Renegadexxripxx
Well-known member
Dat is het principe van sociale zekerheid. Je weet niet of je ziek wordt, je weet niet of je vroeg sterft/lang leeft en je weet niet hoeveel vermogen je hebt als je 67 jaar bent.
De staat dekt dat risico af. Zo zou het moeten werken.
Als je een spaarpotje wil, sluit je zelf een pensioen af in de privé.
We zitten nu dus in een systeem waar we miljonairs geld blijven geven dat ze niet nodig hebben en waar vrouwen die op hun kinderen hebben gepast financieel worden aangepakt.
Dus a) nog minder geboorten, en b) nog grotere tweedeling in de samenleving.
Het principe van sociale zekerheid draait ook rond fairness. Ongeacht de omstandigheden waarin je zit (dus ziekte, lang, kort leeft, ziek wordt, maar ook rijk of arm bent) heb je door middel van uw bijdrage ervoor gezorgd dat je later een pensioen krijgt.
Het is toch ook niet alsof we iemand die ziek zijn de volle pot laten betalen indien die ziek is? Die krijgt evengoed gesubsidieerde gezondheidszorg. Enkel de echte dutskes helpen we nog wat extra...
De herverdelende maatregel daarop doe je dan ook niet via het pensioenrecht. Maar dat doe je via de belastingen. Je kan dat desnoods nog doen dmv een extra solidariteitsbelasting op de pensioenen (elke pijler). Je kan dat voor mijn part ook nog doen op de schenkingen en de erfenissen zodanig dat je het effect van de herverdeling nog wat meer hebt of al starten met de gerealiseerde meerwaarde belasten voordat het schenkings- / erfenisrecht erop van toepassing is of wordt.
We hebben gekozen om naar een maatschappij te gaan waar de normaalste zaak van de wereld is dat we met 2 effectief gaan werken buitenshuis. Dan moet je nu ook eenmaal uw pensioenen daarop baseren.
@JPV indien je niet voldoet aan die bepalingen van het recht op een volwaardig pensioen. Is er dan een recht op een onvolwaardig of overlevings pensioen? Al dan niet gekoppeld aan een vermogenstoets? Ik kan mij namelijk moeilijk inbeelden dat iemand die 30 jaar gewerkt heeft en bijgedragen heeft als die 67 wordt geen pensioen zou kunnen krijgen?