Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ok. Nu met 100% zekerheid gescamd.
Kerel is nog altijd actief op 2dehands! Vraag me af hoe ik hem kan pakken?? Zelf het zoekertje staat er opnieuw op.
Ik ben met hem in gesprek met een ander account. Vraag me echt af of er iets is wat ik kan doen om mijn geld terug te zien of die klootzak te laten pakken.
Edit: zijn gsm nr heb ik al.
Troost u. In 30+ jaar ben ik er amper 3x in getrapt. 2x heb ik mijn geld kunnen recupereren 1x niet (Dat ging over 200 dollar in aandelen in bedrijf X. Het bedrijf bestaat echt, bestaat nog steeds en genereert miljoenen omzet per jaar. Maar ik had betaald via e-gold en na het faillissement was mijn betaalbewijs weg. De eigenaar lacht mij nog steeds uit. Belachelijk want hij is strontrijk. Echt ne klootzak aldus want wat is nu 200 dollar voor die mens?).

Zeg dus nooit nooit. Ze worden steeds vindingrijker en 1 onoplettendheid of een beetje pech en uw geld is weg he. :frown:

Is toch beperkt tot 250 eur?

Een paar jaar geleden toch, zelf meegemaakt
Bij een handelaar 1500€. Maar als je iets 2de hands koopt is het meestal 250€ als limiet. (amateur verkoper / koper)
Als het bedrag dus max 500€ bedraagt kan je de betaling in 2x doen. Zo heb ik het onlangs nog gedaan en dat ging goed.

Tem 500€ --> Payconiq
Boven de 500€ --> Vraag om alvast een eerste schijf te betalen via instant pay en controleer dat dit bedrag alvast asap is overgeschreven op uw rekening.
Cash? --> Zorg dan dat je zeker zo'n apparaat hebt om te controleren of het geen vals geld is.

Same here, wil je bij mij kopen? Dit is het rekeningnummer en als het geld goed en wel op mijn rekening staat mag je langs komen om het gekochte goed op te halen. Uitzondering BG members met een hoge en onberispelijke I-trader.

Net melding gekregen dat er iemand op mijn Google account heeft proberen in te loggen. Het wordt dus aangeraden om mijn wachtwoord te veranderen. Ik moet hiervoor opnieuw inloggen. Zou ik dat best nu direct doen of nog even wachten, want misschien hoopt die hacker dat ik mijn wachtwoord direct verander (doordat ik opnieuw moet aanmelden; bevestigen dat ik het ben per ongeluk zijn aanmeldpoging goedkeuren ipv de mijne).

Lindsey uit Bredene opgelicht voor 53.000 euro: "Rekening geplunderd na verkoop op Facebook Marketplace"

Wel gek. Mevrouw heeft een legitieme QR-code gemaakt via haar eigen banking app om iemand iets te laten betalen en daarmee hebben ze haar rekening kunnen plunderen?

Lindsey uit Bredene opgelicht voor 53.000 euro: "Rekening geplunderd na verkoop op Facebook Marketplace"

Wel gek. Mevrouw heeft een legitieme QR-code gemaakt via haar eigen banking app om iemand iets te laten betalen en daarmee hebben ze haar rekening kunnen plunderen?
Vreemd verhaal hoor. Wel benieuwd wat daar uit gaat komen.

Same here, wil je bij mij kopen? Dit is het rekeningnummer en als het geld goed en wel op mijn rekening staat mag je langs komen om het gekochte goed op te halen. Uitzondering BG members met een hoge en onberispelijke I-trader.
En dan ga jij als verkoper 'niks' opsturen en zeggen dank u wel? Want ah ja een verkoper kan ook de 'scammer' zijn. :oi22:
Tenzij je als verkoper reeds bewezen hebt betrouwbaar te zijn koop ik dan wél ergens anders.
OF je kredietkaarten of PP aanvaardt, dan overweeg ik het.

Vreemd verhaal hoor. Wel benieuwd wat daar uit gaat komen.
Als dit waar is dan lijkt de bank mij verantwoordelijk? Indien waar (ALS) dan lijkt mij dit een serieus veiligheidslek.

