten lijken dat ze bellen met het nummer van de bank, kunnen ze evengoed je locatie spoofen door je internetverbinding te manipuleren. Het algoritme valt makkelijk te omzeilen. En opnieuw ga je veel valse positieven creeëren. Ik log heus niet alleen van bij mij thuis in op de bankapp. Dan heb je nog wanneer iemand van toestel veranderd enz.

Ik weet ook niet of XDR/DLP echt appelen met appelen vergelijken is. Daar is er echter wel meer tijd om te ananlyseren dan bij een instant overschrijving. De impact is ook niet bepaald hetzelfde. Dit gaat over het blokkeren van ieman zijn vermogen, niet het tegenhouden van een file.
De mensen zijn al zo 'gevoelig' als het over hun geld gaat, laat staan dat een bank ineens een overschrijving gaat blokkeren bij bv. een notaris en dan gaan toeschrijven aan een foutje in de AI. In een bedrijf heb je dan nog controle over de toestelling door de IT-afdeling, bij Gerda thuis staat haar PC waarschijnlijk al vol met malware.

Ik weet ook niet wat dé oplossing zal zijn, maar het is wel duidelijk dat sommige mensen beschermd moeten worden, ten dele tegen zichzelf en dat daarvoor voor mijn part wel verregaande maatregelen in getroffen mogen worden. Ikzelf zou bv. wel kunnen leven met een blokkering van een betaling/vertraging/... Alles liever dan mijn spaarboek leeghalen eerlijk gezegd.

De anonieme nummers hebben mij ook gevonden precies. Gisteren en vandaag gemiste oproep van anoniem nummer.
Ondertussen van de oproep van vrijdag vandaag pas bericht dat er ook een voicemail is. Eens beluisterd en was een bericht in zeer slechte geluidskwaliteit met lichte storingen dat halfweg een menu begon 'om x te doen, druk op 9... enz' en dan 'betreft een poging tot betaling van 1250 EUR bij Bol.com'.

En weer ene. Maar het is de fout van de bank hoor.

Boekhouder Marc (64) verliest 30.000 euro na Vespa-zoekertje: “Onze banken zijn zo lek als een zeef”

En weer ene. Maar het is de fout van de bank hoor.

Boekhouder Marc (64) verliest 30.000 euro na Vespa-zoekertje: “Onze banken zijn zo lek als een zeef”

Als je het artikel leest, dan zie je dat hij een fake Payconiq link kreeg (wat voor mij al duidelijk was aan de URL, maar dat kan je de oudere generatie nu nog niet verwijten), maar dan moest hij op die website allerlei handelingen uitvoeren met zijn kaartlezer.

Bij de meeste mensen zouden er al alarmbellen afgaan als je uw kaartlezer en pincode moet gebruiken voor Payconiq, maar dus niet de oudere generatie. En meneer is dan nog boekhouder.

Een fragment:

IMG_7645.jpeg

Hij zal die 30.000 euro wel op een creatieve manier in zijn boekhouding verwerken. Er wordt gezegd dat de auto is verkocht en Marc nu op een Vespa rondtuft.

Terug
Bovenaan