QR codes kunnen dusdanig gegeneerd worden dat men uw rekening kan plunderen maar voor zover ik weet kan dit alleen als de QR code gegenereerd is door de fraudeur zelf.

Laatst bewerkt:
Als dit waar is dan lijkt de bank mij verantwoordelijk? Indien waar (ALS) dan lijkt mij dit een serieus veiligheidslek.

QR codes kunnen dusdanig gegeneerd worden dat men uw rekening kan plunderen maar voor zover ik weet kan dit alleen als de QR code gegenereerd is door de fraudeur zelf.
Die vertelt gewoon niet het hele verhaal uit schrik om dom over te komen. Eigenlijk zoals elk ander slachtoffer dat zijn verhaal komt doen in de krant.

Die vertelt gewoon niet het hele verhaal uit schrik om dom over te komen. Eigenlijk zoals elk ander slachtoffer dat zijn verhaal komt doen in de krant.
Waarschijnlijk ging het zoals hieronder.

De scammer: Ik doe meteen de overschrijving maar ik heb eerst uw gegevens nodig. Hier is een QR code. Via deze code kan u mij jou naam, adres en bankrekeningnummer doorgeven. (In praktijk voer je echter een betaling uit vanuit jou rekeningnummer naar het rekeningnummer van de scammer)

Het slachtoffer scant de QR code, geeft haar gegevens in en haar bankrekeningnummer en zegt: OK hier mag je het bedrag op overschrijven!
De scammer: Done!

Dat van die oudere man die in het ziekenhuis lag waarbij men geprofiteerd heeft om zijn bankkaart en blijkbaar op één of andere manier ook pincode te stelen en waarbij hij zijn hele groepsverzekering kwijt was omdat die net toevallig die week gestort werd. :S Daarmee heb ik echt wel medelijden. (Ook al is zijn verhaaltje misschien niet helemaal waar. Ook dan heb ik hier nog medelijden mee)

Wat is de kans dat je én bestolen wordt en net in de week dat je uw grootste storting uit je leven op je zichtrekening krijgt? Even klein als de euromillions winnen? Maar heb dit maar eens voor.

Hier is het artikel
Ze hadden twee weken de tijd om alles op te doen

Maar in 99% van de gevallen in de krant ligt de schuld (jammer genoeg) bij het slachtoffer.

Dat van die oudere man die in het ziekenhuis lag waarbij men geprofiteerd heeft om zijn bankkaart en blijkbaar op één of andere manier ook pincode te stelen en waarbij hij zijn hele groepsverzekering kwijt was omdat die net toevallig die week gestort werd. :S Daarmee heb ik echt wel medelijden. (Ook al is zijn verhaaltje misschien niet helemaal waar. Ook dan heb ik hier nog medelijden mee)

Wat is de kans dat je én bestolen wordt en net in de week dat je uw grootste storting uit je leven op je zichtrekening krijgt? Even klein als de euromillions winnen? Maar heb dit maar eens voor.

Hier is het artikel
Ze hadden twee weken de tijd om alles op te doen

Maar in 99% van de gevallen in de krant ligt de schuld (jammer genoeg) bij het slachtoffer.
Ik leg eerder in 100% van de gevallen de schuld bij de oplichter.

Het artikel is aangevuld.

Het kwam niet door de QR-code van haar eigen banking app.

De koper stuurde haar achteraf een link door om te bewijzen dat het geld werd overgeschreven. Ze zou op die valse link geklikt hebben en daarbij haar kaartlezer gebruikt hebben.

Afkomstig van Fluvius <[email protected]> (mail gehacked?) +zelfde mail zelfde inhoud van "noreply" <[email protected]>?

Beste klant,

Ondanks dat wij u hebben gevraagd om zelf online te identificeren, hebben wij helaas nog geen identificatie ontvangen. Zonder identificatie kunt u per 26 september 2024 geen gebruik meer maken van de services van Fluvius.

1. Ga naar uw profiel
2. Vul de benodigde gegevens in
3. Identificatie afgerond

Wanneer we deze gegevens ontvangen hebben zal u terug toegang hebben tot de services van Fluvius.

Met vriendelijke groet,

Marc Van Houttem
Fluvius klantendienst

@ Fluvius Copyright Belgium​

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan